שבועיים וחצי בונואטו

שבועיים וחצי בונואטו המדהימה

תאריך הטיולSeptember 2019
עונה מומלצתמאי - אוקטובר

ונואטו היא מדינת איים קטנה כ 2000 קילומטרים צפון מזרחית לסידני.
המדינה מורכבת מ 83 איים.
בכל האיים ישנם תרבות מעט שונה, אך המדינה יחסית מתוירת, בעיקר באיים אפאטה, שבו ממוקמת הבירה פורט וילה,אספיריטו סנטו, מלקולה וטאנה.

ויזה

בהגעה למדינה ישראלים מקבלים ויזה אוטומטית ל-30 יום בחינם.

מטבע

המטבע המקומי נקרא ואטו
ערכו כ vavo 33 = 1 nis

חשמל

חיבור החשמל זהה לשקע באוסטרליה/ניו זילנד

תחבורה

בין האיים ישנן 2 אפשרויות התניידות בשיט או בטיסה.
השיט לוקח בין כמה שעות לכמה ימים תלוי מאיזה אי לאיזה אי.
בגלל שהטיסות לא כל כך יקרות העדפתי לא לבזבז זמן על שיט ועברתי בין האיים בטיסות.
לחברה איר ונואטו יש מבצע של 20% בהזמנת טיסות פנימיות במידה וטסתם למדינה או תטוסו מהמדינה עם החברה, אני אישית ממליץ לא להזמין את הטיסות דרכם אלא דרך סקיי סקנר, בכל הטיסות שבדקתי הם היו זולים יותר מהמחיר לאחר ההנחה - לשיקולכם.
בשדות תעופה הפנימיים יש מס נמל של 200 ואטו.

התחבורה באיים אפשרית או בטרמפים, כשבדרך כלל משתתפים קצת במחיר הדלק, כמה מאות ואטו לנסיעה, שווה לבדוק עם הנהג שעולים על הרכב שלא יהיו אי נעימויות.
או עם האוטובוסים המקומיים (b בלוחית רישוי) מחירים סבירים בדרך כלל או מוניות (t בלוחית רישוי) בדרך כלל מחירים גבוהים מאוד.

מבנה כללי

החלטתי להיות כמה שפחות זמן בפורט וילה ושלקראת הטיסה מונואטו אני אסתובב באפטה.
לילה בוילה, למחרת בבוקר טיסה לטאנה.
טאנה 4 ימים
אספיריטו סנטו 11 ימים
אפטה 2 ימים

טאנה

טסתי לטאנה יום אחרי שהגעתי לונואטו, הטיסה עלתה 15000 ואטו הגעתי לשדה תעופה ובדקתי בבוקינג מקומות לישון באיזור port resolution ומצאתי מקום נחמד ב 1000 ואטו ללילה, כשהגעתי לשם הם ישבו שבעה על האב שנפטר אז העבירו אותי ל sea breeze bongalus באותו מחיר.
ממש על ה white sand beach.
מהשדה תעופה תפסתי טרמפ עם מקומי שאסף אנשים ליאסור וילג',
עלה 2500 ואטו כי חלקתי את הרכב עם עוד בחור.
בדיעבד ממליץ לדבר עם המקום שתשנו בו, ב-99 אחוז מהמקרים יש נהגים שאוספים מהשדה תעופה בעלות של 5000 ואטו לרכב.
בטאנה אין כספומטים למעט בלנקול העיר היחידה הגדולה שם, אז ממליץ לקחת מספיק מזומן כי רק העלייה להר ולינה יכול לעלות 20000 ואטו (9750 עלייה אחת ולינה בין 1500 ל 2000 ללילה ועוד מחיר של ארוחות..)
ממליץ מאוד לקנות בעיר קצת אוכל וחטיפים כי חוץ משם אין איפה להצטייד, רק לאכול במסעדות מקומיות / אירוח ביתי.

אני ישנתי 2 לילות בפורט ריזולושן, שנקרלתי והסתובבתי שם, טיילתי באזור, הלכתי עם המקומיים לדוג ועם עוד בחור שהכרתי עשינו קצת spare fishing, וחיכיתי למזג אוויר פחות מעונן לעלות להר כי היו כמה ימים מעוננים.
בכל הלילות ישבתי עם המקומיים בנאקאמל - כל הגברים של הכפר מתכנסים כל ערב לטקס שתיית הקאווה, משקה לא פחות ממזעזע בטעם של חמר, שממסטל ומאלחש את הפה, בטאנה המקום היחידי שהם לועסים את שורשי הצמח ואז סוחטים אותו, והקוואה שם הכי חזקה מכל האיים האחרים שהייתי בהם.
היה שווה לחכות, ביום השלישי עליתי להר בערב, היה מדהים רואים את ההר גם ביום וגם בלילה, ממש מדהים, לפעמים כשיש הרבה רוח הם לא נותנים ללכת ל 3 התצפיות אבל אחד המקומות המרשימים שראיתי בחיי.
שווה את המחיר למרות שהוא מופקע.
היו איתנו אנשים שעלו ביומיים לפני וממש התבאסו אז תתאפקו אם יש מזג אוויר בינוני.
בכל יום שישי יש טקס של קהילת ג'ון פרום - שהם שרים במשך כל הלילה במשמרות את אותו שיר כשהם מאמינים שבאחד הלילות ג'ון פרום (כנראה עיוות של John from) ישוב לשם.
תפסתי לשם טרמפ עם שכן של הבעלים של הבונגלו שלקח תיירים לשם.
בדיעבד אם לא הייתי מוצא טרמפ לא הייתי נוסע במיוחד, העניין ממצה את עצמו מאוד מהר, ולדעתי הוא נהיה כבר מנהג שגור.
מה גם שהם מבקשים כסף לצפות בטקס (מאיתנו ביקשו 500 ואטו
ישנתי בלילה באחד הבונגלוס בכפר סמוך שצופה על ההר, ולמחרת בבוקר תפסתי טרמפ לשדה תעופה (שילמתי 1000 ואטו) ועליתי על טיסה לסנטו עם קונקשן בוילה.

אספיריטו סנטו- פורט אולרי, שמפיין ביץ', רירי ומטאבאלו בלו הולס

בקונקשן בפורט וילה פגשתי חבר שלי שטייל איתי בפפואה, והחלטתי לישון איתו באותו מקום ללילה הראשון.

יום 1 - דיברתי עם בחורה אדירה מהקאוצ'סרפינג שאצלה ישנו בכמה לילות הבאים.
הלכנו ל milion dollars point
אפשר להיכנס בחינם בלי לשלם אם נכנסים מהחוף של המסעדה (צמיד לחוף שבו כן משלמים)
שנרקלנו שם, המון דגים ואלמוגים יפים וגם ספינה מלגזה וג'יפ שהטביעו שם וכל מיני ציוד שהיה על האוניה, הסתובבנו בלוגנוויל, והלכנו להכין ארוחת ערב כולם ביחד במסעדה של גילברט.

יום 2 - לקחנו מונית לרירי בלו הול, היה ממש מדהים,500 ואטו כניסה מקום יפה בטירוף ומים נעימים, אחרי איזה שעה עברנו משם למטאבלו בלו הול ברגל איזה חצי שעה הליכה ואיזה קיצור דרך שדה, גם מקום מדהים אבל מלא יתושים, לא היה אם אחד בכניסה אז לא שילמנו אבל בגדול גם אמור לעלות 500 ואטו.
תפסנו טרמפים חזרה ללוגאנוויל הלכנו לשוק , ואכלנו טולוק ,זה לא כל כך טעים.
קנינו גלידה ותפסנו טרמפ חזרה לבית של מיה , היה ממש כיף יום מעולה.

יום 3 - קמנו בבוקר אכלנו פפאיות, דיברנו עם מיה , ותפסנו טרמפים לשוק, אכלנו לפלפ מזעזע קנינו קצת בננות ותפסנו טרמפים ל Lonnoc beach. דרך יפה ממש די רחוק, הטרמפ שלנו הוריד אותנו בלודג', ומשם הלכנו לאורך החוף לחפש בונגלו זולים ואחרי מעבר בכמה וכמה הגענו לtowoc בונגלו.
ג'נט אישה מקסימה הסכימה לארח אותנו ב 1000 ללילה כולל ארוחת בוקר , במקום 2500 ובגלל שהן הבעלים של שמפיין ביץ' אנחנו נכנסים לשם בחינם 😎.
התארגנו והלכנו לשמפיין ביץ' החוף הכי יפה שראיתי בחיים לדעתי.

יום 4 - בבוקר הלכנו לשמפיין ביץ' והיה יום מושלם, שנירקלתי שם עם להקה של מלא דגים ואחכ ראינו כמה צבי ים ושחיתי איתם היה מדהים באמת חוויה, קיאקנו קצת ואז שנירקלנו עוד קצת , שתינו יין ונהננו, ובערב חזרנו לבונגלוס ופיטר הזמין אותנו לחגוג איתם קניית רכב חדש, אז היינו בטקס שלהם, שתינו כמה כוסות קאווה, ואכלנו מלא לחם ותה היה ממש נחמד , וקבענו לקום למחרת לדוג עם פיטר ב 5 ורבע.

יום 5 - קמנו לדוג, בגדול השיטת דיג שלהם מדהימה, הם זורקים קרס משולש ללהקת דגיגונים ומושכים אותו מהר וככה משפדים את הדגיגונים כפיתיון.
חזרנו לאכול ארוחת בוקר , פנקייקים עם גלידה ושנצנו טיפה לקראת היום שבא עלינו לטובה, סביב 11 פגשתי את פיטר והוא הציע לנו לבוא לגינה שלו , התארגנו ויצאנו , עלינו לגינה שלו בשטח מעל החוף, ועזרנו לו לעבוד בגינה.
אחרי איזה שעה וחצי עבודה חזרנו חזרה ותפסנו טרמפים לפורט אולרי. מקום ממש נחמד ויפה אבל לא מתקרב לשמפיין ביץ', הלכתי לאי ליד למרות שלא היה שפל , (בשפל ממש יש רצועת חוף שאפשר ללכת עליה)
הסתובבתי בו ותפסתי טרמפ חזרה עם איזה דייג ואפילו דגתי red snapper.
היה ממש כיף חזרנו לחוף ותפסנו טרמפ עם ניוזילנדי שעובד שם והוא הוריד אותנו בכניסה לבונגלוס איזה כיף.

יום 6 - קמנו שוב לדוג עם פיטר,
תפסנו טרמפ עם פיטר וג'נט ללוגנוויל.

אספיריטו סנטו - פנאפו

מלוגנוויל תפסתי טרמפ לבעל של השכנה של ג'נט בפנאפו.
אחרי איזה חצי שעה בתחנת דלק תפסתי טרמפ אליו הביתה,
קונה וילאג', בצהריים הלכתי עם איסייה לגינות שלו אכלנו קצת פירות, והלכנו עם עוד כמה חבר'ה להכין קאווה.
הם מכינים אותו כבר עם מטחנת בשר ולא לועסים , ישבנו בבר ושתינו כמה כוסות, הקאווה פחות חזקה מבטאנה אבל אותו טעם מזוויע.

קמתי בבוקר ואיסייה לקח אותי ל seven day adventist, כפר נחמד בפנאפו, נכנסתי לכנסייה וישבתי איתם והאנשים התלהבו בטירוף, הזמינו אותי אליהם ורצו שאני אשאר איתם, איזה תחושה מדהימה.

משם הלכתי לטייל מסביב בכפרים, עברתי בכפרים עם הלבוש המסורתי, הם אירחו אותי ודיברו איתי ואחד החברה הצעירים הצטרף אלי להראות לי את האיזור, והלך איתי לנהר ולעוד כמה כפרים היה ממש ממש נחמד.
משם נפרדתי ממנו והלכתי חזרה לכיוון קונה, החבר'ה מהכנסייה ראו אותי בדרך והכריחו אותי להצטרף אליהם לצהריים, אכלתי איתם ארוחה מעולה דיברנו וניפרדנו לשלום.
חזרתי לאיסייה ובדיוק כשהגעתי תפסנו טרמפ לטורניר כדורגל גדול שהיה בכפר כמה דקות מאיתנו, היה אדיר, הוא הביא לנו מלא בוטנים לפצח מהשדות שלו, באמת חוויה.
חזרנו הביתה וישר לעוד ערב קאווה.

חצי יום אחרון בפנאפו, שהכנו חביתת לפלפ לבוקר ולפלפ לצהריים, ארגנתי את הציוד, ישבתי איזה שעתיים עם איסייה וג'ון, ואז תפסתי רכב חזרה ללוגנוויל.

אספיריטו סנטו - נאנדה בלו הול, מילניום קייב

בלוגנוויל ישר הלכתי לכיכר ותפסתי טרמפ לנאנדה (ממש אחלה מקום המים ממש כחולים והמון תיירים אבל סה"כ נחמד) , עם איזה מלך שגר בכפר ליד, ובא איתי למקום, ואחכ גם רצה להחזיר אותי ללוגנוויל אבל זה היה מוגזם אז הוא רק הוריד אותי בturtle bay.
ומשם התקדמתי בטרמפים.
כשהגעתי ללוגנוויל אלפי (בחור שאיכשהו תמיד מגיע בזמן הנכון לאסוף אותי למיה) הגיע וראה אותי הולך למיה ואסף אותי אליה.
נפגשתי עם כמה חברה שהיו אצל מיה, הכנו ארוחת ערב כולם אצל גילברט במסעדה.
קמתי בבוקר וניסיתי בכל הכוח להגיע למילניום קייב, אחרי כמה פעמים שהתקשרתי סביב 9 כבר איבדתי תקווה ואז אחרי איזה רבע שעה התקשרו אליי, ואמרו שיבואו עכשיו לאסוף אותי.
לקחתי את התיק ואת הבגד ים ואספו אותי.
היה כיף לאללה, גם הדרך יפה, ההליכה למערה מאתגרת, המערה מגניבה ממש והקניונינג אחרי זה מדהים, והחבר'ה שהיו איתי היו אדירים, תאכלס שווה את הכסף וזה גם הולך ללימודים של הילדים אז מבחינתי זה מבורך.
בסוף הסיור היה נשנושים והוצאתי את הטלפון להחליף מספרים, גיליתי שהמארז האטום למים, טוב, לא אטום.
חזרתי למיה, לעוד ערב אחרון,אכלנו ביחד עם הקאוצ' סרפרים האחרים
היה ממש כיף.

למחרת רוב היום התעסקתי בלגבות את הגופרו ולבדוק את הגיבויים של הטלפון, הייתי עם מיה והילדים והיה באמת נחמד, ולשמחתי הכל היה מגובה.
החלטתי לטוס באותו יום חזרה לוילה שיהיה לי עוד יומיים מלאים.
תפסתי טרמפ לשדה תעופה ורמו אסף אותי אליו לאראקול. אחלה בחלה.

אפאטה - פורט וילה

אחרי יומיים שהטלפון היה באורז, בבוקר ניסיתי להדליק את הטלפון/להטעין אותו, לשווא.
הבנתי כבר שהסיכוי לא לטובתי, אז אחרי הארוחת בוקר הלכתי לחנות טלפונים של ישראלים וקניתי טלפון חדש.
הסתובבתי עם רמו עוד בעיר, עשינו קצת סידורים וחזרנו הביתה לצהריים,
הלכתי לנגן בערב עם כולם בכנסייה מטורף דגל ישראל גדול תלוי שם ליד דגלים של הפסיפיק מדהים.

למחרת עזרתי לרמו להכין לחם, ארזתי את התיק,
נסעתי עם אליזבת (חברת משפחה של מי שהתארחתי אצלה באיי שלמה) לכפר שלה, הסתובבנו שם, הלכנו לעיר, היה איזה פסטיבל נחמד במרכז,
וחזרנו אח"כ הביתה, הכינו לי לפלפ, מעולה, והיה ערב קאווה כמיטב המסורת, מקווה שזה הפעם האחרונה שאני אשתה את זה .
בנתיים אליזבת המדהימה הזאת ארגנה שמחר הבן שלה יקח אותי לכמה נקודות שאני רוצה להגיע באפטה.
היא גם דיברה עם הבת שלה שתדאג לי בניו קלדוניה.

יום אחרון בונואטו , הייתי אמור ללכת לחתונה מקומית אבל בסוף עשו את הטקס המסורתי רק יום אחרי אז ויתרתי, הבן של אליזבת אסף אותי והלכנו לקחת רכב, הוא קנה מלא מלא בירות ויין ואוכל ונסענו לבלו הול.
הוא לא הסכים לי לשלם.
היו שם מלא אנשים, מקום יפה, אבל סנטו פי אלף שווה, גם המים שם מלוחים (באפאטה) .
משם הוא החליט שנעשה עיקוף של האי, נסענו לכמה נחלים מגניבים, מלה קסקד, ואז הלכנו למבשלה מקומית, כאילו לא שתינו מספיק, עשינו טעימות, חזרתי הביתה להביא את הדברים ויצאנו לשדה תעופה.
איזה כיף באמת, אחלה סיום לונואטו.