שמורת ברייס- Bryce National Park

שמורת ברייס היא אחת השמורות היפות ביותר בארה״ב ואסור לפספס אותה. בסיפור דרך פירטתי על דברים כלליים לגבי השמורה, טיולים יומיים וגם טרק של יומיים שעשינו בשמורה.

תאריך הטיולApril 2017
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

הקדמה

ברייס היא אחת השמורות היפות ביותר ביוטה שאסור לוותר עליהן ובה רואים מבנים מיוחדים שנקראים הודוס. היא ממוקמת יחסית גבוה ולכן שאנחנו הגענו לשם בחודש אפריל היה מאוד קר (בלילה גם מתחת לאפס מעלות), לכן כדאי להגיע לשם בחודשי הקיץ. אנחנו בחרנו לעשות בברייס טרק של יומיים אך בדיעבד הבנו שהחלק המרשים והיפה יותר הוא דווקא האיזור שבו יש טיולים יומיים. השמורה יחסית קטנה ויום-יומיים בהחלט מספיקים. ארחיב כאן על הטרק אך גם על מסלולים יומיים מומלצים בשמורה.

לינה בשמורה

בשמורה יש 2 קאמפ-גראונד שעולים 20$ ללילה. אנחנו היינו שם לא בעונה ולא הייתה בעיה של מקום אך הבנו שבחודשי הקיץ מאוד עמוס שם וכדאי להגיע מוקדם בבוקר כדי לתפוס מקום. אם אין לכם מקום או שבא לכם לישון בחינם, מלבד הקאמפ גראונד יש צמוד לכניסה לשמורה חורשה שאפשר ללון שם בחינם- פשוט מוצאים מקום נוח ופותחים אוהל (מסומן במפה). כמובן שלמי שלא מעוניין באוהל יש לודג׳ בשמורה שעולה הרבה יותר.

מנהלות לטרק

כדי לעשות טרקים בשמורות הלאומיות בארה״ב צריך פרמיט ובכל שמורה השיטה היא שונה- דרך האינטרנט או קבלת פרמיט במקום (פירטנו יותר על העניין של הפרמיטים בסיפור הכללי של ארה״ב). בברייס מקבלים פרמיטים רק במקום עצמו במרכז מבקרים של השמורה. מגיעים מוקדם בבוקר ומקבלים פרמיט כבר לאותו יום ולימים הבאים. כשאנחנו היינו לא היה תור בכלל (לא העונה וגם לא הרבה עושים טרקים בברייס), אך אין לדעת מה הביקוש בעונה. מהמרכז מבקרים מקבלים פרמיט וגם bear-box שבה שמים את כל האוכל כי מסתבר שיש בשמורה 11 דובים (הם נתנו לנו תדריך מפורט של מה לשים בקופסא). שם גם קנינו מפה.

מסלול הטרק, יום 1- agua canyon to right fork swamp canyon

את האוטו השארנו בחנייה ליד המרכז מבקרים. משם לוקחים שאטל לנקודת ההתחלה- agua canyon. שימו לב שלא בעונה יש רק 2 שאטלים- ב9:00 וב13:00. אנחנו לא ידענו זאת ולכן לא הספקנו לזה של 9:00. מנקודת התצפית של agua canyon מתחילים לרדת את המצוק בשביל שנקרא agua canyon conecting trail ( בירידה נתקלנו בהליכה על שלג שעדיין לא נמס). לאחר שיורדים מעט מגיעים לנקודת תצפית יפה על החלק הדרומי של הפארק שבו פזורים ההודוס ובינהם משטחי שלג. ממשיכים לרדת ומגיעים לשביל בשם under the rim trail. שביל זה עובר מתחת למצוק וחוצה את הפארק. בשביל פונים שמאלה (צפונה) והולכים איתו עד לcampsite. יש כמה campsites שפזורים לאורך השביל- אנחנו ישנו ב right fork swamp canyon. באתר עצמו אין מים אך לקראת סוף היום עוברים נחל שממנו מילאנו את הבקבוקים הריקים. חשוב למלא מים בנקודה זו כי נקודת המילוי הבאה היא רחוקה. סה״כ מיילים ביום הראשון- 7.6.

יום 2- right fork swamp canyon to inspiration point

לאחר קיפול האוהלים המשכנו ללכת ב under the rim trail. במרכז מבקרים אמרו לנו שניתן למלא מים ב sheep creek (כ-1.1 מייל מהמקום שבו ישנו) אך הנחל היה יבש ונאלצנו ללכת לנקודת המילוי הבאה (4.2 מייל משם) עם מעט מים . לכן חשוב למלא ביום הראשון את כל הבקבוקים הריקים. מsheep creek ממשיכים על under the rim trail כ4.2 מייל עד שמגיעים לyellow creek שם הנחל זרם ומילאנו מים. בדרך יש 2 עליות קטנות. ממשיכים עוד כ3 מייל ואז מתחילה העלייה הגדולה לראש המצוק. העלייה יחסית ארוכה ולא קלה אך מסתיימת בנקודת תצפית מדהימה- Bryce point. אפשר לסיים כאן את המסלול ולקחת שאטל בחזרה לאוטו אך אם יש לכם עוד כוח מומלץ להמשיך קצת על הrim trail שעובר על ראש המצוק. אנחנו המשכנו איתו עוד כ1.5 מייל עד inspiration point (תיכננו להגיע עד לsunrise point אבל כבר התחיל לרדת החושך). היום הזה יחסית ארוך- 12 מייל.

טיוליים יומיים בברייס

כפי שציינתי, למרות שאנחנו בדרכ חובבי טרקים וטיולים ארוכים, בברייס ספיציפית אנחנו ממליצים על האיזור של הטיולים היומיים כי הנוף משם הוא הכי מדהים.
לאורך הכביש הראשי עובר שאטל כל 15 דקות והוא עוצר בנקודות תצפית מרהיבות על הפארק (אפשר להסתובב גם באוטו פרטי), אך אם בא לכם קצת יותר מעצירה בנקודות תצפית, יש כמה טיולים יומיים מדהימים בפארק (במרכז מבקרים אפשר לקבל המלצות ומידע על כל טיול).
אחד הטיולים היומיים הפופולריים בפארק נקרא Queen garden והוא משלב ירידה מהמצוק בsunrise point הליכה בין ההודוס, עלייה בsunset point והליכה קצרה על שביל המצוק (rim trail) בחזרה לsunrise point. הטיול קצר יחסית (כ3 מייל) ואפשר לחבר אותו עם עוד מסלול מעגלי בשם peekaboo וביחד לעשות טיול ארוך של כ8-9 מייל.
אופציה נוספת לטיול יומי קצר הוא הrim trail שעובר בין נקודות התצפית השונות מבלי לרדת מהמצוק.

• להגיע יום לפני ולברר במרכז מבקרים מתי יש שאטלים, מתי כדאי להגיע ביום המחרת כדי להשיג פרמיט, ואיפה הנחלים זורמים במסלול (כאמור לנו הייתה קצת בעיה עם זה).
  • אם החלטתם לעשות את הטרק (שגם הוא מאוד יפה) מומלץ להוסיף בסוף קטע מהשביל שהולך על המצוק כי הנופים משם פשוט מטורפים.