צפון הפיליפינים

בסיפור זה אספר על מפגש עם טבע נדיר ועוצמתי, אנשים פשוטים והנופים עוצרי הנשימה של צפון הפיליפינים.

תאריך הטיולMarch 2018
משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתהעונות המומלצות לטיול הן בין מרץ למאי. מזג אוויר שבאופן יחסי הכי מתאים לטיול עקב מיעוט מונסונים וטמפרטורות נוחות.

מנילה בירת השופינג הפיליפינית

מנילה היא עיר הבירה של הפיליפינים. רוב התיירים פחות מתחברים למנילה מעצם היותה המונית ובעלת זיהום אוויר גבוהה. היא משמשת בעיקר כנקודת מוצא לנקודות טיול הרבות שבצפון האי לוזון.

הגעה: ניתן להגיע למנילה בטיסה ממגוון יעדים ברחבי העולם. אנחנו באופן אישי הגענו בטיסה מתאילנד. חברה מקומית מאוד מומלצת לטיסות פנים (וגם טיסות בינלאומיות) היא cebu pacific.

לינה: כמו שציינתי היינו בחופשה משפחתית וישנו במלונות ברמה יותר גבוהה, ובמנילה ישנו במלון שנקרא IM HOTEL. בכל מקרה האיזור התיירותי ללינה הוא במקאטי בשדרות אווניו.

מה לעשות?
1. שופינג שופינג ועוד שופינג! במנילה נמצאים קניונים רבים ובהם גם הקניון של אסיה (mall of asia), שהוא הקניון הגדול ביותר באזור!! הקניון מחולק לפי תחומים ומומלץ ללמוד את המפכה של איזור הקניון המשוגע הזה. למי שקשה עם קניונים עצומים יש גם כאלה קצת יותר קטנים כמו green belt. בקניון הופעות רבות וכשאנחנו היינו שם הייתה הופעה של תזמורת שניגנה בחצוצרות את השיר shut up and dance.
2. manila ocean park- פארק ימי עצום מימדים ונחמד מאוד למי שמתעניין. שלל חיות ימיות מכל הסוגים.
3. אוכל ישראלי- למי שהתגעגע, ישנן שתי מסעדות ישראליות מצוינת ממש ברחוב התיירים במקאטי- בני פלאפל וחומוס אלישע. באופן אישי יותר התחברתי לאלישע ולשקשוקה שעשתה לי קצת טעם של בית.

מנילה נחמדה אולי לאוהבי ערים גדולות, אם זאת לא הייתי ממליץ להשקיע בה יותר מדי זמן מעבר להיותה נקודת מעבר.

סגדה- בסוף הדרך עוד תהייה מאושר

במרחק של 12 שעות נסיעה צפונית ממנילה נמצאת פינת טבע מרשימה ביופיה הנקראת סגדה. פינות טבע מרשימות ומערת נטיפים מרשימה מאוד.

הגעה: אנחנו נסענו 12 שעות ממנילה במיניואן שהשכרנו. ממה שידוע לי יש גם אוטובוסים מקומים שיוצאים ממנילה. מומלץ להתכונן נפשית כי הדרך לא קלה מדי.

לינה: המקום קטן מאוד ומומלץ להתאפס על לינה מראש כי מגיעים בשעות הערב גם באוטובוס. אנחנו ישנו במקום שהיה נמצא ממש בכניסה לרחוב הראשי בעיירה מצד שמאל, שהיה בסטנדרטים תרמילאים מוצלח מאוד (אולי בסטנדרטים משפחתיים קצת פחות...).

מה לעשות?
1. תצפית זריחה- בכניסה לסגדה יש נקודת תצפית לזריחה. התצפית מרשימה מאוד ושווה את ההשכמה אף על פי היותה של נקודת הזריחה מאוד מתוירת.
2. הקברים התלויים- בסגדה ישנה מסורת של קברים תלויים. טכניקות תליית הקברים מאוד מעניינות וישנם קברים שאפילו זקני הכפר לא יודעים בעצמם איך תלו אותם בצורות משונות כמו שתלו. הקבר האחרון התלוי שם הינו מהעשור הקודם, מומלץ להצטייד במדריך שיידע להסביר לכם על המסורת עתיקת יומין הזו. ניתן לבקר במקום במסגרת מסלול הלוך חזור או מסלול ארוך יותר שמסיימים בו בשני קצוות שונים.
3. איני זוכר את השם המדויק, אך ישנו טיול קצר של כ40 דקות לכיוון אחד לעבר תצפית מרשימה על האזור. בדיוק כשהגענו לתצפית ראינו מקומיים שמתחילים בבנייה של ספסלים ועמדת תצפית מוסדרת, ולנסות ליצור מתחרה לתצפית זריחה הראשונה (וההמונית יש לציין) שכבר קיימת בסגדה. היה נחמד מאוד והטבע היה ירוק ומרשים.
3. מערת נטיפים- מערה ממש נחמדה אקסטרימית ומחליקה קלות בעקבות נהר שזורם בתוכה, מה שהופך את המקום למאוד חוויתי. בשלב מסוים מורידים נעליים והולכים יחפים בתוך המערה בשביל אחיזה יותר טובה. הרמת קושי במערה לא קלה מדי ויש לקחת זאת בחשבון. אני אהבתי את המקום מאוד.

סגדה מאוד רחוקה מהכל וצריך להתעזר בהרבה סבלנות להגיע אליה, אבל המקום והתרבות שווה את הדרך.

בנאווי- עולם של טרסות אורז

בנאווי הוא מקום שתפס שם עולמי עקב טרסות האורז העצומות שבנויות בו- ובצדק. בנייה עוצמתית וטבע מרהיב לצד אנשים פשוטים החיים במקום הופכים את החוויה שם למהנה ומרגשת.

הגעה: אנחנו הגענו בוואן שלנו מסגדה לאחר כ3 שעות נסיעה. יש סליפר שיוצא ממנילה אל בנאווי בלילה ומגיע בשעות הבוקר.

לינה: ישנו ב banaue hotel, אחלה מקום לגמרי. באחד הערבים היה מופע תרבותי של ילדי המקום שכלל סצנות מחיי העבר של המקומיים. היה מאוד מעניין!

מה לעשות?
ניתן לעשות טרק שנמשך כ3 ימים בין טרסות האורז באזור. אנחנו במסגרת המשפחתית פיצלנו את זה לשני טיולי יום נפלאים.
1. טרסות האורז של בטאד- בבנאוי ישנם מספר מקומות של טרסות אורז. בבטאד ישנם טרסות אורז עצומות, בעלת נוף ירוק ועוצמתי. הטיול עצמו לא קל וכולל טיפוס של כ600 מדרגות בערך. הטיול מתחיל בירידה בטרסות אורז המרהיבות אל עבר המפל העצום, ובדרך חזור יש לטפס את המדרגות. הטיול ברמת קושי בינונית עקב טיפוס המדרגות. המדריך המקומי סיפר לנו שהטרסות משמשות לשימוש מקומי בלבד, כמו כן שמשומשים בטרסות חומרים אורגנים בלבד ללא חומרי הדברה. היה כיף לשמוע על המקום ועל אנשי המקום הפשוטים. במהלך הדרך למדנו רבות מהמדריך המקומי על דרך החיים של המקומיים באזור בנאווי. הוא סיפר לנו שטרסות האורז עוברות בירושה לבן הראשון שנולד ואולי לשני, כך ששאר הילדים צריכים להתסדר בכוחות עצמם. המדריך שלנו היה הילד החמישי במשפחה, ולכן הוא עבר לתקופה למנילה בכדי ללמוד תיירות ולהדריך אותנו בסופו של דבר.
חשוב לציין שלא מעט אנשים גרים ממש באמצע טרסות האורז. למדנו שעקב הריחוק מדרך סלולה למכוניות, נשים לקראת לידה או נשים זקנות צריכות לעזוב את הבית שלהן ולגור בקרבת בנאווי עצמה בכדי לתת מענה רפואי דרוש. האנשים הזקנים במקום עדיין עובדים לעתים וצריכים לטפס כל יום מדרגות שלי בטיול אחד גרמו לדופק לא סדיר. אין ספק שהטיול מומלץ מאוד!
2. טרסות האורז של הפאו- במקום אף יותר מבודד מטרסות האורז של בטאד נמצאות טרסות האורז של הפאו. טרסות מרהיבות ביופיין אשר בין הטרסות חוצה נהר. הטיול בטרסות שם יורד לכיוון מעיינות חמים לצד נהר קריר, שהמעבר ביניהים נחמד וכיפי. לטרסות הללו היה קסם שאין לו בצורה שהטבע התמזג עם הבנייה של הטרסות.

בנאווי היא נקודת חובה בטיול בפיליפינים, שמראה כמה עוצמה יש לחבורה של אנשים פשוטים במדינת עולם שלישי. למטרקים שביניכם ניתן לחבר את המסלול לטרק של 3 ימים. חברים שעשו סיפרו שהטרק מומלץ מאוד.

הר געש פינטובו

פינטובו הוא הר געש הממוקם במרחק של כ4 שעות צפונית למנילה (בתוספת הפקקים הנוראים של העיר זה יכול להיות גם 5-6 שעות). הר געש יפה מאוד ואף ברמת קושי של טיפוס נמוכה יחסית (שעה טיפוס, 3 קילומטר מסלול). בלוע ההר ישנו אגם מדהים ובהחלט שווה להגיע אליו. ההר התפרץ לאחרונה ב1991! זמן קרוב מאוד ביחס להר געש שלא היה פעיל תקופה ארוכה.

הגעה: הגענו לכפר שנקרא קפס שהוא נמצא מתחת להר וממנו מתחילים את המסלול. כשהגענו קיבלה את פנינו הפסקת חשמל עד השעה 8 בערב, ולאחר מכן הלכנו לישון לקראת השקמה ב5 וב6 יציאה למסלול טיפוס. המקום לינה היה ברמה סבירה, אך זהו המקום הסביר ביותר לישון העיירה הקטנה הזו לפני היציאה לטיפוס.

תיאור המסלול: יצאנו מהעיירה קפס בג'יפ 4X4 לכיוון תחילת המסלול לפינטובו. ישנו מסלול אחד קצר (3 קילומטר) ואחד ארוך יותר, תוודאו לפני שאתם יוצאים שאתם מגיעים למסלול שביקשתם (אנחנו רצינו ארוך ולא ידענו לבקש אז הגענו לקצר). לפני תחילת המסלול ישנה עמדה לבדיקת דופק ולחץ דם לאנשים מעל גיל 50.
לאחר כשעה נסיעה בג'יפ בדרך יפה שבהמלכה חצינו את הנהר מצד לצד מספר פעמים (חצינו דרך הנהר עצמו כמובן) וראינו מגוון רחב של חיות הגענו לתחילת המסלול. המסלול עצמו קליל ובתחילתו ניתן לראות אדמה בצבעים שונים עקב הנחל החוצה. אך הדובדבן שבקצפת הוא הנוף שנגלה בפסגתו, לוע הר הגעש שבמרכזו אגם גדול וכחול שהתמלא גם ממי הגשמים החזקים שהפתיעו אותנו יום לפני הטיפוס. אל תביאו בגדי ים כי אסור לשחות באגם. הנוף בפסגה מרשים ביותר ושווה את כל ההגעה והמסלול.
מסלול קליל ויפה מאוד. נהנו מאוד!

הר געש טאאל

הר הגעש טאאל נמצא במרחק של כ3-4 שעות נסיעה ממנילה. הר הגעש הוא פעיל ועדיין באופן קבוע פעילותו הגעשית מנותרת לניעת אסונות. המיוחד בו הוא שהוא הר געש מורכב עם הרבה הרי געש בתוכו (הר געש בתוך הר געש בתוך הר געש), מחזה שיוצר לוע בתוך לוע בתוך לוע של הר געש.

הגעה: המסלול מתחיל מהעיירה טגאטי שנמצאת כ3-4 שעות נסיעה ממנילה

תיאור הטיול: לאחר לילה בטגאטי, נסענו למזח הסירות של העיירה הקטנה. משם לקחנו סירת מנוע קטנה (ומשפריצה מאוד, חזרנו ספוגים!!) עד לתחילת המסלול ללוע הפנימי של הר הגעש, בערך כ40-60 דקות הפלגה. הטיפוס במעלה ההר לוקח בערך שעה עד שמגיעים לפסגה ולתצפית. הנוף משם מרהיב וניתן לראות שם אגם ובמרכזו עוד לוע של הר געש. לאחר מכן ניתן לרדת למטה לאגם, שבו בנקודות מסוימות מים חמים (ניתן לרחוץ אבל רחצה קצרה מחשש לצמיחת זנב :). בנקודות מסוימות יש בעבוע של מים, דבר המצביע על כך שההר עדיין פעיל. המדריך הנחמד שהיה איתנו סיפר לנו שבפעם האחרונה שההר התפרץ (בשנת 1911) רוב האנשים ישנו ולכן היו המון הרוגים בהתפרצות הזו. הטיפוס היה קצת מאתגר בדרך חזרה לפסגה, ולאחריו הירידה חזרה לנקודת המוצא של המסלול די קלילה. תתכוננו לעניין שיש קצת אבק במסלול אך אם זאת אל תקנו את המסיכות שהמקומיים מוכרים בכניסה, אין בהם שום צורך.
לדעתי זהו פלא טבע מרהיב ביופיו ומאוד מומלץ.

מפלי פנגסחאן

מפלי פנגסחאן הינם מפלים מרשימים, אך מה שמרשים יותר הוא הדרך הירוקה והקסומה אליהם שנראת שנלקחה מסרט (ואף צולמה לסרט).

הגעה: המקום נמצא במרחק של כשעתיים- שלוש ממנילה.

תיאור הטיול: ישנם מספר אפשרויות לעשות את המסלול: טיול קצר או ארוך (לבחירתכם) או בשייט בנהר עצמו על ידי שני מפעילים. אנחנו עשינו את המסלול בשייט בנהר שמוביל למפל. השייט נעשה על ידי שני מפעילים שעובדים מאוד קשה כשהסירה הקטנה שוחה נגד הזרם בדרך למפל. הדרך עוצרת נשימה ומלאת ירוק מכל כיוון. לאחר כשעה הפלגה מגיעים למפל עצמו, מפל לא כל כך גבוהה אבל עם זרימת מים עצומה. ניתן לשוט ברפסודה מתחת לזרם המים של המפל ולהתרחץ שם קצת, חוויה מאוד מיוחדת.
לסיכום, מפלי פנגסחאן הינם טיול יום מאוד נחמד ויפה ממנילה. אחלה של חוויה!

מילות סיום

הטבע שצפון הפיליפינים הוא אינסופי מיוחד ומשהו באמת יוצא מגדר הרגיל. נהנתי מאוד לטייל באזור הזה ולגלות את הפיליפינים שמעבר לחופי הים המדהימים. מקווה שנהנתם מהקריאה!