ההימלאיה ההודית - ממנאלי ללה

הדרך ממנאלי ללה נחשבת לדרך המוטורית הגבוהה בעולם ואחת היפות בעולם. עם זאת, היא גם נחשבת לדרך מאוד מסוכנת בשל מעברים צרים מעל מצוקים וחוסר תרבות נהיגה

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתחודשי הקיץ מיולי עד סוף ספטמבר

כרגיל, הרעיון למסע נולד מתמונות שראיתי באיזה קבוצה בפייסבוק, מפה לשם מצאתי את עצמי בהימלאיה ההודית.
אז הדלקתי שני חברים עם תמונות יפות בכדי שיבואו איתי, סגרנו רכב שטח בנהיגה עצמית עוד מישראל, שכרנו טלפון לוויני, עשינו ביטוח וקנינו כרטיסי טיסה לדלהי, לאחר עצירה של יום (בשביל להסתובב קצת במיין בזאר, לחוות את הודו העירונית ולשבור את הטיסה הארוכה) טסנו למנאלי שם נכנסנו לקצב של הודו וסיימנו התארגנות לקראת המסע- אוכל, קצת הכרות עם אופציות הלינה בדרך וכו'. למחרת בבוקר יצאנו לדרך

היום הראשון - ממנאלי לKeylong

בבוקר אספנו את הרכב ויצאנו לדרך, בגדול אפשר לעצור לישון כמעט בכל עיירה שמופיעה על המפה בדרך.
בדרך מתחילה בגוונים ירוקים שלא מרמזים על הנוף לו נחשפנו בהמשך, הדרך עולה באופן די תלול. ישנם המון נקודות יפות לעצור בהן לאורך הנסיעה. את היום הראשון החלטנו לסיים מוקדם בKEYLONG שם ישנו במלון עם מרפסת גדולה ונוף יפה להרים, הסתובבנו בעיירה שנראת כאילו חזרנו לפחות 100 שנה בזמן.
בערב אין מה לעשות במקום, לא ראינו שם מקומות בילוי אלא רק להרגע במרפסת המלון עם תה חם.

היום השני מKeylong לDorje Camp

כמו שאפשר לראות בתמונות, פשוט דרך מהפנטת, עצרנו המון, הצטלמנו, שתינו תה, הסתובבנו ופשוט נהננו.
את הלילה העברנו במחנה Dorje (האוהלים עם הגגות הצהובים בתמונה) המקום מגיש גם ארוחת ערב וארחות בוקר, היה שם קר מאוד ובכלל כל המסע עובר בדרך מאוד גבוהה ובמקומות רבים היה מאוד קר, חשוב להביא ביגוד מתאים. דבר שחשוב להתייחס אליו בבחירת מקום הלינה הוא מחלת הגבהים ואעשה זאת בהמשך.

היום השלישי מ Dorje Camp ל Lato

לאחר ארוחת בוקר ארגנו את הרכב והמשכנו בדרך שלא משעממת לרגע, עם סטיה קלה מהדרך, הגענו לאגם Tso Kar ומשם המשכנו בדרך ל Lato כשבצידי הדרך מספר עיירות נידחות בהן ניתן להתארח אצל מקומיים בתנאים בסיסיים ביותר.
לאורך כל הדרך מורגשת התרבות הטיבטית של המקומיים, זה ניכר במראה, בלבוש ובאוכל.
מעט לפני החשיכה הגענו לאכסניה אם אפשר לקרוא לה כך בעיירה Lato, מאוד בסיסי ולא נקי במיוחד, חשמל לא היה זמין באותו הערב. באכסניה יש גם אזור לקמפינג. באכסניה בבעלות משפחתית וכמקובל יש להם גם מסעדה, אם אפשר לקרוא לזה כך, שם אכלנו ארוחת ערב לאור נרות והלכנו לישון.

היום הרביעי מ Lato ל Leh

בבוקר המשכנו בדרכינו ולאחר כ 3 שעות הגענו לעיר Leh
לה היא בירת חבל לדאק וממקומת בגובה 3,500 מ' בעיר גרים כ 30,000 תושבים רובם טיבטים-בודהיסטים.
בעיר יש מספר אתרים היסטוריים מעניינים, שווקים גדולים, ואיזור תיירותי יותר עם מסעדות, ברים וסוכנויות טיולים.
הטיסה חזרה מלה למנאלי תוכננה לעוד יומיים מה אומר שיום המחרת הוא יום מצוין לטיול יום. נכנסנו לאחת מסוכנויות הטיולים וסגרנו על טיול אופניים ממעבר ההרים קרדונג-לה עד לה , מדובר במעבר הרים בגובה 5,600 מ' שזה המעבר המוטורי הגבוה ביותר בעולם. כפי שציינתי, Leh נמצאת בגובה 3,500 מ', מה שאומר שמדובר בירידה של 2,000 מ' במרחק של 39 ק"מ.

היום החמישי - downhill מטורף מהפס הגבוה ביותר בו ניתן לעבור עם רכב

אז קמנו בבוקר, הגענו לסכוניות, העמסנו אופניים לטנדר ונסענו למעבר ההרים.
הצטלמנו, התארגנו והתחלנו לרדת. הנוף שנשקף מהדרך מרהיב והירידה פשוט מטורפת. בחלקים מסויימים של הירידה האופניים הגיעו למהירות של 40-50 קמ"ש להערכתי. יופי של סיום לטיול עם נופים עוצרי נשימה. למחרת טסנו למאנלי ומשםלדלהי והביתה. סה"כ 10 ימים door 2 door.

דגשים וטיפים

* הנהיגה היא בצד ימין, מאוד קשה להתרגל וחשוב לנהוג בזהירות.
* תמיד צופרים לפני סיבוב בכדי שידעו שמגיע רכב ממול
* מנאלי שוכנת בגובה 2,000 מ', הנקודה הגבוהה ביותר במסע היא 5,320 מ'. מעל גובה 3,000 מ' מומלץ לעלות בכל לילה עד 500 מטר ופרמטר זה נלקח בחשבון בבחירת מקומות הלינה, גם אם עולים לגובה 5,400 מ' אבל יורדים לישון בקפיצה של 500 מ' מיום האתמול, זה אמור להיות בסדר.
* ניווט, חברת השכרת הרכב שלחה איתנו נהג שיחזיר את הרכב מלה למנאלי, הוא הכיר את הדרך ולכן נושא הניווט לא היה עניין. לאורך הדרך לא הייתה לנו קליטה בסלולרי
* נהיגה עצמאית אינה מורשית באיזור זה ולכן ישנן מעט חברות שמאפשרות זאת, בנקודות ביקורת נותנים לנהג המקומי לנהוג.
* אני נעזרתי בסוכנות http://www.himalayancaravan.co... לקבלת אינפורמציה עדכנית בכל הקשור להשכרת רכבים.