ספארי צלילה בטובטאהה - Tubbataha Reef

ארבעה ימי צלילה באתר הצלילה הכי טוב בפיליפינים

תאריך הטיולApril 2018
עונה מומלצתהשמורה בטובטאהה פתוחה בחודשים מרץ עד יוני. בתחילת העונה יש יותר סיכוי לים גבוה וביטולים, והראות בדר״כ קצת פחות טובה.

ארבע שנים אחרי הספארי הקודם שלנו בטובטאהה (קישור לסיפור הדרך המקורי בסוף) הגיע הזמן לחזור. בכל מקום שצללנו מאז - האיים המלדיביים, דרום מצרים, אתרים אחרים בפיליפינים חלמנו על הראות יוצאת הדופן והעושר המדהים של טובטאהה. יצאנו הפעם ארבעה, הזמנו 7 חודשים מראש כי הטיולים נחטפים מהר וחיכינו לרגע שנעלה שוב על גבי הסאקורה - סירת הצלילה הוותיקה ומלאת האופי. מצאנו אותה דומה לאיך שזכרנו אבל מעט מוזנחת. בניגוד לטיול הקודם ממנו חזרנו רק עם שבחים, הפעם הייתה לנו גם ביקורת, בעיקר על המצב של הסירה ועל האוכל.
לגבי מה שחשוב באמת, הצלילות, הן עדין היו מעולות רוב הזמן אבל נפלנו על יומיים של ראות בינונית שטיפה העכירה את האווירה. ובכל זאת, עם עשרות כרישים בכל צלילה, כריש לוויתן אחד, Gray reef צדים בים פתוח, Sailfish, Tiger Shark, להקות ג׳ק לא נגמרות וריף נהדר לא לעניין להתלונן.

Tubbataha Reef

טובטאהה נמצאת במרכז ים זולו, הנמצא ממזרח לאי פלאוואן. היא מורכבת משני אטולים גדולים המכונים North atoll ו- South atoll והיא שמורה ימית חשובה ואתר מורשת עולמית של אונסקו.
טובטאהה ידועה בזכות המגוון המדהים של בעלי החיים בה, והיא בית למאות מיני דגים ואלמוגים, יותר מעשרה מיני כרישים, כמה מיני יונקים ימיים וצבים. זהו האזור עם הצפיפות הגדולה ביותר בעולם של כרישי ריף מסוג Whitetip, וניתן למצוא כאן גם Grey reef sharks, Tiger sharks, Hummer heads, Thresher shark, Whale sharks ולאחרונה היו גם תצפיות של Oceanic whitetip!
רוב הצלילות הן Wall dives בהן רואים מספרים גדולים של כרישים, להקות אדירות של דגים ואלמוגי ספוג אדומים ומניפות עצומות.
את כל העושר הזה רואים דרך מים צלולים במיוחד בדרך כלל, כאשר ראות של עשרות מטרים היא עניין שגרתי כאן.

על הסירה - MY Sakura

בטובטאהה כעשרה מפעילי סירות ורובם מציעים טיולים יקרים מאוד - כמה אלפי דולרים לאדם. סאקורה ייחודית באווירה ה״עממית״ ובמחיר הסביר - 1300$ לארבעה ימי צלילות עמוסים. זו סירה מאוד פשוטה, בלי שום מותרות ופינוקים. 12 הצוללים שבה ישנים בשני חדרים צפופים לארבעה ועוד שני תאים זוגיים צפופים בבטן הסירה עם פתח עליון.
את האוכל אוכלים על הסיפון בישיבה נמוכה או במטבח בשולחן מעט צפוף.
בסירה שני תאי שירותים, אחד לגברים ואחד לנשים והם גם משמשים כמקלחות קרות.
לצלילות יוצאים על שתי סירות מנוע קטנות בשתי קבוצות של שישה צוללים וההתארגנות על הסירה דיי נוחה.
אולי נעשינו מפונקים מטיולי ספארי במלדיביים, אבל היו שני דברים שהפריעו לנו הפעם (ובוודאות הדרדרו מהטיול הקודם בו היינו מאוד מרוצים מהכל). היה נראה לנו שזו תוצאה של גישה מוזרה ודי עייפה של לאטי, אשתו של דינו שיחד איתו היא הבעלים של הסירה והיא זו שיוצאת לרב ההפלגות -
1. התחזוקה של הסירה הייתה דיי עלובה, כמעט ברמה שמזלזלת באורחים. השירותים היו מסריחים וקצת שבורים, הדלתות היו עקומות, חלק מהתופסנים של החלונות היו חסרים ואפשרו דליפת מים, אזור האוכל היה מטונף מתחת למזרונים והמקלחות היו עם זרזיף דיי עלוב
2. האוכל היה מספיק רוב הזמן אבל הרגשנו שמתקמצנים עלינו. ארוחת בוקר של ביצת עין ולחם עם מרגרינה, ארוחת צהריים של מנה אחת של עוף מטוגן ואורז וכו׳… היה בסופו של דבר מספיק ולא נשארנו רעבים אבל ביומיים הראשונים היה דיי עלוב, בהמשך קצת השתפר. בכל זאת מילה טובה על האוכל - ביקשנו מראש לא לאכול בשר ואכן דאגו לנו לדגים ופירות ים.

המדריכים והצוות

שני מדריכי הצלילה, צ׳י הפיליפינית ואיגור מרוסיה, היו מצויינים. הם עבדו קשה מאוד לתקתק את כל הציוד לפני כל הצלילה, והיו מאוד נחמדים ומקצועניים. צ׳י שהייתה המדריכה של הקבוצה שלנו תמיד זרמה בחיוך עם כל הבקשות ההזויות שלנו ויחד איתנו התלהבה מכל צלילה ומפגש מתחת למים. היה כיף גדול איתם. גם שאר הצוות על הסירה היה אחלה, אולי בניהול קצת יותר מוצלח הם היו ממש מצטיינים.

מבנה הטיול

הספארי יוצא בכל שבוע בימי ראשון. נפגשים בפורטו פרניססה (הצוות מגיע לאסוף מהשדה), בצהריים במועדון צלילה קטן ומתארגנים על ציוד וניירת. משם ממשיכים לארוחת צהריים במקום נחמד (לא כלול במחיר) ולתדריך של הצוות ושל נציגים מהשמורה. משם ממשיכים לנמל ועולים על הסאקורה.
אחה״צ מתחילים את ההפלגה בת ה- 15 שעות בערך לכיוון טובטאהה. בכל יום צוללים שלוש צלילות ועוד צלילת שקיעה/ערב. ביום האחרון מסיימים מוקדם ואין צלילת ערב. בסה״כ 15 צלילות - הספק לא רע לארבעה ימים.
ביום רביעי בערב מתחילים את ההפלגה חזרה ומגיעים לפנות בוקר לנמל בפורטו. אחרי ארוחת בוקר קטנה על הסירה הטיול מסתיים רשמית.

מחירים

הטיול כולו עולה 1199$ ועוד 100$ לכניסה לשמורה. אנחנו השכרנו שני של סטים של ציוד (מאזן וווסת בלבד) במחיר של 50$ לסט.

יום צלילה 1

צלילה ראשונה ושלישית ב- Shark Airport, צלילה שניה ב- Seafan Alley ורביעית ב- Washing Machine. יום עם ראות סבירה. ריף נהדר, כמה להקות ג׳ק ענקיות, מספר חריג של Marble rays ענקיים, כמה צבים.

יום צלילה 2

שתי צלילות ראשונות ב- Black rock ואז שתי צלילות ב-Ko ok. היום הכי טוב בספארי. היה ים מצוין, עם ראות מעולה ושמים נקיים מעננים. הצלילות היו נהדרות, עם מפגש ראשון עם מנטה, כמה מעברים קרובים של כרישי Whitetips, אלמוגי ספוג ענקיים, טונות גדולות ומניפות גדולות.
השיא של היום היה בין הצלילה השנייה לשלישית. ראינו הרבה פעילות צייד של ציפורים ונתזי מים גדולים בים פתוח. שכנענו את צ׳י לקחת אותנו לראות מה קורה לפני הירידה לצלילה. היא הסכימה ויצאנו על הסירה הקטנה לכיוון הפעילות. כשהגענו הציפורים התפזרו וקפצנו עם שנורקלים למים. מתחת למים מצענו להקה גדולה של דגים מסוג Rainbow runner, ברקודה אחת ענקית וחמישה כרישי Gray reef shark ששחו מהר במה שנראה כמו פעילות צייד. הם עלו לכיווננו והתרחקו כמה פעמים. צללנו חופשית לכיוונם וזכינו למפגשים קרובים ממש! חזרנו לסירה מלאי אדרנלין והתארגנו לצלילה. ברגע הקפיצה למים נפלנו ממש מטרים בודדים מכריש לוויתן! הפתעה שווה. הוא שחה לאט קרוב לפני המים והסתובב סביבנו לפני שנעלם. בהמשך הצלילה ראינו אותו פעמיים נוספות כשחלף תחתינו בעומק 40 בערך.

יום צלילה 3

צללנו שתי צלילות ראשונות ב- Delsan wreck ואז שתי צלילות ב- Amos rock.
הריאות הייתה כאמור דיי גרועה וחלקים גדולים של הריף ב- Delsan wreck נראים מתים, אבל בכל זאת היו צלילות לא רעות. ראינו כרגיל להקות ג׳ק גדולות, הרבה צבים ואפילו מנטה יפה. הקבוצה השנייה זכתה למפגשים מרגשים יותר - שני Hummer heads בגובה העיניים ומעבר קרוב של טייגר בגודל 5 מטרים. הם חזרו לסירה מרוצים ואחת הצוללות אמרה שצילמה אותו בווידאו. כשראינו את הסרטון גילינו שהיא בכלל לא ראתה את הטייגר, אלא כריש לוויתן. אז התברר שהצוללים הקדמיים בקבוצה ראו טייגר (המדריך אימת את הפסים בוודאות), ומאחור פספסו אבל זכו למעבר מעט רחוק של כריש לוויתן.
לפני שתי הצלילות הבאות ירדו לביקור קצר בתחנת הריינג׳רים של השמורה. הם חיים שם ארבעה חודשים בכל פעם ומבצעים פעולות שיטור, סיוע למחקר ומנהלים את תנועת סירות הצוללים. אפשר לקנות בתחנה חולצות של טובטאהה למעוניינים.
גם שתי הצלילות האחרונות של היום לא הצטיינו בראות, והיו רק בינוניות ובלי תצפיות מיוחדות.
בערב, ביקרה את הסירה ברקודה גדולה. הבאנו פנסים וראינו אותה שוחה על פני המים מסביב לסירה. הירח הקצת אחרי מלא התחיל לעלות ופתאום ראינו את פני המים מתמלאים בכדורים צהובים קטנים. זה היה Coral Spawning! אנחנו לא מומחים להתרבות אלמוגים אבל הכרנו את התופעה וממש הופתענו שאנחנו ממש רואים את זה קורה. אלמוגים מתזמנים את ההתרבות שלהם בצורה מדויקת באופן לא יאמן ופעם בשנה, בדר״כ כמה ימים לאחר ירח מלא, מתרחשת התופעה הנדירה למשך כמה דקות בודדות. באזורים שונים בעולם זה קורה בחודשים שונים, מסתבר שהאלמוגים בטובטאהה עושים את זה בתחילת אפריל.

יום צלילה 4

שלוש צלילות ב- Malayan wreck. בתקווה לברוח מהראות הבינונית עברנו ביום האחרון למפנה מערבי של האטול הצפוני. הראות אומנם נשארה בינונית אבל היו צלילות מאוד יפות. התחלנו בצלילה מוקדמת בחלק הכי דרומי של האתר. ראינו הרבה כרישים ואלמוגים יפים (כולל תקרה עם המון אלמוגים רכים) אבל השיא היה להקה ממש מרשימה של מעל 50 Bumphead Parrot fish.
לפני הצלילה השנייה ניסינו לשחזר את ההצלחה של היום השני בשנירקול מים כחולים. אחרי קפיצה ראשונה כושלת ומעציבה בה מצאנו רק ים כחול ושקיות ניילון, קפצנו בנקודה נוספת ומצאנו להקת Crocodile Needlefish, כריש Grey reef אחד ו- Baitball של דגים קטנים. הכריש שחה כמה פעמים דרך גדור הדגים במהירות עד שהפרענו לו.
את הצלילות האחרונות צללנו יותר קרוב ל- Malayan wreck. היו המון Whitetips, חלקם שחו בקבוצות וגם הרבה Grey reef צעירים. לקראת סוף הצלילה ראינו ממרחק גדול טייגר שגלש על הריף מטה לעומק 40+ ונעלם מהר.