טרק של 4 ימים בשמורת Grand Teton

טרק מעגלי בשמורת Teton היפייפיה המלאה בחיות, אגמים, נחלים ונופים מרהיבים

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתמומלץ לטייל בשמורה בתקופת הקיץ, יוני עד אוגוסט, כאשר השלגים נמסו והמעברים נפתחים. זאתי גם התקופה העמוסת מטיילים, אך ברגע שנכנסים קצת לשטח עומס המטיילים לא מורגש.

רקע כללי

Grand Teton National Park הינה שמורה מרהיבה בצפון מערב וויומינג. בתקופת הקיץ, השלגים נמסים והשמורה מתעוררת לחיים עם המון פריחה, בע"ח כמו דובים, איילים, מוסים ועוד. השמורה אינה גדולה במיוחד, אך מלאה בנופים יפייפים ולא מעט אתרי קמפינג בדרך.

אנחנו יצאנו לטרק של 4 ימים בחלקה הדרומי של השמורה (אפשר לעשות אותו ב3 ימים גם). ההליכה אינה קשה מדיי והשבילים ברורים ונוחים. אין בקתות בשמורה ובכל טרק חייבים לקחת אוהל וציוד לשינה בשטח.

הכנות לטרק

על מנת לצאת לטרק בפארקים לאומיים בארה"ב, צריך להגיע למרכז המבקרים בפארק ולהוציא wilderness permit המאפשר לישון בשטח. כאשר מוציאים את הפרמיט, קובעים גם את מקומות הקמפינג במהלך הטרק. לרוב לא ניתן להזמין מראש ולכן המון אנשים מגיעים מוקדם (מאוד) בבוקר למרכז בשביל לסגור להם מקומות קמפינג טובים בטרק. אנחנו הגענו מאוחר(ב10 בבוקר) למרכז מבקרים ואכן המון מאתרי הקמפינג היו כבר מלאים. אבל עם קצת שינוי בתוכניות ובמסלול, הצלחנו להרכיב לנו את הטרק, עם אתרי קמפינג במרחקים טובים זה מזה, ויצאנו כבר באותו היום בצהריים.
חייבים מפת שבילים טופוגרפית של הפארק. אפשר לקנות במרכז המטיילים.
אוכל ניתן לקנות בסופרים בעיירה Jackson הסמוכה.

עלויות:
*כניסה לפארק - 35$ לרכב. מי שמתכנן טיול בו יבקר ביותר מ2 פארקים לאומיים, כדאי לקנות annual pass AMERICA THE BEAUTIFUL.
*Wilderness permit - עולה 35$ לטרק ללא תלות במספר האנשים או בכמות הלילות.

טיול בארץ הדובים

בתקופת הקיץ, הדובים (דובים שחורים ודובי גריזלי) נמצאים בשיא הפעילות וניתן לראותם ברחבי הפארק. החיה הנפלאה הזאת עלולה להיות גם מסוכנת, וכל טיול בפארק מצריך היערכות והתנהגות מתאימה. במרכז המבקרים יסבירו לכם הכל, וכדאי להתייחס לדברים ברצינות. אפרט מעט על העקרונות הבסיסיים:

מיכל דובים (Bear canister) - קופסא, מעט כבדה, שבתוכה עליכם לאחסן את כל האוכל שלכם, וגם דברים ריחניים אחרים (זבל, משחת שיניים ...). המיכל אטום לריח ודובים לא יכולים לפתוח אותו. בפארק אסור לעשות תליית אוכל על עצים ואתם מחוייבים לקחת מיכל כזה. במרכז המבקרים ניתן לקבל מיכלים כאלו בחינם. במהלך הלילה, עליכם לשים את מיכל הדובים כמה עשרות מטרים מהאוהל שלכם. ולעולם לא להכניס לתוך האוהל אוכל.
המיכל הוא דיי כבד ואנחנו העדפנו להסתדר רק עם אחד לשנינו. צריך להיות מחושבים עם האוכל כדי שהכל יכנס.

ספריי דובים - הרבה מטיילים בפארק הסתובבו עם הספריי הזה. אנחנו החלטנו לא לקחת.

התנהלות כשרואים דוב בשביל - לרוב הדובים אינם מסוכנים ולא מעוניינים לתקוף אותך. הסכנה הגדולה ביותר היא אם אתה מבהיל דוב (בא מהר מעבר לעיקול או בין העצים לדוגמא). לכן כדאי לעשות קצת רעש תוך כדי ההליכה ולהתריע לדובים שאתה מתקרב. במידה ורואים דוב, לא להתקרב יותר מדיי. אם מדובר באמא עם גורים - להתרחק.

לא להשאיר אוכל ברכב בזמן שאתם בטרק, הדובים מסתובבים גם באיזור מרכז המבקרים והרכב הוא לא bear canister.

מים ואוכל

מים: בשמורה יש המון נחלים ומים זורמים ולכן לא צריך לסחוב עליך הרבה מים , אנחנו טיילנו עם מקסימום ליטר אחד של מים לאדם. מומלץ לא לשתות ישירות ממי הנחלים ולטפל במים לפני. האופציה הכי טובה לדעתי היא לפלטר עם Sawyer, מכשיר פילטור קטן ומעולה, אפשר בקלות לפלטר ליטר מים בדקה, והמים נקיים, קרים ובלי טעמי לוואי. ניתן לקנות ב40 דולר בREI.

אוכל: אפרט מה אנחנו לקחנו לארוחות, כמובן כל אחד והגישה שלו אבל צריך להביא בחשבון שכל האוכל צריך להיכנס למיכל הדובים, ולכן צריך להיות מחושב ולא להביא דברים עם נפח גדול.
ארוחת בוקר: דייסת קוואקר - ניתן לקנות בסופרים דייסות המוכנות בהשרייה (עובד גם עם מים קרים) ללא צורך בבישול. הדייסות מגיעות בשקיות קטנות בכמות מדודה, ויש טעמים שונים. אנחנו היינו משרים דייסה על הבוקר, הולכים כמה ק"מ ואז עוצרים לאכול. כלי השרייה מצויין - מיכל גלידה קטן של talenti, אפשר למצוא בכל סופר וזאת גלידה מעולה - לאכול ולשמור את הכלי.
צהריים: טורטיות חיטה - נשמרות נהדר במיכל דובים ולא תופסות נפח. גבינת sharp cheddar - מחזיקה מעמד מעולה. טונה במים בשקית - נשמע דוחה, אבל טונה מעולה בפתיחה קלה ולא צריך לסחוב פחית שימורים. כמו כן לקחנו קצת ירקות, וגם חמאת בוטנים ודבש קטנים לקינוח.
ערב: אורז עם עדשים כתומות - חילקנו לפני מנות מדודות לכל יום בשקיות זיפלוק, ולאחר שסיימנו את ארוחת הבוקר, השתמשנו באותם כלים להשריית האורז על מנת לקצר את זמן הבישול בערב.

עוד דברים: קפה ותה, עוגיות, שקית אגוזים ופירות יבשים, מרק קנור בשקית להכנה מהירה.

יום ראשון- Jenny lake ל Bardley lake . בערך 5.5 מייל.

יום הליכה ראשון וקצר להתרגלות. אחרי שהוצאנו את הפרמיט ותכננו את המסלול, נסענו לJenny lake trailhead שם חנינו והתחלנו ללכת. האיזור הזה עמוס מטיילים, אך הצלחנו למצוא לנו מקום שקט ויפה ליד האגם לאכול צהריים. לאחר מכן המשכנו דרומה לכיוון אגם ברדלי. השביל בהתחלה הוא מעט משעמם ולא מאוד מתוחזק, ולדעתי ניתן לוותר על החלק הזה ולהתחיל ישר בLupine Meadows trailhead. אחרי שחברנו לנקודה זו, השביל נהיה ברור והרבה יותר יפה והדרך מתחילה לטפס. בדרך נקלנו באמא דובה ושני גורים ממש בצד השביל, ורבע שעה לאחר מכן חצה אותנו עוד דוב שחור, ממש כמה מטרים מאיתנו.
לקראת ערב הגענו לאגם ברדלי, אגם קטן ויפייפה בלי הרבה מטיילים. הקמפינג סייט שם הוא מבודד וקטן, והיינו לבד לחלוטין, הקמנו את האוהל ונכנסנו לטבילה מרעננת באגם. ממליץ מאוד לישון כאן.

יום שני - Bradley lake ל Death canyon, כ13 מייל.

יום הליכה יותר ארוך. התחלנו בקפה בבוקר על האגם, צופים על להקת איילים שירדו לשתות מהאגם. ההליכה בהתחלה היתה מאוד מישורית ונעימה, ולאחר מעט הליכה ראינו מוס נקבה בצידי הדרך. לאחר כ20 דקות הליכה הגענו לTaggart lake ונחנו קצת בשמש החמימה של שעות הבוקר.
השביל ממשיך, ברובו מישורי. קצת לפני ההגעה לPhelps lake, הדרך מתחילה לטפס. החלק הזה של השביל עמוס במטיילים, אך רובם הולכים עד האגם ולכן אחרי שעוברים אותו כמות האנשים ירדה ממש. הדרך מטפסת מכאן מערבה לתוך הרכס, כשלצידנו מפל יפהפה. בסך הכל מטפסים כאן כ5 מייל עד שמגיעים לעמק הDeath canyon, כאן מגיעים לשטח מישורי גדול ויפהפה, מלא בריכות מים צלולים קפואים הקוראות לך להיכנס לאחר הטיפוס החם הארוך בשמש. המשכנו ללכת עוד כ4 מייל בתוך העמק על מנת להתקרב כמה שיותר לפס של היום למחרת.
Death canyon הינו camping zone, ואין כאן אתרים שמורים, אך לאורך כל העמק המישורי מפוזרים לא מעט אתרי קמפינג, לרוב במרחקים של כ500 מטר זה מזה. האתרים הם איזורים משוטחים ונוחים להקמת אוהל, לא רחוקים ממקור מים ולעיתים יש בהם גם מיכל דובים גדול ממתכת.
הקמנו לנו אוהל במקום נחמד ובישלנו ארוחת ערב טעימה:) במהלך הלילה הגיע לבקר אותנו דוב מחוץ לאוהל שלא הסכים ללכת. רק אחרי הרבה רעשים ואורות הברחנו אותו. כל הציוד היה איתנו באוהל למעט המקלות הליכה, שנהפכו לחטיף לעיסה של הדוב והיו אכולים לחלוטין בבוקר.

יום שלישי - Death canyon ל south fork cascade, כ13 מייל

אחרי חוויות הדוב הליליות והמקלות הלעוסים, יצאנו לדרך לכיוון הפס הראשון של היום - Fox Creek pass. מזג האויר היה מעונן מאוד אבל ההליכה בעמק נפלאה, מלאת פריחה ונחלים, ואיילים נצפים מדיי פעם. עם תחילת הטיפוס , התחיל לרדת גשם שרק הלך והתחזק עם העלייה. כשהגענו לסוף הפס, הגשם נהפך למבול ורצנו למסתור בין העצים, שם מצאנו פינה נחמדה ומוגנת, והכנו דייסה חמה ומנחמת עד שהגשם יפסק. לאחר כשעה הגשם הפסיק והשמים נפתחו, ומולנו צצו שלושת פסגות הטיטון המרשימות.
מכאן ההליכה היתה קלה על Death canyon shelf , הדרך מישורית ונוחה והנוף מרהיב. בסוף המדף, היה עוד פס קטנטן לעבור,Mount Meek Pass (בקושי הבחנו שמדובר בפס) ומשם נכנסנו אל הAlaska Basin , שטח פתוח אשר מחוץ לגבולות הפארק, לכן מי שמעוניין ניתן לישון כאן איפה שרוצים. בערך 2 מייל לתוך הAlaska basin, יש חציית נהר קטנה ולידה אתרים נהדרים לאוהל.
אנחנו המשכנו לכיוון Hurricane pass, הפס השלישי והאחרון של היום. רגע לפני הטיפוס אל הפס, הגענו לSunset lake - אגם קטן ויפהפה, אשר גם לידו ראינו לא מעט אנשים מקימים אוהלים. עצרנו שם לקפה ונמנום קטן, ולאחריו התחלנו את הטיפוס אל הפס, טיפוס מעט תלול בהתחלה אך דיי קצר. בסוף הפס נשקפים מולך פסגות הטיטון היפות וכל העמק נפתח מטה מזרחה מאיתנו. מכאן יש ירידה תלולה עד שנכנסים לשטח הsouth fork cascade. גם כאן מדובר בcamping zone ויש דיי הרבה אתרים. אנחנו מצאנו את האתר היפהפה ביותר, רגע לפני הירידה התלולה השנייה, אשר היה בנקודה מדהימה מצוקית המתצפתת על כל העמק מתחת. בלי ספק הנקודה היפה ביותר בה הקמתי אוהל.

יום רביעי ואחרון - south fork cascade ל Jenny lake, כ7 מייל

זריחה מילאה את העמק באור זהוב של בוקר. אחרי כוס קפה על המצוק התחלנו את הירידה התלולה מטה. זהו יום שכולו ירידה, בתחילתה תלולה ואחר כך מתונה. העמק יפהפה, ירוק רענן וחי ופורח. ההליכה היום ברובה נוחה, אך לחלקים הדרך לא מתחוזקת וצריך לרדת מהשביל לעקוף גזעי עץ שנפלו. לאחר כשעתיים הגענו לפיצול של המזלג הצפוני והדרומי, ומכאן הדרך ממשיכה בירידה מאוד מתונה לאורך הcascade canyon. מכאן גם אנחנו שבים אל המון המטיילים, וככל שהתקרבנו אל עבר Jenny lake כך גברה כמות האנשים.
עם הצהריים הגענו אל Jenny lake, בו גם התחלנו, ונחנו שם עם ארוחת צהריים מפנקת. החלטנו לוותר על 2 המיילים האחרונים ההולכים מסביב לאגם, ולעלות את סירה המחזירה אל עבר מרכז המבקרים. יש סירות כל עשר דקות וזה עולה 9$ לאחד.
הגענו אל הרכב, ונסענו לאכול ארוחה טובה ולהתקלח:)

המלצות לישון בסביבה

רוב המטיילים ישנים בעיירה Jackson שקרובה מאוד לפארק מצידו הדרומי. העיירה הזאת מתוירת מאוד ואנחנו העדפנו לא לישון בה. לאחר הטרק נסענו לישון בairbnb מדהים בעיירה Tetonia, עיירה קטנה מערבית לרכס הteton, ואין בה שום דבר לעשות, רק לצפות על ההרים ולשחות בנחל - מקום נהדר לנוח בו אחרי הטרק.
המלצת אוכל! בעיירה Driggs יש מסעדה-בר בשם Tatanka tavern, ומגישים שם פיצה מדהימה. ממש. תקחו את זאת עם הפטריות

• לטייל קל! לדעתי התיק לא צריך לשקול יותר מ8 קילו
  • אפשר לרכוש ציוד טוב בREI , ויש להם מדיניות החזרה והחלפה נהדרת:)
  • אם אתם מחפשים מקום לישון באוהל בסביבה והכל מלא, תבדקו את האתר www.freecampsites.net . מסומנים שם כל מיני מקומות שאפשר להיזרק בהם, ואנחנו השתמשנו בזה לא מעט בתקופה בארה"ב.