Ak Suu Traverse טרק

טרק מדהים מהכפר Jyrgalan עד Jeti oguz. גרסה מעניינת יותר למי שמעוניין לעשות את טרק האלא קול המוכר אך להנות גם מאיזורים הרבה פחות מתוירים.

תאריך הטיולAugust 2022
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

בכל איזור קרקול יש כביש ראשי שנע ממערב למזרח ועליו יש לא מעט כפרים לכל כפר כזה יש עמק , עם נחל מרכזי שזורם מדרום לצפון. שני העמקים הפופולרים ביותר באיזור לטיול הם altin arashan ועמק karakol שבדרכ בטיול של שלושה ימים מתחילים בעמק קרקול מטפסים לאלא קול פס המפורסם ומסיימים בעמק אלטין אראשן במעיינות חמים. אך לאורך הדרך כמו שציינתי יש עוד עמקים רבים על רכס הטאי שאן שאפשר לחצות אותם ובעצם לבחור בעצמכם את אורך הטרק שתרצו באיזה עמק להכנס ובאיזה לצאת. אני בחרתי להכנס בעמק jyrgalan ולסיים בעמק Jeti oguz. את הטרק פרסתי בשישה ימי הליכה + יום מנוחה שלם באמצע. בצורה כזו הטרק מאוד אינטנסיבי וכולל המון עלייה וירידה ביום אך מצד שני הצטיידתי בפחות מזון.

התארגנות+דרכי הגעה

העיר המרכזית להתארגנות לטרק היא קרקול. לקרקול ניתן להגיע מבישקק במרשוטקה בכל שעות היום. אני עשיתי את הדרך מאוש בטיסה ל Tamchi שנמצא על אגם איסיקול כשלוש שעות נסיעה בערך מקרקול.
ישנתי ב Duet hostel שבהחלט מומלץ מאוד. יש המון תיירים בהוסטל והעובדים דוברים אנגלית ברמה גבוהה וזמינים לשאלות בכללי. בנוסף יש במקום אחלה מסעדה/בר וזה נחמד מאוד.
למי שצריך גז הברגה.יש בחנות ציוד שצמודה להוסטל דקה הליכה הם ידעו להפנות אתכם לשם.
משם הייתי צריל מרשוטקה לגירגאלן. זו מרשוטקה 331 שיוצאת כל יום בשעות 8:30/13:30/16:30 ככה שאם אתם רוצים לחסוך יום ולטייל קחו את הראשונה ותגיעו 15 דקות לפני לפחות כדי שיהיה לכם כיסא. הנסיעה אורכת כשעתיים בערך.

יום 1-מ Jyrgalan לתחילת פאס Terim

מרחק 13.7 ק"מ
נקודות למילוי מים- לאורך כל היום
המרשוטקה הגיעה לכפר בערך בשעה
10:30 ומשם יצאתי לדרך כבר ב 11:00
זה יום יפה ורגוע בהליכה לצד הנחל שהופך עם הזמן לשביל גיפים מסודר. העלייה דיי מתונה ולקראת הסוף השיפוע קצת עולה והקרקע וזרימת הנחל קצת משתנים ונראים יותר ביצתיים. הגעתי בשעה 16:00 ממש מתחת לערוץ שמטפס לפס Terim ומשם בעצם מתחילים לחצות לעמק הבא. בחרתי לישון בתחתית הערוץ והלשאיר את הטיפוס למחר. בדיעבד למי שמתכנן כמוני בשישה ימים הייתי ממליץ לטפס במידה ומזג האוויר מאפשר אחרת זה הופך את הימים הבאים לקשים יותר, ובנוסף זה מקום לא כזה נחמד ללינה.

יום 2-מפאס Terim לתחתית פאס Alyansh

מרחק 18.3
גובה התחלתי 3100
גובה מקסימלי 3500
גובה סופי 3150
סהכ עלייה 1600
סהכ ירידה 1530
נקודות למילוח מים: לאורך כל היום חוץ מהטיפוס והירידה של פאס Terim
זה היה יום מאוד ארוך שכלל סהכ שלושה פסים בגובה 3500 (Terim, buz ochuk, ואחד נוסף ללא שם.)
התחלתי את המסלול ב 8:30 אין באמת כל כך שביל ברור שעולה לפס ופשוט צריך לעלות לצד הערוץ איפה שהכי נוח הטיפוס דיי תלול ויבש לאורך כל הדרך עד הירידה לעמק. לאחר סיום הטיפוס לפס צריך להמשיך בירידה עם הערוץ שממשיך מערבה לעמק. ממה שאני ראיתי אין גשר על הנחל הזה, למרות שנאמר לי לי ש600 מטר צפונה אמור להיות אחד. בכל אופן אני בדיוק ראיתי בן אדם עם סוס שם שהחצה אותי תמורת 200 סום. שם עצרתי למנוחת צהריים עד 12:00 והתחלתי לטפס לפס buz ochuk. הטיפוס דיי תלול אך לאורך כל הדרך יש מים זורמים מהערוץ מהירידה מהפס יש כמה אופציות לדעתי להליכה שחלקן עוברות דרך אגמי בוז אוצוק. אני פשוט המשכתי בדרך היעילה במעלה הנחל עד שהגעתי לטיפוס לפס נוסף בגובה 3500 שהיה תלול מאוד ובתכלס בלי שביל נורמלי. משם ירדתי לנחל והקמתי אוהל ליד נביעה. זה היה יום ארוך שהסתיים ב 19:00.

יום 3-מתחתית פאס Alyansh לעמק Altyin Arashan

מרחק- 22.6 קילומטר
גובה התחלתי 3150
גובה מקסמילי 3670
גובה סופי 2520
סהכ עלייה 1360
סהכ ירידה 2010
גם היום אינטסיבי כמו הקודם עם חציית שני פאסים גבוהים 3600 וירידה לשני עמקים נמוכים.
ידעתי שהיום הזה גם הולך להיות ארוך לכן יצאתי ב 8:30 שוב ומתחילים בחציית הנחל וטיפוס בערוץ לכיוון פס Alyansh הדרך לפס יפה ועוברת בין שני אגמים. מהפס ממשיכים לרדת בערוץ לכיוון נחל שיוצא מקרחון שהיה יפיפיה במפות השביל שעובר בנחל נקרא glacier valley trail. הליכה יפיפיה שהייתה מפוצצת בחיות בקר בירידה נינוחה לכיוון עמק Ak suu.
ממש בהגעה לעמק היה אפשר לראות גשר שמחצה רק חצי מהדרך. חציתי איתו ומשם הורדתי נעליים וחציתי באיזור רדוד של הנחל. בפועל חיכה לי שם מישהו שהציע שאוכל אצלו צהריים. הגשר שלו היה נראה ממש חדש וכנראה טריק שיווקי דיי טוב. בפועל הוא לא גילה לי ש400 מטר ממש מול הערוץ שצריך להתחיל לעלות בו מערבה יש גשר שמחצה את כל הנחל.לאחר החצייה עשיתי הפסקת צהריים. משם התחלתי לטפס בעלייה מאוד תלולה של 800 מטר בערך לכיוון פאס אלטין אראשן אחרי שעתיים בערך של טיפוס הגעתי לפס בשעה 16:00 משם הכל בירידה חדה לכייון עמק אלטין אראשן לצד הנחל. הגעתי לעמק באיזור 18:30 הקמתי את האוהל ואכלתי ארוחת ערב ב Elza guesthouse. עמק אלטין אראשן מאוד התפתח יש באיזור גם גסטהאוסים מעבר ליורטים הרגילים.

סיכום שלושת ימי ההליכה הראשונים

החלטתי לסכם בקצרה את הפרק הראשון של הטרק מפני שהוא היה מאוד שונה מההמשך. החלק מ גירגאלן לאלטין אראשן היה מאוד לא מתויר השבילים פחות ברורים ואין כמעט יורטים לאורך הדרך בטח לא כאלה שמיועדים לתיירות. למי שמחפש חוויה יותר שקטה וטבעית החלק הזה לגמרי מדהים. מכאן ועד ג'טי אוגוז הדרך הרבה יותר מלאה בתיירים ובתכנון נכון ניתן לישון ביורט כל לילה.

יום מנוחה באלטין אראשן

השלושה ימים הראשונים היו אינטסיביים החלטתי לקחת יום מנוחה שלם ולהתפנק בגסטהאוס ובמעיינות החמים. החלטה מעולה מפני שאכלתי בגסטהאוס ככה שלא צריך לסחוב אוכל נוסף לעצירה הזו. ביום זה הלכתי משהו כמו 20 דקות עם הנחל לכיוון צפון ואז ירדתי בשביל שמוביל למעיינות החמים בדיוק איפה שהשביל הראשי מתנתק לגמרי מהנחל לכיוון Ak suu.
היה נהדר במעיינות בגדול יש שלושה. הראשון ממש קרוב לנחל הכי נמוך והיה דיי מעפן והבאים על המשך השביל צמודים אחד לשני שניהם מעולים ונעימים. בפועל שחזרתי פגשתי קבוצה ענקית של ישראלים בטיול מאורגן והם סיפרו לי שלכל גסטהאוס יש תשתית משלו למעיינות חמים ב 200 סום כניסה למי שרוצה לחסוך את ההליכה, אך זה מוגבל בזמן לדעתי 45 דקות.

יום 4- מעמק Altyin Arashan ל Siorta Hut

מרחק: 15.5 קילומטר
גובה התחלתי 2513
גובה מקסימלי 3900
גובה סופי 2900
סהכ עלייה 1620
סהכ ירידה 1185
נקודות למילוי מים- לאורך כל הדרך למעט אלא קול פס ועד שיורדים מהאגם.
יצאתי מוקדם ככל הניתן אחרי ארוחת בוקר ב 8:30 ממש צמוד לגסטהטוס יש גשר שמחצה לגדה השנייה ומשם הולכים איזה 20 דקות לכיוון דרום ומתחילים לטפס בערוץ. הטיפוס מאוד נוח בשביל מסודר ובשיפוע יחסית מתון לאורך כל הדרך. לאחר 4 שעות בערך הגעתי ממש צמוד לעלייה האחרונה לאלא קול פס. משם יש 150 מטר עלייה אחרונים בשיפוע תלול מאוד. יש בתכלס שני נתיבי עלייה השמאלי מביניהם יותר נוח ובו טיפסתי. הנוף מהפס באמת מדהים אין מה לומר לגמרי ההייליט של הטרק. כיף נוסף לעשות את הטרק מהכיוון הזה הוא שנוף נפתח ברגע אחד לאחר העלייה שלא כמו מהצד השני שרואים כבר את האגם מלמטה לאורך כל הטיפוס לפס. על הפס היה נחמד כמו שאמרתי מהחלק הזה פוגשים הרבה אנשים ויצא לפגוש כל כך הרבה חברה שראיתי עד כה בטיול בקירגיסטן וזה היה נחמד מאוד ועל כן שהיתי לא מעט זמן באיזור האגם והפס. רק באיזור 16:30 התחלתי לרדת בערוץ התלול מתחת לאגם. הוא גועש במפל מדהים וזורם חזק. הליכה שם ממש תלולה ולכן לקח לי הרבה יותר זמן מכל הירידות במהלך הטרק. ב 18:00 הגעתי לsiorta מחנה אוהלים ויורטים שנמצא בין האגם לעמק. הקמתי שם את האוהל. בגדול בשעה 19:00 מישהי מהמקום אמרה לי שאסור לי להקים כאן את האוהל ושאם אני רוצה לא לשלם על "החנייה" אז להזמין ארוחת בוקר/ערב. החלטתי לשמור את ויכוחי הפרייבט פרופרטי לנחל האסי בארץ ולקחת פשוט ארוחת בוקר. שימו לב לזה ותקימו את האוהל שלכם קצת מרוחק מאזורי היורטים.

יום 5- מ Siorta Hut לתחתית פס Teleti

מרחק 16.6 קילומטר
גובה התחלתי 2900
גובה מקסימלי 3800
גובה סופי 3000
סהכ עלייה 1460
סהכ ירידה 1414
נקודות למילוי מים לאורך כל היום.
יצאתי ב 9:00 אחרי ארוחת בוקר גם הירידה מכאן לכיוון העמק מאוד תלולה ולוקחת לא מעט זמן ממש בסוף הירידה יש גשר וניתן לעבור בקלות לגדה השנייה. ממשיכים משהו כמו 3 קילומטר דרומה וממשיכים בטיפוס לעבר פס טלטי. הטיפוס מתחיל בערוץ בשלב מסוים כשהנחל פחות גועש ניתן לחצות לגדה השנייה. הטיפוס מאוד תלול וזה היה הפס הכי קשה לטיפוס לאורך כל הטרק מבחינתי. רק בשעה 16:00 הגעתי לפס והיה מספק להגיע לפס האחרון בטרק. על הפס התחיל לרדת גשם משם המשכתי בירידה לכיוון eco trek. מחנה של טרק שממשיך לקרחון שניתן לראות ממש יפה משם.

יום 6- מתחתית פס Teleti ל Jeti oguz

מרחק 18.8 קילומטר
גובה התחלתי 3000
גובה מקסמילי 3000
גובה סופי 2000
סהכ עלייה 226
סהכ ירידה 1188
נקודות למילוח מים לאורך
היום האחרון. כל הלילה היה גשם וכך גם הבוקר. הכנתי ארוחת בוקר באוהל וחיכיתי בגדול שהגשם יפסיק כמו שקרה ברוב הימים. אך היום הזה החליט להיות גשום לאורך כל היום ובשעה 10:00 כשהבנתי כשזה לא הולך להשתנות קיפלתי האוהל ובפעם הראשונה בקירגיסטן היה גם שימוש למכנס הגשם שלי.
ממשיכים לרדת עם הנחל לכיוון גטי אוגוז בשלב מסוים צריך לחצות לגדה השנייה עם גשר. מהרגע שמגיעים לעמק גטי אוגוז בגדול הולכים על כביש מאוד נוח שחוצה את הנחל מדיי פעם ככה שאין צורך להרטב. בשלב מסוים הכביש נהיה ממש כביש אספלט וההליכה נהיית משעממת שם לקחתי טרמפ עם משפחה רוסית שטיילה שם שהיו ממש נחמדים ולקחו אותי עד ההוסטל בקרקול.

• מזג אוויר- זכיתי למזג אוויר דיי נוח אבל ככלל שעות הערב בערך מ 17:00-19:00 היו מאופיינות ברוחות וגשמים שבדרכ חלפו ב 20:00. מצד שני יכולים להיות בכיף ימים גשומים רצופים כמו שזכיתי ביום האחרון. לכן אני ממליץ להצטייד באוהל שיש לכם מקום לבשל ולשהות בו ולא אוהלי מנהרה קלסטרופובים כאלה או bivy.
  • לינה- תכננו לישון במקומות נמוכים ככל הניתן זה הרבה יותר נעים לבלות בלילה ההבדלים בטמפרטורה קריטיים בשינויי הגבהים.
  • ניווט ותכנון- השתמשתי באפליקציה gaiamaps אמנם עולה כסף אך שווה זהב. המפה הטופוגרפית ברמה גבוהה ויש אופציה לתכנן מסלול ולהבין כמה עליה וירידה יש דיי קריטי בשביל התכנון במיוחד בפרק הראשון של הטרק.
  • יום מנוחה- מאוד נהניתי מהיום מנוחה באלטין אראשן זה מקום ממש נחמד לנוח שאני ממליץ לתת זמן ראוי לחוות אותו.
  • Duet hostel - מקום שאני מאוד ממליץ לישון בו אם אתן בקרקול. הם בעלי ידע רב ועזרט לי בהכל מלמצוא גז ועד תחנת האוטבוס לגירגאלן.