טיול מהמם ב Alta Via 1 בדולימיטים בצפון איטליה

תוכנן ל4 ימים ונגמר ביומיים וקצת

תאריך הטיולAugust 2015

בירורים לפני הטיול

אנחנו שתי בחורות בנות 20 אחרי שירות ובלי הרבה כסף(: זו הייתה הפעם הראשונה שלנו בחו"ל בכללי וחיפשנו משו שלא יארך זמן רב, מאתגר מעט ושיהיה יפה. מצאנו פה באתר סיפור דרך של קבוצת בחורים שעשו חלק מהמסלול הזה של ה Alta Via 1 ב4 ימים, מה שהיה נראה לנו בדיוק מתאים לנו מבחינת זמן ואתגר. אז התארגנו על ציודים וטיסות וחיכינו למועד...

מגיעים לאיטליה!

נחתנו באיטליה ב10:30 בבוקר יום ראשון. הלכנו למשפחה שאנחנו מתארחים אצלם בשבת כדי להשאיר אצלם קצת משקל עודף שלא נצטרך לקחת איתנו לטיול, כמו הבגדים לשבת ולשבוע שאחרי. הלכנו לתחנת הרכבת של מילאנו סנטרלה, תחנת רכבת ענקית!! קנינו כרטיסי רכבת עד לעיירה ווילאבסה (Villabassa), שזה בעצם נסיעה ב3 רכבות. הראשונה מגיעה עד ורונה פורטה (Veronv Porta) ואז עוד אחת שירדנו בה בתחנה הסופית וממנה לקחנו את הרכבת המשך עד לעיירה ווילאבסה אליה הגענו בערך בשעה 22:00. לפי הסיפור דרך שקראנו הם אמרו שיש אגם נחמד 500 מטר מתחנת הרכבת, אבל בגלל שכשהגענו היה כבר חושך ממש לא יכולנו לחפש את המקום אבל יש פארק ליד תחנת הרכבת והיינו כל כך עייפות מעל הנסיעות והטיסות שפשוט ישנו שם.

יום טרק ראשון

בבוקר התעוררנו וראינו מה שלא יכולנו לראות בלילה. עיירה חמודה ויפיפייה. יש אוטובוס (422) מהעיירה ב 8:09 שממשיך ממש עד תחילת המסלול, נסיעה לא ארוכה בכלל. שימו לב שאתם בכיוון הנכון שלו, יש סוג של צומת שהתחנה ממש ליד. וגם בטח יהיו שם עוד מטיילים(; נסענו באוטובוס וכשהגענו הלכנו לתחנת מידע לקנות מפה (מי שצריך היא ברשותי ואשמח להשאיל אותה. פרטים בטיפים) והמוכרת שם אמרה לנו שאנחנו יכולות להגיע עד לרפיוג' השלישי באותו יום! בסיפור דרך הבחורים כתבו שהם הגיעו לראשון... אז אמרנו סבבה נראה מה יהיה. הלכנו לתחילת המסלול ונגלה לעיננו אגם באריס (Lago di Braies) המהמם!! # גובה 1493 # אפשר להקיף את האגם משני הצדדים שלו.. אנחנו החלטנו ללכת שמאלה ולקח לנו בערך חצי שעה. הליכה דיי סבבה עליות וירידות בקטנה ככה מידיי פעם. ואז הגיע הקטע של העלייה. עלייה קשה ולא פשוטה של 900 מטר לגובה. במפה היא מסומנת כקווים ואז נקודות מה שמראה על דרגת קושי בינונית ואז קשה. בסך הכל היא לקחה לנו כ4 שעות אבל תוך כדי טיפוס לא רואים את הסוף... בסוף העלייה יש ירידה קטנה לרפיוג' ביאלה (Biella) # גובה 2320 # שם קנינו מים חמים (2.5 יורו לליטר) והכנו מנות חמות לצהריים. ישבנו ונחנו שם כשעה. מילאנו מים וב 15:15 המשכנו ללכת לכיוון הרפיוג' השני (סנס Sennes # גובה 2116 #) הליכה רגועה וכייפית. שביל שטוח ונוף מהמם! בערך כשעה לאחר מכן הגענו לפיצול שבילים, לעלות לרפיוג' או להמשיך לרפיוג' הבא. היה עוד מוקדם והמפה הראתה שביל חלק עם קצת קווים אדומים לקראת הרפיוג' הבא אז החלטנו להמשיך הלאה. מלמעלה ראינו שיש בהמשך מין קיצור דרך שם שיחסוך לכם איזה 10 דקות הליכה (; המשכנו שם ללכת עד שהגענו לחלק במסלול שהוא דיי כבישי, מה שהתברר כשביל לרוכבי אופניים (מסומן במפה כקו לבן תחום בשחור). בירידה יש מלא אבנים וסלעים קטנות. הירידה היא בערך 700 מטר ולקחה בערך שעה, לא כיפית במיוחד, קצת דופק את הברכיים. הגענו ללמטה בסביבות 19:00 לרפיוג' השלישי (כמו שהמוכרת הבטיחה לנו!) והאחרון ליום זה, רפיוג' פדרו (Pederu) # גובה 1548 # רפיוג' מאוד יפה! פטפטנו שם עם מטיילות והן אמרו לנו שמה שנשאר לנו מהמסלול אפשר לגמור בפחות מיומיים! אז החלטנו שנתקדם מחר כמה שנוכל ונראה מה יהיה... הכנו ארוחת ערב והלכנו לישון ב22:00.

יום טרק שני

קמנו והתארגנו וב8:30 יצאנו למסלול. המסלול מתחיל ישר בעלייה, לא נחמדה יותר מידי שלקחה לנו כ40 דקות. *חשוב לציין, יש במקביל שביל אופניים שלא מסומן במפה והסימון שבילים בדרך הזו עד להתחברות הראשונה עם שביל האופניים הוא לא משו וקצת מתעתע במפה.*המשכנו ללכת בשביל ישר יחסית וקצת ירידה שכל זה גם לקח לנו 40 דקות. בפיצול לפני שמחיל העלייה התיישבנו לארוחת בוקר. המשכנו את ההליכה ברבע ל11. הקטע עלייה הראשון עד לנקודת מפגש עם השביל אופניים לקח 10 דקות והשני לקח 15 דקות, בעלייה לא נוחה ככ ומלאת אבנים וכמעט ללא צל. *אולי שווה לעשות את החלק הזה בעלייה במסלול אופניים ככה לפחות העלייה חלקה* ואז הלכנו עוד איזה רבע שעה עד שהגענו למין בקתה שטעינו לחשוב בהתחלה שהיא רפיוג' אבל כשהתקדמנו בדרך גילינו שזו הייתה סתם מין מסעדה כזו והרפיוג' הבא רק בהמשך... ליד המסעדה הזאת יש נחל מהמם וקר ומים צלולים אז ישבנו שם קצת. ב12:10 המשכנו ללכת. יש צומת עם שלטים ממש מושקעים ושם ממשיכים כמה דקות לרפיוג' פנס (Fanes # גובה 2042 #) משם המשכנו על השביל אופניים עליה די קשה ומתישה של שעה בערך ולאחריה הליכה ארוכה ודיי מישורית שגם ארכה כשעה בנוף מהמם ושמש חמה ממש (חכו יש טוויסט לקראת סוף היום...) עד שהגענו לצומת של האם להמשיך לרפיוג' קאפ אלפינה או לאגאזוי (Lagazuoi # גובה 2756 #). השעה הייתה בערך 2 בצהריים ואנשים שבאו מכיוון לאגאזוי אמרו לנו שזה יקח בערך 3-3.5 שעות להגיע אליו אז החלטנו ללכת אליו. התחלנו לעלות עלייה קשה ועצרנו לארוחת צהריים (לקחה כשעה... לוקח זמן לעשן טונה..) כל העליה עצמה לקחה לנו כשעה וחצי, בשמש חזקה ממש ובלי עצים וצל. הגענו לאיזור של הירידה ממנו אפשר לראות את אגם לאגאזוי (אל תתלהבו, לא כזה גדול ומרשים כמו באריס # גובה 2182 #). הירידה היתה ממש ממש סבבה כי חידשו אותה ב2014 אז היא הייתה דיי נוחה ולקחה לנו כ40 דקות. סיימנו את הירידה בערך ב17:30 ולפנינו עמדה העליה הגדולה לרפיוג' של כ600 מטר. התחלנו לעלות ואחרי כשעה ראינו את הרפיוג' בפעם הראשונה!! ממש ממש התרגשנו והמשכנו לעלות... אממה אחרי כמה זמן התחילו להישמע קולות ברקים קטנים ואת הרפיוג' עצמו כבר לא היה אפשר לראות משום שהוא היה מכוסה בענן.. המשכנו ללכת. ואז התחיל לרדת גשם. מזה גשם. טיפות ענקיות שהתחילו לרדת מהר יותר וחזק יותר עד שאפילו כבר הפך לברד כי ככל שעלינו פשוט נכנסנו לתוך הענן. היינו ממש ממש רטובות (לא היה לנו מעילי סערה, כי פשוט לא הייתה אמורה להיות אחת...) וידענו שאין מצב שנגיע עד לרפיוג' ככה בסערה הזאת. בקושי ראינו משו מהכמות של הגשם וגם התחילו ברקים. זכרנו שראינו בעליה לרפיוג' מין מערה קטנה ופשוט הלכנו הכי מהר שאנחנו יכולות כדי להגיע אליה. להערכתנו היינו בגשם כחצי שעה עד שהגענו למערה. המערה הייתה קטנה אבל ברוך השם הספיקה לשתינו להיכנס עם התיקים שלנו.הוצאנו את השק"שים שלנו ופרשנו על עצמנו כדי להתחמם קצת. השעה הייתה בערך 19:30, ואחרי היום המתיש הזה ואפילו שהיינו קפואות הצלחנו להירדם טיפה. הגשם דעך לו לאט לאט עד שבסביבות 9 בלילה הוא הפסיק לחלוטין. כשב21:15 ראינו שהגשם לא חוזר לרדת החלטנו לעלות במהירות האפשרית לרפיוג' (הם נסגרים בדרך כלל ב22:00). היה כבר חשוך לגמרי והוצאנו פנס. החזקנו את השק"שים שלנו שנרטבו מהגשם ביד ועלינו הכי מהר שיכולנו. ראינו ברקים מרחוק ושמענו רעמים בקטנה ורצינו להגיע לרפיוג' לפני שהסופה תתחיל שוב. אחרי כמה דקות הליכה ראינו את האו של הרפיוג' מה שעודד אותנו ודירבן אותנו להתקדם מהר יותר. הגענו לרפיוג' מעט לפני 10 בלילה, ובערך אחרי רבע שעה חזר לרדת הגשם. הצוות ברפיוג' היה ממש מקסים ואפילו שלא נשאר להם מיטה פנויה הם סידרו לנו משו (עשו לנו מחיר אחרי זה לא לדאוג...) והביאו לנו מלא שמיכות ואסימונים למקלחת חמה ומגבות ומים חמים לתה. הלכנו לישון, לא מאמינות לכל מה שעבר עלינו בשעות האחרונות, מתחת לשמיכת פוך ו3 שמיכות צמר. חמים ונעים.

היום האחרון

קמנו בבוקר אחרי לילה שישנו בו מצוין (איך לא...) והתארגנו ליציאה. בחוץ היה נוף מהמם אבל עדיין היה ממש קר. הכנו לנו תה ואכלנו עוגיות. ב9:15 יצאנו מהרפיוג' אחרי שאמרנו תודה רבה לכל אנשי הצוות שם והלכנו 10 דקות לתצפית שקרובה לשם (יש שביל ברור). התלבטנו אם לעשות את הירידה הקשה או את הסיבוב אבל מאחר וראינו שהירידה מכילה חבלים ויתדות ובלילה הקודם ירד גשם, העדפנו לא לקחת סיכונים והתחלנו לעשות את הסיבוב. אז בערך ב9:45 התחלנו לרדת מהרפיוג'. *יש רכבל ממש ליד הרפיוג' אם מישו מעוניין* הירידה הייתה סבבה, כל הדרך הייתה בירידה רגועה יחסית עם חלקים בהם יש אבנים קטנות ומתדרדרות אז הלכנו בזהירות. בסופו של דבר סיימנו את המסלול ב11:30 והגענו לפלסרגו ( falzarego # גובה 2105 #) מאחורי החנות תיירים יש אדם עם ינשופים אז שווה ללכת לראות ולהצטלם איתם(; (עולה3 יורו אם אתם רוצים להחזיק אבל אפשר להצטלם איתם סתם ככה..) בגלל שסיימנו את הטרק מוקדם מהצפוי לקחנו אוטובוס לקורטינה, נסיעה בנוף מהמם שלקחה 40 דקות בערך ב2 יורו לאדם ואז נסענו לונציה שם הלכנו לבית חב"ד (מרחק של 10 דקות הליכה מהאוטובוס) והם היו ממש חמודים ועזרו לנו בתכנון המשך המסע שלנו.

• אז טיפ ראשון וחשוב מאוד- להחתים כרטיס רכבת!! חבל שתקבלו כנס על כלום. זה לא כמו בארץ שאתה מעביר כרטיס ואז נכנס לתחנה עצמה. בתחילת הרציף יש מין מכונה כזו שאתם צריכים להכניס את הכרטיס שם וזה עושה חותמת כזו. אם זה לא ועובד לכם כנראה הכנסתם לא מהצד הנכון. תסתכלו על האנשים שם הרכבות באיטליה יקרות. תביאו מספיק כסף. יש פעמים שהמחיר זול יותר כי היא עושה סיבוב גדול יותר אבל זה יכול להסתכם בחיסכון של כמה עשרות יורו. משמעותי. תעשו את החישובים שלכם מבחינת זמן..
  • אם יוצא לכם להשתמש ברכבת תחתית- היא תקפה ל90 דקות ועולה 1.5 יורו לנסיעה אחת. כרטיס חופשי יומי עולה 4.5. יש שם לקופאים מפה מסודרת של כל התחנות וצבעי המסלול של הרכבות.
  • ברפיוג'ים, אם אתם חפצים בשירותים שיש להם להציע (מים חמים, שירותים, ווי פיי) אל תכנסו עם תיקים על הגב כי אז יבינו שאתם לא ישנים שם ולא יתנו לכם. שמישו ישאר בחוץ עם התיקים ושאחר יכנס לטפל בכל השאר...
  • יש לנו מפה לכל החפץ!(: תקשרו איתי glkyar@gmail.com ולכל דבר אחר שצריך!(:
  • כפי שראיתם, הפתיע אותנו המזג אוויר באמצע הדרך, אז היינו ממליצות לקחת גם מעיל גשם, אלה שהם פשוט ניילון קשיח כזה כמו מפה. זה דק ולא תופס נפח אבל יעזור לכם בשעת צרה להישאר יבשים. מי שיש לו מקלות הליכה- פצצה. פליז וחולצה תרמית, מכנסיים חמות ושקש ושקש איכותי, במיוחד אם אתם ישנים בחוץ. גם שימו לב שאתם בוחרים מקום שינה יבש, דשא זה אולי נח אבל יש טל מתישהו. או ממטרות.
  • אוכל יבש. אנחנו הבאנו איתנו טונה בשמן ועישנו אותה. קרקרים. עוגיות. שוקולד למריחה עם הקרקרים (גם אי לא האמנתי בהתחלה אבל זה פצצה!). כמובן שהבאנו איתנו כוסות חד"פ תיונים וסוכר וסכום חד"פ. פסטה פתיתים. לא לשכוח תבלינים (מלח פלפל וכיד הדמיון הטובה) וסיר כמובן וסכו"ם כלשהו שלא מפלסטיק. ואם אתם לא ברברים תביאו צלחות. נקודה חשובה לגבי אמגזית- מכיוון שאין אפשרות להעלות גז למטוס בנינו על זה שנקנה שם, ושם לא מצאנו. וחיפשנו הרבה. אממה, לחשוב על פתרון כלשהו. אם אתם מכירים אנשים שם, או שתבררו על חנויות איכשהו. אנחנו התחברנו שם עם כמה חברה שהביאו לנו גז שלהם שנוכל לבשל.