יומיים בשמורת ה-Peak District בדרבישייר

טיול של יומיים דרך נוף הכפרים, ההרים, הביצות והכבשים של דרבישייר, בצפון אנגליה. ביום מטיילים בבוץ, ובערב מבלים וישנים באחד הפאבים בכפרים הקטנים של האזור

תאריך הטיולAugust 2012
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

היום הראשון - מ-Hope דרך Mam Tor ל-Edale

את הטיול שלנו התחלנו בכפר Hope, שנמצא על סף שמורת ה-Peak District שבדרבישייר. Hope הוא כפר מרכזי באזור, כשבמרכז הכפר אפשר למצוא חנויות עם ציוד טיולים, מכולת, השכרת אופניים. ההגעה ל-Hope נוחה ברכבת - תחנת הרכבת נמצאת ק"מ מזרחה לכפר, ומגיעות אליה רכבות משפילד ומנצ'סטר. אנחנו הגענו בכרטיס משולב מלידס, והחלפנו רכבת בשפילד - סה"כ שעה וחצי נסיעה (19.5 וחצי פאונד לכרטיס הלוך-ושוב ל-Edale).
מתחנת הרכבת יוצאים לכביש הראשי, פונים ימינה והולכים לכיוון Hope. ממרכז הכפר, אחרי שעוברים את חנויות הציוד, הדואר והמכולת, מול מגרש חניה למטיילים, יוצא ימינה שביל ההליכה שלנו - משולט כ-Public Footpath. השביל עובר בין החצרות האחוריות של בתי הכפר, דרך תרנגולות וכבשים, ויוצא מצדו הצפוני של הכפר - משולט ל-Lose Hill.
השביל משולט היטב, ועובר דרך השדות, בכיוון צפון מערב לכיוון Lose Hill, אותה רואים מתנשאת מעלינו לאורך הדרך. הוא הופך להיות שביל מרוצף באבנים גדולות, מקיף מלמעלה את Lose Hill Farm - בית חווה יפה, ועולה את החלק האחרון לראש הגבעה.
בראש הגבעה תצפית יפה על העמקים והרכסים מסביב. מכאן, אנו ממשיכים ללכת דרום-מערבה, בשביל המרוצף והברור שהולך על קו הרכס. הולכים כקילומטר בירידה מתונה, עד שמגיעים לחלקה המצוקי של Lose Hill, שהשביל יורד דרכו במדרגות. מכאן הוא ממשיך כק"מ נוסף על הרכס עד לנקודת תצפית יפה נוספת, ממנה יורדים שבילים לשני העמקים, בשני הצדדים. אנו המשכנו על הרכס כק"מ נוסף, והגענו ל-Mam Tor.
Mam Tor היא מצודה קלטית מתקופת הברונזה, שיושבת על גבעה מרשימה ברכס. כאן השביל יורד מהגבעה אל כביש שחוצה את הרכס. חצינו את הכביש, עברנו דרך שער רחב, והמשכנו בשביל על הרכס לכיוון הגבעה שנקראת Lord's Seat במפה. לאחר הליכה של כשניים וחצי ק"מ על הרכס, השביל יורד לכיוון דרום, לכיוון הכביש. כשרואים את הכביש, השביל מצטרף לדרך עפר. כאן פנינו ימינה, עם השילוט ל-Edale. ירדנו עם הדרך הטובה, קצת יותר משני ק"מ, אל העמק, לכיוון צפון מזרח. הצטרפנו לכביש, והמשכנו עליו צפונה לכפר הקטן Barber Booth. לאחר שחוצים את הגשר על הנהר שבמרכז הכפר, פונים שמאלה ברחוב שמשולט לכנסייה. מיד לאחר הפנייה פונים ימינה, בשביל שמשולט ל-Edale. השביל ממשיך כשני ק"מ צפון מזרחה דרך השדות, ומגיע ל-Edale, בסמוך לתחנת הרכבת ולפאב "The Ramblers Inn".
אנו ישנו בפאב בלילה הזה - הבירה מצויינת, האוכל הוא מזון פאבים אנגלי טיפוסי (ויקר), והחדרים קטנים, נחמדים ועולים 80 פאונד לזוג. ראו בטיפים לאפשרויות אחרות.

היום השני - מ-Edale ל-Kinder Scout במסלול המעגלי

יצאנו ביום השני מהפאב, והלכנו צפונה בכביש הראשי של הכפר. עברנו משמאל את הפאב הנוסף של הכפר "The Old Nag's Head" (התחלתו הרשמית של השביל הארוך The Penine Way). המשכנו ללכת בכביש, עד שבמהרה השילוט ל-Grinds Brook לקח אותנו ימינה. חצינו את הנחל בגשרון, והמשכנו ללכת במקביל אליו. בתחילה השביל מרוצף וברור, לאחר כק"מ הוא מצטרף לנחל. המשכנו לעלות בתוך הנחל. לאחר קצת יותר משני ק"מ הליכה לאורך הנחל, ולאחר שזה מתעקל מערבה, יש לעזוב את הערוץ המרכזי, ולעלות במזלג ערוצים בערוץ השמאלי שעולה בתלילות רבה. שימו לב שאף פעם אינכם חוצים ערוץ שבא משמאלכם - זהו הערוץ הרציני היחיד שפגשנו שבא מצד שמאל.
לאחר העלייה התלולה, מגיעים לרמה, והנוף מרשים. מכאן השביל ממשיך כשביל מרוצף, על שולי הרמה. עברנו שביל שמתפצל שמאלה ל-Grinndslow Knoll (נראה שווה הצצה, אבל היה סגור לציד ביום שעלינו). הלכנו על שולי הרמה הדרומיים, עד שנפגשנו עם הערוץ הגדול הבא - Crowden Brook. כשמגיעים לערוץ לא ממשיכים באותו כיוון - אלא עושים פניית פרסה ימינה, ועולים עם הערוצון שמזין אותו.
במהרה השביל נעלם בביצה - כל הרמה מכוסה בכמויות ענקיות של בוץ טובעני זורם, ובין לבין פזורים איי צמחיה שאפשר לדרוך עליהם. מיד שקענו בבוץ, וההליכה הפכה להיות איטית ומאתגרת. השביל שמסומן במפה אינו מסומן בשטח - פשוט צריך לחצות את הרמה הביצתית דרום מערבה - במעלה אגן הניקוז של Croden Brook, ולאחר מכן במורד הערוצים שמזינים את הנהר River Kinder. לאחר כארבעים דקות של הליכה איטית וטביעה בבוץ, הצלחנו במקרה להגיע לערוץ המרכזי של הKinder. הערוץ קצת יותר עמוק משאר נהרות הבוץ שבסביבה, ומגיע עד הסלע - מה שמאפשר ללכת בו בנוחות יחסית. הלכנו כך את הקילומטר האחרון, עם פיתולי הערוץ, בתוך הזרימה, עד שהגענו לקצה השני של הרמה - ולמפל.
הגענו לראש המפל בגובה 30 מטר - Kinder Downfall. מכאן, אנו מתחברים לשביל ה-Penine Way. פנינו שמאלה-דרומה, לאורך המצוק, כשאנו עוקבים אחרי הרוג'ומים הגדולים. לאחר כשני ק"מ השביל הופך להיות מרוצף, וממשיך עוד כק"מ, עד שהוא פונה שמאלה ומתחיל לרדת לכיוון העמק.
ירדנו עם השביל, שיורד בתלילות במדרגות בחלק שנקרא Jacob's Ladder, אל תוך העמק. השביל עובר דרך הכפר הקטן Upper Booth, ממשיך על קו גובה, עולה גבעונת, ויורד דרך השדות חזרה למרכז הכפר Edale - בדיוק בנקודה בה התחלנו את המסלול.
לאחר ששתינו בירה ב-"Old Nag's Head", יצאנו דרומה בכביש הראשי של הכפר, אל תחנת הרכבת, משם חזרנו וסיימנו את הטיול שלנו.

• מומלץ וצריך לקנות מפת 1:25,000 של Ordnance Survey Maps, מספר OL1. אפשר להשיג ב-Hope, או בכל חנות ספרים בעיר הגדולה.
  • האתר http://www.walkingenglishman.com שימושי במידה ונחמד מאוד למסלולי הליכה בכל בריטניה. אנחנו השתמשנו בו להשראה. יש בו הצעות למסלול מעגלי ל-Mam Tor מ-Hope
  • בקשו מהברמנים בפאבים שימזגו לכם אייל טוב - זה חצי מהחוויה.
  • ליד Edale ישנה אכסניית YHA - שם תמצאו מיטות החל מ-14 פאונד.