Aliwal Shoal Scuba Diving

יומיים של צלילות משוגעות באחד האתרים הכי יפים בדרום אפריקה. כרישים, צב, מחבטנים, המון דגה וחיי ריף עשירים.

תאריך הטיולSeptember 2019
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתנובמבר-אפריל זו העונה המומלצת, ביוני יש את מירוץ הסרדינים. גם מחוץ לעונה יש המון מה לראות.

רקע

כשתכננו את ירח הדבש שלנו לדרום אפריקה לא היה לי ספק שאקדיש כמה ימים לצלילה.
התחלתי לחפש מידע ברשת, בהסתמך על אתר בריטי שמיקם את היעדים הבאים במקומות 27 ו-22 בעולם צמצתי את הרשימה ליעדים Aliwal Shoal ו Sodwana Bay.
בסוף בחרתי ב Aliwal Shoal שנראה שנח יותר להגיע אליו.
Aliwal Shoal זה בעצם איזור ימי גדול באוקיינוס ההודי הכולל בתוכו מספר ריפים ושתי אניות טרופות.
אתר הצלילה נמצא מול עיירת חוף קטנה בשם Umkomaas שנמצאת כ50 ק"מ ו-40 דקות נסיעה דרומית לעיר דרבן(Durban).
בחיפוש באינטרנט מצאתי מועדון מומלץ בשם Aliwal Shoal Scuba מולו סגרתי 5 צלילות: צלילה עם כרישים (Baited Shark) ועוד 4 צלילות ריף.
בנוסף סגרתי מולם לינה לי ולאשתי (שליוותה אותי בלי לצלול).
עלויות:
-צלילה עם כרישים 1599 ראנד.
-צלילת ריף 599 ראנד*4=2396.
-פרמיט צלילה לכל התקופה 100 ראנד.
-לינה בצימר 998 ראנד*3 לילות=2994 ראנד.
-השכרת ציוד מלא ליום 399 ראנד*2= 798 ראנד.
סה"כ 7887 ראנד.
חצי מהסכום שלמתי מראש ואת השאר בתום הצלילה.

הגעה והתמקמות

הגענו בטיסת פנים לעיר דרבן (Durban) משם לקחנו אובר אל Umkomass,שם קיבלו אותנו חבר'ה מהמועדון והביאו לנו את המפתח לצימר שלנו.
יתרונות: הצימר היה ענק, נוף לאוקיינוס, מסביב יש המון ירוק, הצימר היה מאובזר בציוד בישול מלא ובמכשירי חשמל לבישול.

חסרונות: אין Wifi, בלי רכב קשה להתנייד שם (הצימר מרוחק 3 ק"מ ממרכז העיר והתשתיות להליכה רגלית לא נוחות ובטוחות). הרבה פעמים החבר'ה מהמועדון לקחו אותנו טרמפ כדי שנוכל לעשות קניות/לאכול צהריים.
בדיעבד כדאי היה לבוא לשם עם רכב שכור.

יום צלילות ראשון

בשעה 6:45 אספו אותנו למועדון הצלילה. ארגנו לי ציוד ועלינו על הרכב שגרר מאחריו סירת גומי גדולה בעלת 2 מנועים.
אחרי נסיעה קצרה הגענו לחוף, הצוות המועדון זיווד הכל לסירה (הם התעקשו שאני הלקוח ולא אעשה כלום), אנדרו הסקיפר הקשוח חילק הוראות, הוא לא הסכים ששום דבר יהיה איתנו במהלך ההפלגה והסביר לנו איפה לאחוז ומתי שמים חליפת הצלה.
הפלגנו 8 ק"מ מזרחה כ40 דקות בערך, כאשר הגלים הקשוחים של האוקיינוס הכו בנו בחוזקה בדקות הראשונות בזמן שהיינו קרובים לחוף וטלטלו את הסירה בחוזקה. ככל שנכנסו עמוק יותר לאוקיינוס המצב השתפר.
בהגיענו לאתר הצלילה הצוות החל לזרוק פתיונות, כדורי פלסטיק קשיח גדולים עם חורים קטנים ובהם דגים מסריחים שאמורים להשאר בכדורים ומטרתם למשוך כרישים. אכן לא עבר זמן רב וכרישים החלו להגיע, זה היה הזמן שלנו לקפוץ למים.
כשצללנו ראינו עשרות כרישים חגים מסביבנו מלווים בדבקנים (דגי רמורה). הכרישים היו מסוג כריש שחור שוליים (Blacktip Shark).
הצלילה ארכה כחצי שעה והגענו לעומק מקסימלי של 14 מטרים.
ראות בינונית של 8 מטרים וטמפ' המים 20 מעלות.

הכרישים אכן ראויים לכבוד והערכה, אך הם אינם מסוכנים כל עוד נצמדים לכללים, לא מנפנפים בידיים ועושים תנועות חדות.

ליום זה תוכננה גם צלילת ריף אך בגלל תנאי המים היא נדחתה למחר.

בדרך חזרה גילתי כי אני סובל ממחלת ים, הקאתי מספר פעמים עד להגעה חזרה אל החוף.

הצטיידתי אחה"צ בכדורים נגד בחילה בבית המרקחת ולקחתי בעצת אחד המדריכים כדור אחד לפני השינה וכדור אחד בבוקר שלמחרת (בנוסף לכך דילגתי גם על ארוחת הבוקר למחרת).

יום צלילות שני

ביום זה שוב הגיעו לאסוף אותנו בשעה 6:45 אל המועדון, הציעו לי לבוא שוב לצלילה עם כרישים במקום צלילת ריף אחת ובאותו התמחור, הסכמתי כמובן.

צלילה ראשונה:
ראות פחות טובה משל אתמול, שאר תנאי הצלילה היו דומים.
עדיין ראיתי לא מעט כרישים שחורי שוליים מלווים ברמורות, לאחר הצלילה הראשונה חזרנו לחוף להחזיר צוללים שסיימו את יומם ולהביא עוד מיכלי נייטרוקס להמשך הצלילות.
ההפלגה הלוך וחזור מהצלילה הראשונה הלכו חלק וחשבתי שהכדורים באמת עזרו.

המשכנו את יום הצלילות עם עוד 3 צלילות ריף באתר די גדול שנקרא Northen Sands בעל חיי שונית עשירים. בכל פעם צללנו בחלק קצת אחר שלו לעומקים מקסימליים של 22 מטרים, 14מטרים ו12 מטרים.
כבר בצלילה הראשונה ראיתי צב ים ענק, כרישי חול נמרי (Ragged Tooth Shark) צלופח מורנה, אלמוגים, ספוגים ודגים רבים וצבעוניים.
אם בצלילות הראשונות של הכרישים (שהיו מיוחדות ולא הייתי מוותר עליהן) הרגשתי שזו מעט רמאות כי פיתנו את הכרישים, פה ההתרגשות לראות את הכריש באופן טבעי ונכון יותר הייתה טהורה.

בצלילות ההמשך בנוסף ראיתי גם בטאים/מחבטנים רבים ודולפינים מרחוק.

בין הצלילות הראשונה לשניה והשניה לשלישית שוב הקאתי מסתבר שהכדורים עזרו חלקית. בדרך הלוך ראינו מהסירה המון דולפינים קופצים ואפילו ליוותן אחד.

קבענו עם המועדון למחרת שיקפיצו אותנו לדרבן תמורת 400 ראנד שילמתי את יתר החשבון והשארתי לצוות טיפ של 400 ראנד, נפרדתי מהם לשלום מרוצה מעל ומעבר.