Heights of Alay- טרק מעגלי סארי מוגול

הטרק המעגלי ברכס אלאי מצפון לסארי מוגול. טרק מעולה וכל כך מגוון בנוף.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

רקע

הטרק מעגלי ויוצא מהכפר סארי מוגול.
טרק נפלא על רכס alay וכל כך מגוון בזכות השינוי בגבהים בכל יום מחליפים נוף וצבעים. ניתן לעשות את הטרק ב 4-5 ימים תלוי בקצב ובכמות שעות ההליכה ביום. בנוסף למי שמעוניין בעונה(יולי-אוגוסט) יש יורטים לאורך הדרך כך שניתן לעשות את הטרק בלי אוהל. חשוב כמובן לוודא לפני שיש יורטים במקומות הלינה המתוכננים ולעשות בוקינג מראש.

התארגנות+דרכי הגעה

הטרק נמצא בדרום המדינה לכן יש להגיע קודם כל לעיר osh ניתן להגיע או בטיסת פנים מבישקק או בנסיעה במרשוטקה / מונית משותפת. למגיעים מהארץ ורוצים לנחות ישר באוש הבנתי שיש טיסות של פגסוס שנוחותות ישר באוש.
אני לקחתי מונית משותפת מהאוש בזאר בבישקק בגדול מהרגע שמתחילים ללכת בחלק הדרומי יחכו מלא נהגים שמנסים למלא מוניות שיצעקו אוש אוש. הנסיעה עלתה לי 2000 סום וארכה 13 שעות כולל עצירות.
באוש אפשר להתארגן על אוכל עשיתי את זה בסופרמרקט גדול שנקרא גלובוס. (מצורף מיקום בסוף) וישנתי בפארק הוסטל שהיה אחלה מקום.
את הדרך מאוש לסארי מוגול אפשר לעשות במרשוטקה בעלות של 500 סום או במונית משותפת ב 700 שניהם יוצאים מאותה תחנה. המרשוטקה יוצאת בשעה 14:00 והמוניות יוצאות קצת לפני הצלחתי לתפוס אחת ב 13:00. הנסיעה לוקחת 3 וחצי שעות בערך. סארי מוגול כפר מדהים שיושב בעמק בין הרי הפמיר לרכס Alay ומספק נוף מדהים.
בסארי מוגול ישנתי בגסטהאוס שנקרא Lenin peak אחלה מקום עם אירוח נהדר של הבעלים עבדול שתמיד שמספק ארוחת בוקר ערב ולינה ב 1500 לאדם. בנוסף בכל פעם שנכנסתי לדייניג רום קיבלתי תה לחם ועוגיות. הוא גם אחלה כתובת אם אתם צריכים הסעה לטרק או למקום אחר בסביבה.

יום 1- מ sary mogol ללינה בגובה 3400

אורך 17.9 קילומטר
גובה התחלתי- 3400
גובה מקסימלי- 4300
גובה סופי- 3400
נקודות למילוי מים- רוב היום בעיקר שהולכים לצד הנחל המרכזי וגם יש נביעות.
סהכ -
עלייה 1123
ירידה 1057
יציאה 9:15
פס 13:30
הגעה למחנה 18:15
הגיעו לגסטהטוס זוג ישראלים נוסף ויצאנו יחד ברכב בדרך ג'יפים שחוסכת 12 קילומטר הליכה בערך לכיוון סארי מוגול פס. הנסיעה נגמרת בגובה 3400 ועלתה לנו 1500 סום יחד. 400 מטרים אחרי שהדרך גיפים נגמרת בכל המפות מסומן שצריך לחצות לגדה הימנית ולחזור לשמאלית לאחר כמה מטרים נוספים. החצייה הזו מיותרת הנחל זורם ממש חזק ואין דרך לחצות אותו בלי להירטב. אנחנו מצאנו שביל ממש נוח שנמצא על הדרדרת בגדה השמאלית ומתחבר חזרה לשביל המרכזי כמו שמסומן במפה. לאחר מכן ממשיכים עם הנחל שפונהה צפון מערבה וחוצים קצת אחרי העיקול לגדה הימנית עד שהשביל יורד ממש לנחל. משם יש פיצול שבילים אחד שממשיך בנחל עצמו ולא נוח להליכה ואחד שעולה על השלוחה בגדה השמאלית. הרבה יותר נוח ללכת שם. משם השביל מתחבר חזרה לנחל וכבר ניתן לראות בבירור את כל הדרך לפס שנמצאת מימין לנחל. הפס בהחלט ההייליט של הטרק נוף מדהים לצמד אגמים והרים מושלגים. הירידה מהפס תלולה מאוד ואחריה ממשיכים צפונה בהליכה נינוחה לצד הנחל בגדה הימנית. בשלב מסוים צריך לחצות את הנחל לגדה השמאלית אני לא שמתי לב ולא עשיתי את זה בזמן ומצאתי את עצמי הולך על מרעול מסוכן. פתחתי את הטלפון והבנתי שטעיתי חזרתי קצת אחורה וחציתי חזרה לפי השביל. מסקנה חשובה מכאן שכדאי להצמד לצד של הנחל שהשביל מראה כדי להמנע מטעויות ולהיות ערניים לזה.
משם המשכתי בירידה עד שהגעתי למקום נחמד להקים אוהל קצת מתחת ליורטים אחרי חציית הנחל בגשר חזרה לגדה הימנית.

יום 2- מגובה ל3400 לגובה 2900

אורך 16.6 קילומטר
גובה התחלתי 3400
גובה מקסימלי 3400
גובה סופי 2900
סהכ עלייה 866
סהכ ירידה 1392
נקודות למילוי מים- יש לאורך כל היום במחנה המים הופכים לחומים בשעות הערב אבל יש נביעה בתחילת העלייה בערוץ של sary bel
יציאה 9:00
הגעה למחנה 16:00

היום השני מתחיל במגמת ירידה בנחל בגדה הימנית עד שחוצים במעבר ברור על גשר לגדה השמאלית
משם ממשיכים למטה עד שנפגשים עם כביש והכפר סארי מוגול(כפר אחר עם אותו שם). מהנקודה הזו ממשיכים בכביש סלול מזרחה עד שהכביש והנחל המרכזי מתעקלים צפונה. שמה נכנסים בערוץ שהולך מזרחה. ליד הכניסה לערוץ יש נביעה וניתן למלא שם מים. כמובן שכדאי לסנן כי יש עדיין בקר באיזורים האלו. מכאן ממשיכים בעלייה דיי תלולה לכיוון פס kosh moynok בגובה 3200 ולאחר מכן יורדים מהפס לכיוון הנחל המרכזי. שם הקמתי את האוהל. הנחל הזה הופך בשעות הערב ממים צלולים לחומים ממש. אבל אם חוצים את הגשר לכייון העלייה של הערוץ של מחר יש נביעה של מים צלולים תמיד.

יום 3 מגובה 2900 לגובה 3100

אורך 22.8 קילומטר
גובה התחלתי 2900
גובה מקסימלי 3050
גובה סופי 3050
סהכ עלייה 1344
סהכ ירידה 1137
יציאה 9:30
הגעה 18:00
נקודות למילוי מים- בעלייה בערוץ לסארי בל, בירידה לערוץ שמוביל לכפר ולאורך ההליכה לצד הנחל המרכזי בסוף.
מתחילים בעלייה לכיוון סארי בל במעלה הערוץ וצריך לפנות שמאלה בזמן לכיוון האוכף משם מתחילים ללכת יחסית במישור לאורך הגדה השמאלית. כאן הנוף ממש משתנה וניתן לראות מצוקים יפים בצבעים אחרים לגמרי. בכללי הנוף ביום הזה משתנה כל כך הרבה פעמים ולדעתי היה היום הכי מיוחד בטרק. ממשיכים ללכת בשביל מאוד ברור שבסופו לוקח אותנו לעוד אוכף עם דשא ותצפית יפה ממש. משם ממשיכים לרדת על השלוחה שמשמאל לערוץ ובמהלך הירידה לשים לב לפיצול שבילים קריטי. השביל הברור יותר ממשיך בעלייה לכיוון כביש שיורד לכפר בעקיפה של הערוץ. ויש שביל שיורד ישר לתוך הערוץ. לא לפספס את זה הירידה בערוץ הרבה יותר יפה ומיוחדת הצבעים שם משגעים הכל ירוק וזורם במלא נביעות לאורך הדרך. וניתן לראות ממש סלעים אדומים עם פרצופים בדרך.
משם ממשיכים לרדת עד שמגיעים לכפר ציורי וכל כך יפה שבו ממשיכים בהליכה ארוכה לצד הנחל בכביש עפר. עם הכביש עולים עד לגובה 3050 שם יש מעיין ומחנה יורטים קצת אחריו וזה מקום
מעולה להקים אוהל.

יום 4 מגובה 3100 לסארי מוגול

אורך 27.4 קילומטר
גובה התחלתי 3050
גובה מקסימלי 4150
גובה סופי 3000
סהכ עלייה 1333
סהכ ירידה 1383
נקודות למילוי מים יש לאורך כל היום.
יציאה 8:30
פס 14:30
הגעה לסארי מוגול- 18:30
היום מתחיל בעלייה בכביש שבשלב מסוים הופך לשביל. בערך גובה 3450 אחרי שפוגשים במעיין צמש צלול שעובר על השביל חוצים את הנחל לגדה השמאלית ומתחילים בטיפוס לפס במעין שביל שעושה סלולומים כאלה. בשלב מסוים השביל מתפצל אחד ממשיך לעלות בערוץ והשני מתפתל בגדה הימנית מעל הערוץ. אני עליתי בשביל שמעל הגדה כי הוא היה נראה מאוד נוח בהחלט היה מאוד רחב בתהחלה עד שבמעבר מסוים הוא פתאום נעלם לגמרי וצריך לחצות דרך מרעול דק לגדה שמעל הערוץ שעולה לפס והמעבר היה קצת על דרדרת ולא הכי נוח בעולם. חברה שעלו בערוץ אמרו שהיה אחלה לגמרי לטפס משם. שתי הדרכים בסוף נוחות וטובות רק צריך לשים לב שאם מטספים מהערוץ לראות שחוצים לגדה הימנית בזמן. הפס נותן אחלה נוף ואם תפסתם יום שרכס הפמיר לא מעונן זכיתם! משם יורדים בדרך דיי ברורה עד שמגיעים לקמפ יורטים וממנו יש חיבור לכביש. החלק של ההליכה על הכביש הוא משהו 12 קילומטר. קחו בחשבון שאם רוצים להזמין הקפצה על הפס יש קליטה סלולרית ולפעמים גם אינטרנט אז זה הזמן להזמין. אני ראיתי שאני בסדר בזמנים ויש עוד כוח אז בניתי על טרמפ בדרך או פשוט ללכת הכל ברגל
לצערי כל הרכבים שחלפו היו לכייון השני. המסקנה שלי שכנראה יהיה קל למצוא טרמפ כנראה בבוקר.

• חציית נחלים- למעט מה שתיארתי ממש בהתחלה של היום הראשון מאוד כדאי להצמד לגדה הנכונה של הנחל ולחצות בהתאם לסימון השבילים במפה.
  • יורטים- לאורך כל הטרק היו יורטים אם מתאים לכם לעשות את הטרק בלי אוהל אפשר לקבוע מראש מקומות לינה בטרק. ובנוסף גם להצטייד בסוסים ומדריך.
  • כיוון הטרק- מאוד ממליץ לעשות את הטרק מפס סארי מוגול לגיפטיק פס מפני שאת שני הפסים קל לטפס ולרדת יותר בכיוון הזה. סארי מוגול משמעותית קשה יותר מהכיוון השני.
  • משני צידי הטרק יש אפשרות לחסוך דרך ג'יפים בהקפצה ובמידה ואתם רוצים להזמין הקפצה תוך כדי הטרק יש קליטה סלולרית על הפסים.