ספארי צלילה במלדיבים מ- Male ל- Meemu atoll

שבוע על הסירה MY Sheena. עשרים צלילות באתרים יפיפיים בהן פגשנו המון כרישים, מנטות וריף צבעוני ומלא חיים

תאריך הטיולSeptember 2015
עונה מומלצתאפשר כל השנה. נובמבר - אפריל העונה הכי מוצלחת מבחינת ראות וכמות כרישים

כחלק מטיול של כמעט חודש במלדיבים, יצאנו לספארי צלילה על גבי הסירה MY Sheena. זו סירה ותיקה, ששייכת לחברה גרמנית על שם הבעלים Werner Lau, והיא מהסירות הבודדות שפועלות באטולים הדרומיים. לרוב, המסלול שלה מתחיל ומסתיים באי Medafushi ולכן צריך להתארגן על הגעה וחזרה למאלה, אם בטיסה קצרה (ויקרה) ואם בשייט. ״אטול הבית״ של הסירה, Meemu Atoll, מכיל אתרי צלילה מדהימים ועם מעט מאוד צוללים. רוב הצלילות מתבצעות ב- Channels, היציאות מהאטול לים הפתוח, ועיקרן המון כרישים, טונות, בטאים שונים כולל מנטות ועוד. חלק מהצלילות לא פשוטות (זרמים, עומק, ראות בעייתית) ולא מומלצות לצוללים לא מנוסים, ואכן הצוללים מתבקשים להראות לפחות 60 צלילות רשומות.
הסירה עצמה מפנקת מאוד. היא אומנם פשוטה יחסית וממש לא אחת מהסירות המפוארות ששטות בסביבה, אך היא כוללת חדרים זוגיים ממוזגים ועם מקלחת חמה ושירותים צמודים, סלון נעים סגור וכמה פינות ישיבה נעימות בחוץ. יש מקום למקסימום- 14 צוללים, שזה הרבה יותר נעים מסירות הענק בהן 20+ צוללים. כמקובל במלדיבים, ל- Sheena מתלווה סירת צלילה קטנה המכונה Dhony, עליה כל הציוד, קומפרסורים וכו, וממנה יורדים לצלול. כך הסירה הראשית נקיה מהבלאגן, אין רעש של דחיסת מיכלים וגם הסירה הקטנה מאוד נוחה ליציאה וחזרה מצלילה.
מבחינת מחיר, ה- Sheena איננה אחת הסירות הזולות, אך המחירים סבירים ואם מזמינים מאוחר ניתן למצוא דילים טובים. אנחנו הזמנו שבועיים לפני תחילת השייט ושילמנו 1100$ לאדם לשבעה לילות - 19 צלילות, הנחה של 30% מהמחיר הרגיל.
המסלול של הסירה היה הפעם מעט שונה מהרגיל, וההפלגה החלה במאלה והסתיימה ב- medafhusi. כך נחסכה מאיתנו עלות הטיסה לנקודת ההתחלה הרגילה. כדי לחסוך את עלות הטיסה חזרה (200$ לאדם) מצאנו גסטהאוס במחיר סביר באי Mulah, הסמוך ל- Medafushi, ובעזרת Adil, המנהל של הגסטהאוס ב- Mulah התארגנו על סירה שתיקח אותנו אליו לגסטהאוס ולאחר מכן סירה שתחזיר אותנו למאלה (והכל במחיר נמוך משמעותית מטיסה של 20 דק׳).

יום א׳ - 20.9

נחתנו בשדה התעופה של מאלה בשעה 07:30 בבוקר. דאגנו להזמין טיסה בשעות הבוקר כדי לזכות לראות את האטולים מהאוויר. לצערנו נחתנו ביום סגרירי יחסית, והראות הייתה מאוד בינונית. עדין, הנחיתה הייתה מהיפות שהיו לנו, עם נוף יפה על איים קטנים וריף אינסופי. שדה התעופה של מאלה ממוקם על אי קטן סמוך לאי של עיר הבירה, ובטרמינל אוירה של חופש וריח של ים. ביציאה חיכה לנו Tore, מדריך הצלילה שלנו. הוא סיפר שיש לנו מזל והטיול יוצא עם שבעה צוללים בלבד, ושלח אותנו לחכות באיזור האוכל בטרמינל לשאר המשתתפים שאמורים לנחות בעוד מספר שעות.
כשכולם הגיעו, ואחרי מנה חריפה במיוחד של פאד תאי תאילנדי מצוין, עלינו על ה- Dhony ויצאנו לכיוון ה- Sheena שעגנה 20 דק׳ מהשדה.
אחרי ארוחת צהריים והתארגנות זריזה יצאנו לצלילת בדיקה, לראות שהציוד בסדר. הצלילה בריף הנקרא Banana Reef והיא מאוד לא מרשימה. זה ריף שנהרס לגמרי מאלפי הצוללים שעברו בו. לצערנו לא רק שריף לא היה, גם הראות הייתה בינונית, מה שליווה אותנו במהלך השבוע ביותר מדי צלילות.

יום ב׳ - 21.9

פתחנו את יום הצלילה הראשון, כמו את כל הימים הבאים, בשעה 06:00 עם דפיקה על דלת החדר שלנו והזמנה לתדריך בעוד 20 דק׳. התארגנו ועלינו לקפה, בננות וביסקוויטים על הסיפון. התדריך ארך כמה דקות קצרות ובו הכרנו את האתר בו נצלול וקיבלנו דגשים לגבי זרמים, נקודות יציאה ומה אפשר לצפות לראות. מיד אחרי התדריך עלינו ל- Dhony, ויצאנו לצלילה האמיתית הראשונה (פירוט על אתרי הצלילה בהמשך). בחזרה מהצלילה חיכתה לנו ארוחת בוקר מפנקת עם המון פירות, מסהוני (טונה עם קוקוס וצ׳ילי שמלדיביאנים אוכלים בארוחות הבוקר), רושי (הצ׳פאטי המקומי), ביצים לפי מה שביקשנו בהשקמה והרבה מיצים טבעיים טעימים.אחרי ארוחת הבוקר עודכנו בזמן התדריך הבא ופנינו להתבטל באחת מנקודות הבטלה המאורגנות על הסירה. הריטואל של צלילה - ארוחה - מנוחה המשיך וחזרנו מצלילה שניה ישר לארוחת צהריים מעולה עם סטייקים פילה טעימים במיוחד, קארי דג בקוקוס, סלטים מירקות טריים ואורז לבן. אחרי הצלילה השלישית שהסתיימה בסביבות 17:00 הייתה שעת תה וב- 19:30 ארוחת ערב שהייתה מוגזמת לחלוטין עם 7 מנות שונות לתשעה סועדים, ביניהן כמות מכובדת של סשימי טונה אדומה טריה!

עשינו בסה״כ שלוש צלילות, הראשונה עדין ב- North male atoll והשתיים האחרות ב- South Male atoll.

Back faru
אתר הנמצא בחלק החיצוני של האי עליו שדה התעופה. זו צלילה לאורך קיר עמוק עם ריף יפה. המון טריגרים, שני צבים, כמה כרישים ומורנות. בחלק הרדוד ראינו eagle ray.

Emboodhu Outside
אתר הנמצא בחלק החיצוני של צפון האטול South male. הריף מעמיק לאט ובעומק 25-30 מטרים הקרקע חולית. נקודה עם סיכוי לראות כרישי לוויתן, מנטות וכרישי white tip מנומנמים במשך היום. אנחנו זכינו לראות רק את האחרונים.

Kandooma tila
הראות הייתה פחות מ- 10 מטרים והזרם היה חזק מאוד. למרות הראות ובזכות הזרם, ראינו עשרות כרישי ריף אפורים שוחים מולנו ולידנו וחלקם התקרבו מאוד ובמהירות גבוהה. זה היה אחד הרגעים החזקים מבחינת קרבה וכמות לכרישים האלה, שבהמשך הספארי תמיד שמרו מרחק ושחו לאיטם.

יום ג׳ - 22.9

יום עם שלוש צלילות וצלילת לילה מדהימה. שתי הצלילות הראשונות עדין ב- South Male atoll והשתיים האחרונות ב- Filedha atoll.

Guraidhoo corner
אתר עם ריף נחמד הנמצא בחלק הדרום מזרחי של South Male atoll. ראינו כרישי white tip ושני- eagle rays.

Kandooma Caves
קיר יפה שלאורכו בעומק 20 מטרים בערך כמה מערות גדולות. חלקן מספיק גדולות כדי לאבד את היציאה אז צריך לשים לב. אנחנו לא נכנסו למערות ופשוט נהנינו מהריף היפה, עם אלמוגים רכים מתחת ל- overhangs הרבים שבו.

Alimatah utero kandu
עם ראות גרועה וזרמים חזקים מאוד היה קשה להנות מהאתר היפה הזה. ראינו מעט מאוד ונזרקנו דיי מהר בתוך התעלה. חזרנו למחרת לאותו אתר והייתה חוויה שונה לגמרי.

Alimatah House reef
צלילת לילה מטורפת! נכנסנו למים 20 דק׳ לפני השקיעה. האתר נמצא ממש מתחת למזח של האי. מיד כשנכנסו חלפה לידו להקה גדולה של Nurse shraks. הם הסתובבו סביבנו, עברו בינינו ולעיתים ממש התחככו בנו. זה היה מגניב מאוד לצלול בחושך ולהרגיש שכריש באורך 3 מטרים מתנגש בך. חוץ מכרישים שחו מעלינו ומתחתינו Sting rays ענקיים, והיה מאוד מיוחד לראות את החלק התחתון שלהם. כל השמחה הזו נמשכה לכל אורך הצלילה.

יום ד׳ - 23.9

יום עם שלוש צלילות, כולן ב- Felidhoo atoll.

Alimatah utero kandu
התכנון המקורי היה לצלול באתר אחר סמוך, אבל הזרמים לא איפשרו. לכן חזרנו לאתר זה. הפעם הראות הייתה טובה בהרבה מאשר בפעם הראשונה. ירדנו בתחילת הצלילה למרכז התעלה, בעומק 30 מטרים על קרקע חולית וחיכינו לכרישים. בהתחלה הגיעו white tips ושחו במעגלים קרוב אלינו ואחרי שהתקדמנו מעט לכיוון הצד השני של התעלה חלפו על פנינו מעט יותר רחוק כרישי ריף אפורים. את העליה עשינו על הצד הנגדי של התעלה, שם ליווה אותנו eagle ray יפה.

Golden wall
צלילה קלה ויפה. צוללים לאורך קיר שמגיע לעומק כמה עשרות מטרים, ועליו המון אלמוגים צבעוניים בעיקר בגווני צהוב וכחול (ומכאן שם האתר).

Fottheyo
צלילה לאורך קיר עמוק מאוד. לאורך הקיר כמה מערות ו- swim threws. בעומק 20 מטרים בערך יש overhangs עם הרבה אלמוגים רכים יפים. מול הקיר שחו לאורך כל הדרך טונות, ולהקות של אוכלי פלנגטון קטנים. לקראת סוף הצלילה ראינו נפוליאון ענק וצב.

יום ה׳ - 24.9

יום עם שלוש צלילות, השתיים הראשונות עדין ב- Felidhoo atoll, השלישית בחלק הצפוני של Meemu.

Foleyo
צלילת מים כחולים לחיפוש פטישנים. ירדנו לפנות בוקר, חצי שעה לפני זריחה. בהתחלה ירדנו ל- 30 מטרים וחיכינו. אחרי כמה דקות המשכנו להעמיק עד 40 מטרים. הפטישנים לא נראו אבל זכינו לראות מנטה ענקית חולפת מעלינו ונעלמת. כשהשעונים התחילו לצעוק, עלינו קצת ושחינו לכיוון הריף. בחלק הרדוד ראינו צב ושלושה white tips. ממש לפני יציאה, חלפה מעלינו להקת דוליפינים! זה מאוד נדיר לראות אותם מהמים, והם שחו ממש קרוב.

Rakeedo corner
הנקודה הדרומית ביותר של Felidhoo atoll, סמוכה לצלילה הקודמת. התעלה עמוקה וצרה ומשני צידייה ריף יפה. בין השאר ראינו כמה gray reef sharks, ושני נפוליאונים גדולים.

Vattaru Kandu
אתר הנמצא מעט דרומית ל- Felidhoo atoll. זו נקודה עם סיכוי גבוהה לראות מנטות, ואכן ראינו שתיים! בהתחלה הן חלפו על פנינו מעט מרחוק בעומק 25 מטרים. כעבור 20 דק׳ ראינו (כנראה את אותו זוג) חולפות מעלינו במים רדודים. מעבר למנטות יש ריף עמוק עם הרבה Over hangs ואלמוגים רכים יפים.

יום ו׳ - 25.9

שלוש צלילות ב- Meemu atoll.

white tip station
אתר סמוך לאי Dhiggaru. ירדנו בתעלה רחבה (180 מטרים) בהתאם לזרם (זרם יוצא). בחלק המזרחי של התעלה בעומק 30 מטרים נמצאת מערה גדולה. הכניסה אליה דיי צרה והיא מגיעה לעומק של מעל 60 מטרים! בפנים תמצאו Snappers ודגים אדומים עם עיניים גדולות. בהמשך צללנו עד הפינה של הריף, שם פגשנו להקות גדולות של ברקודות, ג׳ק פיש ואחרים. בין הלהקות שחה נגד הזרם Eagle ray קטן וחמוד במיוחד. בחלק הרדוד לקראת יציאה מצאנו כרגיל צב.

Lucky reef
האתר הזה ו- Happy corner בו צללנו ביום הבא, הם שני אתרים נהדרים הנמצאים בפינות של Channel בעומק 35 מטרים. התעלה ברוחב שמאפשר לעבור מצד לצד (לצוללים ללא נייטרוקס זה יהיה כרוך בכניסה קצרה לדקומפרסיה כנראה). הבחירה בין האתרים תלויה בעיקר בזרם והם דיי דומים - בשניהם כרגיל הרבה כרישים בעומק ואיזור רדוד עם ריף יפה והרבה דגים.

Shark point
אתר הנמצא בתעלה צרה, ואפשר לצלול משני צידייה ואף לחצות בקלות. בשני הצדדים בלוקים גדולים של אלמוגים וסביבם להקות גדולות של Jacks, ברקודות ועוד…

יום ז׳ - 26.9

יום צלילות אחרון. שתי צלילות בלבד, שתיהן ב- Meemu atoll. צלילה שניה מעט גבולית מבחינת הטסים ביום הבא. אחרי הצלילה האחרונה, ירדנו ל- happy hour ב- medhafushi resort. המקום ממש יפה וממש יקר ללינה! הבאר נמצא מעל המים ותחתיו אפשר לראות כרישים קטנים וסטינג ריי. אחרי בירות וקוקטיילים חזרנו לסירה לארוחת ערב ולילה אחרון על הסירה.

Happy corner
כאמור, זה הצד השני של Lucky reef. הפעם הזרמים היו חלשים מאוד מה שאיפשר לנו לחצות את התעלה מצד לצד (ובעצם סיימנו ב- Lucky reef). בדרך ראינו כרגיל הרבה Gray reef shark.

Mantas and more
צלילה נהדרת לסיום הספארי. המדריכים אמרו שזהו אחד האתרים האהובים עליהם וברור למה. יש שני איזורים מעניינים - פינה בעומק 30 מטרים ממנה רואים הרבה כרישים ומנטות, ו- Cleaning station של מנטות בחלק הרדוד. ברגע שנכנסנו חלפה בחלק הרדוד של הריף מנטה ושחינו לצידה כמה דקות טובות. הראות הייתה מצוינת, השמש הייתה בשיא הגובה והכל היה פשוט מושלם. אחרי שהמנטה הראשונה עזבה, פגשנו אחת נוספת, גדולה בהרבה שחלפה על פנינו ונעלמה.
הצוללים האחרים, היה מעט עמוקים יותר וראו גם הם כמה מנטות. בסה״כ היו לפחות 3 מנטות באזור.
לפני יציאה, שחינו לעבר עמדת הניקוי, שם מצאנו להקות גדולות של Humpbak red snappers.

יום ח׳ - 27.9

אחרי ארוחת בוקר אחרונה, נפרדנו מהצוות וחזרנו ל- medhafushi. כאן בילינו את הבוקר והמשכנו ל- Mulah לשלושה שבועות נוספים במלדיבים (עליהם נכתוב בנפרד)

כמה מילים לסיכום

הצוות על ה- Sheena היה פשוט אדיר! החל בשלישיית עובדי ה- Dhony, דרך המנקה, הטבח והמלצר על ה- Sheena, ועד שני המדריכים Tore ו- קאדיר וכמובן הקפטן הריש. כולם עשו ממש הכל כדי שהשבוע ילך כמו שצריך והם היו מאוד מוכווני משימה בנוגע לצלילות. גם במזג אויר בעייתי דאגו שנהיה באתרים היפים וכל הזמן עדכנו את התכנון לטובת זה. במהלך השבוע אפילו אמרו שבגלל שאנחנו קבוצה קטנה יקחו אותנו לצלילה נוספת שלא בתכנון באתר שהם רוצים לנסות (זה בוטל בגלל סופה).
המרחק של נקודת היציאה והסיום ממאלה גוזר מעט יותר תכנון (או טיסות יקרות) אבל Meemu אטול יפייפה ומאוד ריק מצוללים וזה ממש כיף - רוב הזמן הסירה הייתה יחידה בנוף.
בקיצור - ספארי מעולה ומומלץ מאוד!

• חובה לצלול עם מחשב צלילה! לפחות אחד לצולל :)
  • Sheena מציעים נייטרוקס בלי תוספת מחיר. מאוד מומלץ לצלול נייטרוקס ואם עוד אין לכם רשיון תדאגו לעשות. צוללי החמצן מפסידים הרבה זמן תחתית, ורוב האתרים עמוקים
  • ציוד צלילה - אנחנו הגענו עם ציוד צלילה משלנו (וכך חסכנו מעל 200$ לאדם על השכרה). חשוב להביא מצוף בטיחות (בויי) וקרס ריף לכל צולל