חודש בויאטנם - חוויה שלא תשכחו

תאריך הטיולFebruary 2011
משך הטיולחודש

רקע

הטיול בויאטנם כולל בתוכו מעבר מעיירה לעיירה, כאשר כל אחת טומנת בחובה את הקסם המיוחד שלה. אני טיילתי בויאטנם מעיר הבירה- האנוי (בצפון) ועד סייגון שבדרום (כמובן שישנה אופציה לטייל מהדרום לצפון).
דרכי ההגעה להאנוי:
אנחנו הגענו לויאטנם בנסיעה באוטובוס מלאוס (נסיעה לא פשוטה של 30 שעות מלואנג פארבנג שבלאוס עד האנוי בויאטנם). כמובן שיש אפשרות להגיע בטיסה להאנוי או לסייגון ומשם להתחיל את הטיול.
שמעתי גם על מטיילים שהגיעו מנונג קיאו שבלאוס לסאפה בויאטנם- אך אני לא בטוחה שחציית הגבול בדרך זו היא נוחה. אם אתם מגיעים מנונג קיאו בלאוס וברצונכם לעשות זאת כדאי לברר על חציית הגבול כבר בלאוס.

האנוי- עיר הבירה

האנוי- עיר הבירה של ויאטנם.
האמת שעדיין לא גיבשתי דעה מוחלטת לגבי העיר- ישנם כאלו שיאהבו אותה וישנם כאלו שלא, ולמה? התנועה בכבישים בהאנוי היא משהו יוצא דופן- מיליון אופנועים (שלא ממש מצייתים לחוקי התנועה) וחציית הכביש להולכי רגל זה משהו קצת מפחיד... אבל עם הזמן מתרגלים לזה, ומגלים שיש בזה משהו מיוחד ושונה ממה שאנחנו מכירים.
בהאנוי אין יותר מידי מה לעשות, ישנו שוק (שלא הייתי בו ולכן לא אוכל לספר עליו בהרחבה).

מאפייה מומלצת ביותר: Papa Roti- אופים שם את הלחמניות הכי טעימות שאני לפחות אכלתי עד היום.
המלון שישנו בו: "Blue Sky Hotel" - שישה דולרים לאדם ללילה כולל ארוחת בוקר.

שייט בהלונג ביי- האיים המרהיבים

מהאנוי נסענו לקרוז של יומיים בהאלונג ביי. את הקרוז סגרנו עם סוכנות נסיעות בהאנוי (יש המון כאלו).
השייט עלה לנו 30 דולר (שלא יעבדו עליכם- כל הספינות אותו הדבר ולכן המחיר לא צריך להיות גבוה בהרבה ממה שאנחנו שילמנו).
יש גם אופציה לשייט של 3 ימים (שעולה כמובן יותר) וכולל גם ביקור באי קופים. אנחנו מפאת חוסר זמן לקחנו את השייט הקצר.
השייט היה נפלא- עוברים בין האיים המופלאים של ההלונג ביי, חותרים בקיאקים, מבקרים באיים ובשווקים צפים וכו'...
הספינה מספקת את 3 הארוחות ביום- וברמה גבוהה (לדעתי).
שימו לב- בעונה שאני נסעתי בה המזג אוויר לא היה מתאים לשייט (ערפל רוב היום). לפי ידיעתי העונה המומלצת לנסוע לשייט בהאלנוג ביי היא בחודשי הקיץ, אך יש לקחת את המונסונים בחשבון.

שלושה ימים בסאפה- שדות אורז מרהיבים

אחרי יומיים של שייט בהאלונג ביי חזרנו להאנוי ומשם המשכנו לסאפה.
יש 2 דרכים לנסוע לסאפה- אוטובוס או רכבת. הרכבת כמובן עולה הרבה יותר מאוטובוס ולכן בחרנו את האוטובוס (לדעתינו הנסיעה באוטובוס היתה בסדר גמור ואין סיבה שלא לקחת אותה). שימו לב שגם באוטובוס וגם ברכבת מגיעים מוקדם בבוקר לסאפה- אך אין דאגה למציאת מלון כי ישר מתנפלים עליך כל עובדי המלונות בבקשה שתבוא ללון אצלם.
לצערי העונה שטיילנו בה בעייתית גם לטיול בסאפה- ורוב הזמן ששהינו בה שרר ערפל כבד. אך למרות זאת אין ספק שסאפה היא גולת הכותרת של ויאטנם לדעתי.
בסאפה מסתובבות נערות מתוקות מהכפרים השכנים אשר מוכרות צמידים ותיקים. אם תרצו הם יקחו אותכם לטיול בכפרים שמסביב לסאפה. אנחנו לא עשינו זאת אך שמעתי מידיד שזהו טיול נחמד מאוד (כמובן לאות הערכה ותודה קונים בסוף מהנערות משהו קטן). שימו לב- לפעמים הנערות קצת מציקות דבר שעלול להיות מעיק.
אנחנו בחרנו לקחת טיול של יומיים דרך סוכנות בעמק שליד סאפה. הטיול היה מדהים וכלל נופים מרהיבים של שדות אורז, לינה אצל משפחה מקומית בכפר, ארוחת ערב עם מאכלים מקומיים וחוויה תרבותית יוצאת דופן.
בסאפה יש שוק אוכל (שיכול קצת להרתיע בגלל מגוון החיות אך מלמד על תרבות מקומית מיוחדת). בנוסף אפשר לקנות שם ציוד טיולים בזול (פליזים, מקלות הליכה, מעילים וכו'...), יש מעיון איזור מסעדות נחמד וזוהי עיירה שכיף להתסובב בה.
אחנו תיכננו גם לשכור מכונית ולטייל באיזור אך מזג האוויר לא האיר לנו פנים ולאחר שלושה ימים בסאפה חזרנו דרומה להאנוי.
מי שנמצא ביום ראשון- שמענו על השוק בבק-הה שמומלץ לבקר בו.

טיול ליומיים- 23-25 דולר

שלושה ימים בהויאן- עיר החייטים

מהאנוי המשכנו דרומה להויאן. (בדרך עוברים בעיירה בשם הואה שאנחנו ויתרנו עליה מפאת חוסר זמן, ולכן לא אוכל להרחיב עליה).
הויאן היא עיר החייטים והסנדלרים. יש שם חייטים שתופרים כל מה שרק תבקש וסנדלרים שמתאימים את הכפכפים או הנעליים המתאימות לך (טוב למי שאוהב שופינג :)
בנוסף עשינו טיול אופניים ויש אפשרות גם לשוט בקיאקים.
בהויאן יש קורסי בישול ואנו חווינו חוויה יוצאת דופן כאשר אחד המקומיים הזמין אותנו לכפר שלו לבשל ולהכין ארוחה ויאטנמית יוצאת דופן- חוויה של תרבות ויאטנמית מיוחדת במינה.

מלון מומלץ: "PHO HOI RIVERSIDE RESORT".

שלושה ימים בנאטרנג- עיר החוף

אחרי השופינג בהויאן נסענו לנטראנג- עיירת חוף נחמדה מאוד.
בנטראנג ישנו לונה פארק משולב עם לונה גל- מגניב ביותר הנקרא Vinpearl!!! כדי להגיע לשם יש לנסוע ברכבל מעל הים (יש אומרים שזה הרכבל הכי ארוך בעולם).
כרטיסים לרכבל ולכניסה לפארק אפשר לרכוש במלונות או בסוכנויות טיולים.
מציעים שם גם מין יום שייט שהיה נשמע בהתחלה מפוקפק- שייט הכולל אבובים, ארוחת צהריים, ושתייה (אלכוהול) ב-5 דולרים לאדם. לפי חברות שלי שניסו היום הזה הוא חוויה. השייט מאוד מתוייר אבל גם מצחיק ומהנה מאוד.
בנוסף יש אופציות לשייט, שינירקולים, צלילות, וסתם השתזפות וסטלבט על החוף.
לצוללים- אני לא התלהבתי מהצלילה יותר מידי כי הים קצת עכור... אבל זה נחמד לצלול במקומות שונים בעולם כדי להבין שהמקום הכי יפה הוא בבית- בים סוף :)
בעיקרון

קצת מחירים:
- מלון "Mai Huy" - עשרה דולר לחדר של 3-4 אנשים
- 2 צלילות- 35-40 דולר

דאלאת- קצת טיולים

מנאטרנג המשכנו לדאלאת. שמעתי מחברה שיש אפשרות לעשות את הדרך באיזי ריידר (אופנועים)- 3 ימים. נשמע מגניב ולמי שמעוניין יש מלא סוכניות בנאטרנג שמפרסמות טיולים כאלו.
דאלאת היא אחת העיירות היפות בויאטנם- כנראה שבגלל זה נשארנו שם 5 ימים.
אפשר לעשות שם סנפלינג מפלים (canyoning) - מומלץ ביותר!! אחת החוויות הכיפיות שעשיתי בחיי. יש אופציות לטיולים יומיים, טיולים של יומיים, איזי ריידר באזור דאלאת ופרבריה. את כל אחת מהאופציות ניתן למצוא בכל אחת מסוכנויות הטיולים.

סנפלינג מפלים- בסביבות ה20 דולר.
איזי ריידר- 20 דולר
טיול יומי- בסביבות ה13 דולר

מויינה

עיר חוף שמרכזת אליה המון גולשיי קייט (ומי שרוצה זו הזדמנות טובה ללמוד ולקחת שיעורים פרטיים). העיר מגניבה וכיף להיות בה- חופים יפים ומחייה זולה.
יש כמה אטרקציות מאוד תיירותיות אבל חביבות-
דיונות- ניתן תמורת 8 דולר להצטרף לג'יפ שלוקח לסיור בין כמה דיונות באזור
קניון- הליכה מקסימה בקניון יפה. מגיעים לשם ברגל ממרכז העיירה והולכים יחפים בתוך הנחל הרדוד שזורם.

סייגון (הו צ'י מין)

העיר הגדולה במדינה.
נהנו להסתובב בעיר ואף גילנו סצנה חזקה של "לימודי אנגלית" בפארק- בכל פעם שישבנו נגשו אלינו ווייטנאמים צעירים וביקשו בנימוס והתרגשות לדבר איתנו כדי לתרגל אנגלית. היה מעניין לפגוש אותם וללמוד על החיים שלהם ובסוף מצאנו את עצמנו מוקפות בצעירים נלהבים עם אנגלית מצחיקה.
אתר מאוד מומלץ ובעייני חובה כאשר מטיילים במדינה הוא ביקור במוזיאון המלחמה בעיר. הביקור מצמרר וחשוב כדי ללמוד יותר על ההיסטוריה המורכבת שעוד משפיעה רבות על החיים במדינה.
מכאן המשכנו לפנום פן שבקמבודיה באוטובוס.

• ישנה אפשרות לרכוש כרטיס של Open bus בסביבות ה35-40 דולר. רוכשים את הכרטיס באחת הסוכנויות ואז מזמינים מקומות לאוטובוס הבא אצל אותה סוכנות בעיר הבאה. אני לא יודעת אם ה יוצא יותר זול, החיסרון הוא שהמקומות באוטובוס מוגבלים ויש לשים לב לשריין את המקום מספ
  • הנסיעות בויאטנם הן ארוכות מאוד ומתרחשות בלילה. רוב הפעמים מגיעים בשעות סבירות בבוקר אך לפעמים מגיעים לפנות בוקר (למשל באוטובוס מסאפה להאנוי). במקרה כזה כדאי לקחת מונית ראשונה למלון שהיא מכירה שפתוח בשעות כאלו (לא כדאי למצוא את עצמכם משוטטים עם התיקים
  • לפעמים יש אנשים שמוכרים מרק נודלס או מאכךים אחרים ברחוב על שרפרפים ושולחנות קטנים. אנחנו ניסינו כמה והיה מעולה!! לא לפחד בגלל שזה ברחוב, ממרק נודלס קשה לחטוף קלקול קיבה :)
  • ויזה לויאטנם יש לסדר מראש, אין אפשרות במעבר גבול!