אזנגטה למטייל העצמאי

אחד הטרקים היפים בדרום אמריקה, העובר במיטב תווי הנוף של הרי פרו

תאריך הטיולMay 2015
עונה מומלצתמאי-ספטמבר

הר האזנגטה היינו ההר הכי גבוה בדרום פרו המתנשא לגובה של 6384 מטרים, וממקום כ100 ק"מ מזרחית לקוסקו.הטיול הפופלרי באזור הוא טיול סוסים של יומיים שלוש היוצא מעיירה טינקי, אבל טיול זה עובר רק בחלק קטן מהמקומות המדהימים הסובבים את ההר, ולכן על מנת לחוות את עוצמת המקום מומלץ לעשות את הטרק ההיקפי של ה4,5 ימים. למי שכבר רגיל לגבהים ועשה כבר טרק אחד או שניים בדרום אמריקה אני ממליץ לעשות את הטרק הזה ללא סוסים ומדריך. המסלול מאוד ברור מבחינה ניווטי (פשוט מקיפים את ההר) ובנוסף ישנן "בקתות" בהם ניתן לישון בדרך.
החוויה הרבה יותר עוצמתית כאשר יוצאים לטיול לבד ומכיוון שדרכי הגישה נוחות לטרק (וישנם כפרים רבים באזור למקרי חירום) אין להירתע מלעשותו לבד.

התארגנות ודרכי הגעה

כל ההתארגנות נעשתה מקוסקו שם אפשר להשיג את כל מה שצריכים לטרק. מפה אפשר להשיג בשדרת AVE DE SOL היא אומנם לא מפה טופוגרפית אבל יותר טוב מכלום. הטרק מתחיל מעיירת TINKI כדי להגיע לשם צריך לקחת אוטובוס של 3-4 שעות היוצא מהקולסאום הנמצא בפאתי קוסקו( לשם אפשר להגיע במונית 10 סול). ב7:15 בבוקר האוטובוס יוצא לטינקי ועלותו היא 10 סול.
בעקרון הטרק מתחיל מTINKI אך משם הוא ממשיך על דרכי עפר לעיירה UPIS ולמעיינות החמים - שם ההתחלה "האמתית" של הטרק, לכן אם אתם מצליחים לתפוס לשם טרמפ מומלץ. בדרך חזרה פשוט לוקחים אוטבוס מTINKI חזרה לקוסקו (בTINKI יש הוסטלים למקרה שנתקעים).

יום 1

הגענו לTINKI ב10:30 בבוקר שם מיד קפצו עלינו צמד פרואנים שהציע לנו סוסים לטיול, התמקחנו אתם טיפה וכאשר הבנו כי הם לא מתכוונים להוריד את המחיר (כבערך 120 סול ליום לאדם) החלטנו לוותר. מצאנו שם נהג מונית שאמר כי ייקח אותנו לUPIS, אך באמצע הסתבר שהוא רמאי והוא לקח אותנו עד כ3 ק"מ מUPIS כי הדרך לא מספיק טובה (מה שלא הפריע לו לקחת את מלוא הסכום).משם המשכנו עד לUPIS שם הצלחנו לתפוס טרמפ עם משאית עד למעיינות החמים. במעיינות החמים יש מקום מסודר ללינה מים זורמים וכל מה שצריך לכן זו הנקודה המומלצת ללינה בלילה ה1, אבל אנחנו הגענו לשם ב 14:00 והיה מאוד מוקדם לכן החלטנו להמשיך לפס הראשון ולעיירה ARAPA. לאחר כשעה של טיפוס פגשנו רועה צאן בשם מרטין שאמר לנו כי הכפר ARAPA מונה רק בית אחד ושהוא הדייר שם וכי אין מקור מים בהמשך העלייה. בין אם זה נכון או לא החלטנו להישאר. ומרטין הזמין אותתנו לישון בביתו הקטן והצנוע אשר הגן עלינו מהקור שבחוץ. זמן הליכה כללי 4-5 שעות.

ניווט יום1: מהעיירה TINKI יוצא שביל עפר דרומה לUPIS פשוט ממשיכם אתו עד שמגיעים לUPIS(ישנם אנשים רבים בדרך אשר תוכלו לשאול אם אתם מאבדים את הכיוון), אחרי UPIS נצמדים תמיד לשביל השמאלי אשר מגיע בסופו של דבר למעיינות החמים מהמעיינות החמים רואים פס ברור מאוד המקיף את ההר משמאלו, מתחילים את הפס עד להגעה לביתו של מרטין אשר תמיד ישמח לארח (הוא בודד מאוד).

יום 2

את היום השני התחלנו מוקדם בבוקר מביתו של מרטין, היום מתחיל בעוד עלייה של כשעה שעה וחצי עד לסוף הפס. מהפס נשקף נוף יפיפה על שני עמקים ועל הר האזנגטה המרשים. לאחר הפס השכנו במגמה היקפית וירדנו למטה לעמק (לא העמק שרואים מהפס), כאשר בדרך אנחנו פוגשים משפחה חביבה הגרה ביזור. החלטנו לעצור בסוף הירידה לנשנוש וצבירת אנרגיה כי משם מתחיל הפס הארוך ביותר בטרק העולה מגובה 4300 עד ל 5000 מטר. במשך רוב העלייה נשקפים אגמים כחולים מדהימים (כ7 במספר) אשר חלקם נמצאים גם מתחת לקרחונים. אנחנו החלטנו ללכת לאו דווקא בשביל המסומן אלה לשפת האגמים כי זה הרבה יותר יפה. לאחר 2.5 שעות של טיפוס הגענו לסוף הפס ממנו נשקף נוף על הרים אדומים קרחון גדול ואגם עם בקתה בעמק שלמטה.

מהתצפית בסוף הפס יוצא שביל המוביל ללגונה מדהימה הנמצאת למרגלות הקרחון. השביל לוקח כ 10 דקות ומוביל ללגונה מדהימה לכן הוא מומלץ מאוד(מקום מושלם לארוחת צהרים). לאחר הביקור בלגונה ירדנו כחצי שעה לבקתה שלמטה, ונדהמנו לגלות שיש שם שירותים מסודרים ונקיים, ברז וכיור לרחצת כלים וכמובן גם חדר עם רצפת עץ שבו אפשר לישון ולהתחבא מהקור שבחוץ. (בעקרון יש שם בחור פרואני שלוקח 10 סול על לינה בבקתה אבל פעמים רבות הוא לא נמצא שם). זמן הליכה כללי 6-8 שעות. ניווט יום 2: כל היום הזה פשוט הולכים על שביל עפר ברור. השביל מתחיל בעליה לפס, לאחר מכן מקיף את ההר ויורד לעמק.משם הוא מתחיל לעלות עד להגעה לפס ולאחר מכן יורד לעמק השכן.

יום 3

היום מתחיל בפס קשה העולה לגובה 5200 מטר (הנקודה הגבוה בטרק) השביל לא כל כך ברור ובעקרון צריך לעלות לפס כמה שיותר משמאל. העלייה עצמה קשה אבל הנוף שבסוף שווה את זה. בסוף העליי ישנה תצפית פשוט מטורפת על כל האזור - רואים ממנה לגונות בשלל צבעים, קרחונים, הרים אדומים ומה לא. מהתצפית אפשר לראות כי ישנה לגונה מוזרה הנמצאת למטה והביקור בה סוטה רק במקצת מהמסלול.ירדנו למטה במגמה שמאלה עד שהגענו לREFUJIO מפואר ונטוש שכנראה פעיל רק בחודשים מסוימים, מהREFUJIO עלינו ללגונה המוזרה (זמן הליכה כבערך חצי שעה).מכל הטרקים שהיו לי בדרום אמריקה זה היה הדבר המיוחד ביותר שראיתי, הלגונה היינה בצבע אדום והיא מלאה בקרחונים רבים שמגיעים מקרחון שמתנפץ בערך כל 2 דקות, ללא ספק מראה מיוחד ומשונה.

לאחר הביקור בלגונה ירדנו חזרה לREFUJIO ומשם המשכנו לרדת בנחל כשעתיים עד להגעה לכפר קטן, כדי להמשיך צריך לחצות את הכפר ולהמשיך עם כביש העפר שנמצא שם למעלה. כביש העפר מסתיים בנקודה מסוימת והופך לשביל אתו ממשיכים עד להגעה לכפר נוסף, אנחנו החלטנו לישון טיפה מעל הכפר שם הקמנו את האוהל שלנו (זה היה הלילה היחידי שישנו באוהל).זמן הליכה כללי6-8 שעות.

יום 4

גם את היום הזה מתחילים בטיפוס, אל הפס האחרון של הטרק בגובה 5100 מטר. בעקרון גם אם מאבדים את השביל זה מה שצריך לעשות - להמשיך ישר עם הנחל עד שמגיעים לעיקול שמאלה, עולים בעיקול עד שמתמזגים עם שביל כלשהו אשר מגיע לפס לאחר מכן הכל במגמת ירידה). מהפס ישנה ירידה של כבערך שעה עד לפיצול שבילים שם לוקחים את השביל השמאלי. מתחילת ההליכה בשביל זה מתחילים להישקף מספר מדהים של לגונות בשלל צבעים יפיפים, השביל הופך להיות שביל מסודר העובר ממש צמוד ללגונות (אם לא קר מומלץ מאוד לעשות טבילה). השביל הברור נגמר ליד הלגונה האחרונה אותה צריך לעקוף משמאל(שם מתחברים לשביל אבנים),לאחר מכן ממשיכים עוד כבערך שעתיים עד להגעה ל Pachanta. פה כבר חזרנו לציביליזציה. הכפר היינו נקודת תיירות המושכת תיירים רבים ויש בו הוסטלים(10 סול למיטה), מעיינות חמים ואפילו מכולת עם בירות!!.
כאשר הגענו לכפר היו לנו שתי אופציות לישון בPachanta ולהתענג על המעיינות החמים עם בירה או להמשיך עוד כ3 שעות חזרה לTINKI, כמובן שהלטנו להישאר שם ללילה). זמן הליכה כללי 5-7 שעות.

יום 5

את היום הזה אפשר לחסוך עם לא ישנים בPachanta, פשוט ממשיכם עם כביש העפר עד לTINKI, אנחנו הצלחנו לתפוס טרמפ שלקח אותנו עד ל TINKI ואפילו קצת אחרי.

• * גובה- מי שלא מורגל עדין לגבהים לא לצאת לטרק!
  • מים- יש הרבה מים לאורך כל הטרק חוץ מבתחילתו של היום השני.
  • בתחילת חודש יוני מתקיים פסטיבל בעיירה בשם MAHUAYANI הנמצאת כרבע שעה מטינקי. הפסטיבל הוא פסטיבל פרואני מיוחד אשר בו כל כפר מציג את צבעו האישי (אותנטי כמען אין זרים). כדאי להגיע אליו הולכים ביחד עם עוד אלפי אנשים במסלול של שעתיים וחצי המגיע לקרחון בלב ההרים(ההליכה עצמה לא קשה גם ילדים עושים זאת).