טרק יפיפה, גבוה וארוך המחבר את עמק גונט (pamir high way) לעמק הברטנג!

אנחנו בחרנו לחבר את טרק האגמים בהרי הפמיר לעמק הברטנג דרך הכפר ברדרה. הטרק יכול להתחיל בבצור או באגם ישילקול. יש דרכים רבות שאפשר לשחק עם טרק האגמים ואנחנו בחרנו בדרך הבאה שלקחה לנו 9 ימים עד הכפר ברדרה המקסים. *יש לציין שיש לחצות קרחון כדי לעבור את הפס לכיוון הכפר ברדרה ומומלץ להצייעץ עם מקומיים על מצבו ולשקול לקחת מדריך מקומי לחצייתו.

תאריך הטיולAugust 2016
עונה מומלצתיוני עד ספטמבר,יש לנסות לברר עם המקומיים אם הפס לברדרה פתוח.

יום ראשון - 16 קילומטרים נוחים. גבהים : התחלה -3700 סיום- 3400.

אנחנו התחלנו את הטרק אחרי מספר ימים מטריפים עם ג'יפ במזרח הפמיר.
הייתה לנו הפריבילגיה לבקש ממנו להוריד אותנו בפינה המערבית של אגם ישילקול שנמצא יום הליכה (ארוך) בהכפר בצ'ור.

בפינת האגם ישנו סכר שציין עבורנו את תחילת הטרק.
כמובן שאפשר גם להתחיל מהכפר בצ'ור כמו שמתואר הסיפור דרך ( "טרק האגמים בהרי הפמיר").

חצינו את הנחל בנק' שבה עומד הסכר, ושם כבר מצאנו שביל יחסית ברור שמטפס לכיוון פס של 3923.
בסוף הטיפוס נגלה נופו היפהייפה של אגם ישיקול.
לאחר מנוחה והשתאות אל מול הנוף המשכנו עם השביל, חצינו עוד עוקף ונחשפנו לעמק מדברי יפהייפה שבמרכזו זורמים מים כחולים משגעים.
משם ירדנו למפגש נחלים גדול.
מהאגם עד פיצול הנחלים 6 קילומטרים על שביל נוח.

מנקודה הזאת יש להחליט אם לעשות את הטרק עם כיוון השעון או נגדו.

אנחנו בחרנו להמשיך לכיוון הכפר בצ'ור (מערבה) ולעשות את הטרק ע"פ כיוון השעון.
ממפגש הנחלים עלינו קצת צפונה וחיפשו נקודה נוחה לחצות בה את הנחל.
לאחר החצייה המשכנו בצמוד לנחל מצידו הצפוני כ10 ק"מ.
בחרנו לעצור ללילה ראשון 2 וחצי קילומטר מהפיצול נחלים הבא.

יום שני- 14 קילומטרים במגמת עלייה מתונה על שביל נוח. גבהים: התחלה - 3400, סיום- 3850.

קמנו בבוקר והמשכנו 2-3 קילומטרים עד לפיצול הנחלים אשר בסביבתו כרי דשא, בתי רועים ומלא יתושים שגרמו לנו לשמוח שעצרנו לישון בנק רחוקה יחסית מתנחל וללא יתושים.
נצמדנו לגדה המזרחית כאשר לאחר 100-200 מטר היה גשר שמאפשר למי שבוחר להתחיל מבצ'ור להצטרף אל הלופ.
היום כולו בגדה המזרחית של הנחל במגמת עלייה מתונה על שביל רועים.
לאחר כ12 קילומטרים במעלה הנחל הגענו לנקודה לינה נוחה עם כרי דשא רחבים ומזמינים ללינה לצד הנחל.

יום שלישי - 9 קילומטרים שכולו במגמת עלייה. גבהים: התחלה - 3850, סיום - 4300.

אנחנו בחרנו לעשות יום יחסית קצר כדי לאפשר לגוף הסתגלות נכונה לגובה.
ההליכה כולה בצדו המזרחי של העמק כאשר יש נאקב ורוגו'מים לכל אורך הדרך שמקלים מאד על ההליכה שבחלקה מתפתלת בין בולדרים.
בסוף העלייה נגלה בפנינו אגם יפהייפה בצבעים משגעים!
עצרנו ללילה בחלקו המערבי של האגם, בצמוד לערוץ שמתחבר לעמק מנס (השם אינו מופיע במפה) שמוביל לאגם chandara הגדול.

יום רביעי 14 קילומטרים עלייה לאגם מנס בגובה 4750 וירידה לאגם צ'פדארה . גבהים: התחל ה- 4350 סיום - 4500

לעומת שאר ימי הטרק, אין שביל ברור ביום הזה, למרות שאפשר למצוא כמעט לאורך כל הדרך רוג'ומים וקקי חמורים.
חשוב לציין שהשביל לא מצויין במפה של הסובייט.

היום יפהייפה ועוצר נשימה.
מתחילים את היום בטיפוס לכיוון שלושת האגמים.
כאשר הולכים מצדו הימני של הנחל עד לאגם הראשון שאותו מקיפים מימין (דרום) ואז עוברים לצדו השמאלי של האגם השני וממשיכים לכל הדרך בצדו השמאלי (צפוני) של העמק והנחל.
מהאגם השני לאגם מנס (השלישי) ישנו טיפוס תלול אך קצר בין בולדרים שמסומן על ידי רוגו'מים.
בסוף העלייה נגלה אגם מנס עוצר הנשימה ועמק רחב ידיים.
משם ממשיכים במגמת ירידה עם העמק בצדו השמאלי עד לאגם צ'נדרה.
את אגם צ'נדרה מקיפים משמאל ויורדים עוד כשני קילומטרים עד לחיבור עם השביל הקלאסי של הלופ.
אנחנו עצרנו ללינה בנקודה הזאת.

*יש לציין שבמפות הסובייטיות רשום אגם צ'נדרה ולא צ'אפדרה.

יום חמישי 12 קילומטרים במגמת ירידה. גבהים: התחלה - 4500 סיום - 4220.

יום פשוט שבו חולפים על פני שלושה אגמים שאת כולם יש להקיף מצדם הימני( צפוני).
בין האגם הראשון לשני יש מחנה רועים.
אנחנו עצרנו ללילה בסוף האגם השלישי לפני הירידה.

יום שישי- 10 קילומטרים.

מהאגם יורדים כ3 ק"מ בצידו הצפוני של הנחל שמנכז את האגם. לאחר שלושה קילומטרים מגיעים לגשר קטן שניתן לחצות את הנחל לצידו השמאלי .
בנק זו יש מחנה רועים שבו שוהה משפחה אחת במשך חודשי הקיץ. כמובן שברגע שהמשפחה ראתה אותנו היא הזמינה אותנו לצ'אי ולפיושקה.

ממשיכים עד לנחל הגדול המגיע מדרום ועולים לאורכו בצידו השמאלי כ 500 מטר עד בולדר ענק שבאזורו יש גדר בולדרים טבעי שמאפשר חצייה של הנחל לצידו הימני (המערבי).
השביל עולה במעלה השלוחה וממשיך על מעין רמה עד שהוא יורד חזרה לעמק ומקיף שני אגמים מכיוון צפון כשאר בסיום באגם השני ישנה עלייה בצדו השמאלי של הערוץ עד לאגם נוסף שממנו יוצאים לפס ברדרה.
אנחנו עצרנו ללילה על כרי דשא שנמצאים ליד תחילת האגם.

יום שביעי- עלייה לפס ברדרה וירידה לעמק ברדרה. גבהים: התחלה: 4570 פס: 4900 סיום: 3700

מקיפים את האגם מימין עד כמעט סופו עד לנק' בה מתחבר ערוץ ממערב.
בנק' זו חשוב למלא מים כי עד הירידה מהפס לא יהיו כמעט מים זורמים.
מתחילים לעלות בצידו הימני של הערוץ.
אחרי כ200 מטר עוברים לצידו השמאלי של הערוץ. בחלק זה השביל פחות ברור ולכן חשוב לעקוב אחרי החרא של החמורים.
ממשיכים כחצי שעה במעלה הערוץ עד שמגיעים לקרחון גדול ויפהפה.
אנחנו המשכנו על הקרחון בצדו השמאלי של העמק, עד לנקודה שבה העמק מתחיל לפנות צפונה ומשם עזבנו את הקרחון וירדנו אל עבר הבולדרים. חשוב להפעיל שיקול דעת בחציית הקרחון ולהשתדל ללכת אחר עקבות המקומיים וחרא החמורים. (בדיעבד אנחנו ממליצים לשקול לקחת בחור מקומי שיחצה איתכם את הפס, כדי למנוע סיכון ובלבול. התוואי משתנה משנה לשנה ועלול להיות מסוכן)
אחרי שירדנו מהקרחון - עברנו לצידו הימני של העמק, והמשכנו בין הבולדרים בהנחיית הרוג'ומים.
אחרי הליכה של כ500 מטרים בין בולדרים השביל נהיה ברור ויורדים איתו בירידה נוחה אך ארוכה עד נחל ברדרה.

אנחנו המשכנו כ2 ק"מ במורד נחל ברדרה עד שמצאנו נקודת לינה נוחה לצד הנחל הרחב.

חשוב לציין שהשביל ממשיך בצידו השני של הנחל. אבל החצייה שלו מתאפשרת רק בשעות הבוקר- כשהזרימה משמעותית יותר חלשה.
לכן הלכנו לישון בצידו הימני, על מנת לחכות לשעות הבוקר שיאפשרו חצייה נוחה שלו.

יום שמיני - ירידה בעמק ברדרה עד לכפר מז'נצוק

השקם בבוקר חצינו את הנחל בנקודה רחבה ורגועה שלו. בצידו השני של הנחל התחברנו לשביל ברור ונוח שלקח אותנו בירידה מתונה ויפהייפיה במורד העמק הרחב.
לאחר כ- 8 ק"מ הגענו לנקודה שבה מתחבר לנחל ברדרה ערוץ גדול מכיוון דרום. אנחנו לא מצאנו נקודה רגועה לחצייה שלו, ולכן נאלצנו להפשיל למכנסיים קצרים ולחצות בזרם יחסית חזק. יכול להיות שעדיף לישון על גדת הנחל ולחכות לבוקר שלמחרת על מנת לחצות בזרימה עדינה יותר.
אחרי החצייה המשכנו כ6 ק"מ נוספים במורד העמק עד שנגלה לעינינו כפר יפהפייה וירוק בצידו הימני של הנחל.
לא עברו יותר מכמה דקות עד שכמה מאנשי הכפר רצו לקראתו והזמינו אותנו לשבת בביתם, לשתות תה ולאכול ארוחת תפוחי אדמה טעימה.
אנחנו נשארנו לישון בכפר הזה, בגלל הקסם המיוחד שהיה בו.

יום תשיעי

בבוקר למחרת, אחרי שיחה טובה, תה וארוחת בוקר - יצאנו אל עבר הכפר ברדרה היפהייפה שיושב במרחק כשעה הליכה במורד העמק.
גם ברדרה, בדומה לכפר מזנצוק, מלאה בקסם.
אי ירוק בלב המדבר, עם שדות חיטה ועצי פרי, הכנסת אורחים כמו באגדות ומגרש כדורעף שהופך בשעות
אחר הצהריים לנקודת העניין המרכזית בכפר.
לא עברו יותר מ3 דקות מרגע הכניסה שלנו לכפר, ועד שמצאנו את עצמנו יושבים שוב באחד מבתי הכפר, כשלפנינו מונחים 3 ספלי תה, לחם ותבשיל תפוחי אדמה נוסף.

אנחנו נישבנו בקיסמו של הכפר, וגם בו נשארנו ללילה נוסף.

בגדול ניתן מהכפר ברדרה כבר להסתדר על רכב שיוציא אתכם לכיוון חורוג בתשלום.
אנחנו בחרנו להתקדם במורד העמק בהליכה ותפיסת טרמפים.

בבוקר למחרת יצאנו מברדרה ברגל לכיוון הכפר בסיד שנמצא במרחק של כ13 ק"מ.
קצת לפני בסיד עברה משאית שהסכימה לקחת אותנו איתה.
המשכנו איתה עד לכפר razuj שלא יכולנו לעמוד ביופיו..וכך המשיך המסע שלנו עד שהגענו לעיירת הדרכים רושן .

מרושן תפסנו מרשוטקה ב20 סומוני לאדם עד לעיר חורוג.

סיכום וטיפים:

1. מספר דרכים לעשיית המסלול עד פאס ברדרה-
ייחודו של המסלול הוא שאפשר ללכת אותו במספר דרכים וכיוצא מזה לשחק עם אורכו של הטרק.
הטרק מורכב משלושה חלקים - הלופ, עמק מנס (עמק חסר שם במפה - עמק עם האגמים הקטנים) והפאס לעמק ברדרה.
אפשר לבחור ללכת את הלופ עם כיוון השעון או נגדו, להכנס לעמק מנס או לא ( יום רביעי שלנו בסיפור דרך) ועלייה לפאס וחצייה לעמק ברדרה והברטנג.

פאס ברדרה-
הפאס מהווה מעבר פעיל של המקומיים. הם עוברים בו בתדירות גבוהה בלי ציוד מיוחד.
עם זאת, חשוב לציין שמדובר בחצייה של קרחון, וצריך לקחת בחשבון את הסיכונים הכרוכים בכך - במיוחד בגלל העובדה שהקרחון משתנה משנה לשנה - ואנחנו לא יודעים להגיד מה רמת העבירות העכשווית)
ישנה האופציה לבקש באחד ממחנות הרועים שממוקמים לאורך הדרך אדם שיעבור איתכם את הפאס עם חמור שיעזור בסחיבת הציוד.

3. אוכל ולינה:
לאורך כל ימי הטרק עד להגעה לברדרה, אין מקום להצטייד באוכל/ כל דבר אחר.
חשוב לציין שעד שלב מאוחר בעמק הברטנג לא ניתן להשיג נייר טואלט בכלל! תצטיידו מראש גם למקרה של קלקולי קיבה.

4.מומלץ מאד להוריד ולשלם על גרסת הפרו של האפליקציה soviet military maps. המאפשרת הורדה של מפות טופוגפיות ברמה גבוהה ובאופליין , ובנוסף סימון והורדה של נקודות gps ומסלולים לאפילקציה.

5.מצורפים נקודות GPS והמסלול. מוזמנים להוריד ולפתוח בsoviet.