טרק לפס וראנג (3 ימים)

טרק יפיפה של שלושה ימים בהרי הפמיר שמתחיל בבעמק Shakhdara ממנו עולים לפס Vrang ואז יורדים לעמק ה- Wakhan

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתיולי - אוגוסט - תחילת ספטמבר

התארגנות והגעה לאזור

הטרק מתחיל בכפר שנקרא Rubot. כדי להגיע אליו נאלצנו לקחת 2 מרשוטקות ובעיקר היה לנו הרבה מאוד מזל.
את המרשוטקה הראשונה לוקחים בחורוג בתחנת מוניות שנמצאת ליד השוק. מדובר על 2 תחנות מוניות אחת שנמצאת מצפונית לנחל ואחת מדרום, אז התחנה שלנו היא הדרומית וכדי להגיע אליה צריך לחצות את הגשר של השוק לכיוון דרום, ומשם לוקחים מרשוטקה לישוב Roshtkala. עלה לנו 7 סומוני לאדם.
החלק השני והקשה יותר הוא למצוא מרשוטקה מרושקלה לרובוט.
למזלנו הרב יצאה מרשטקה לכפר אחד לפני רובוט שלפי הנהג מדובר על כ-6 קמ אותם תכננו ללכת ברגל, אבל בסוף הנהג לקח אותנו עד לשם תמורת תשלום נוסף. שילמנו ביחד 50 סומוני עד לרובוט עצמה.
ברובוט הנהג דיבר עם איזו משפחה שאצלה התארחנו ללילה. בכפר עצמו יש כ-15 בתים. הגענו בחשיכה כך שפשוט הלכנו לאותה משפחה, למחורת בבוקר הם ביקשו מאיתנו סכום עתק עבור השהות, כמובן שלא יכולנו להרשות לעצמנו לשלם סכום שכזה וסיכמנו על 30 דולר לשנינו.
אני מאמינה שאם מגיעים מספיק באור בטוח אפשר להתארח בכל בית וכמובן לסכם על מחיר לפני ששוהים ומונעים מצבים פחות נעימים.

ברובוט אין איפה להתארגן (אפשר אולי לבקש לקנות לחם מהמשפחות אבל לא שווה להסתמך על זה) ולכן את כל הקניות כדאי לעשות בשוק בחורוג ולא להשאיר שום דבר לרובוט! אם מחלקים את הנסיעה ליומיים ובוחרים לעשות ברושקלה עצירה אני מניחה שגם שם אפשר להצטייד באוכל.

חשוב מאוד להזכיר כי הטרק הזה בגבהים (שיא הגובה של הפס הוא 5070) מתחילים את הטיול ב3400 בערך ומסיימים ב2900 בערך,
ולכן כדאי ממש לעשות אותו אחרי שמאוקלמים לגובה.

יום ראשון

היום הראשון מתחיל בהליכה על שביל עפר (קצת פחות כיף) לכיוון דרום בנחל (שנקרא וראן).
מדובר ביום שכולו עליה! הולכים על השביל עפר כמה קלמטרים אבל כשעוזבים אותו מתחיל להיות טיפוס מתון ויפיפה.
פשוט הולכים בנחל, אפשר למצוא מרעולים ונקבים אבל מאבדים אותם די מהר, אז פשוט ללכת איפה שהכי נוח.
אנחנו ישנו מעל האגמים (דרומית אליהם, אחרי האגם האחרון), פשוט בנקודה קרובה לזרם מים ונוחה לפריסת אוהל.

יום שני

ביום השני ממשיכים בטיפוס עד לפס (לוקח הרבה זמן כי הגובה מראה השפעותיו) ויורדים ממנו כמה שמספיקים.
בעיקרון אנחנו יצאנו לדרך סביב השעה 7:30 בבוקר והגענו לפס בשעה 14:00. הטיפוס היה קשה. מה גם שהמפנה הצפוני של הפס (עליו אנחנו עולים) מכוסה בשלג.
הנקבים במקום לא ברורים, אבל הפס מאוד ברור ופשוט רואים לאן ללכת. הכי נכון במקום, זה ללכת לפי המצב בשטח ולהפעיל שיקול דעת. אנחנו נצמדנו לשלוחה המערבית שהייתה במרביתה קרקע חשופה ולא שלג ועלינו איתה הכי גבוה שאפשר, ורק אז מחוסר ברירה טיפסנו את ה100 מטרים האחרונים בשלג עד לפס. כך או כך בשלב מסויים יורדים לשלג. אצלינו השלג הגיע קצת יותר גבוה מהקרסול אבל לא יותר מזה.

הפס עצמו יפיפה! פתאום מתגלות פסגות של הרים מושלגים לכל וזה פשוט יפיפה ושווה כל רגע של טיפוס!
אנחנו נחנו לרגע ואז טיפסו עוד כמה מטרים לכיפה שנמצאת מזרחית לפס. משם ניתן לראות את הדובדבן שבקצפת: פסגות מושלגות הישר מפקיסטן.

בשלב מסויים כדאי להתחיל לרדת, והירידה תחילה מאוד דרדרתית ומשופעת! שוב אין שביל ברור אז פשוט יורדים איפה שנראה נוח.
יורדים עד לנחל וממשיכים איתו לכיוון דרום. אחרי כקילומטר מגיעים לפיצול נחלים וממשיכים יחד עם הערוץ הגדול דרומה. בגדול הערוץ הזה מגיע עד לוראנג - אבל חשוב מאוד ושווה במיוחד לנסות להצמד כמה שיותר לשביל הראשי כי הרבה פעמים ההליכה לא נוחה (שיפועים מטורפים על צידי השלוחות, דרדרות ענקיות ולא נוחות) ולכן שווה מאוד לעקוב אחרי השביל.

אנחנו באותו יום ניסינו למשוך כמה שיותר דרומה. לצערני השעה דחקה בנו וחשכה קרבה כך שחנינו במקום רחוק מהנחל ועם שיפוע יחסית קטן. בגדול אין הרבה מקומות נוחים לישון בהם (מישוריים וליד נחל) אז פשוט צריך להעריך את המצב ולחנות במקום שנראה לכם הכי טוב..

יום שלישי

ביום הזה ממשיכים עם הנחל עד לוווראנג. ההליכה לא פשוטה בכלל אך מאוד מאוד יפה!
יש חלקים בעיקר לקראת סוף הנחל והקרבה לוורנאג שאי אפשר ללכת לצידי הערוץ וצריך לעלות על הנקבים שעל השלוחות שמעל הערוץ.
ככל המתקרבים לווראנג הערוץ הופך להיות מעוקי יותר וחשוב ללכת על השביל. מדובר בהליכה בשיפועים שעל השלוחות שליד ולכן עדיף ללכת על הנקבים. כשהנחל הופך להיות ממש מעוקי ומפלי אנחנו עולים לשלוחה ממש ויורדים מהצד השני עד לווראנג. עוברים דרךמקדש בודהיסטי שנמצא מעל הכפר.
כשיורדים לכפר סביר להניח שמשפחות יארחו אתכם, ייתכן ובתשלום וייתכן שבחינם.
לנו חיכה ילד במקדש הבודהיסטי שלקח אותנו לביתו והתארחנו אצלו בבית תמורת 10 דולר לשנינו.

• בטוריס אינפורמיישן אמרו לנו שהטרק לוקח כ5 ימים. אנחנו עשינו אותו 3. אולי שווה לפצל את היום האחרון ל2 ולקחת קצת יותר את הזמן.
  • אפשרי לעושת את הטרק מווראנג לרובוט (מדרום לצפון) - אופציה שבטח נוחה בעיקר לאנשים שמגיעים מכיוון מורגאב ומתקדמים לכיוון חורוג - אבל בעיני היא מאוד לא מומלצת! העליה מדרום לצפון בפס עצמו תהיה מאוד מאוד קשה!! השיפועים מאוד חדים והאבנים מאוד מתדרדרות. הירידה מצפון תהיה על שלג - וכידוע השלג מאוד מחליק. יש לקחת בחשבון שיציאה מרובוט כנראה כמעט ולא אפשרית!
  • מאוד חשוב לבדוק את תחזית מזג האוויר ומה כמות השלג על הפס. ייתכן ויהיה יותר מידי שלג ואז העליה מצריכה ציוד מיוחד לטיפוס בשלג או עד כדי לא אפשרית.
  • לאורך הדרך ראינו מחנות רועים נטושים. פרט לרועה אחת עם עדר ועוד שלושה בחורים שהגיעו מווראנג לרובוט ביום הראשון של הטרק- לא ראינו נפש חיה במסלול. אם מגיעים בעיתוי נכון יותר בשנה ייתכן וכן תראו מחנות רועים ועדרים (בעיקר צפונית לפס).
  • מצורפת מפה בקנה מידה של 1:100000 כל קו גובה הוא 40 מטר, וכל ריבוע במפה הוא 2 ק"מ. המפה מכסה כמעט את כל הטרק (מלבד הק"מ הראשונים (הצפוניים) מרובוט. כל מי שיש לו אנדרואיד מוזמן להוריד את האפליקציה של הסובייט מפס יש שם את כל המדינה! (ועוד רבות אחרות).