טרק משפחתי באלפים הברגמיים שבאיטליה

טרק של ארבעה ימים בצפון איטליה באיזור ברגמו

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתהעונה המומלצת היא בקיץ בחודשים יוני יולי אוגוסט וספטמבר, אך יש לברר את מצב השלג בתחילת העונה.

פתיחה

האלפיים הברגמיים הם איזור של הרים גבוהים שנמצא צפונית לעיר ברגמו ומרושת בשבילים נוחים ובקתות כמיטב המסורת האיטלקית. ברכס קיים מסלול מעגלי ארוך שהטיול שעשינו מהווה חלק קטן ממנו. הרכס אינו גבוה מאד במושגים אירופאים ועל כן הוא מתאים לטיול בתחילת העונה ובסופה. עם זאת הטיול עדיין אלפיני לכל דבר ודורש התארגנות וציוד להליכה מאתגרת ולקור. בחודש יולי בו טילנו היה עדיין שלג בראשי ההרים. סביר שלרוב בסוף יולי ובאוגוסט כבר לא יהיה שלג אך יהיה נעים יותר לרחוץ באגמים הפזורים לאורך המסלול. האגמים הם חלק מפרויקט הידרואלקטרי גדול אך הם בהחלט אפשריים לרחצה (מניסיוננו....)
הטיול נערך בהרכב משפחתי עם שני ילדים מיטיבי לכת בני 12 ו 10.
הגעה לתחילת המסלול נוחה מאד משדה התעופה של ברגמו וכן כמובן ממילאנו. העיר ברגמו מומלצת מאד למנוחה בסוף הטיול ויש בהחלט מה לעשות בה ליום או יומיים נינוחים.

היום הראשון

אחרי נחיתה התארגנות (אפשר להשלים קניית ציוד בדה קטלון בברגמו) וקניית מפות של האזור הגענו לכפר הקטן ברנזי (Branzi) שם התמקמנו במלון משפחתי חמוד ( (Hotel Pedrettiשל קלאודיו וסילביה זוג מקסים וגם אוהבי ישראל. סילביה דוברת אנגלית ומשפחתה ניהלה עד לפני מספר שנים את בקתת המטיילים גמלי (Gemeli) שלשם פנינו מועדות מחר. יש לה הרבה מידע חיוני לגבי מסלולים ואפשרויות להליכה והייעוץ שלה עזר לנו מאד. הכפר ברנזי מומלץ להסתובבות רגועה על יד הנהר ופיקניק בנקודות יפות לאורכו. בכפר כמה פיצריות ומסעדות טובות.

היום השני

המשכנו עם הרכב עוד מספר קילומטרים לכפר קרונה (Carona ) שם ניתן לחנות בנוחות וללא תשלום למספר ימים. משם בדרך צרה ומתפתלת, מס 211 במפת סימון השבילים, בתוך יער מקסים ופורח, עלינו לאט, בקצב המתאים גם לילדים, כשאנחנו נהנים מהצמחייה המגוונת, מדי פעם מציץ מבין העצים הנוף המרהיב. ברוב המסלול היינו ממש לבד - האזור שמושך בעיקר תיירות פנים אינו עמוס כלל באמצע השבוע. לאחר עליה של מספר שעות הגענו לאגמים הראשונים כשהשביל עובר ממש בין שני אגמים קטנים. נקודה מקסימה לתצפית ומנוחה. לאחר מכן המשכנו בשביל 213 בתוך כרי דשא פורחים אל בקתת גמלי (גובה 1968) היושבת ליד אגם באותו השם. מכיוון שהגענו אחר הצהרים, ובחודשי הקיץ החשכה יורדת מאוחר מאד, קיבלנו חדר פרטי בבקתה בו הנחנו את הציוד, ויצאנו להסתובב באזור. את האגם סוכר בצידו האחד סכר בטון גדול שעליו ניתן לצעוד ומצידו השני משתרעים חופים יפים בהם אפשר להתרחץ ואנחנו עשינו זאת למרות השלוגיות מסביב. לבקתת גמלי היסטוריה מעניינת. היא נוסדה ב 1900 על ידי איגוד הטיפוס האלפיני של ברגמו, בזמן מלחמת העולם השנייה היא היוותה בסיס לכוחות של פרטיזנים באזור ולכן נשרפה בינואר 1945 על ידי כוחות פשיסטים. לאחר המלחמה החל תהליך השיפוץ ו ב 1948 נבנתה הבקתה הנוכחית שמכילה 70 מיטות במספר חדרים בגדלים שונים. כבכל הבקתות האיטלקיות יש להביא איתך ליינר או ציפה, אך מסופקות כריות ושמיכות חמות כך שאין צורך לסחוב שק שינה. הלינה על בסיס חצי פנסיון וארוחת הערב שאכלנו בבקתה הזו היתה מהטובות והיצירתיות שאכלנו באיטליה וכללה פסטה עם רוטב העשוי מפירות יער, ופשטידה מעשבים מקומיים.

היום השלישי

ביום זה השארנו את הציוד בבקתה מכיוון שהחלטנו ללון בה לילה נוסף, כך שיכולנו לצעוד עם תיקי יום קטנים בלבד. מטרת ההליכה הייתה פיזו דה בקו (Pizzo d. Becco ) הר בקו בגובה 2506. פירוש המילה בקו באיטלקית הנו יעל אלפינית ואכן השם מצדיק את עצמו כפי שראינו במהלך הטיול. הדרך מתפתלת ללא קושי מיוחד בנופים נהדרים עד לאגם נוסף, אגם קולומבו. משם מתחיל טיפוס מסומן ומשולט לתוך עמק מרהיב עם אגמים קטנים בתצורות סלע מיוחדות ולאחר מכן עליה תלולה נוספת. בסופה של העלייה הזו התפצלנו: הטיפוס מפה ואילך אינו לבעלי פחד גבוהים ויש בו מספר נקודות תלולות בהן יש להיעזר בכבל ברזל המחובר לסלעים. כאן המשיכו שניים מאיתנו, האמיצים יותר, והשניים האחרים התמקמו בנוחות וחיכו בנחת כשעה תוך תצפיות מטורפות בסגנון נשיונל גיאוגרפיק על עדרי היעלים שלא חוששים כלל מבני אדם. הטיפוס עד למעלה לוקח כחצי שעה ומתגמל בתצפית מרהיבה.
לאחר מכן חזרנו לאט על עקבותינו ואת המשך היום בילינו בשיטוטים מסביב לאגם גמלי ברחצה ובבניית איש שלג בשלוגיות הרבות.

היום הרביעי

יום זה היה הארוך והמאתגר בטיול אך בהחלט יפיפה ולא מעל היכולת גם של הילדים שבחבורה. בתחילת היום פסענו במסלול בו הלכנו ביום הקודם עד אגם קולומבו לאורכו של עמק יפה שמטפס למעבר ההרים פאסו דה אויאסקו ( Passo d. Aviasco) ) בגובה 2301. ממעבר ההרים תצפית נהדרת על הפסגות והעמקים שמסביבנו. במעבר פגשנו אב ובנו איטלקיים שביום אחד עלו מאחד הכפרים שבעמק, עשו סיבוב יום בכמה אגמים ומתכוונים לרדת בצד השני לעמק אחר. טיול יום במושגים איטלקיים כולל עליות וירידות של אלפי מטרים....
מן האוכף ירדנו בשביל 229 למקבץ אגמים נוסף. הירידה תלולה אך מסודרת ומובילה לאגם אביסקו ומשם מתמתנת הדרך בינות אגמים וכרי דשא ירוקים כשמטרתנו היא בקתת ביתא קמיליו (או קרנילו כנראה יש טעות בשם שבמפה וצריך להיות cernello Baita ) קיווינו מאוד שהבקתה בכלל פתוחה ושניתן לפחות לשתות שם קפה.... על הבקתה הזו לא מצאנו הרבה אינפורמציה ובאינטרנט אין לה אתר כך שחשבנו שאולי ננטשה או נסגרה. מה רבה היתה ההפתעה כשהגענו לבסוף אל בקתה קטנה וחמודה שבה 10 מקומות לינה ושלושה זקנים איטלקיים עליזים שהזמינו אותנו ליהנות מהמרפסת השמשית והנוף הנהדר והכינו לנו קפה מעולה עם עוגת תפוחים מושלמת. החברה האלו מנהלים את הבקתה כבר 30 שנה ומבחינתם אלו החיים הטובים. הם לא מחפשים אורחים ולא מנהלים אתר אינטרנט, מי שבא מוזמן מאד – ואם לא, ההרים שלהם בלבד וגם זה סבבה מבחינתם....
מכיוון שקשה ליצור עמם קשר באינטרנט, הם נתנו לנו מס טלפון לביקורים הבאים – 330-931419 ואנחנו מקווים שנשתמש בו...
נפרדנו בחיבוקים והתחלנו בטיפוס של כ 300 מטר למעבר ההרים פאסו דה פורטולה ( Passo d. Portula ) בגובה 2278. הטיפוס אינו קשה במיוחד והוא כולל בשלב מסוים הליכה על סכין הרים מרהיבה עם נופים לשני הצדדים. מהסכין ניתן לטפס גם לפסגת המדונינה עם פסל המדונה בגובה 2501. שוב פגישה נחמדה עם עדר יעלים וממעבר ההרים ירדנו לאיטנו בשעות אחר הצהריים המאוחרות ובהליכה נינוחה לעבר בקתת קלווי ( Fratelli Calvi) בגובה 2015. הבקתה יושבת על שפת אגם ובעמק פורח ומלא בסחלבים. גם דרך ג'יפים מגיעה אליה, אך ביום בו טילנו התארחו בבקתה חוץ מאיתנו רק אנשים ספורים והאווירה הייתה מעט נטושה – אך ארוחת הערב בהחלט מספקת. קשה ליפול בבקתות ההרים באיטליה.....

היום החמישי

ביום זה ירדנו כ900 מטר בירידה מתונה ויפה שחלקה בתוך סבך צמחיה עבות וביער, וחלקה בכרי דשא משובצים פרחים ואגמים קטנים, עד לכפר קורונה בו חנינו בתחילת הטיול. הדרכים הן בחלקן דרכי ג'יפים ובחלקן שבילים אך ההליכה מאד שקטה ונעימה ולמרות שזה סוף השבוע ויש יותר מטילים בדרכים אין תחושה של עומס. בדרך עוברים בתי רועים ואפילו יצרני גבינות, אך אין בקתות פתוחות ולכן ערכנו פיקניק נהדר על שפת הנהר השוצף עם אוכל שהבאנו עמנו מן הבקתה. ככל שממשיכים עם הירידה חוזרים אל היער ופוגשים בדרך גם פטריות ושרכים. יש קצת צער על סיום הטיול ולמי שיש עוד כמה ימים ניתן להמשיך לבקתות ופסגות נוספות שהגבוהות ביניהן מתנשאות לגובה 2700 מטר.
קפה וגלידה בכפר וארוחת צהריים מושלמת במסעדה של סילביה במלון ברנזי לסיום.

אינפורמציה

מפת סימון שבילים compass של עמק ברמבנו מס 105/D
ספר שאינו חובה אך מוסיף הרבה אנפורמציה OROBIE – New ring trail in .the Bergamo Alps
אתר האינטרנט של ה CAI באזור ברגמו ואתר האינטרנט של העיר ברגמו שנותן אינפורמציה רבה על טיולים באזור.
לרוב הבקתות קיימים אתרי אינטרנט מסודרים שבחלקם גם ניתן לבצע הזמנה.
מומלץ להתייעץ תמיד בכל בקתה בה תעברו, לגבי תנאי הדרך, שינויים שאולי חלו בתקופה האחרונה, ומזג האוויר הצפוי. בגבהים הללו מזג האוויר משתנה במהירות ובמיוחד שמטיילים עם ילדים חשוב להיות מאורגנים ממש טוב מבחינת ביגוד חם וביגוד לגשם ולא לקחת שום סיכונים מיותרים.