קאחתי - הטוסקנה של גיאורגיה

טבע, היסטוריה, אוכל והרבה יין בממלכת היין של גיאורגיה טיולי יום סירנרי, לגודאחי ודויד גרג´ה

תאריך הטיולSeptember 2013
עונה מומלצתאביב, קיץ, סתו

יום 1 - הגעה לסירנארי

אל סירנארי (Sighnaghi) הגעתי לאחר כ-10 ימים של טרקים מפרכים אך מתגמלים בקזבגי ובמסטיה.
נשאר לי זמן עד הטיסה לארץ ומזג האוויר בהרים התחיל להשתגע ורציתי ללכת לנוח כמה ימים עד הטיסה.
הגעתי במרטרושקה מתחנת סאמגורי בטביליסי (כשעה וחצי נסיעה). יורדים בתחנה האחרונה. בתחנה קופצים עליך נציגים של כל ה-guest house-ים. הלכתי ל-"נאטו ולאדו" בשל סיפור הדרך של איילה ודן (בקישורים)

לאחר נסיעה של 2 דקות הגענו ל-guest house, אמא של נאטו (מאנאנה) ישרה קיבלה אותנו במרפסת שמש מוקפת גפנים לפי מיטב המסורת הגיאורגית עם שולחן ערוך עם לחם גיאורגי, חמאה, ריבה וכמה סוגי יין וצ'אצה! נאטו ובעלה דוברים אנגלית מצוין ולמרות שמדובר בעסק יש הרגשה אמיתית של הכנסת אורחים גיאורגית ונדיבה מכל הלב לכל אורך השהות.

סירנרי יושבת על גבעה שחולשת על כל הסביבה, מוקפת בהרים ירוקים וכרמים. היא עברה שיפוץ ושחזור מאסיבי בסביבות 2007. בתי האבן והסמטאות הצרות שלה יחד עם המיקום שלה בלב ממלכת היין והכרמים הופכים אותה ליעד תיירותי בפני עצמו.

לאחר שאכלנו קצת יצאנו לסיור קצרצר (כשעה פלוס) בסמטאות העיר ועל החומה ומגדלי השמירה של העיר.. בערב יצאנו לאחת המסעדות מיני רבות שיש בעיירה. מומלץ גם לאכול ארוחת ערב באחד הערבים בגסטהאוס.

יום 2 - שמורת טבע לגודחי

שמורת הטבע לגודחי (Lagodekhi National Reserve)ממוקמת למרגלות הרי הקוווקז הינה השמורה הגדול בקאחתי. בשמורה יערות שמגיעים לגובה של 2500 מטר, מפלים ואגם מרשים. יש גם איזשהו טרק של 3 ימים שאפשר לעשות.

לאחר ארוחת בוקר בגסט האוס יצאנו לטיול יומי במפל הגדול, יצאנו מהגסט ברכב אחד כשבעה חבר´ה, הנסיעה לתחילת המסלול לוקחת כשעה, עולים במעלה הנחל עד שמגיעים למפל ואגם. הנוף יפה בקנה מידה ישראלי (אין מה להשוות לטרקים בקווקז הגבוה). סה״כ הליכה הלוך חזור 4 שעות בערך, הרכב מחכה בנקודת הסיום שהיא גם נקודת ההתחלה.

בערב, נשארנו בגסט האוס, ואלרי בעלה של נאטו ושתי הבנות שרו לנו שירי עם תוך נגינה על בנדורי וגיטרה, על השולחנות עמדו קנקני יין שמולאו מחדש כל הפעם. לא מדובר בחוויה הכי אוטנתית אבל הכנסת האורחים היא נדיבה ולבבית מאוד בהשוואה לגסטהאוסים במסטיה ובקזבק.

יום 3- המנזרים החצובים בדוד גארז'ה

על הגבול עם אזרביג'אן, קומפלקס המנזרים העתיקים של דויד ג'רג'ה (Davit Gareja) הוא אחד מהאתרים ההיסטורים יוצאי הדופן של גיאורגיה. הקומפלקס הוקם במאה ה-6 לספירה על ידי הנזיר דויד גרג'ה אשר היה אחד מה-13 שהביאו את הנצרות לגיאורגיה. הקומפלקס מורכב מכ-15 מנזרים פוזרים בנוף "ירחי" סמי-מדברי. הביקור מתרכז בשני מנזרים ומשכו כשעתיים-שלוש. על פי ה-Lonely planet זהו אחד מאתרי ה-must see בגיאורגיה.

יצאנו מהגסט האוס בשני רכבים שנאטו ארגנה, רכב אחד הייתה קבוצה שעלו עם המוצ'ילות כדי שבסוף הטיול יקפיצו אותם חזרה לטבליסי והרכב שלנו. לאט לאט הנוף הירוק וההררי של שמזוהה כל כך עם גיאורגיה הופך בהדרגה לנוף מדברי, בדרך עוצרים בשני אגמים קטנים באמצע הדרך.

השביל מעגלי ומתחיל מטיפוס על הרכס (לבוא עם נעליים מתאימות) וכולל בין השאר: ביקור בכנסיות החצובות בסלע, מגורי הנזירים, מערות עם ציורי קיר עתיקים, תצפית מעולה למרחבים של אזרביג´אן (יש כאלו שהלכו גם לדבר עם החיילים האזרים במעבר הגבול

חזרה כאמור עד הרכב שמחכה בנקודת הגעה.

יום 4 - בציר ענבים, וסעודה גיאורגית

היום האחרון, נשארנו עוד יום מכיוון שנאטו ארגנה בציר בכפר שלה ובעקבות סיפור הדרך של דן ואיילה חשבתי שכדאי להשאר ואכן זה היה אחד מה-highlight-ים בחלק זה של הטיול.

יצאנו בבוקר כל דרי ה-guest house אל הכפר של נאטו כחצי שעה נסיעה ״לעזור״ בבציר הענבים בכרם הפרטי שלה. לאחר מכן הולכים ליקב שלה בבית בכפר עם השלל, מועכים את הענבים ומכניסים אותם לבורות תסיסה בתהליך שנראה שלא השתנה מאות שנים. על הדרך גם הראו לנו גם איך מכינים צ´ורצ´חלות.

בזמן שאנחנו עובדים במקביל בני המשפחה מקימים מדורה, צולים בשר על האש ועורכים שולחן עמוס בלחמים, סלטים והרבה הרבה יין. הסעודה נמשכת זמן לא מבוטל במהלכה נישאים נאומים כמיטב המסורת הגיאורגית בליווי מוזיקה וריקודים... לאחר קצת יותר מארבע שעות חוזרים חזרה לסירנרי מלאים ורווים.

למחרת יצאנו במרטרושקה הראשונה חזרה לטבליסי, בערב הייתה טיסה הביתה.

סיכום, דרכי תקשורת והגעה

לסיכום, אופציה מעולה למי שרוצה להרגע ולהנות מאירוח טוב בימים האחרונים לפני החזרה לארץ או מקום להיות בו כשמזג האוויר מתחיל להשתגע אך גם יעד שווה בפני עצמו.

אופציות נוספות באיזור שלא ניסיתי: סיור ועימות ביקבי האיזור (יוצאים ברכב ועוברים בין יקבים), רכיבה על סוסים בלגודחי (מומלץ לבעלי נסיון עם סוסים...)

דוא"ל: natolado@gmail.com
טלפון/ווטסאפ: 995-599-2129-88+
כתובת: רחוב פירוסמאני (Pirosmani) מס' 5, סירנרי.
תחבורה ציבורית: מרשוטקה מתחנת סאמגורי (Samgori) בעלות 6 לארי, שעה וחצי נסיעה.
(אפשר לתאם גם עם נאטו איסוף מטביליסי שכולל טיול יום לדויד גארז'ה)

• להתקשר מראש כדי לשריין מקום, לטעום את הענבים במרפסת שבטעם של מנגו.
  • אוכל: לנסות להזמין במסעדה חינקלי פטריות, למי שנמאס מחצ'אפורי גבינה להזמין לוביאני (מילוי שעועית טעים).
  • מתנה מרשימה הביתה: לקנות יין Saparavi Kindzmarauli (בא במין בקבוק חימר כזה)