Guli Pass - מזרי למסטיה

טיול יום תובעני אך שווה כל שריר כואב. הטיול מתחיל מהעירה Bagvdanari בגובה 1550, מטפס לGuli Pass בגובה 3000 מטר ויורד למסטיה כאשר בדרך הוא מאפשר הצצה למספר קרחונים והרים מסביב. ביניהם אושבה וצ'לדי.

תאריך הטיולAugust 2018
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתבאוגוסט הטרק היה מדהים אבל חשוב לתפוס יום ללא גשם.

רקע והתארגנות

את הטרק הזה עשינו 3 בחורים לאחר שסיימנו את טרק מסטיה אושגולי במזג אוויר הפכפך. אומנם זהו טיול יום אבל הוא היה ברמה גבוהה יותר מטרק מסטיה אושגולי ולא מומלץ לעשות את הטרק במז"א גשום כיוון שהירידה תלולה מאד, השביל לא מסומן בחלקו/ לא קיים באזור הפסגה והמסלול חשוף.
את הטרק ניתן לעשות בכמה דרכים:
1. ממסטיה למזרי ושינה במזרי.
2. מסטיה למזרי וחזרה במונית למסטיה.
3. מונית למזרי והליכה חזרה למסטיה.
אנחנו בחרנו באופציה השלישית כיוון שמזרי מעט גבוהה יותר ממסטיה, כמו כן ישנו בguest house מאד נוח במסטיה במחיר אטרקטיבי (nana guest house) אז רצינו לישון שם אבל לא ידענו אם יהיה קל למצוא מוניות ממזרי במידה ונסיים את המסלול מאוחר ולכן העדפנו לקחת מונית ממסטיה בבוקר. למי שלא רחש קצת נסיון בגיאורגיה חשוב להתמקח עם הנהגים. לאחר התמקחות אנחנו שילמנו 50 לארי לעיירה ליד מזרי (בtourist information כתוב שזה עולה 70 לארי).
בבוקר המיועד קמנו מוקדם וכיוונו לשמים כחולים שאכן האירו לנו פנים.
קיימת אופציה לפצל את הטרק ליומיים ואף לשלושה עם לינה בשטח (יפורט בהמשך). יכולה להיות חוויה נחמדה מאד פשוט זה אומר ללכת קצת כבדים.

הטרק עצמו

את הטרק התחלנו מעירה שכנה למזרי בשם bagvdanari. את הטרק התחלנו ב0930 לאחר נסיעה של כ30 דקות ממסטיה.
לאחר הליכה קצרה בתוך העירה הטרק מתחיל בהצמדות לנחל קטן. לאחר כמה מטרים תתקלו בגשר מאד מזמין, אם תעלו עליו תגיעו לטרק אחר שעשוי להיות מאד יפה אבל לא הטרק שלנו. שימו לב כי הנחל תמיד משמאלכם.
לאחר כ2 קילומטרים הנחל מתפצל לשני נחלים וזהו האות להתחיל לטפס על השלוחה מימינכם. תוכלו לזהות מבנה קטן מימנכם. תוך כדי העליה מתחיל להחשף קרחון אושברה המרשים. בשלב זה גם השביל מתחיל להיות קצת יותר צנוע.
לאחר מעבר במספר הריסות של כפרים עתיקים תגיעו לאזור עם מעיין מחסה ועוד מבנה שנראה יותר כמו מחסה לבע"ח. זוהי יכולה להיות נקודה טובה למי שרוצה לפצל. נראה מאד נחמד להתחיל את הטרק ב16:00 לישון במחסה (הוא ממוקם באוזר עם נוף יפה) ולהמשיך על הבוקר למחרת. ניתן להמשיך מאזור המחסה לכיוון הקרחון ולהתקרב אליו מאד כטיול צדדי (לא עשינו זאת). אם תמשיכו כ100 מטר לכיוון הקרחון תמצאו בזנט שמשמש כברז למילוי מים. ע"מ לטפס לפאס עליכם להכנס בין 2 המבנים ולעלות על השלוחה.
בשלב זה השביל מאד לא ברור וכל הזמן יצאנו וחזרנו אליו, מומלץ להשתמש באפליקציות כגון mapsme ו view ranger, אבל חשוב להבין את הכיוון הכללי (רמז: למעלה) ולזהות בראיה את הדרך ההגיונית לעשות זאת.
בסוף טיפוס מתיש תזכו בפסגה הכי יפה שיצא לנו להתקל בה בגיאורגיה. שם תמצאו שלט המורה את הדרך למזרי לאגמי koruldi לפסגת הר gull. שימו לב שהשלטים לא תפוסים בצורה טובה על העמוד ולכן יכולים להסתובב לאן שתרצו אז אל תסמכו עליהם בכיוון.
בשלב זה הינו מרוצים מעצמנו עברנו את העליה האימתנית עד השעה 15:00 וחשבנו שאנחנו טובים בזמנים. זה לפני שידענו שהירידה זה החלק הטריקי.
בשלב זה החלטנו לוותר על העליה להר גול (הוא נמוך יותר מהפס) ולהמשיך למסטיה דרך האגמים. אבל מסתבר שהדרך הזו לא ברורה בכלל. יתכן ששווה לעבור דרך הר גול רק כדי לא להסתבך עם מציאת השביל השני.
בפאס נפגשנו מספר קבוצות של מטיילים: זוג מגרמניה, זוג מספרד ואנחנו. אנחנו והזוג מספרד החלטנו לוותר על הר גול וניסינו ביחד להבין איפה הולכת הדרך תוך כדי שאנחנו נעזרים במפות ואפליקציות GPS. גם כאשר הGPS הראה שאנחנו על השביל בפועל לא היה שם כלום. לבסוף החלטנו שהדרך הטובה ביותר תהיה לרדת לנחל מתחתנו וללכת לאורכו. כנראה שזוהי הדרך הנכונה אבל הגענו לתובנה זו מאחר מדי מה שגרר ירידה אכזרית בדרדרת ושיחים מחליקים בשיפוע פסיכי. עד שהתחברנו למקום בו השביל היה ברור עברו שעתיים של היאבקות בדרדרת. זה היה עיכוב רציני. המסלול שמסומן במפה הוא המסלול שעשינו בפועל. בדיעבד כנראה שהדרך הנכונה ביותר היא לרדת מהפאס לנחל בדרך הקצרה ביותר ולהמשיך עם הנחל.
בשלב כולשהו התחברנו עם השביל שעבר בין השאר על שברי קרח. משם הדרך היתה ברורה ויחסית נוחה עד לפיצול שבילים על דרך ג'יפים שם ניתן לעלות לאגמים או לרדת מסטיה. השמועות אומרות שהאגמים אינם מאד מרשימים אלא הנוף מהדרך הוא מרשים אז הסתפקנו בללכת בדרך למסטיה וליהנות מהנוף הבאמת מדהים.
לאחר כקילומטר נתקלנו במעין מחסה מוגבה שצופה על מסטיה (ניתן לזהות אותו ממסטיה לפי הצלב שצמוד אליו) גם שם ניתן ללון אם מעוניינים לפצל את הטרק.
משם הדרך יורדת בחדות בשביל ברור בתוך חורש.
למסטיה הגענו ב20:30 כאשר שרירי הרגליים והברכיים שלנו גמורים מהירידות והעיניים שלנו זוהרות מהנופים שבדרך.

מים

בתחילת הטרק הולכים ליד נחל כך שלא חסר מים.
מומלץ ליד המחסה למלא מים בסביבת הפאס אין מים.
לאחר הירידה מהפאס חוצים מספר נחלים בהם אפשר למלא.
הייתי ממליץ לצאת עם אפשרות למילוי כ2 ליטר מתוכם לתחילת הטרק יספיק ליטר וחצי. בנקודת מילוי למלא את כל ה2 ליטר.

• הגעה ממסטה הכי נוחה דרך הרכבת לזוגדידי ומשם מרשוטקה. שימו לב להרשם לרכבת דרך האתר https://beta.tkt.ge/railway. לאחר הרכישה תקבלו אישור, האישור מספיק ואתם לא צריכים לעמוד בתור לכרטיסים ברכבת (תצטרכו בעליה להראות דרכון)
  • אם אתם מפחדים שזה יותר מדי ליום אחד ניתן לקצר מדי ע"י תיאום עם ג'יפ שיאסוף אתכם מהפיצול לאגמים.