טרק של 4 ימים בחבל זגוריה, הרי הפינדוס

מסלול של 4 ימים בהרי הפינדוס עם ציוד מלא ולינה באוהל.

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתהעונה הרשמית היא בין ממאי לספטמבר, ניתן לטייל גם מחוץ לעונה.

מידע כללי על מסלולי ההליכה בזגוריה

הרי הפינדוס שבחבל זגוריה מרושתים בשבילי הליכה מסומנים ברמות קושי שונות, מה שהופך את האזור לארטקטיבי מאוד לאלה המחפשים להרכיב לעצמם טרק של מספר ימים.
השבילים יחסית ברורים ברוב המקומות וגם יש לא מעט מקורות מים, מה שמאפשר לטייל עם תרמיל קל יותר.

כמה דברים שחשוב לדעת בזמן תכנון המסלולים באזור:
1 - כדאי לתכנן את המסלול על מפת סימון שבילים מקומית (1:50,000). אנחנו נתקלנו בלא מעט שינויים/אי דיוקים בכמה מפות אונליין עליהם תכננו את המסלול.
2 - חלק מנק׳ המים והאגמים המסומנים במפה יכולים בתקופות מסוימות להיות יבשים או ביצתיים, כדאי לנסות לברר לפני מה המצב בשטח (במיוחד בשבילים הפחות פופולריים).
3 - במפת סימון שבילים ישנם שבילים מקווקווים צדדיים, בהם הקווים קצרים יותר. שבילים אלה מסומנים לרוב בצורה חלקית מאוד ומניסיוננו לפעמים גם לא קיימים ומצריכים ניווט.
4 - אין איסור להקים אוהל בכל מקום (לפחות לפי מה שאנחנו הצלחנו להבין), מה שנוח מאוד למי שאוהב לישון בשטח.
5 - מז״א באזור יכול להיות הפכפך גם בחודשי הקיץ, כדאי להיות מוכנים תמיד עם ציוד לגשם.

תכנון הטרק

באתר קיים מגוון די רחב של סיפורי דרך על טרקים בחבל זגוריה שהועילו לנו מאוד בלקבל תמונה רחבה על סוגי המסלולים השונים שאנשים עושים.
המסלול הנפוץ ביותר הוא:
יום א׳ - הליכה בין הכפר monodendri ל-Micro papigo דרך קניון ה-Vikos.
יום ב׳ - הליכה מ-Micro Papigo ל-בקתת אסטרקה + טיפוס לאגם הדרקון/טיפוס לפסגת אסטרקה.
יום ג׳ - חזרה ל-Micro Papigo וחזרה באמצעי תחבורה כלשהו ל-monodendri.

כשאנחנו תכננו את המסלול שלנו, ניסינו למצוא את המסלול המעניין ביותר ב-4 ימים שמתחיל בכפר Monodendri ומסתיים בו, או באחד הכפרים הסמוכים אליו.
בדיעבד, בגלל שבילים שהיו קיימים במפה אך לא בשטח עשינו כמה שינויים במסלול שגרמו לנו בסופו של דבר להתחיל את הטרק מהכפר Micro Papigo ולסיים באותה נקודה. פירוט נוסף בהמשך הסיפור.

היום הראשון - ניסיון כושל במציאת חלופה לקניון הויקוס ולינה במיקרו פיגו

את היום הראשון לטרק התחלנו במז״א מעולה ולאחר שינה מוצלחת ביותר באחד המלונות שבכפר Monodendri.
הכפר עצמו קטנטן ויש בו מספר מסעדות ובתי מלון, חשוב לדעת שאין סופרמרקט ואת המצרכים לטרק כדאי לקנות לפני שמגיעים.

מכיוון שאנחנו שכחנו לקנות את המצרכים לפני הגעתנו, קנינו כמה חבילות עוגיות וקרקרים, עליהם הסתמכנו בנוסף לסנדביצ׳ים ופירות שהכינו לנו במלון תמורת 5 יורו.
המסלול המתוכנן ליום זה היה הליכה מ-Monodendri ל-Micro Papigo בשביל משני ולא מטויל שלפי המפת סימון שבילים עובר ממש בסמוך למצוק הדרומי של קניון ה-Vicos ומסתיים בכפר Vicos, משם לרדת אל תוך הקניון לבריכות הטורקיז ולהמשיך בהליכה לMicro Papigo.

התוכניות השתנו בערך לאחר כ-שעתיים וחצי של הליכה קשוחה במיוחד באזור בו היה אמור להימצא השביל בהן עברנו רק כ-ק״מ וחצי.
השטח היה קשה מאוד למעבר ומתאפיין בצמחייה צפופה וסלעים תלולים בגבהים של כ10-20 מ׳ אשר לא מאפשרים הליכה בקו אחד ודורשים לשנות את כיוון ההליכה לעיתים תכופות.

למרות היופי של האזור ונק׳ התצפית המיוחדות על קניון ה-Vicos שמתגלות מפעם לפעם, החלטנו לוותר על השביל ולנסות לחזור על עקבותינו בהבנה שאם נתמיד במסלול זה, לא נספיק להגיע לשאר הנק׳ בשמורה בהן תכננו לבקר.

חזרנו לכפר, לקחנו את הרכב ונסענו לכפר Vicos כדי לעשות טיול יומי אל תוך הקניון ולראות את בריכות הטורקיז המיוחדות שהן,לפי מה שרבים אומרים הנק׳ היפה ביותר בנחל.
הירידה אל הנחל מתחילה ממש בכניסה לכפר Vicos, בסמוך למבנה אבן, בו ניתן לנוח בצל ולמלא מים.
השביל היורד אל הקניון ברור ונוח להליכה, לנו לקח כ-35 דקות בירידה ועוד 45 דקות בעליה חזרה אל הכפר.

לאחר מכן, נסענו לכפר Micro Papigo, מצאנו מקום לישון כדי להמשיך לעוד 3 ימי הליכה בשמורה.

היום השני - מממיקרו פפיגו למרגלות הר גמילה, דרך שביל סובב אסטרקה

את ההליכה מתחילים מMicro Papigo בעליה של כ-600 מ׳ עד לנק׳ הפיצול הראשונה. השביל מסומן בנק׳ אדומות וברור לכל אורכו, זהו השביל המרכזי של השמורה שמגיע עד לבקתת אסטרקה.
עד לנק׳ הפיצול יש כ-3 מעיינות עם מבנה אבן, מהם ניתן למלא מים.

בנק׳ הפיצול הראשונה קיים שלט הפונה ימינה ומציין 2 שמות: פסגת אסטרקה ו-מערת Provatina. שביל זה ממשיך לכיוון דרום, מטפס על מתלולי ההרים ולאורכו נוף מרשים על כפרי הפינדוס.
המשכנו עם השביל עד לנק׳ פיצול נוספת בה ניתן לפנות ימינה אל מערת Provatina או להמשיך על השביל אשר מטפס על הפסגה. נק׳ פיצול זו פחות ברורה מהקודמת ומסומנת בחצים על הסלעים. חץ צהוב למערה וחץ אדום לכיוון הפסגה.

אנחנו המשכנו במסלול לכיוון המערה שבהמשך עושה הקפה מסביב לפסגת אסטרקה.
המערה נמצאת כ-10 דק׳ הליכה מהשביל והיא נחמדה אבל לא יותר מזה. בעיקר בגלל שזה פיר אנכי ואי אפשר באמת לראות מה קורה למטה.
מהמערה והלאה השביל לא כל כך מסומן וכמעט עד לסוף היום הסתמכנו על יכולות הניווט שלנו בהתאם לשביל המופיע במפה שקנינו (קובץ הקלטת GPS מצורף בהמשך הסיפור).
את היום סיימנו למרגלות פסגת גמילה, שם הקמנו את האוהל ולמחרת טיפסנו את הפסגה בלי התיקים הגדולים.

במסלול סובב אסטרקה היו חלקים מאוד יפים אך גם חלקים בהם הנוף לא מאוד מיוחד. בדיעבד, היינו עושים את הטיפוס לפסגת אסטרקה במקום ומסיימים באותה נקודה למרגלות פסגת גמילה.

היום השלישי - טיפוס על הר גמילה ולינה באגם הדרקון

את היום הזה התחלנו בטיפוס לפסגת גמילה, המשכנו בהפסקת צהריים בפסגת אסטרקה וסיימנו בלינה עם אוהל באגם הדרקון.

הטיפוס לגמילה -
את רוב הציוד השארנו באוהל וטיפסנו עם מעט משקל לפסגת גמילה, שהיא הפסגה הגבוהה ביותר בהרי הפינדוס - 2,497 מטר.
לפי המפה קיימים 2 שבילים שמטפסים לפסגה, אנחנו עלינו על הצפוני מביניהם שהיה סך הכל די ברור ונוח לאורך כל הדרך.
הנופים מהשביל ומהפסגה ממש שווים! ואני ממליץ בחום לא לוותר על הטיפוס הזה, מהפסגה עצמה אפשר לראות גם את אגם הדרקון שנמצא כמה מאות מטרים מתחת בסמוך למצוק.
הטיפוס לקח לנו סה״״כ כשעתיים וחצי בקצב די איטי.
לגבי מים - אנחנו הגענו מדרום וכמה מאות מטרים לפני נק׳ ההתחלה של השביל המטפס, היו 2 נביעות מצויינות לשתיה.

בקתת אסטרקה -
מכיוון שהגענו לטרק מעט לא מאורגנים ובלי מצרכים לבישול, הסתמכנו על זה שנעשה הצטיידות באמצע הטרק בבקתת אסטרקה וכך באמת עשינו. הבקתה לא נמצאת בדיוק על הדרך בין הר גמילה לאגם הדרקון אלא ישנה עליה של כ-150 מ׳ שסוטה מהשביל.
הבקתה די מפוארת ויש שם צוות של 2 אנשים שמתחזק את המקום ומכין את האוכל. אנחנו הזמנו פסטה והיא הייתה מצוינת, גם המחירים לגמרי סבירים.

טיפוס לאגם הדרקון -
אגם הדרקון הוא אולי המסלול הפופולרי ביותר בשמורה ומגיעים אליו לא מעט אנשים בטיול יומי מ-Micro Papigo. האגם בפני עצמו הוא לא מהמרהיבים ביותר שיצא לנו לראות אך הוא נמצא במיקום מדהים שמעלה מאוד את ערכו.
באזור האגם ראינו המון יעלים שהילכו על המצוקים התלולים ומדי פעם ירדו לעבר האגם, ללחך קצת עשב. גם השקיעה לא איכזבה והיתה מרשימה מאוד.
בקיצור, חוויה מומלצת למי שמביא איתו אוהל.
הטיפוס עד לאגם, עם כל הציוד, לקח לנו כשעה וחצי.

היום הרביעי - מאגם הדרקון למיקרו פפיגו (דרך בקתת אסטרקה)

ביום הזה ירדנו עם השביל לבקתת אסטרקה, אכלנו ארוחת בוקר ומשם המשכנו בחזרה למיקרו פפיגו. השביל מסומן היטב לאורך כל הדרך, מבקתת אסטרקה הירידה לקחה לנו כשעתיים