פירין באווירה חורפית

עונה מומלצתיוני-אוקטובר

הקדמה

ביוני 2018 יצאנו שני חברים לטרק בהרי פירין
התלבטנו על בחירת המיקום ובסוף החלטנו על בולגריה בגלל המחירים הזולים והנוף שבעונה הזאת מדהים .
הסתכלנו על סיפורי הדרך שבאתר ונעזרנו בהם לבניית הטיול ,כמו כן באתרים נוספים שרלוונטים ליעד.
הטרק הוא טרק בקתות מה שאומר שאפשר להזמין גם לינה וגם אוכל , אנחנו בחרנו לבשל בעצמנו ולכן סחבנו איתנו ציוד בישול ומצרכים .

יום 1 -מישראל לסופיה ונסיעה לבנסקו

טסנו ביום ראשון ה-24.6 עם חברת wizz לסופיה. נחתנו סביבות השעה 13:00 ושם חיכתה לנו ההסעה שהזמנו בארץ.
הזמנו את ההסעה הלוך וחזור מסופיה לבנסקו דרך חברת HHB שזאת חברת הסעות שעובדת בבולגריה - המחירים משתנים בהתאם לכמות האנשים והיעדים ומפורטים באתר שלהם .

הגענו לבנסקו בשעה 16:00 כשהתכנון היה ללכת למרכז מידע, לקנות בלוני גז ופה ולנסוע לבקתת ויהרן שממוקמת בתחילת הטרק על מנת לצאת מוקדם ביום שלמחרת .
כשביררנו לגבי הטיול כתבנו לאתר Bulguieds (אתר שמרכז מידע לגבי טיולים בבולגריה ונתן ליצור איתם קשר גם בוואטסאפ וגם במייל ) כמה שאלות , אחת מהן הייתה לגבי ההגעה ביום ראשון והאם החנויות פתוחות ונאמר לנו שכן - בפועל החנויות כן פתוחות בראשון אבל הרבה מהן נסגרות מוקדם ככה שלמרכז מידע (שאליו כיוונו אותנו והוא נמצא בסמוך לכנסייה) לא הספקנו להגיע ולכן החלטנו לקחת מלון בבנסקו והצטיידנו בבלון גז -אותו קנינו בחנות הטיולים ברחוב פירין שמעל הכנסייה.
את הערב העברנו בבנסקו שבגדול הייתה דיי שוממת - בחורף כשאתר הסקי פתוח יש הרבה יותר אנשים וחנויות שפתוחות .

יום 2 - מבנסקו לבקתת ויהרן והליכה לבקתת דמייניצה

הגענו בשעה 09:00 למרכז מידע (בדיוק עם הפתיחה ) ושאלנו שאלות לגבי המסלול והאם יש להם מפה - נאמר לנו שמפה אפשר לקנות בכל חנות מזכרות ושלגבי מידע על המסלול יש מרכז מידע של הפארק שממוקם במעלה רחוב פירין לפני הכביש שמוביל לויהרן. הצטיידנו במפה ובשעה 09:20 קבענו עם הנהג שלנו מאתמול שיאסוף אותנו מבנסקו וניסע לויהרן (הנסיעה עלתה 30 לבה ,לא ביררנו אם זה זול או יקר מה שכן זה היה מאוד נוח).
בדרך עצרנו במרכז מידע של הפארק - קיבלנו שם הסבר מפורט על כל השאלות שלנו.
בגלל שהיה מזג אוויר חורפי ולא אופייני לעונה האישה שם אמרה שלא מומלץ לצאת בגלל מזג האוויר אבל אפשרי לעבור ואין בעיות כלשהן במסלולים פרט לגשם , לקחנו את המספר שלה למקרה ותהיה בעיה או שנצטרך עזרה ויצאנו לויהרן.

הגענו לויהרן ב 11:30 ויצאנו לכיוון דמייניצה.
שימו לב שיש שתי דרכים שמצטלבות בהמשך - אדום ירוק וצהוב כחול -כשבהצטלבות ממשיכים על הירוק כמעט עד לבקתה.
ההליכה רוב היום היא על השביל הירוק , בהתחלה במגמה יחסית מישורית ואז מתחילה עלייה ואחריה יש מגמת ירידה עד לבקתה- סהכ הלכנו 8 שעות ( עם הרבה עצירות לצילום והפסקת צהריים לבשל אוכל ).

בבקתה יש כמה חדרים ובכל חדר כמה מיטות ,יש אורות בחדרים. טלפונים אפשר להטעין למטה בחדר אוכל שבו גם בישלנו. יש שירותים וכיור- לגבי מקלחות לא בדקנו אבל אני חושב שהן בחוץ .
במקום פגשנו עוד שני חברה בולגרים שהגיעו לשם יום לפני ונשארו בה בגלל מזג האוויר.
עלות לינה בבקתה לאדם ללא אוכל -14 לבה .

- מזג האוויר היה גשום כל היום והרבה ערפל שמסתיר את הנוף במיוחד בגבהים (הגשם הוא גשם עם חלש עם טיפות קטנות אבל כמעט בלתי פוסק).

-הסימונים מאוד ברורים ביום הזה, שני פסים לבנים עם פס צבע באמצע ,נראה שחידשו לאחרונה .

יום 3 - דמייניצה לטבנו אזורו

קמנו בשעה 06:30 כדי לצאת מוקדם בגלל התחזית להיום- גשם וסופות ברקים- תחזית לא טובה ולא הייתי ממליץ לצאת בה . התלבטנו האם להישאר בבקתה, לחזור לויהרן או להמשיך לבזבוג ולוותר על טבנו אזורו- בסופו של דבר הבוקר היה שקט והחלטנו לנסות להשלים את הטיול כפי שתכננו וללכת לבקתת טבנו.

ההליכה לבקתה יפייפיה ועוברת דרך הרבה אגמים ונחלים. במהלך ההליכה יש עלייה גדולה של סביבות ה 400 מ ובחלקים הגבוהים שלה הכל היה מכוסה ערפל- מה שהקשה מאוד על ההליכה ומציאת הסימונים . היינו חדים על הסימונים והתקדמנו בקצב מהיר כדי לא להיתקע בערפל והגענו לבקתה ב 13:30 .

הבקתה נמצאת על אגם עם נוף נוף מדהים אבל הכל היה מכוסה בערפל , כשהגענו בקושי זיהינו את הבקתה מבעד לערפל .
השינה בבקתה היא בסוג של דרגשים כאלה שמחוברים לכל האורך, השירותים נמצאים בחוץ ואין קליטה סלולרית .
לבעלת הבקתה היה טלפון קווי אז שילמתי לה על עלות שיחה וחייגתי הביתה להודיע שהכל בסדר.

יום 4 -בקתת טבנו לבקתת בזבוג

יצאנו מהבקתה בשעה 07:30 בבוקר לכיוון בקתת בזבגוג כשמזג האוויר זהה לימים הקודמים- ערפל עם רוח וגשם מידי פעם.
עולים על סימון כחול ומתקדמים לכיוון אחד האוכפים שסמוכים לבקתה-העלייה לשם לא קשה אבל הירידה תלולה ומכוסה שלג , לא הייתה אפשרות לחתוך ממקום אחר משום ששני הצדדים האחרים הם מצוקים והבולדרים שסמוכים לשביל מכוסים שלג , היו לנו שתי אופציות- לחזור חזרה או לנסות לרדת את השלג - החלטנו לנסות לרדת בגלל שראינו עקבות שיורדות למטה אז הבנו שאנשים כן הצליחו לרדת לפנינו העונה והחלטנו לנסות. עברנו את השפה של האוכף והתחברנו לשלג ,חשבנו שנוכל להגיע בהליכה אבל השלג היה מאוד חלק (נמס קופא ונהייה ממש משטח שאין עליו אחיזה ) והחלקנו למין גומה כ-2 מ מתחת לאוכף . כאן כבר לא הייתה ברירה והבנו שצריך לרדת בהחלקה על הישבן תוך כדי בלימה עם המרפקים והמקלות ועצרנו קצת לפני הסלעים שלמטה והתחברנו חזרה לשביל.

**אישית אני לא ממליץ לעשות את זה כי כן יש סיכון ואי אפשר לדעת כמה תלולה הירידה באמת עד שלא מנסים ,אני לא הרגשתי בטוח בכלל וירדתי כי לא הייתה ברירה , שום נוף לדעתי לא שווה סיכון של פציעה ובתוספת למזג האוויר שהיה הירידה נראתה מסוכנת מאוד (למרות שבסופו של דבר ירדנו בלי בעיה ) , בהמשך העונה השלג נמס ואפשר לרדת בבטיחות עם הסימון .

אחרי החיבור מחדש לשביל ממשיכים בירידה, יש המון משטחי שלג שחוצים ונחלים שהיו מוצפים בגלל הגשם.
הנוף במקטע הזה הוא היפה ביותר בטרק (וזה עוד מבעד לערפל) -הרים,אגמים,נחלים, פסגות מושלגות וצמחייה שופעת. .
מבחינת בעלי חיים ביום הזה ראינו הכי הרבה -סוג של עז הרים ,סלמנדרות וגם עקבות של זאב .

הגענו לבקתת בזבוג בצהריים-הבקתה מזכירה מלון- אפשר לבחור חדר עם שירותים ומקלחת או ללא, יש וואי פיי וקליטה סלולרית.

יום 5- מבזבוג לבקתת גוטצה דלצב וחזרה לסופיה

יצאנו מבזבוג לכיוון בקתת גוטצה , ההליכה לקחה כשעה וחצי והכל בירידה. בלילה לפני קבענו עם הנהג על שעת איסוף לסופיה ומשם חזרה לישראל.

• מזג אוויר - ממה שהבנתי מהמקומיים הייתה עונה גשומה מהרגיל ומזג האוויר שהגענו בו לא אופייני - גשם וערפל לאורך כל היום , עקב אילוצים של חופשה מהצבא לא יכולנו לשנות את התאריך ונאלצנו להסתדר עם מזג האוויר שהיה . במידה ויש שמש התקופה הזאת של חודש יוני שהיא תחילת העונה מדהימה -הנוף ירוק ופורח והשלג שנמצא בפסגות מוסיף המון.
  • אוכל -אנחנו החלטנו לבשל בעצמנו. הסיבה לבחירה היא שלרוב המנות מבושלות עם בשר לא כשר ומנסיון בטרק שנערך שנה לפני באיגווסטורטס המנות לא תמיד משביעות . ממה שראיתי בבקתות כאן יש תפריט מסודר שאפשר להזמין ואתה בוחר את המנות ככה שזה יכול להיות פתרון טוב למי שלא רוצה לסחוב אוכל . סהכ סחבנו שתי חבילות עם מצרכים -כל אחת שקלה כ 3 קג וניצלנו 90% מהן ,בנוסף צריך לסחוב כלי בישול וגז.
  • נסיעות - כמו שרשמתי השתמשנו בחברת הסעות ,פתרון שלדעתי היה מאוד נוח בנסיעות הארוכות,בנוסף , לקחנו את המספר של הנהג והתקשרנו כשהיינו צריכים לנסוע ממקום למקום (אם זה בבוקר הראשון לויהרן או באחרון במקום לחזור לבנסקו אז יצאנו ישר מגוטצה ) לגבי מוניות- יש אפליקציה שנקראת taxime ודרכה אפשר להזמין .
  • בעלי חיים - יש הרבה בפארק ,בעונה ובשבוע שטיילנו לא היה הרבה אנשים ככה שהסיכויים לראות גדלים , לפי המרכז מידע יש גם דובים אבל לא יצא לנו לראות שום סימן אליהם .
  • ציוד - כדאי לבדוק לפני את מזג האוויר ולהיערך בהתאם ,אני יצאתי עם חליפת גשם שהייתה פתרון מעולה ושמרה עלי יבש ,כיסוי לתיק גם בגדר חובה . מקלות הליכה -עוזרים מאוד לאחיזה בקטעים המושלגים והמחליקים .