טיול יום בקרפטים האוקראיניים

משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

קייב ואוקראינה באופן כללי

קייב הבירה עיר גדולה מאוד ו"מערבית". המטבע נקרא גריבנא ונכון להיום היחס הוא 1/7 לעומת השקל ו-1/25 לעומת הדולר. המקומיים נחמדים לאללה, מנומסים אבל לא ממש מדברים אנגלית. אפליקציות translate למיניהן נפוצות מאוד בשביל למצוא את הדרך לשירותים. תוצרת מקומית זולה מאוד, מוניות זולות, תחבורה ציבורית בכלל עולה גרושים והיא מאוד יעילה כל העיר מרושתת במטרו טוב מאוד, כל 2 דק' מגיעה רכבת ואפשר להגיע צ'יק צ'ק לרוב האזורים. יש אזורים משופצים ומשוחזרים שממש נחמד להסתובב ברגל, קצת שווקים ואמנות מקומית.
מאוד שכיח שכספומטים ריקים בצהריים, בגלל ערך המטבע כל משיכת מזומן = המון שטרות. אם קריטי אז עדיף למשוך בבוקר או אחהצ.

אנחנו שכרנו רכב ונסענו מקייב ללביב ומשם לבוקאבל. עלות השכרה בערך 60$ לרכב משפחתי מרווח. הנהיגה ללא בעיות מיוחדות, רוב הדרך מקייב ללביב (חצינו בערך חצי מדינה) היינו על כביש ראשי 3 נתיבים. ככל שמתרחקים מהערים הגדולות ככה הדרכים צרות ופחות מתוחזקות אז להזהר מבורות וכבישים חד נתיביים לכל כיוון.. בלילה זה יכול להיות מסוכן מאוד. ההאטה בנסיעה שהwaze יכול להראות היא בגלל נסיעה בתוך כפרים ולא בגלל דרך משובשת דווקא.

לבוב - Lviv וה-Love tunnel בדרך

Tunnel of love - מקטע מסילת רכבת לא רחוק מלבוב שעטוף בעצים צפופים כך שהקרונות שעוברים יצרו מנהרת צמחיה יפה לאללה... הבעיה - המון אנשים מגיעים לשם. זה לא נורא אבל עמוס יותר ממה שרואים בתמונות. אפילו עברה רכבת כשהגענו מה שהיה מגניב ביותר. שווה לעצור שם אם נוסעים מערבה!
העיר לבוב/לביב מערבית וקרובה לגבול עם פולין. פעם הייתה חלק מפולין. לא ראינו הרבה מהעיר אבל ישנו ב-airbnb טוב ממש במרכז העיר, אווירת סלאמס מזרח אירופאי אבל הדירה הייתה מאוד נקיה ונוחה.
מרכז העיר מטופח ומשוחזר. הרחובות לרוב הם כבישי לבנים ובערבים מלאים בתיירים ומקומיים. כ-ל התיירים שראינו היו אוקראיניים!
מלא מסעדות, קצת ברים ומוזיקה ברחוב. אחלה עיר להסתובב בה ברגל ולהנות גם ביום וגם בלילה..

Bukavel

בוקאבל זו עיירת סקי שבקיץ נראית כמו עייירת נופש. זו אחת העיירות בקרפטים שקרובה לשמורה Gorgani - שמורה מפורסמת בקרפטים האוקראיניים.
באופן כללי על העיירה - מלאה במלונותץ וריזורטים לגולשי סקי. בקיץ הכל פועל כרגיל.. יש סופרמרקטים להצטייד, לא מגוונים מדי אבל מספיק טובים. בכניסה לאתר הסקי יש מרכז מידע Info center רבל בלי הרבה ידע. בעיה גדולה... מחלקים שם מפה קנה מידע לא ברור אבל עם זמנים ומרחקים למספר שבילים שאפשר לעשות באזור. תראו המפה המצורפת למטה. אפשט על המסלולים בפרק הבא. באופן כללי בעיירה המחירים מצוינים ואנחנו ישנו לילה אחד במלון Fomish 3 בחדר ב-120$. רמה גבוהה, ספא מעולה וארוחת בוקר. אחלה מסעדה גם במלון עצמו לארוחת ערב אם מתחשק. בכל רגוע, נקי, שפע מתקנים מהכל ונימוס אוקראיני :-)
לינה בשטח - קרוב לעיר, לצד הדרך זרם נהר לא גדול וראינו הרבה אנשים שעשו קמפינג על גדת הנהר. זה מותר ואין בעיה עם זה (לפחות היום) ואנחנו עשינו את זה גם כן ביום השני בבוקאבל. אין תאורה, ברזי מים או איזשהי תשתית אבל אם מוצאים שטח נוח לזרוק עליו אוהל - אין בעיה.

טיולי יום בסביבת Bukavel

חצי שעה לפני שמגיעים לעיירה, יש אזור שנקרא Yaremche. יש שם ממש לצד הכביש גישה לנהר ומפלים יפים. שווה לעצור ולראות. אפשר להכנס למים חופשי. המקום מאוד מתויר! עדיין שווה להכנס רק לא להבהל כשרואים שהכל מפוצץ במטיילים.

מפת המסלולים שמצורפת למטה זה המידע היחיד שמצאנו אחרי חיפושים באינטרנט ונסיונות לדובב פקידים במלונות ונהגי מוניות.
יש כמה שבילים שכולם יוצאים מבסיס אתר הסקי של Bukovel. בתחתית המפה משמאל רשומים המרחקים וזמן הליכה המתייחסים להלוך חזור (!). כדאי לעבור במרכז מידע בשביל לשאול אם יש חסימות או בוץ באחד מהשבילים כמו שבמקרה שלנו עדכנו שהמסלול הדרום מערבי ביותר (אפור) סגור והמסלול תכלת מלא בבוץ.
כמו שניתן להתרשם במפה, המסלולים מטפסים לקו הרכס ויורדים חזרה לבסיס האתר. הזמנים שמפורטים במפה הם לקצב בינוני-מטיבי לכת. בלי מרווח בטחון למטיילים בפאנן...
נקודות מים - מה שמצוין במפה לא הצלחנו למצוא בשטח. לא הייתי בונה על זה. גם לא נתקלנו ביותר מדי זרימת מים אז אם מתכננים לעשות יומיים - שלושה כדאי לחשוב מה עושים עם מים, אני בטוח שיש דרך יותר טובה מאשר לסחוב 15 ליטר על הגב אבל הסימון על המפה לא אמין מהנסיון שלנו.
מקומות לקמפינג - להתעתנו ראינו לא מעט אנשים שפותחים אוהל לקראת הלילה. גם במקומות המסומנים וגם לא. בקיצור אין הגבלה. במקומות המסומנים מצאנו גם מתקנים נוחים לישיבה, ספסלים ושטח מרווח מספיק לכמה אוהלים לפעמים.
סימוני שביל - הסימונים ברמה טוב, השביל ברור לאורך כל הדרך.
אנחנו עשינו את המסלול הסגול (מזרחי) וחברנו למסלול הירוק שלוקח אותנו חזרה למטה.
כל הדרך על הסגול זו עליה. בזוויות מגוונות אבל אל קשות מדי.. פשוט לא היה רגע אחד של מישור. כדאי מאוד להצטייד במקלות הליכה! בערך באמצע הדרך למעלה נכנסים לאזור מיוער, ממש נעים להליכה. בערך באזור שמצוינת הספרה "4" במפה באמת יש אחלה אתר קמפינג שממנו אפשר לראות את הרכס שאליו מטפסים (נקודת שבירה מנטלית קלה אחרי שעה שליכה בתוך היער אבל מהר מאוד שוכחים הכל כי הנוף מדהים).
מרגע שעובים את נקודה 4 ואת אזור האוכף הברור מתחילים לעלות לפסגת הרכס. מהר מאוד מגלים שהקרקע מלאה בסלעים בגודל בינוני ומכוסים בחזזיות. השביל צר וכדאי ללכת בזהירות. בפסגה יש נוף יפה לכיוון ממנו הגעתם ורואים מעולה את הפסגה המערבית יותר שאליה המשכנו ללכת.
המעבר מנקודה 3 (פסגה בגובה 1665 מ') על גבי שביל אדום, קו רכס בעצם לנקודה 1 (פסגה בגובה 1592 מ') נראית במפה כהליכה "בקטנה"... אז לא. כל קו הרכס מלא באבנים האלו שנתקלתם בהם לקראת הפסגה ואין שביל ברור.. הליכה מאוד קשה ומעצבנת - 2 ק"מ על המפה לקחו לנו כמעט שעה וכמה וכמה קרסולים עקומים. אז להזהר ולתכנן זמנים בהתאם.
הפסגה השניה יפה ומספקת נוף לפסגה הגבוהה ביותר ברכס והמרוחקת מערבה. לשם לא הגענו.
הירידה מהפסגה המערבית היא דרך שביל מאוד תלול היוצא 20 מ' מזרחית לצלב הענק שממוקם בקצה הכיפה. לא לרדת סתם! מאוד תלול - יש שביל מסומן, תשתמשו בו. המשך השביל מסומן וברור, בין שיא הגובה שממנו ירדתם עד לנקודת הקמפינג הראשונה יש גיא קטן ולא מסומן במפה. כשמגיעים לנקודת הפניה שמאלה בשביל הירוק, זהו שטח יחסית פתוח עם מבנה תפילה קטן ולא ברור.. יש שלט ברור שמורה על הירידה שמאלה למטה לכיוון הגיא על השביל הירוק והמרחק והזמן שמצוינים - מדויקים. שעתיים וחצי הליכה אם אני זוכר נכון.
בהמשך הדרך לפני שמהשביל הירוד יוצא שביל אפור לכיוון מזרח יש בריכת מים גדולה וצלולה שאפשר לשחות בה. המשך ההליכה נוחה, בתוך היער עד שיוצאים בתחתית האתר.

VODA club - כן זה קצת לא קשור אבל בעיירההזו יש אתר נופש שקוראים לו voda club. אגם מלאכותי ענק שאפשר לראות במפה גם, עם מקומות לרבוץ כל היום ובתשלום של 60 ש"ח (450 גריבנא) מקבלים כניסה למתחם ספא וסתלבט מדהים! שווה.. במיוחד אחרי יום הליכה קשה. :-)