Sary Chelek קצת אחרת

טרק של יומיים שעובר בכל האגמים היפים בשמורה שניתן ומומלץ לשחות בכולם!

תאריך הטיולSeptember 2022
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתמאי-אוקטובר

דרכי הגעה+התארגנות

כדי להגיע לשמורת סארי צ'לק צריך להגיע לאיזור הכפר Arkit שאליו ניתן להגיע מהעיירה Tash komur שנמצאת על הדרך הראשית אוש-בישקק. לכן זמן טוב לקפוץ לטרק הזה זה כשאתם נמצאים בדרך שבין אוש לבישקק. אז בתכלס כל מרשוטקה או מונית משותפת יכולה לעצור לכם שם. מטאש קומור יש מרשוטקה אחת כל יום לכפר ארקיט בשעה 13:00 כך שאם אתם בונים על המרשוטקה הזאת תנסו לתכנן להגיע לעיירה בסביבות השעה הזו זה בערך 8 שעות נסיעה מבישקק. בכל אופן מאותה תחנת אוטובוס יש גם מוניות משותפות שלוקחות עד לציר הראשי שעולה לארקיט כך שקל לתפוס טרמפים.
טאש קומור לא נראה מקום מי יודע מה ממליץ לעשות את ההתארגנות מאיפה שמגיעים ולא לבנות על זה . בטח לא מבחינת גז וכו.

בגדול תכננתי לעשות הטרק המוכר שהוא כמעט מעגלי(מצורף תמונה) בשלושה ימים. שבתכלס בדיעבד הבנתי שכדי לעשות אותו צריך להגיע לארקיט ומשם טרמפ או הקפצה עם רכב עד אגם kyzyl kul ולא הכפר. אני אמרתי את השם הזה לטרמפ שלי והוא לקח אותי הרבה יותר מזרחה למקום שנקרא ככה לטענתו.
החוסר הבנה בינינו הביא לשינוי בתכניות שלי שבדיעבד אהבתי מאוד. מצורפת תמונה של המסלול שביצעתי בפועל.
בכללי הטרק מתנהג בגבהים מאוד נמוכים רוב הזמן שוהים ב 1800 מטר והפס נמצא ב 2400 כך שחם שם מאוד וזה הופך את השחייה באגמים לאטרקציה נהדרת, ובנוסף הופך את הטרק הזה לרלונטי לדעתי גם בחודשי הקצה מאי/אוקטובר.

יום 1- מהכפר המזרחי לארקיט לאגם Kara Suu

מרחק- 12.5 קילומטר
גובה מינימלי- 1100
גובה מקסימלי- 1800
גובה סופי- 1800
סהכ עלייה- 862
סהכ ירידה -229
נקודות למילוי מים- יש רק בנחל המרכזי שהולכים לאורכו כל הדרך לשיקולכם מבחינת טיהור/סינון.
שעת יציאה: 12:30
שעת הגעה : 17:00
אז כמו שכתבתי קודם התכנון שלי השתנה בעקבות הטרמפ ומאיפה שירדתי יש פשוט כביש עפר מאוד ברור שעולה עם הנחל לכיוון אגם Kara Suu המקום שתכננתי לסיים בו את היום הראשון בכל מקרה רק מכיוון אחר. ההליכה מאוד נוחה וקלילה אך חם מאוד מאוד ומדובר כבר בתחילת ספטמבר. ההליכה דיי משעממת למרות שממש הולכים בתוך הכפר וכבר היה אפשר לראות את הילדים הולכים לבית הספר או חוזרים בדיוק נפתחה שנת הלימודים וזה היה נחמד. בנוסף יש מלא פינות חמד בנחל לשחות בהם וחם כל כך שזה מתבקש.
לקראת הסוף יש עלייה קצת תלולה יותר שעוקפת סדרת מפלים חמודה ממש ומגיעים לאגם. מכאן חישבתי מסלול מחדש והבנתי שאם אני ממשיך מכאן את הטרק כמו בתכנון המקורי אני לא אעבור בשאר האגמים ואגיע לסארי צלק האגם המרכזי רק מהכניסה הצפונית שלו שחוזרים תמיד בסיפורי דרך שהיא פחות יפה ונוחה לשחייה. לכן החלטתי ללכת למחרת לכיוון ארקיט דרך כל האגמים ולסיים את הטרק.

יום 2- מ Kara Suu ל Arkit דרך כל האגמים

מרחק- 24 קילומטר
גובה התחלתי- 1800
גובה מקסימלי-2440
גובה סופי- 1400
סה"כ עלייה- 1178
סה"כ ירידה- 1578
נקודות למילוי מים- אין בכלל בעלייה והירידה מהפס עד לערוץ שנשפך מאגם סרי צלק לאגם קיזל קול.
שעת יציאה- 10:00
שעת הגעה- 19:00
יצאתי מהאגם לכיוון העלייה לפס השביל מטפס בשלוחה ומשם ממשיך בגדה הימנית לכייון העלייה לפס בערוץ. מטפסים יחסית צמוד לערוץ כל הדרך עד שיש פיצול ערוצים נוסף עם סימון של חצים אדומים על סלע שמהנקודה הזו יהפוך לסימון שבילים חוזר בטרק. החץ מורה לפנות בערוץ שממשיך ימינה ומכאן עולים איתו עד הפס. סה"כ כל הטיפוס של הפס לקח לי שעה וחצי. משם הירידה מאוד תלולה , בהצלחה לעולים מהצד השני. בסוף הירידה מגיעים לאגם הראשון להיום IrI kul. למי שרוצה לשחות בו ממליץ לרדת אליו בהתחלה לאחר מכן הוא לא נגיש ומלא בעשבייה. בנקודה מסוימת שמסיימים להקיף את האגם ממערב צריך לפנות ימינה ולא להמשיך בשביל גיפים כדי להמשיך לאגמים הבאים. חוצים את הנחל מקיפים עוד אגם קטן משמאל. ומתחילים לעלות לכיוון צפון לנקודת תצפית מדהימה על סארי צלק וקיזיל קול. משם ממשיכים צפונה עד שרואים אגם קטן מימין ומשם לא להמשיך בשביל אלא לפנות שמאלה לכיוון שביל שיורד בערוץ דוך לקיזיל קול. בקיזיל קול אני ממליץ לעצור ממש איפה שהנחל נשפך לאגם. זו הנקודה היחידה ביום הזה למילוי מים ואחלה נקודה גם לשחייה באגם. משם אני ממליץ ממש לא לוותר לא משנה באיזה מסלול אתם גם בארוך לא לוותר על הכניסה הדרומית של הסארי צלק היא מדהימה לשחייה וממש יפה בניגוד למה ששמעתי על הצפונית. כדי להגיע אליה במקום לחצות את הנחל לכביש פשוט הלכתי על הגדה הימנית מסביב עד השלב שבו הכביש בעצמו חוצה לגדה הימינית של הנחל ומשם המשכתי עם הכביש עד החניית רכבים לירידה לאגם. משם ירדתי לשחות באגם ולאחר מכן התחלתי ללכת חזרה על הכביש כל הדרך לכיוון ארקיט. היו שם לפחות 3 רכבים אופציונליים לטרמפ אך לצערי פסספתי את כולם כי עצרתי לאכול עם משפחה קיריגזית שהזמינה אותי להצטרף אליהם ובזמן הזה כל הרכבים חלפו. כך יצא שהלכתי דיי הרבה בפועל על הכביש עד שהייתי רחוק 4 קילומטר מארקיט שם עצר לי פתאום רכב עם ישראלים ולקחו אותי עד הגסטהאוס של Sabira בארקיט שדוברת אנגלית.
היא סיפרה לי שמחר בבוקר יוצאת מרשוטקה ישירה ממש מהגסטהאוס שלה עד בישקק.

• בכל נתיב שתבחרו ממליץ לא לוותר על הכניסה הדרומית לסארי צ'לק למרות שהיא דורשת סטייה מהמסלול.
  • אם אתם יכולים מומלץ לא להגיע עם ציוד ספייר שצריך להשאיר בגסטהאוס כלשהו ולחזור אליו. ככה תהיה לכם יותר דינמיות להתחיל ולסיים איפה שתרצו את הטרק.
  • כמו שמצוין בסיפור אין יותר מדיי נקודות למילוי מים יחסית לשאר הטרקים בקירגיסטן ובנוסף הוא חם יותר משמעותית. ממליץ להצטייד בכמות מים בהתאם.
  • היה חם מאוד יחסית, לכן לדעתי זה יכול להיות טרק שמתאים גם בחודשי הקצה (מאי/אוקטובר). בנוסף גם בלילה לא היה קר במיוחד ככה שפליז לגמרי הספיק וניתן לוותר על ציוד חם כמו מעיל כובע כפפות ולחסוך משקל מיותר.