בורמה- ארץ החיוכים

בורמה, או מיאנמר היא ארץ מדהימה! פחות מבחינת הנופים אבל יותר האנשים והדת הבודהיסטית שבולטת בה- פגודות ומקדשים בכל מקום עם אווירה רגועה ונעימה. תתכוננו לקפוץ אחורה בזמן

תאריך הטיולJuly 2012
עונה מומלצתמרץ-יוני

**הייתי בבורמה ב2012 וחייבים להבין שעקב השינויים הפוליטיים וכמות התיירים הגדלה מיום ליום- המדינה משתנה כל הזמן. לאחרונה שמעתי שיש בה כספומטים- דבר שלא היה כשאני הייתי. צריך לקחת בחשבון שהדברים שאכתוב הם כנראה לא מדוייקים להיום**

צריך להוציא ויזה מראש. הויזה לבורמה היא ל-28 יום (מרגע הכניסה) ואני הוצאתי אותה בסין מבעוד מועד. הגעתי לשם בתחילת יולי, שנחשבת לא ה-עונה המתאימה אלא הגשומה. אכן בדרום היה גשום אך המזג אוויר לא הפריע באופן קריטי.
ניצלתי את כל הויזה ושהיתי בבורמה ארבעה שבועות והוצאתי פחות מ500 דולר.

בורמה היא ארץ גדולה אבל רק חלק ממנה פתוח לתיירים. לכן המסלול שאתאר פה הוא השביל שרוב התיירים עוברים פה.

כסף: הכי קריטי בבתקופה שהייתי שם, זה להביא שטרות של דולרים/יורו חדשים ונקיים ללא רבב וקמט כי אחרת לא מחליפים- לא היו כספומטים בכלל (היום יש אבל מעט) וקורה שמטיילים נאלצים לחזור לתאילנד בגלל חוסר בכסף. בהרבה מן המקומות שילמתי בדולרים ולא בכסף המקומי, צריך לשים לב לשער החליפין ושמחזירים שטרות נקיים ומסודרים.
נקודה נוספת וחשובה היא להחליף אך ורק בבנקים בערים הגדולות ולא אצל חלפני רחוב על אף שזה מפתה מחשש לרמאויות. הייתי דואגת שיהיה לי בערך 700-800 דולר במזומן ליתר ביטחון.

הגעה: כשהייתי שם היה אפשר להיכנס רק דרך טיסות (או למנדלי או ליאנגון). מצאתי טיסות מאוד זולות דרך sky scanner ב60 דולר. ככל שתחפשו מוקדם יותר, כך תמצאו ביותר זול.

נסיעות: כדאי באוטובוסים וכדאי אוטובוסי לילה כדי לנצל את הזמן ולחסוך בעלויות.

ההוסטלים בנויים מחדרים פשוטים וכללים לרוב ארוחת בוקר של לחם, ביצה, ריבה, קפה ופרי.
ועוד בנושא אוכל: האוכל רחוב שם טעים ומעניין ושווה לנסות אותו. יש קינוח קר מסורתי בשם פלודה שמכיל חלב/חלב קוקוס, כדורי ג'לי, קוקוס וחתיכות לחם. נשמע מוזר, זה נכון אבל זה נחמד (משתנה ממקום למקום)

כשהייתי האינטרנט היה מצרך די נדיר, סביר שהיום זה מתקדם יותר.

יש דברים מסויימים שפועלים דרך הממשלה (כמו הרכבות והאתרי התיירות המרכזיים) ורצוי להשתדל להימנע מלשלם להם בשל המצב הפוליטי והיחסים בינהם ובין האזרחים.

שני דברים אחרונים: הבורמזים לועסים דבר מגעיל שאותו הם יורקים וזה נראה כמו דם, גם על הרצפה וגם על השיניים.
בנוסף הם מורחים על עצמם משהו טבעי בצבע לבן-צהוב שמשמש כהגנה מפני השמש. תנסו את זה!

מנדליי

המסלול שלי מתחיל בטיסה מסין (קונמינג) לבורמה- מנדליי.

לקחתי מונית משדה התעופה שאותה חלקתי עם תיירים נוספים אל עבר העיר ב5 דולר. ישנתי במלון E.T (אזור של ההוסטלים שהוא גם מרכז העיר) שיש שם ויי.פיי (היה נדיר ואדיר). חדר יחיד וקטן על הגג (החדרים הזולים) עלה לי 10 דולר ליחיד. מאוד אהבתי את מנדלי ואת האנשים בה ואני יכולה להכריז שזה היה המקום הכי חם שהייתי בו בחיי.

הייתי בערים העתיקות והמפורסמות שמסביב לה שם גם חוויתי הכנסת אורחים מדהימה אל תוך הבתים:
-אמאראפורה, יש בו גשר ארוך מאוד ומפורסם (על השער של לונלי פלנט בורמה) שנחמד להיות בו בשקיעה.
-סאיגאן, ובה סאיגאן היל - תצפית על כל העיר.
-אינווה, שמגיעים אליה דרך שיט מאוד קצר ופשוט עם סירה שעושה הלוך חזור. בתוך האי אפשר להסתובב עם כרכרה וסוס ולראות אותה ואת הפגודות.
-מינגון - אליה ניתן להגיע רק בשייט היוצא ממנדליי רק ב9 בבוקר ויוצא בחזרה ממינגון ב13:00 בצהריים

עוד במנדלייביקרתי בשוק הג'ייד שעולה כניסה אבל עדיין נחמד ומכיל אבנים ביחסית זול, הסתובבתי- אכלתי גלידה ב"ניילון אייסקרים" כמובן. יש את גבעות מנדליי- אזור שניתן לצפות בו על העיר.

במשך יום שלם הסתובבתי עם בחור מקומי שלקח אותי על קטנוע בכל רחבי העיר, הכיר לי את משפחות ואת עבודתו והראה לי נקודות מרתקות בעיר ועשה איתי סיבוב בשוק המקורה והעמוס שבמרכז העיר. האנשים בבורמה הם נחמדים שאין כמוהם- אם תחייכו אליהם ותדברו איתם – זה יחשוף אתכם לעולמם.

מכוון שידעתי שאני עתידה לחזור למנדלי (אל באגן שנמצאת במערב) השארתי את תיק הטיולים הגדול בגסט האוס ונסעתי בתיק קטן לשלושה ימים בסי-פו וממ-יו.

סי-פו HSIPAW

נסיעה באוטובוס לסי-פו במשך 5 שעות, עיירה קטנה ורגועה. בסיפו יש מפל ומעיינות חמים. כמו כן דבר מגניב זה שוק שנפתח ב4 בבוקר והוא מומלץ - אני התעצלתי.
ישנו אצל מיסטר קיד ב6 דולר למיטה- במיוחד לאחר המלצות והידיעה שהם נותנים לנו סיפור דרך למסלול מנמסן לסי-פו (טיול של יומיים) וגם למעיינות החמים (טיול של יום אחד). כמו כן, אפשר לעשות טיול אופניים בכפרים באזור.

עשינו שם טיול של יומיים מנמסן לסי-פו (עם מפה שהגברת במיסטר קיד נתנה לנו ובלי מדריך) דרך הכפרים והנחלים באיזור. המקום שבדר"כ ישנים בכפר באמצע הדרך לא מצא חן בעיננו ופנינו אל אנשי הכפר שנישן ונאכל אצלם תמורת כסף. הטיול לא היה מאוד קשה, בשבילים ברורים ובמפגש כייפי עם מקומיים. הנופים גם הם חביבים אבל לא מטורפים. עיקר הטיול היא החוויה עצמה והיציאה אל הכפרים. באמצע הטיול התחיל לרדת לנו גשם (בשל העונה) ופאשלה נוספת הייתה שהתחלנו מאוחר את היום השני ונכנסו אל תוך החושך בדרך חזרה. הגענו לכפר הסופי והתלבטנו אם לישון שם (הזמינו אותנו) או לקחת רכב במחיר גבוה אל סי-פו.

טיפ: לבקש לקרוא את מחברת המטיילים עם המון סיפורי דרך בעברית.

ההמלצה היא לא לישון בסי-פו אצל מיסטר צ'ארלס שהרבה מטיילים חוו אכזבה ממנו ויוקר.
יש שם את מיסס פופקורן- אומרים שזה בית קפה מדליק, אנחנו לא מצאנו אותו אבל הוא אמור להיות כייפי.

ממ-יו

מסי-פו נסעתי ברכבת לממ-יו - נסיעה מומלצת אפילו שהרכבת היא ממשלתית. הדרך היא מאוד יפה. את ממ-יו אני מאוד אהבתי, זה בערך שעתיים נסיעה ממנדליי וזאת הייתה בעבר עיירת נופש לבריטים- יש שם הרבה הודים ומיש-מש גדול בין בורמזים, הודים ומבנים בריטים.
השוק אוכל שם מדליק וטעים... עם סלט עגבניות ירוקות מעולה.
באיזור יש מפלים, נסענו אליהם באופניים ששכרנו ובעיני היה די בזבוז זמן ללכת אליהם. בנוסף, יש גן בוטני בריטי יפה שעולה מעט יותר. אפשר לישון בהוסטל של צ'רי הוטל.

חזרה למנדליי ב-ואן.

באגאן- עיר המקדשים

מקום מאוד מיוחד עם אלפי מקדשים ופגודות עתיקות בצורות, צבעים וגדלים שונים והם בני 1000 שנים.

נסיעה לבאגאן ממנדלי (יש ששטים בספינה (יחד עם המקומיים) של 14 שעות ומאוד ממליצים על החוויה, אני נהייתי חולה אז נסעתי באוטובוס- השייט הוא בימים מסויימים. הייתי הולכת על זה). לקחתי אוטובוס שהזמנתי דרך הגסט האוס.

הכניסה למקום עולה כסף, עוצרים את האוטובוס בכניסה ומישהי מבקשת מהתיירים לשלם 10 דולר- אל תשלמו! כמובן שזה טריק של ישראלים. אפשר להגיד שאתם משלמים בהוסטל ואז, להתחמק מהתשלום. אין כניסה מסודרת למקדשים אלא רק יתכן שיבוא מבקר ויבקש כרטיס. אם זה מתאים לכם, זאת גם דרך להתחמק מלשלם לממשלה. אם לא, בכל מקרה אתם יכולים לשלם במלון.

בבאגן לקחנו כרכרה (אפשר לשכור גם אופניים ולהסתובב בשטח) והיה נחמד אך מיצה את עצמו מהר מאוד. עוברים ממקדש למקדש, נכנסים, מטפסים ועוד.NYAUNG U נקרא המקום בו ישנים.
אנחנו ישנו בגסטהאוס בשם wave- שנמצא ממש 10 דקות הליכה מהמקדשים. כמו כן, יש גם עיר עתיקה שלא הייתי בה אבל ממליצים עליה.

*לא לפספס זריחה ושקיעה במקדשים!

קלאו

מבאגאן לקחתי אוטובוס של תיירים לקלאו kalaw. בדיעבד הייתי מבררת על דרך שהיא לא אוטובוס של תיירים. המחיר הוא גבוה והתמורה לא כזו משתלמת. אני מעדיפה הרפתקאות דרכים באוטובוסים לוקלים.

בקלאו ישנתי בגולדן לילי, לי באופן אישי הם העבירו חלחלה והיו מאוד לא נעימים ומאיימים. הם מאוד לחצו עלינו לעשות את הטרק שבאזור (לאינליי לייק) דרכם ומכוון שלא רצינו, זה הרגיש מאוד לא נעים.
מבחינת גסט האוס הם היו הכי זולים אבל בשום פנים אל תעשו את הטרק לאינליי לייק דרכם אלא דרך סאם פמילי
סאם מקסים ונתן לנו מדריך חמוד שדאג לנו, בישל לנו ופינק אותנו.

הספר- אומנות ההקשבה לפעימות הלב, מתאר את קלאו ומתרחש בה והלכנו לבקר במקומות המדוברים- שזה נחמד כמו הבית מלון הבריטי השומם והמרשים. בנוסף יש בקלאו שוק נעים ושוק אוכל שכייף לאכול בו אוכל רחוב.

טיילנו יום אחד ברגל בכפרים שממש צמודים לקלאו (בהנחיית המקומיים), דרך מנזר וביקור בבתים הכפריים באזור (ואכילת מלא פירות).

הטרק היה 3 ימים, מקלאו לאינליי לייק וזה היה טרק מדהים וחוויתי. עברנו בין כפרים קטנים וכפרים יותר גדולים, שווקים אזוריים וישנו לילה אחד אצל משפחה ולילה אחד במנזר. האוכל שהמדריך הכין לנו היה מדהים. אני מאוד ממליצה על הטיול הזה. שימו לב שככל שתהיו יותר אנשים בטיול ככה יהיה יותר זול, אז תנסו להתארגן בקבוצה.

אינליי לייק

אחלה מקום! בשביל להגיע לעיירה בה כל הגסט האוסים מסיום הטרק צריך לשוט באגם הידוע עם הדרך המיוחדת של המקומיים לדוג ולהשיט את הסירה.

בכפר יש את בית הפנקייק שיש שם שוקו חם מדהים!

עשינו טיול אופניים יום אחד לכפרים והגענו לבית יין וביום אחר עשינו שייט בין הכפרים שעל המיים - גם כייף אך מעט תיירותי. מגיעים לכפרים שממש בנויים בבתי עץ על המים והחלק התיירותי זה להגיע לחנויות. שבט ארוכות הצוואר הוא במקור בורמזי וגם באחת החנויות יש כמה נשים ארוכות צוואר (אחת מהן היא זו שעל התמונה המפורסמת). לי זה הרגיש לא נוח ותיירותי.

נסענו מהאגם לדונג'י שזאת העיר הגדולה הקרובה במרחק רבע שעה נסיעה (עם ג'יפ בתשלום) ומשם קנינו כרטיסים ליאנגון. בדרך כלל מזמינים כרטיסים מהגסט האוס שאוספים את המטיילים מאילניי לייק. בנסיעה שלנו לעיירה דונג'י, גם חסכנו את הכסף היקר של הכרטיס דרך מלון וגם הרווחנו את השוק הכייפי בעיר עם האוכל הטעים- ממליצה!

דרום- מוליומיין ופא-אן

ביאנגון לא התעכבנו וישר מהתחנה המרכזית לקחנו אוטובוס דרומה למוליומין שנמצא בדרום.
שוב, ביולי הדרום מלא בגשמים וצריך לקחת את זה בחשבון. אין שם כלום וגם לא נחמד בעיר הזאת. ישנו שם בלילה אחד בגסטהאוס שמצאנו אבל מהר מאוד הגענו למנזר מדהים Pa Auk Taw Ya. קיבלנו אותנו בידיים פתוחות. נתנו לנו חדר נעים, בגדי נזירות וארוחות קבועות. ממש הצטרפנו לחיים שלהם. השתתפנו במדיטציות הקשות וחווינו את ההוויה. היה מאוד מעניין.

אוטובוס מהעיר לפא-אן- ממליצה! אחלה של שוק ועיירה. הכי אהבתי את שוק האוכל שם שהיה עם מגוון מטורף של אוכל והכל מאוד זול. לקחנו מדריך שלקח אותנו על טוסטוס (ושלושתנו על טוסטוס אחד נסענו) לכל המנזרים והאתרים השווים וממש יפה שם! ביקרנו בכמה אתרים בודהיסטים, במעיין ובמערות הנודעות שם.

משם לקחנו אוטובוס ליאנגון.

יאנגון

"בירת" בורמה. הבירה בגרשיים כי בפועל יש עיר בירה אחרת היא יאנגון היא העיר המרכזית בבורמה.
ישנתי בMother Land בדורמס- נתן לי מיטה יחסית בזול ביאנגון וגם הסעה לשדה התעופה.

ביאנגון יש את shewdago - פגודת הזהב המפורסמת שכניסה אליה עולה 5 $. היא מרשימה מאוד במיוחד בשעות בין הערביים כשהעטלפים יוצאים ממנה בהמוניהם בזמן שקיעה. היא מאוד מרשימה, מלאה בזהב ובקדושת מתפללים. זה מקדש שמצופה 60 טון זהב אמיתי ויותר מ-200 יהלומים.
ביאנגון גם יש כמה שווקים ממש נחמדים לקניות של מזכרות ציורים ואבני ג'ייד אבל יחסית יקר בעיר לעומת בורמה אז מזכרות ומציאות עדיף למצוא במקומות אחרים.
-אפשר לעשות את הטור הרכבת ביאנגון ש ב 1 $ וקבל כרטיס רכבת שעוצר בכל מיני מקומות תיירותיים- בגסטהאוס יעזרו לכם עם זה.
-סילו פגודה
-בית הכנסת הגדול של משה ברחוב 26. בית כנסת צנוע ומקסים.
-צ'יינה טאון
-שווקים בכל מקום ואוכל רחוב המוני (הגסט האוס יתן לכם מפה ויכוון אתכם באוטובוסים לכל מקום).

אם מגיעים ליאנגון אז טיפ חשוב:
אפשר להזמין מקום בmother land שזה גסט האוס יחסית יקר (יש שם מעונות ב10 דולר למיטה אבל אי אפשר להזמין מראש) מה שטוב זה שיש להם שירות הסעה מהשדה תעופה, ואתר באינטרנט.