מטרקים את ה- Laugavegurinn באיסלנד

טיול באיסלנד עם ארבעה ימים בטרק ה- Laugavegurinn

תאריך הטיולAugust 2017
עונה מומלצתטרקים באיסלנד ניתנים לביצוע בחדשי הקיץ בלבד. מזג האוויר באיסלנד הפכפך בכל ימות השנה, יש להתעדכן באזהרות מזג אוויר לפני תחילת הטרק.

על איסלנד וטיול הLaugavegurinn פינטזתי כמה שנים טובות לפני הביצוע. איסלנד היא מדינת אי בין אירופה לארצות הברית. 85% מהאנרגיה במדינה היא גיאותרמית או הידרואלקטרית, אין רכבות, אין הרבה כבישים, ובסה"כ חיים בה כ 300,000 תושבים. הטבע באיסלנד מפעים, נקי, בראשיתי, וגם כיום במבט לאחור על התמונות, אני לא מאמינה שהיופי המשתקף אכן אמיתי.
עם זאת, בשנים האחרונות הגיעו למדינה הקטנה למעלה משלושה מליון תיירים בשנה, והמספרים רק עולים. איסלנד גם יקרה להחריד- במחיר לילה אחד בעיר הבירה רייקיאוויק תוכלו לקבל שלושה לילות בלונדון.
גם הLaugavegurinn הפך לטרק מאוד פופולארי, ולמעשה הכינוי שלו הוא ה"Laugavegur", ע"ש הרחוב המרכזי בעיר הבירה (כמובן שעדיין אין מה להשוות בין "העומס" בטרקים באיסלנד לטיולים למשל ביוסמיטי...) העומס מתבטא בעיקר בהזמנת ביתנים לטרק- פחות התחשק לי לישון באוהל בקור המקפיא, אלא העדפתי לישון בביתנים הפזורים לאורך המסלול. באפריל 2016 ניסיתי להזמין מקומות בביתנים לאוגוסט-ספטמבר, אך כולם כבר היו תפוסים.
הטיול עצמו יצא לפועל בסוף אוגוסט 2017, כאשר הביתנים הוזמנו שנה (!!!) מראש. במהלך השנה הזו גם התארסתי והתחתנתי, והטיול הפך לירח דבש :)

הטיול

**נציין שאנו דתיים שומרי שבת וכשרות, ובנינו את הטיול כך שיתאים לצרכים שלנו.**

אורך: 56 ק"מ

זמן: מרבית האנשים מבצעים אותו בארבעה ימים. יש אנשים קשוחים מאיתנו המבצעים אותו ביומיים-שלושה, ויש המוסיפים מקטע נוסף מÞórsmörk ל skogar. ניתן ואף רצוי להוסיף יום בנקודת ההתחלה Landmannalaugar, המלאה מעיינות חמים וטיולי יום קלילים.

קושי: בינוני. מרבית העליות והירידות מתונות, עם יוצא דופן אחד. הקושי המרכזי נובע ממזג האוויר, שמתהפך כל חמש דקות, וכן ארבע חציות נהר במי קרח קפואים לאורך המסלול. בנוסף, אין אפשרות לקנות מזון כלל, ויש לשאת מספיק אוכל למהלך הטיול כולו.

משקל תיק: אנחנו בחרנו ללון בבקתות, לכן לא נדרשנו לסחוב אוהל (ובאופן כללי ניתן להשכיר אוהלים בנקודות הלינה), אולם בתור שומרי כשרות סחבנו סיר וכמה כלי בישול (שקיימים בשפע בבקתות). סה"כ המשקל ההתחלתי של כל אחד מאיתנו נע בין 10-12 ק"ג.

הגעה + שבת

טיסות: טסנו לעיר הבירה רייקאוויק דרך לונדון. חברת WOW Air האיסלנדית לא פעלה אז בארץ, ולא היו קיימות טיסות ישירות. יצאנו מהארץ בחמישי בערב ונחתנו באיסלנד בשישי בבוקר. בשדה התעופה שפע חברות אוטובוסים המגיעות למרכז Reykjavik. לכולם תחנות ברחובות מרכזיים או הוסטלים מוכרים, והסבירות שתצטרכו ללכת יותר מ10 דקות למקום הלינה שלכם לא גדול.

כאמור, איסלנד יקרה, ולא הייתי ממליצה לבזבז יותר מלילה אחד בעיר הבירה, שהיא אמנם יפה אך קטנה (200,000 מ300,000 התושבים חיים בה. עדיין מדובר בעיר קטנה מרשל"צ). הסיבה שישנו שני לילות בריקאוויק היא כדי לנצל את ראשון-חמישי במלואם במהלך השבוע, ולשם כך נדרשנו להגיע כבר בשישי לאיסלנד לפני השבת.

ישנו בairbnb מעוצב ומסוגנן. טיילנו בכל העיר במהלך שישי ושבת.
בשיא הקיץ ישנם ימים בהם השמש לא שוקעת. לשמחתינו, הגענו בסוף אוגוסט, והשבת יצאה "רק" ב22:30.

התחלה: הגעה לLandmannalaugar

מוקדם מאוד בראשון בבוקר התארגנו והלכנו להיפתר מחפצים מיותרים, שלא רצינו לסחוב איתנו בטרק, בשמירת חפצים בעיר.
מתחנת האוטובוסים המרכזית, BSI, נסענו באוטובוס לנקודת הפתיחה של הטרק, Landmannalaugar. זמן הנסיעה הוא כ-4 שעות, והאוטובוס הוא רכב שטח מפלצתי שחוצה נהרות ומקפץ על גבעות. האוטובוסים פעילים באותם חודשים בהם ניתן לבצע את הטרק- אמצע יוני עד אמצע ספטמבר, וכמובן משתנה בין שנים ומצב הדרכים. בעונות השיא מומלץ להזמין כרטיסים מראש.

Landmannalaugar הוא פשוט וואו. מדובר באזור געשי, מלא מעיינות חמים (וקצת מסריחים מגופרית), הרים צבעוניים, עשן שיוצא מהאדמה, ובכללי נקודת פתיחה מעולה לכמה טרקים וטיולי יום שמתאימים למשפחות.
ביום שהיינו לא ירד גשם, ונהנינו מטיולים קצרים ו"חימום רגליים" לקראת הימים הקרובים. טיפסנו על הר הגעש הקרוב, וקינחנו את היום במעיין חם.

כשהתחיל לרדת גשם בערב ונעשה קפוא, ריחמתי על כל האנשים באוהלים הרטובים, אוכלים בחוץ בחושך. ידעתי שעשינו את הבחירה הנכונה עם הבקתות.
קצת על הבקתות: פשוטות ומינימליות. אין אפשרות לבחור חדרים או מיטות- first come first serve. חובה לחלוץ נעליים וביגוד מלוכלך בחדר הכניסה, ע"מ שלא לטנף את חדרי השינה. המיטות משתנות בין דרגשים לקומותיים, אך תמיד ישנים ליד מישהו.
יש מטבח עם המון כיריים, המון כלי בישול, ולפעמים תוכלו למצוא תה שמטיילים אחרים השאירו מאחור. חובה לשטוף ולנקות היטב את כל מה שמשתמשים בו.
שירותים ומקלחות בביתן ייעודי, שמשותף הן לאנשי האוהלים והן לאנשי הבקתות.

יום 1 לטרק: מLandmannalaugar ל Hrafntinnusker

אורך: 12 ק"מ
שינויי גובה: כ470 מטר טיפוס
זמן: 4-5 שעות

היום הראשון של הטרק התחיל במבול של גשם. באופן כללי, לא ניתן להתחמק מגשם באיסלנד, וציוד עמיד במים הוא קריטי. יש להתפנות מהבקתה בכל יום עד השעה 10:00, ונאמר לנו שסביבות השעה הזו הגשם אמור להחלש קצת, אז חיכינו.
ואכן, אחרי כחצי שעה של התחלת צעידה, הגשם הפך רגוע יותר. הוא לא נעלם באף שלב לאורך היום, אך לרוב היה מתון ולא מציק. לצערינו, הרבה אובך הסתיר את הנוף במשך מרבית היום. בזמנים בהם הוא נעלם קצת היה מטורף.
גם בתנאי מזג האוויר נציין שהמסלול מסומן היטב. כל כמה מטרים יש סמן שביל. לא לקחנו איתנו מפה ולרגע היא לא נדרשה.
שנינו אנשים בעלי כושר בינוני, אז התנשפנו די הרבה בעליות, אבל סה"כ לא היה יום מאתגר מדי- עד השלב בו מגיעים לשלג. באמצע היום מתחילות עליות וירידות בגבעות של שלג, ופשוט לא רואים את הסוף. נוסיף את הגשם והאובך והקור שהתגברו ממש בזמן הזה, ופשוט דפקנו הליכה מהירה עד שסוף סוף ראינו את הבקתה שלנו, בHrafntinnusker.

יום 2 לטרק: Hrafntinnusker ל Álftavatn

אורך: 12 ק"מ
שינויי גובה: 490 מטר ירידה
זמן: 4-5 שעות

יום מטורף. מ-ט-ו-ר-ף.
מעבר לכך שמזג האוויר היה מעולה והשמיים בהירים, ביום הזה כיכבו הנופים הטובים ביותר.
לטעמי גם היה מדובר ביום המאתגר ביותר מבחינה פיזית.
התחלנו את היום עם זריחה מהממת מעל כל ההרים שהערפל של היום הקודם הסתיר.
תחילת המסלול באינסוף עליות וירידות על גבעות צבעוניות, רובן מכוסות חלקית שלג.
כעבור כשעתיים העליות והירידות מפסיקות, ויש רק עלייה מתונה עד ההגעה לנקודה הגבוה ביותר ביום, ואיתה הנוף הכי מתגמל של עמק ירוק, הרים מושלגים, קרחונים, ואגם אלבטבאטן הצלול.
רצינו לאכול שם צהריים אבל רוחות חזקות הכריחו אותנו להמשיך הלאה, אל הירידה התלולה מנקודת הנוף עד לעמק.
לאחר הירידה יש הליכה רגועה בצמחייה ירוקה, עד שמגיעים לחציית הנהר הראשונה בטרק. חצייה זו לא נוראית מדי, המים לא גבוהים ומסוכנים, ומגיעים כ10 ס"מ מעל הקרסול. מדובר בטבילת אש חביבה לקראת החציות הרציניות יותר בימים הבאים.
הרשינו לעצמינו להתפנק במקלחת (בתשלום) בבקתה בסוף היום, וסיימנו עם שקיעה יפיפייה שהאירה את האגם.

יום 3 לטרק: Álftavatn ל Emstrur

אורך: 15 ק"מ
שינויי גובה: לא משמעותי
זמן: 5-6 שעות
היום השלישי יום רגוע במסלול, למעט שתי חציות נהר שמגיעות כבר בחצי השעה הראשונה של ההליכה. בחצייה הראשונה המים מגיעים עד גובה הברך. החצייה השנייה כבר מאתגרת- מדובר בנהר עם זרם חזק, שמגיע (לאנשים נמוכים כמוני) כמעט עד המתניים. יש לבחור את נקודת החצייה בקפידה, ומומלץ לבצע אותה בזוגות.
המשך היום כולו במדבר שטוח וארוך של חול שחור. דווקא ביום הזה היה מזג אוויר שמשי ואפילו חם, ללא צל. קרם הגנה לא הבאנו איתנו, ובאמצע המסלול פשטנו את התרמי.
בבקתה נאמר לנו שמזג האוויר השמשי אמור להימשך גם למחרת.

יום 4 לטרק: Emstrur לÞórsmörk וסיום

אורך: 15 ק"מ
שינויי גובה: 300 מטר ירידה
זמן: 5-6 שעות

לעולם אל תאמינו לתחזית מזג האוויר האיסלנדית.
תכננו לקום מוקדם במיוחד, שכן היינו חייבים לתפוס את האוטובוס של 16:00 חזרה לReykjavik ולקחת את החפצים שלנו מהשמירה לפני שעת הסגירה (ואז לנוח לפני טיסה לפנות בוקר ללונדון). גילינו שבניגוד לתחזית השמשית שהובטחה לנו שוב מבול וערפל בחוץ.
היינו הראשונים לצאת ממתחם הלינה והסתערנו על היום האחרון למרות מזג האוויר.
היום כולל הרבה ירידות תלולות במדרונות בוציים אל גשרים צרים שחוצים קניונים. יאמר לטובת האיסלנדים שהם הוסיפו מעקי בטיחות במקומות הדורשים זאת.
לאחר כל הגשרים יש הליכה נעימה עם קצת עליות וירידות בגבעות ירוקות-ירוקות וסלעים מכוסי טחב.
לקראת סוף היום מגיעה חציית הנהר האחרונה והגרועה מכולם. מעבר לכך שהמים היו קפואים יותר מהרגיל ויחסית עמוקים, בנקודה בה חצינו הייתה רצועת חול עליה היה צריך לטפס באמצע החצייה. אין משהו נורא יותר מלצאת ממים קפואים רק כדי לצלול לתוכם שוב.
לאחר החצייה ממשיכים ביער צמחייה סבוכה. יש הרבה שיחים של אוכמניות בר שניתן לקטוף מהם במהלך הדרך ולאכול בהנאה.

סיום
מרבית האנשים, כמונו, מסיימים את טיולם בÞórsmörk. יש כאלו המוסיפים יום נוסף לskogar. אפשר גם להישאר בÞórsmörk, בה מגוון רחב של אפשרויות לינה, כמו גם המון מסלולים לטיולי יום.
אנחנו כאמור עלינו על אוטובוס חזרה לReykjavik, לקחנו את החפצים שלנו, ותפסנו טיסה ללונדון.

ציוד חובה לטרק

מזון
אין אפשרות לקנות מזון לאורך הטרק, ולכן חובה לסחוב מספיק למספר ימי הטיול המתוכננים. זוהי רשימת המזון שלנו, אנו מקווים שאחרים יוכלו להעזר בה.
* אין צורך לדאוג למים. בכל ערב ניתן למלא מים בביתנים. אם תרצו בכך, המים באיסלנד הם מהנקיים בעולם וניתן לשתות אותם ישירות מהנהרות ללא סינון.
1. ארוחות בוקר: Quaker instant Oatmeal, בטעם המועדף עליכם. שקית אחת לכל בוקר, לכל אדם. ניתן להביא גם פירות יבשים\שבבי שוקולד לשידרוג.
2. ארוחות צהריים: סנדוויץ טונה. הבאנו אריזות טונה בוואקום. אריזה אחת לכל יום, לכל אדם, ומספיק לחם.
3. נישנושים לאורך היום: חטיפי אנרגייה, פירות יבשים, m&ms ובוטנים.
4. ארוחות ערב: מגוון שקיות "מוכן ברגע" של אסם (https://www.osem.co.il/product...). אריזה לכל ערב, לכל אדם. לא הכי מזין, והכל בטעם מונוסודיום גלוטמט, אבל השביע.
5. כלי בישול: בתור שומרי כשרות הבאנו איתנו סיר קטן + כלים קלים ובסיסים, אך באופן כללי המטבחים בביתנים מצויידים בכל מה שתצטרכו. אם אינכם ישנים בביתנים, אין אפשרות לבשל במטבחים.

ביגוד
1. מעיל גשם + מכנסי גשם מעולים חובה! כמה מעולים? נסו לעמוד איתם כמה דקות במקלחת ולוודא שאתם יבשים.
2. נעליים אטומות למים
3. שכבה תרמית
4. שכבה נוספת בין התרמי לשכבת הגשם (אנחנו הבאנו פליז ומכנס טיולים רגיל, וזה הספיק בהחלט. לא חם מדי או קר מדי).
5. סנדלי שורש- לסנדלים שני תפקידים חשובים. הראשון להגן על כף הרגל בעת חציות הנהר. השני הוא לשמש כנעל בית, שכן במידה ותישנו בביתנים תידרשו לחלוץ נעליים בכניסה ולשים נעל נקייה\להישאר בגרביים.
6. כובע חם + כפפות

ציוד טיולים
1. תיק גב
2. שק שינה - נדרש גם מצד הביתנים.
3. כיסוי גשם לתיק חובה!
4. מקלות הליכה
5. פנס ללילות
* במידה ואתם אנשי אוהלים, ניתן לשכור אוהלים בביתנים בכל לילה. בהחלט מקל על משקל הסחיבה. כמו כן תצטרכו להביא כלי בישול + גזייה.

נוספים
* ניתן להביא כלי רחצה\מגבת. יש אפשרות להתרחץ בתשלום בחלק מהביתנים

לוגיסטיקה וקישורים

1. הזמנת ביתנים במייל המופיע באתר: https://www.fi.is/en/mountain-....
כאמור, הזמנו מקומות שנה מראש. לא בטוח שצריך להיות קיצוניים כמונו, אבל מומלץ להקדים.