3 ימים בעמק ספיטי שבצפון הודו

העמקים ספיטי וקינור, נמצאים בצפון מדינת הימצאל פרדש שבצפון הודו, ממש ליד הגבול עם טיבט. הטיולים באזור מגוונים ביותר (מטיולי יום לטרקים ארוכים) והנופים עוצרי נשימה. זהו אחד מהאזורים הכי יפים שטיילנו בהם. מומלץ ביותר!

תאריך הטיולOctober 2017
עונה מומלצתיוני-ספטמבר. ניתן גם לטייל מחוץ לעונה אך גוברים הסיכויים לחסימת הכבישים עקב מזג האוויר

הקדמה על ספיטי-קינור

העמקים ספיטי וקינור נמצאים בצפון מזרח מדינת הימצ׳אל פרדש והפכו לאטרקציה מרכזית לתיירים בזכות יופיים המרהיב והבלתי נשכח. עמק ספיטי הוא הצפוני יותר ונופיו המרהיבים מתבטאים בנוף מדברי מושלג, ממש כמו בחבל לדאק. בדומה לשאר חבל לדאק, עמק ספיטי גבוה מאוד (רוב הכפרים בסביבות ה4000 מטר ומעלה).
עמק קינור, דרומי לספיטי, טומן בחובו נופים ירוקים מושלגים (יש האומרים שזו שוויץ של ממש). שני העמקים חוברים זה לזה בכפר נאקו Nako.

הטיול בעמקי ספיטי-קינור מגוון ביותר: משך הטיול יכול להיות מימים בודדים ועד שבועות שלמים. בנוסף, יש מגוון רחב של טיולי יום, טרקים ארוכים, כפרים שכיף פשוט להסתובב בהם ולהכיר את התרבות של המקומיים וכו׳. כמו כן, אפשר להתחיל מספיטי ולעבור לקינור, לעשות ההפך או להתמקד רק בעמק אחד. סדר הטיול תלוי כמובן במקום היציאה: לעמק קינור יוצאים מהעיר שימלה ולעמק ספיטי מהעיר מנאלי. ההתניידות בעמקים יכולה להיעשות בכמה אופציות: אוטובוסים מקומיים (לוקלים) וטרמפים, נהיגה עצמאית על אופנוע שכור או השכרת ג׳יפ ונהג. האופציה של לוקלים וטרמפים לוקחת יותר זמן כמובן כי אין ג׳יפ או אופנוע צמוד.

אנחנו החלטנו בטיולינו להתמקד בעמק ספיטי כיוון שהיינו קצרים בזמן, ולכן גם החלטנו להקדיש אליו רק 3 ימים. אך אם אינכם מוגבלים בזמן אנו ממליצים בחום להקדיש עוד כמה ימים לעמק המדהים הזה. במידה ותרצו לטייל ב-2 העמקים (אנחנו ללא ספק נחזור לשם לטייל גם בעמק קינור)- הבנו שצריך להקדיש כשבועיים.

עמק ספיטי-קצת רקע ודרכי הגעה

ההגעה לעמק ספיטי יכולה להיעשות בכמה דרכים:

באמצעות רכב:
1. הגעה בנסיעה מעמק קינור, כשמקרה זה כיוון הנסיעה יהיה ממזרח למערב.
2. הגעה בנסיעה ממנאלי. הנסיעה ממנאלי לכפר הראשון בספיטי (Lossar) לוקחת כ9 שעות.

בהליכה רגלית:
1. דרך טרק הHampta pass- טרק של 3-5 ימים מאזור מנאלי לצ׳טרו שנמצא בדרך לספיטי.
2. דרך טרק פין-פרוואטי- יוצא מעמק פרוואטי ומגיע לכפר מוד שבעמק ספיטי.
3. דרך טרק הבאבא פס- יוצא מכפר בעמק קינור ומגיע לכפר מוד שבעמק ספיטי.
4. דרך טרק מחבל לדאק- טרק של כ9 ימים שמתחיל באגם צ׳ומרירי ומסתיים בקיבר שבספיטי.
כנראה יש דרכים נוספות שאנחנו לא מכירים, אך אלו הדרכים המרכזיות.

מכיוון שאנחנו חובבי טרקים ורצינו גם לחסוך את הנסיעה הלוך הארוכה ממנאלי (הרי נעשה אותה בחזור), החלטנו להגיע לספיטי דרך טרק הHamta pass - טרק מדהים שהרחבנו עליו בסיפור דרך נפרד. טרק זה מסתיים בכפר Chatru שנמצא על הכביש המוביל לעמק ספיטי. אחד השיקולים הנוספים לעשות את הטרק הוא להתרגל בהדרגה לגבהים לפני שמגיעים לעמק ספיטי הגבוה.

למי שאינו מגיע דרך טרק ההמפטה פס, בדרכ נוסעים ביום הראשון ממנאלי לאחד הכפרים הראשונים בעמק ספיטי (לוסאר, קאזה או קיבר). נסיעה זאת לוקחת בסביבות ה9-10 שעות ועוברת ב2 פאסים בדרך- Rotang pass הנמצא מעל מנאלי וKunzum pass. קחו בחשבון שכפרים אלו נמצאים בגובה 4000 מטר (מנאלי נמצאת בגובה 2000) וצריך לשים לב ולהתנהג בהתאם אם מקבלים מחלת גבהים.

השהות בעמק ספיטי משתנה בהתאם למה שמתאים לכם. תמיד אפשר להישאר עוד יום בכפר ולהסתובב באזור כדי להכיר מקרוב את התרבות, הנופים ודרך החיים בכפר. כתבתי כאן את המקומות שבעיני הם הhigh light של עמק ספיטי.

יום 1- מBatal לקיבר (kibber) דרך אגם הצנדרה טל.

לאחר שסיימנו את טרק ההמפטה פס ישנו בכפר Batal שנמצא באמצע הדרך לספיטי. בבוקר למחרת נסענו כשעתיים לאגם הצ'נדרה טל. אגם הצ'נדרה טל הוא אגם מדהים בגובה 4200 מטר שנמצא בין הרי מדבר מושלגים. כדי להגיע לאגם, סוטים מהכביש באמצע הדרך לKunzum pass ונוסעים בדרך עפר-כביש מסודרת עד לאגם עצמו (אפשר להחנות את הרכב כ7-5 דקות הליכה מהאגם).
למי שמעוניין יש אפשרות ללינה באוהלים מסודרים ממש לפני ההגעה לאגם (האוהלים ממוקמים כ7 דקות נסיעה מהאגם ולא על שפת האגם עצמו). כאמור, הגובה באזור זה גבוה ולכן אם ברצונכם לבקר באגם ועדיין לא שהיתם בגובה מספיק, לא כדאי לישון באוהלים שליד האגם כדי למנוע מחלת גבהים. הביקור באגם צ'נדרה טל יכול כמובן להיות גם בדרך חזור מספיטי למנאלי (אם אתם לא מתכוונים להמשיך לקינור).
אחרי הביקור באגם המשכנו בנסיעה בין נופים מדבריים מרהיבים לכפר קיבר המדהים ביופיו. מצאנו לנו גסטהאוס נחמד (Norling home stay) ואכלנו ארוחת ערב טעימה.

- למי שמגיע ישר ממנאלי קצת חבל לעצור את הנסיעה הארוכה בBatal, אך מצד שני לינה בגובה של 4200 מטר בלי התרגלות לגבהים תחילה היא לא מומלצת. לכן יש 2 אופציות:
1. אם אתם לא ממשיכים לקינור אפשר לעצור באגם בדרך חזור.
2. אם יוצאים ממנאלי מוקדם יחסית אפשר לעצור באגם בדרך לספיטי ולהמשיך לאחד הכפרים בהמשך כדי לישון (לוסאר/קאזה או קיבר). אופציה זו מאריכה אמנם את הנסיעה שגם ככה ארוכה לספיטי, אך זוכים לראות את האגם ששווה כל רגע.

יום 2- טיול יומי מקיבר לקי ושינה בכפר דנקר

למחרת בבוקר התחלנו בטיול רגלי קצר של שלוש-ארבע שעות מקיבר למנזר קי ואמרנו לנהג הג'יפ שלנו שיחכה במנזר.

מסלול הטיול- בקיבר עולים על שלוחת הטרסות לכיוון מערב ומתחברים לדרך עפר ברורה שלוקחת לכפר Gette (בעל הגסטהאוס בקיבר הראה לנו את הכיוון הכללי של השביל ולאן אנו צריכים ללכת). דרך העפר עולה בפיתולים ובסוף העלייה הופכת למישורית. לפני שמגיעים לכפר Gette (כפרון עם 4 בתים) יורדים לכיוון הסטופה שנמצאת על המצוק ממנה רואים את מנזר וקי וממנה יש שביל ברור ותלול היורד עד למנזר. הנוף ממנה על המנזר ועל נהר ספיטי עוצר נשימה. בסוף הירידה מגיעים למנזר שם חיכה לנו הג'יפ. לאחר הסתובבות קצרה במנזר עלינו על הג'יפ שלקח אותנו לכפר דנקר.
המסלול מקיבר לקי לא קשה, אך אל תשכחו שהולכים בגבהים.

הכפר דנקר מדהים אפילו יותר מקיבר ושוכן על צלע תלולה של הר. אחרי התמקמות בגסטהאוס שממוקם ליד המנזר בסוף הכפר, הסתובבנו קצת בכפר והסתכלנו על דרך החיים של המקומיים.

יום 3- טיול יומי לאגם דנקר וחזרה למנאלי

את הבוקר פתחנו בטיול רגלי קצר של שעה וחצי- שעתיים לאגם דנקר הממוקם מעל הכפר (אנשי הסטהאוס הראו לנו את הדרך לאגם שבולכת בשביל ברור מאוד). הדרך לאגם כולה היא בעלייה אך ההליכה שווה זאת. לאחר שהות קצרה באגם חזרנו למטה לכפר והתחלנו במסעינו חזרה לכיוון מנאלי (נסיעה של כ11 שעות).

הכפר מוד- ממה ששמענו

כאמור, היינו מוגבלים בזמן ולכן הסתפקנו רק ב3 ימים בספיטי אך אנו ללא ספק נחזור ונקדיש לאזור עוד זמן. כפר נוסף שנמצא בספיטי ולא הספקנו להגיע אליו הוא הכפר מוד (Mud) ממנו יוצאים שני טרקים - באבא פס ופין פרווטי. לפי מה ששמענו הכפר חמוד מאוד ואפשר לעשות בו גם טיול יומי לכיוון הבאבא פס.

• במידה ואתם לוקחים ג'יפ- תיפגשו עם הנהג לפני ותראו שאתם סומכים עליו. הדרכים בעמק ספיטי הן מסוכנות ויש לנהוג בזהירות.
  • תהיו חכמים בגובה- מעל גובה של 3500 מטר לא מומלץ ללון בקפיצה של יותר מ500 מטר בכל יום (אין בעיה לבקר במקומות גבוהים יותר אך הלינה צריכה להיות לא יותר מ500 מטר מהיום שלפני).