פסור טרק- אל קרחוני הפמיר של טג'קיסטן

"פסור טרק" הוא טרק ללב ליבם של קרחוני הפמיר הנידחים. הטרק מתחיל בכפר הציורי והנידח "pasor" ועולה במעלה הנהר של הכפר עד לתצפית נמר השלג (תצפית על לב קרחוני הפמיר) וחוזר חזרה באותה הדרך אל הכפר. הקרחונים וההרים באזור הם בין המרשימים שראינו בטיולינו בעולם, אם זאת, לא פחות יפה הדרך אליהם הכוללת את אגם חפרזדארה- אגם טורקיז גדול ומאורך ומספר אגמים קטנים קסומים אחרים. הטרק נמצא במעלה נהר הברתאנג הגדול והמרשים הזורם במדבר של הרי גרניט בגבהים של 7000 מטרים!!! הטרק נמצא כנראה באזור הנידח ביותר של הפמיר ודורש נסיעת שטח חוויתי של כמעט 12 שעות מהעיר הקרובה(חורוג) בדרך ג'יפים שלא מיועדת לאנשים עם לב חלש. חוויה מובטחת.

תאריך הטיולSeptember 2017
עונה מומלצתיולי, אוגוסט, ספטמבר

התארגנות ויציאה לטרק

הטרק עצמו לוקח 4-5 ימים
הטרק לא מסומן ומצריך יכולות ניווט ללא שבילים, כרגע אין מפות והטרק מחייב שימוש באפליקציית Soviet Military Maps .
מומלץ להגיע לטרק שאתם כבר מאוקלמים לגבהים.
ההתארגנות לטרק מתבצעת בעיר חורוג- שם גם יש מרכז מידע למבקרים שאפשר להיעזר בו.
בחורוג כדאי להצטייד באוכל וכול דבר שתזדקקו לו לשבוע ימים.
במהלך הטרק יש נביעות טובות למילוי מים לשתייה, ממליצים להצטייד בכדורים לטיהור מים רק למקרה חירום.
במהלך הטרק אין כפרים, הכי הרבה שתפגשו זה כנראה רועה בודד, אם בכלל...
במהלך היום יכול להיות נעים אבל בלילה בטוח קר, נחוץ להביא אוהל,סק"ש וביגוד חם.
הטרק מתחיל ונגמר בכפר פסור ואין בו חנות אוכל, מדובר בכפר קטן של כמה בתים בודדים, אין בו קליטה סלולרית אבל יש חשמל שמופק מתחנה הידרואלקטקרית חדשה (2016).

תושבי הכפר בטוח יארחו אותכם בשמחה ויאכילו אתכם במעט המזון שיש להם ויארגנו לכם לינה בביתם- ללא בקשת תשלום..
אם זאת נהוג (ונחוץ!) לשלם עבור אירוח של לינה+ארוחה לפחות 100 סומוני לאדם( בערך 12 דולר).
ניתן לבקש מתושבי הכפר הנחמדים להשאיר ציוד בביתם ביציאה לטרק ולכבלו חזרה בסוף הטרק.
בשביל למצוא נהג שיהיה מוכן לקחת אותכם לכפר פסור(משימה לא פשוטה) כדאי ללכת לבזאר הישן של חורוג באזור 7:30 בבוקר ולחפש נהג עם רכב שטח טוב שמכיר את הדרך לכפר(אנחנו לקחנו יונדאי סטריקס ואם לא היינו דוחפים בעליות והנהג לא היה כול כך נחוש-לא היינו מגיעים).
הנסיעה לקחה לנו כמעט 12 שעות ועלתה לנו כולל טיפ 1200 סומוני לרכב(130 דולר).
* לא להתבלבל ולקחת נסיעה לכפר בשם בה-פסור, בה-פסור הוא כפר ממול לכפר פסור שנמצא בגדה השנייה 2 ק"מ בקו אווירי אבל מצריך הקפה רגלית של לפחות 6 ק"מ כדי לחצות את הנחל ולהגיע לפסור ולתחילת הטרק .
*אין לקחת נסיעה מחורוג לחצי הדרך(!!), יהיה לכם הרבה יותר קשה (ויקר!) להשיג בדרך נסיעת המשך לתחילת הטרק.
הדרך חזרה מהכפר לציביליזציה זה לא דבר פשוט וזול, זה יכול לקחת כמה ימים וכנראה תעלה לא פחות, קחו זאת בחשבון והביאו עמכם הרבה סומוני!
בשביל שתבינו כמה המקום נידח- אנחנו במשך יומיים וחצי הלכנו מכפר לכפר בשביל ג'יפים במורד הברתאנג כדי למצוא רכב שיוציא אותנו החוצה תמורת תשלום- אפילו רכב אחד לא עבר לכיוון שהיינו צריכים במשך יומיים וחצי..
הטיול שעשינו בין הכפרים במורד הברתאנג בשביל למצוא הסעה החוצה היה חוויה גדולה ומומלץ בחום, הוא מאפשר לחוות את תרבות האירוח יוצאת הדופן שאין כמותה בעולם כולו.. וכול זה במדבר עם נהר שוצף ונאות מדבר לרגליו.. טירוף...

בקיצור- הדרך לטרק לא פשוטה אך בהחלט שווה את זה לפי דעתנו :)

יום ראשון

הליכה של 16 ק"מ במגמת עלייה.
מתחילים בגובה 3000 מטר, לינה בגובה 3800, גובה שיא 3800

חוצים את הכפר ונכסים לערוץ הנחל שנקרא בשפת המקומיים "חפרזדארה" , הולכים על הגדה המזרחית כבערך 10 דקות עד לתחנה ההידרואלקטרית של פסור, בעבר היה גשר מעץ שהיה ניתן לחצות לגדה המערבית אבל הוא כנראה נהרס, היום צריך לחצות לגדה המערבית על צינור גדול שיוצא מהתחנה ההידרואלקטרית(או בישיבה בהתקדמות איטית או בהליכה) לאחר שחוצים לגדה המערבית ממשיכים כול היום בשביל שהולך על הגדה המערבית, השביל לאורך כול היום ברור, לפעמים הולך בצמוד לזרימת המים לפעמים מתרחק ועולה על הגדה .
אחרי כבערך 15 דקות יש מעיין שניתן (ואף רצוי) למלאה ממנו מים להמשך הדרך.
לאחר 8 ק"מ מתחילת המסלול מגיעים לערוץ נחל שמתחבר לנחל המרכזי ממערב, הערוץ מחייב חצייה ללא גשר, רוחב הערוץ 5 מטרים, המים הגיעו לברכיים שחצינו בצהריים- במקום יש אזור קטן מיוער שמעולה להפסקה.
לאחר כ 16 ק"מ מהכפר פסור מגיעים לנקודת הלינה, במפה של הסוויט-מפס מופיע כמקבץ של ארבע אגמים קטנים ראשונים, במקום מבניי רועים נטושים ואחרי 150 מטר של הליכה נמצאים האגמים. ניתן לישון בקרבת האגמים או בקרבת מבני הרועים.
*לא להתבלבל, יש מבני רועים נטושים גם לפניי נקודת הלינה

יום שני

סה"כ 10 ק"מ במגמת עלייה
מתחילים בגובה 3800 ,לינה בגובה 4100, גובה שיא 4100

ממשיכים ללכת על הגדה המערבית כאשר השביל חוצה דרדרות, מגיעים לתצפית על אגם קטן, ממשיכים לעלות דרדרות, על הדרדרות השביל לא ברור ולכן מסומן בכמה רוג'ומים, השביל יורד את הדרדרת(100 מטר גובה) ומקיף את אגם חפרזדארה (האגם הגדול והמאורך)ממערב, הולכים במעלה הנחל של האגם עד שהוא מתעקל שמאלה ורואים דרדרות אפורות/שחורות של תחילת הקרחון, חוצים את הנחל הקר והלא עמוק ומתמקמים על רמה קטנה שממוקמת בגדה המזרחית(תכלס זו כבר הגדה הצפונית) ממש לפני הדרדרות.
בסוויט-מפס זה מופיע ממש בשפיץ של תחילת הקרחון.
כשאנחנו היינו היה על הרמה ערוצון מים קטנטן שיכולנו להתמקם ממש לידו ולמלאה מים בערב, סה"כ יום קל והשביל ברור ובדרדרות כשלא היה ברור ראינו רוג'ומים.

בקיצור, יום רגוע לפני היום הקשה שיבוא למחרת

יום שלישי

7 וחצי ק"מ הלוך חזור, סה"כ 15 ק"מ
מתחילים בגובה 4100, לינה בגובה 4100, גובה שיא 4600

היום בו תגיעו לתצפית נמר השלג- תצפית על הקרחונים הגדולים!!
אגב, אנחנו ראינו שם עקבות של נמרי שלג אז שווה לפקוח עיניים..
מומלץ לקום מוקדם, יום לא פשוט, אנחנו הרגשנו בנוח להשאיר את האוהלים והסק"ש בנקודת הלינה.
כל היום הוא ללא שביל או רוג'ומים, מצריך ניסיון הליכה ללא שביל.

מקיפים את הדרדרות מימין(צפון). הדרך עוברת בין צלע ההר שמימינכם לדרדרות שמשמאלכם. הדרך מתחילה בתוך ערוץ נחל יבש,מתון ויחסית נוח. מגיעים לאגם קטן(מופיע בסוויט-מפס) ומומלץ למלאה את בקבוקי מהזרימה שמזינה את האגם.
משם הדרך הופכת להיות דרך קשה, עליות וירידות על הרבה מאוד דרדרות, תלכו בזהירות, חפשו את דרכם כאשר אתם שומרים על העקרון המנחה- להישאר בין צלע ההר לדרדרות של הקרחון ( לפעמים קצת על הדרדרות ואולי לפעמים קצת על צלע ההר,מצאו את הדרך הבטוחה).
קחו בחשבון שההליכה איטית בגלל הדרדרות(לנו לקח חמש וחצי שעות עד לתצפית, וחזרנו את זה בשלוש שעות).
יום לא קל, אבל נופים מהמרשימים שראינו בחיינו. נקודת התצפית נמצאת אחרי הקרחון, על גבעה משמאל לערוץ(מדרום) בגובה של בערך 4600.

בכוונה לא מעלה תמונות מתצפית הקרחונים, מי שירצה לראות את הקרחונים יצטרך לעשות את הטרק..

יום רביעי

סה"כ 26 ק"מ במגמת ירידה
מתחילים בגובה 4100, לינה בגובה 3000, שיא גובה 4100.

חוזרים לכפר פסור, 26 קילומטר מרביתם בירידה נוחה. כדאי לקום מוקדם.
גם אם תגיעו בשעת ערב תושבי הכפר ישמחו לארח אותכם בביתם ולהכין לכם ארוחה חמה.
*ניתן לפצל את היום (ע"י הוספת יום) ולישון בפיסת היער הקטנה והמקסימה של מעבר חציית הנחל מהיום הראשון, כך שהולכים באותו יום 18 קמ ולמחרת עוד 8 קמ נוספים לכפר פסור.

זהו, נגמר הטרק, עכשיו אתם צריכים למצוא את דרכם החוצה לציביליזציה.. בהצלחה!!
אנחנו ממליצים לרדת במורד הברתנאג לעשות טיול של יומיים בכפרים ועל הדרך לחפש הסעה החוצה.

בבקשה ממכם, תישמרו על הטבע ואל תשאירו זבל בשטח, תהיו מסבירי פנים למקומיים, תשמרו על עצמכם ותחזרו בשלום.

• מאוד ממליצים בסוף הטרק להמשיך אותו לעוד יומיים טיול במורד הברתאנג, כך ניתן לחוות את התרבות יוצאת הדופן של הפמירים, הפמירים של הברתאנג ידועים בנדיבותם יוצאת הדופן ובתרבות אירוח שלא קיימת במקומות אחרים בעולם.
  • מהכפר "בסיד" שנמצא בערך 60 ק"מ מפסור במורד הברתאנג, יש סיכוי גבוה יותר להשיג הסעה שתיקח אותכם החוצה.
  • לקחת לחוויה הזאת מספיק ימים, מומולץ לפחות 7-8 ימים כולל נסיעות.
  • סק"ש וביגוד חם טובים יעזרו בלילות ובבקרים.
  • חשוב להבין שבגלל שהמקום נידח הכול בו מאוד יקר עבור התושבים ובגלל זה להשאיר במקרה של לינה+ארוחה לפחות 100 סומוני לאדם.
  • הנסיעה חזור כנראה תהיה יקרה, תביאו אתכם באמת הרבה כסף לייתר ביטחון כשאתם נכנסים פנימה, דולרים לא טוב, להביא סומוני.
  • מקלות הליכה יעזרו בחציית הנחל.
  • בכפרים המקומיים ניתן להשיג מהמשפחות בעיקר לחם, תפו"א ופירות העונה שגדלים על העצים בכפרים, לא היינו בונים על הרבה יותר מי זה..