קמינו מוזראבה Camino Mozarabe דרום ספרד 20 ימים, מגרנדה למרידה, מרץ 2024

¡Buen Camino! 20 ימים מעל 400 ק"מ, Camino Mozarabe פחות מוכר ולכן פחות עמוס. במרץ פגשנו מעט מאוד צליינים ולא בכל יום ומיד מתחברים. הדרך רחבה, שטוחה, נוחה ובסוף כל יום יש כפר. אז בכל זאת מה הפואנטה ???

תאריך הטיולMarch 2024
עונה מומלצתאביב, סתיו, חורף

חיפשנו ברגע האחרון לאן לטוס במרץ להתאוורר מהתקופה הלא פשוטה בארץ. מקום בלי הרבה לוגיסטיקה ושמתאים למרץ. כל השנים היינו מאוד "סקפטים" לגבי קמינו. בשבוע הראשון הסקפטיות גברה ולאט לאט נכנסנו לראש... זה מסע של הגוף והנפש, הנוף פשוט ומונוטוני, בימים הטובים שלו הוא הגליל העליון. מזג האוויר ישראלי לחלוטין. הדרך ממש נוחה ומישורית, רחבה מאוד, במרץ יש מעט מאוד צליינים, היו ימים שלמים שלא ראינו ולא פגשנו אף צליין. המעטים שפגשנו היו מאוד מאוד חברותיים ומאוד מיוחדים, כולם בעלי ניסיון רב כצלייני קמינו, מסתבר שזה מאוד פופולרי באירופה. אז מי שמחפש צעידה שלווה, זולה, שקטה, אנשים מעניינים, מרחקים גדולים לאורך הרבה זמן זה המתכון המנצח.
חשוב לציין שקמינו מוזראבה הוא לא מהמוכרים ולכן לא עמוס כמו הפופולריים, לא הזמנו כלום מראש ותמיד יש מקום, המרחקים גדולים בין הלינות, אין העברת תיקים ואין הרבה מקומות להתרעננות. המקומיים מסבירי פנים, עוזרים, נחמדים מאוד גם לישראלים, נוסעים לאט ובזהירות לא לעשות אבק, מדברים אך ורק ספרדית!!! גוגל טרנסלט הוא חבר אמיתי בקמינו....
יש כמה נקודות התחלה לקמינו הזה, אנחנו בחרנו להתחיל בגרנדה רוב אלה שפגשנו התחילו באלמריה וסיפרו שזה מקטע מאוד יפה, הררי ולמרות שהיה גשום הוא לא בוצי.

הגעה/חזרה:
טיסה למדריד עם אלעל, אוטובוס עם חברת אלזה לקורדובה, הזמנת כרטיסים דרך rome2rio כולל מקומות ישיבה. 25 יורו לאדם כולל עמלה.
ישנו במרכז העיר, המסלול מתחיל מהקתדרלה.
כדאי לבקר בארמון אלהמברה, בעונה הזאת נפתח ב 8:30 ונסגר ב 18:00 בקיץ פתוח עד 20:00
מסיימים ב Marida אחרי 20 ימי צעידה ויום מנוחה אחד. לקחנו אוטובוס לליסבון 4 שעות 35 יורו לנוסע, כדאי להזמין כמה ימים קודם במיוחד בסופ"ש אז המחיר יהיה זול יותר וגם יש סכנה שלא יהיו כרטיסים, הזמנו עם rome2rio.
חזרנו מקסרס, לא היה אף כרטיס אוטובוס באף חברה יומיים מראש, הזמנו כרטיס רכבת והיה מעולה, 3 ורבע שעות למדריד.

אפליקציות:
שתי אפליקציות חובה שעזרו ממש בקמינו:
ניווט עם Buen Camino
לשים לב שיש המון תת מקטעים וכל פעם צריך להוריד את המקטע הנכון ואפשר להוריד לשימוש אופליין. אפליקציה חינמית. התחלתי עם גרנדה, עברתי למלגה, קורדובה...
מידע על המקטע עם Gronze Maps
לינות והזמנה, אוכל בדרך, תחב"צ, גרף עליות למרות שאין... וכו

סימון וניווט:
הדרך מסומנת מעולה ובתדירות גבוהה ברוב המקומות. חץ צהוב, או שלט עם צדפה וכיתוב. מאחר והימים ארוכים, חבל להתברבר סתם, אפליקציית ניווט ומדי פעם להציץ במיוחד כשיש פיצולי דרכים והתלבטות. החיצים תמיד ישרים, אז איך מציינים פניה? או שהשלט בזוית או שיש כמה חיצים, ויהיה חץ כבר בהמשך הדרך היכן שצריך לפנות, לפעמים יהיה איקס היכן שלא אבל די נדיר.

לינה:
לנו חשוב חדר זוגי עם מקלחת, יש אלברגות עם שיתוף מיטות בגרושים ולפעמים רק בתרומה והם בדר"כ פתוחים כל השנה. לפעמים יש גם חדר זוגי. בשתי האפליקציות שהשתמשתי יש פירוט מלא.
באלברגה צריך להציג תעודת צליין במיוחד בעירונית, מחיר הלינה ממש נמוך, מחוץ לעונה תמיד יש מקום, בעונה בדר"כ זה מי שמגיע ראשון תופס.
במקטע מגרנדה לקורדובה תמיד מצאנו איפה לישון בקלות, במקטע למרידה פעמיים לא מצאנו לינה בהוסטל/מלון/בית פרטי, ישנו באלברגה עם חדר פרטי והיה בסדר גמור.
כדי לקבל את המחיר המוזל של צליין כפי שמופיע באפליקציה גרונזה צריך להתקשר ישירות. כשהזמנו דרך בוקינג תמיד עלה יותר ולא במעט. לפעמים בוקינג מראה שאין חדרים וכשהתקשרנו היו חדרים ובמחיר המוזל.

כביסה:
בחלק מהאלברגות יש אפשרות לכביסה. בהתחלה לא ישנו באלברגות אז כל כמה ימים שכרנו דירה במחיר טיפה יותר מחדר זוגי בהוסטל ואז כיבסנו. בהמשך כשלא היו אפשרויות לינה ישנו באלברגה וכיבסנו. הבאנו ממש מעט ביגוד ולכן כיבסנו הרבה, בדר"כ יש שמש ורוח והתייבש תוך שעתיים או ייבשנו על החימום בחדר בימים הגשומים.
בכל טרק אני לוקחת חוט מיתר דק לכביסה, 2-3 אטבים, קצת אבקת כביסה. בכל המקומות שהיתה מכונת כביסה היו גם סבון ומרכך.

אוכל:
האוכל בספרד טעים וזול. מומלץ אוכל מהים, טרי טעים וזול. בבוקר תמיד יש בית קפה פתוח לקפה, הם יודעים להכין קפה מצויין עם חלב cafe con leche וטוסט עם רסק עגבניות או חמאה וריבה. אנחנו הזמנו סנדוויץ לדרך בימים שאין כלום בדרך, הם מתורגלים...
בימים שישנו בדירה עם מטבח התפנקנו בסופר עם סטייק טוב או מאכלי ים טריים.
נהוג להגיש אוכל בברים בערך עד 16:00 בדר"כ יש מנת היום, זאת הארוחה היותר מושקעת. בערב המטבח נפתח רק ב 20:00 או אחרי והאוכל פחות מושקע. עם די הרבה ארוחות נפלנו עם אוכל בינוני.

עונה מומלצת:
לא מתיימרת להיות מומחית של הקמינו. אני הייתי מתחילה באמצע פברואר ואפילו קודם אם רוצים ללכת תקופה ארוכה.
ברור שאין מצב ללכת בקיץ כי יבש וחם מדי. תחילת מרץ קריר מאוד בבוקר עם כפור על הצמחים ושמש חורפית מפנקת בצהריים. יוצאים עם לפחות פליז וכפפות בבוקר ובצהריים חולצה קצרה. אמצע מרץ כבר די חם, רוב היום עם חולצה קצרה וקרם הגנה. בשבוע האחרון של מרץ תפסנו שוב מזג אויר ממש קר וגשם.
לפי מטיילים שפגשנו המקטע הראשון מאלמריה לגרנדה יותר הררי ואין בעיית בוץ. במקטע מגרנדה לקורדובה הבוץ ממש בעייתי. מקורדובה למרידה אין בעית בוץ אבל לשים לב לחציית נחלים לגובה המים התלוי בכמות הגשם.
בשבוע הראשון של מרץ: הבקרים 1-3 מעלות, לפעמים כפור על הצמחים, בצהריים מגיע ל 10 מעלות, די קר והיו 4 ימי גשם.
באמצע החודש: הבקרים מתחילים מ 10 מעלות והצהריים 20+ מעלות, שמש חזקה, מסנוורת וקרם הגנה חובה. האויר בכללי קריר ונעים. הצמחיה ירוקה ובאיזורים מסויימים מתחילה להצהיב טיפה.
שבוע אחרון כמו הראשון.
השמש זורחת רק ב 7:30 ושוקעת מאוחר ב 7:30

חציית נחלים:
חשוב בכל הימים של מעברי המים לברר אם ניתן לעבור מבחינת הזרם וגובה המים. תלוי אם ירד גשם, מתי וכמה. יש מעברים שיש עמודי בטון, יש שהמים יותר גבוהים מהעמודים ויש מעברים בלי עמודים. עדיף להתייעץ עם מטיילים בקבוצות ולא מקומיים שסתם הפחידו לחינם, לנו לא היתה בעיה למרות שהיו ימים גשומים. אבל כן נאלצנו לחלוץ נעליים בחלק מהמעברים.

ביגוד:
לא חייבים נעלי הליכה גבוהות כי הדרכים ממש דרכי עפר טובות ואין טיפוסים על סלעים וכו. כשיורד גשם האדמה באיזורים מסויימים חלקה ובוצית. ההליכות ארוכות 20+ ק"מ ליום. בשבילי עדיף נעליים גבוהות שמחזיקות את הרגל לעומס הזה אבל בהחלט אפשרי גם פחות וגם עזר מאוד בימי הבוץ.
בבקרים מאוד קר פליז, כפפות וכובע ואז מתחמם מאוד בצהריים. ימי גשם זה סרט אחר, מעיל ומכנסי גשם. הטמפרטורות תמיד מעל האפס אבל קר.
לסיכום הציוד המומלץ: 2 זוגות גרביים 1 חם ואחד קל, כפפות דקות, כובע, 2-3 חולצות קצרות, חולצה ארוכה/ תרמית, פליז, מעיל גשם, תחתונים,נעליים גבוהות.
לימים הקרים כובע צמר קליל, בבוקר ובלילה קר מאוד. לימים החמימים כובע לשמש ומשקפי שמש, הקרינה חזקה.
ציוד נלווה: פלסטרים לשלפוחיות, קרם הגנה, משקפי שמש, מגבת רחצה לא בכל האלברגות מספקים.
מי שמתכנן ימים ארוכים וצריך לצאת לפני שהשמש זורחת ב 7:30 כדאי להביא פנס.

מקטע ראשון מגרנדה לקורדובה

יום 1 מגרנדה ל Pinos Puente
19 ק"מ 37,000 צעדים.
יום מישורי לחלוטין, רובו בדרך עירונית, מלא מקומות לקפה ואוכל. אפשר לשקול לדלג עליו או להתחיל ישר מ Atarfe.
ניווט: השביל מסומן בחץ צהוב או קונכיה. חייבים קבצי ניווט, הסימון לא תמיד תואם את השביל והתלבטנו למי להאמין, הלכנו עם הסימון ואז הבנו שזה בכלל לא הכיוון וחזרנו לסמוך על הניווט האפליקציה, הסימון זה רק לחיזוק חיובי.
לינה: ישנים במלון מונסרט 45 יורו. הזמנו בדרך תוך כדי צעידה בלי בעיה. בטלפון לא מדברים מילה אנגלית, השתמשתי בגוגל טרנסלט כדי להסביר חדר אחד, לילה אחד, שני אנשים, להיום. במלון אמבטיה, ניצלנו לשיחרור השרירים.
אוכל: ארוחת צהריים מגישים עד 16:30 וערב מ 20:00, אז הלכנו לסופר המקומי וסגרנו עניין.

יום 2 ל Moclín
היום יום של 15 ק"מ יצא 25,000 צעדים.
נפלנו על סופ"ש יום ראשון והלינות די ניתפסו, ממליצה בכפר הזה להזמין קודם כדי למצוא במחיר סביר. נותרה רק דירה פרטית מתאימה לקבוצה, עם מלא חדרים, ואנחנו רק זוג ושילמנו 125 יורו.
התחלנו את הבוקר בקפה ונישנוש קל במלון.
היום מתחיל די שטוח, הרבה עצי זית, בלילה ירד קצת גשם אז היה מלא בוץ.
בצהרים אחרי 10 ק"מ הגענו ל Olivares, בעיירה שתי מסעדות הראשונה בכניסה על הפנים.
מאוליברס טיפוס 400 מטר ל Moclin, נוף מאוד יפה. מוסלין גבוהה כ 1000 מטר וקריר כאן מאוד.

יום 3 ל Alcalá la Real
יום של 23 ק"מ, יצא 36,000 צעדים.
הבוקר מתחיל בירידה, כל היום מטיילים בין

מטעי זיתים. עליה ל Ermita Nueva שם עצירה לארוחת צהריים אחרי 12 ק"מ. אין מקומות נוספים לאכול בדרך.
היום הדרך מסומנת מעולה ורק בסוף היום הסימון פחות טוב. יום ארוך מאוד.
המקום מלא לינות, הזמנו בקלות ערב קודם דרך בוקינג Hostal rio de Oro , חדר סביר 45 יורו במרכז העיירה. העיירה מאוד יפה מלאה מבנים עתיקים ומבצר ענק.

יום 4 ל Alcaudete
יום של 23 ק"מ, 37,000 צעדים
היום מתחיל בירידה וממשיך ברובו במישור. באמצע הדרך ב Ventas del Carrizal יש מסעדה ממש ממש טובה והבעלים אוהב ישראל El Comienzo, המסעדה 5 דקות מהשביל על הכביש הראשי.
העיירה אלקאודטה נחמדה ויש בה הכל.
ישנו ב Hidalgo עלה 52 יורו, החדר מאוד קטן אבל נקי ויש הכל. מגישים אוכל עד 17:50.
בבוקר שתינו קפה והכין לנו סנדויץ לדרך. בבוקר נעזרנו בברמן להזמנת המונית להקפצה, המונית עלתה 10 יורו.

יום 5 ל Baena
26 ק"מ, לקחנו מונית שהקפיצה 8 ק"מ.
סה"כ הלכנו 17 ק"מ, 27,000 צעדים.
היום הסימונים היו ככה ככה, האפליקציה עזרה.
הדרך רחבה נוחה וקלה כרגיל בין מטעי זיתים.
לקחנו דירה Mi Rinconcito עלה 58 יורו, דירה ממש טובה וחדשה וגם הבעלים. הזדמנות לכביסה, התפנקנו בסופר ובישלנו סטייק טוב לערב.

יום 6 ל Castro del Río
21 ק"מ, 33,500 צעדים.
הייתי צריכה לעדכן את אפליקציית ניווט, הורדתי מקטע נוסף ועברתי ל Camino de Malaga ובהמשך קורדובה וויאה דה לה פלטה.
היום מתחיל בירידה מתונה ארוכה וממשיך מישורי לחלוטין. יום קל. הנוף כרגיל מטעי זיתים. אין שום ישוב או מסעדה בדרך, הכנו סנדוויץ מפנק בדירה לדרך.
אין מבחר ללינה, הכל נתפס, רצינו פרטיות אז לקחנו דירה Case del peregrino עלה 72 יורו. דירה צרה עם 4 קומות ומדרגות לוליניות. בקומה השניה מיטות יחיד, בשלישית זוגית וברביעית סלון ומטבחון. בקומת הכניסה באר עתיקה, הבית ממש עתיק ששופץ למגורים.

יום 7 ל Santa Cruz
38,500 צעדים.
היום התחיל מישורי בדרך טובה. בלילה ירד גשם וקצת במשך היום והדרכים נהפכו בוציות מאוד, האדמה כמו בערבה. הנעליים שוקלות פי שתיים בגלל הבוץ שנדבק וההליכה יותר קשה מאומצת ואיטית. באמצע היום, אחרי 9 ק"מ מגיעים לעיירה יפה, מרחוק בתים לבנים ובראש ההר מצודה. מטפסים לעיירה, עשינו הפסקה ונכנסנו לאכול באחד הברים. המשך היום הוא גיבעי ויותר מגוון, חוץ מזיתים יש גם שדות חיטה.
מסיימים בהליכה על כביש ראשי, לא ממש בטיחותי.
הערב ישנים ב Hostal la Bartola, עולה 60 יורו. חדר מעולה, אנשים חמודים ואוכל מעולה.

יום 8 ל Córdoba
צפוי גשם מבול, הבנו את הבעיה לצעוד בבוץ, נוסעים לקורדובה ליום מנוחה.

מקטע שני מקורדובה למרידה

יום 9 ל Cerro Muriano
18 ק"מ, 30,000 צעדים.
היום יום שנחשב קשה כי יש עליה מצטברת של 500 מטר.
שעה ראשונה בסמטאות העיר ממש יפה ומישורי לגמרי. אחרי 7 קמ עיירה עם אפשרות לקפה אבל לא ממש על הדרך, ויתרנו.
3 שעות הליכה עד התחלת העליה, העליה מתחילה תלול ואח"כ מאוד מתמתנת עד סוף היום.
יש קצת גשם אבל אין בעיה עם השבילים ואין בוץ, האדמה בכלל לא מדברית וחלקה כמו עד קורדובה, אדמת חמרה. היום המסלול ממש יפה, יש פריחת סחלבים והנוף יפה ומעט עצי זית. נוף גלילי טיפוסי הרבה עצי אלון וחורשת אורנים.
הערב ישנים ב EQUIS Hostel, הזמנתי בטלפון מהאפליקציה גרונז, 50 יורו. הבעלים ממש נחמדים וחדר זוגי מצויין.

יום 10 ל Villaharta
21 ק"מ, 37,000 צעדים.
היום כולו די מישורי וקל. תחילת היום בחורש טבעי מלא אורנים בהמשך הנוף נפתח, ממשיכים על דרך סלולה לאורך פסי רכבת שכבר לא בשימוש ומסיימים שוב בשביל בטבע.
היום שימשי, די קר, הרבה מים על השביל אבל אין בוץ, יש כמה זרימות קלות שצריך לקפץ.
בעיירה לא מצאנו לינה, יש מלון לפני העיירה ובסוף התקשרנו דרך האפליקציה גרונז לבית של שתי בנות קצת מוזרות The Mozarabic Attic שמשכירות את החדר בעליית הגג. החדר מצויין עם מכונת קפה, 25 יורו לאדם.

יום 11 בדרך ל Alcaracejos
היום מתוכנן 34 ק"מ, החלטנו לפצל ליומיים. בעל המלון של אתמול התקשר בשבילנו והזמין לנו חדר זוגי באמצע הדרך.
הלכנו 17 קמ, 26,000 צעדים.
היום מתחיל ביער אלונים וחזזיות כמו ברעם,
אחרי שעתיים מעבר מים עם עמודי בטון שמאפשרים מעבר בלי להרטב ומקום עם שולחנות פיקניק ואז עליה והמשך בדרך יותר פתוחה עד ה
Calatraveño Mines Complex
זה ההוסטל שלנו הלילה, מאוד מינימליסטי, באמצע מטע זיתים. 3 כלבים משפחתיים חביבים. חדר זוגי, מקלחות לא בחדר, יש מכונת כביסה. מארחים נחמדים מאוד. אכלנו ערב ובוקר אצלם. המים כאן אסורים לשתיה.

יום 12 מגיעים ל Alcaracejos
הלכנו 18 קמ, 32,000 צעדים.
היום הנוף כמו אתמול. גבעות חורש טבעי של אלונים.
אחרי שעתיים וחצי מעבר מים, היינו צריכים לחלוץ נעליים כדי לעבור את הנחל כי עמודי הבטון היו שקועים במים.
שביל נוח מלא שלוליות גדולות שצריך לדלג מהגשם לפני כמה ימים.
גם היום המים אסורים לשתיה.
היום ישנים במלון 2 כוכבים Hotel Rural Miguel Angel, 60, יורו. אין וויפי. בעלים לא נחמד. לא ממליצה.

יום 13 מגיעים ל
Hinojosa del Duque
הלכנו 21 קמ, 36,000 צעדים.
יום די מישורי. נוף גלילי. עצי אלון ואלה עתיקים וביניהם מגדלים חיטה. איזור חקלאי עם כבשים, פרות ושדות.
גם היום המים אסורים לשתיה.
האוכל בעיירה הזאת טעים בניגוד לעיירות הקודמות.
היום ישנים במלון 3 כוכבים מפנק, 58 יורו.
Hotel EH Piedra Y Luz

יום 14 מגיעים ל
Monterrubio de la Serena
יום של 34 ק"מ, לקחנו מונית לקצר את היום.
סה"כ הלכנו 25 ק"מ, 40,000 צעדים
יום מישורי ברובו. יום נחמד ויפה, מאוד ארוך.
מעבר מים אחד, די רדוד. היום מאוד חם אז כיף להתקרר ולהתרענן במים.
אם לא ניתן לעבור את הנחל אפשר ללכת על הכביש, הקו המקווקו באפליקציה המיועד לאלה שעם אופניים.
סוף היום מסומן במפה כ 9 קמ על הכביש, לאחרונה שידרגו את המסלול והוא ברובו בטבע ומגיע לעיר על כביש צצדי ולא ראשי. השינוי הזה לא מצויין במניין הק"מ ומוסיף בין -32 ק"מ הליכה, ז"א ה 34 גדל ל 36-7.
בכניסה לעיירה בית קפה, אכלנו צהריים מתפריט היום והיה אחלה.
המים לא לשתיה.
היום לינה באלבגרה ציבורית בחדר זוגי, לא נשאר אף מקום לינה בעיירה אז אלבגרה או מונית לעיירה סמוכה. התקשרנו יום קודם להזמין, זרמה איתנו אולי כי מחוץ לעונה. חדר מאוד בסיסי, מטבח ומקלחת משותפים. עלה 10 יורו לאדם. כולל כלי מיטה, סמיכות ומגבת.

יום 15 מגיעים ל Castuera
הלכנו 19 קמ, 29,000 צעדים.
היום דרך קצת משמימה לאורך כביש צדדי בין מטעי זית. גם כאן המים לא לשתיה.
בעיירה בכיכר המרכזית ישבנו לאכול צהריים והיה טעים. ביקשנו מבעל המקום להתקשר להזמין לנו חדר, אנחנו לא הצלחנו, קיבלנו אחלה חדר זוגי ב 22 יורו לאדם. אין כאן מגוון אפשרויות. ישנים ב Los Naranjos

יום 16 מגיעים ל Campanario
הלכנו 24 קמ, 37,000 צעדים.
הולכים על דרך נוחה ורחבה כל הדרך, הרבה שדות, חקלאים וחורש טבעי מדולדל. אין עליות מאוד מישורי.
הגענו לכיכר המרכזית, אכלנו צהריים, ביקשנו שיתקשרו להוסטל
La Estación de Campanario Tourist Hostel
במרחק +2 ק"מ בהמשך הדרך של מחר. יש כאן מכונת כביסה ומסעדה. הוסטל מאוד בסיסי, 60 יורו.

את שלושת הימים הבאים 28+26+25 ק"מ למרידה חילקנו לארבעה מקטעים

יום 17 ל La Haba
הלכנו 20 ק"מ, 29,000 צעדים.
בבוקר א. בוקר של קפה מכונה טוב, מאפינס ופירות, כלול במחיר.
היום הרבה חקלאות, דרכים רחבות ונוחות, קצת אגמים קטנים.
באמצע הדרך כפר יפה Magacela על גבעה, באיזור הכפר יש עליות אבל בשביל רחב ונוח.
לפי גוגל אין קפה ומכולת אבל עדיף לשאול את המקומיים, יש בראש הכפר.
היום ישנים באלבגרה, 12 יורו לאדם. קיבלנו חדר רק בשבילנו עם שתי מיטות קומותיים. מכונת כביסה ומטבח מאובזר היטב. מקלחת מעולה. שמיכות ומגבות.

יום 18 ל Medellín (Badajoz)
הלכנו 18 קמ, 28,000 צעדים.
יום מישורי, מתחיל בהליכה לאורך השדות הירוקים. אמצע היום דון בניטו, עיירה גדולה, מלאה בבתי קפה, מאפיות ופינוקים של עיר גדולה. המרכז העתיק יפה מאוד. מהעיירה עד מדליין הליכה מישורית על הכביש או צמוד אליו, המון המון תנועה.
בכניסה לעיר מצודה יפה. האוכל כאן מצויין. ישנים בהוסטל לה קאבאנה כולל ארוחת בוקר, דרך בוקינג 54 יורו, החדר מצויין עם מרפסת ונוף למצודה.

יום 19 ל Torrefresneda
הלכנו 18 ק"מ, 26,000 צעדים.
אז ארוחת הבוקר לא הפתיע, קפה וטוסט.
ביציאה מהעיירה גשר רומי מרשים, ואז הליכה
מישורית על כביש עמוס ללא שוליים עד Yelbes
התפנקנו בקפה והמשכנו ל torrefresneda
העיירה הבאה , הליכה לאורך שדות שמשקים בשיטת ההצפה, ואז על הכביש הראשי שעמוס בתנועה, איפה שיכולנו הלכנו בשדות.
אכלנו צהריים בפאב שעל הדרך ובעלת המקום שאלה אם אנחנו נשארים לישון, קיבלנו מפתח ממנה ונרשמנו אצלה. נשארנו ללון בעיירה באלבגרה, 8 יורו לאדם. אלבגרה מאוד מינימליסטית, אין וויפי, אין מגבות.

יום 20 ל Mérida
הלכנו 26 ק"מ, 40,000 צעדים.
התחלנו את הבוקר כרגיל עם קפה וטוסט בבר ויצאנו לדרך.
עד העיירה הראשונה סן פדרו דה מרידה שעתיים וחצי על דרך צדדית סלולה ללא תנועה, עליה ברוב הדרך אבל די מתונה, הכל מסביב שדות, ירוק ועצים.
לעיירה הבאה Trujillanos הולכים במישור בדרך סלולה בלי תחבורה.
עוצרים לצהריים ומזמינים בטלפון הוסטל ליומיים במרידה מהאפליקציה, חצי מחיר מבוקינג של אותו מלון בעיקר בגלל הסופ"ש אבל גם בלי הסופש ההבדל לא קטן. נעשה כאן יום מנוחה.
הדרך למרידה בשביל עפר רחב, בין שדות ומטעים, שקט, רגוע וירוק.
מרידה עיר יפה, מלאה עתיקות מהתקופה הרומית במצב טוב.
ישנים שני לילות ב Anas Hostel, התקשרנו לדי הרבה לינות והכל היה מלא, אולי בגלל הסופ"ש המתקרב. 40 יורו לילה, הרבה הרבה יותר זול מבוקינג, אמרנו שאנחנו צליינים.

יום 21 מרידה יום מנוחה.
עיר ממש נעימה, יפה ומלאה עתיקות מהתקופה הרומית.

ממרידה לקסרס על ויאה דה לה פלטה

יום 22 ל Aljucén
הלכנו 18 ק"מ, 27,000 צעדים.
עברנו מקמינו מוזראבה לויאה דה לה פלאטה.
טוענים מפה חדשה לניווט.
הקמינו הזה התחיל בסיביליה והוא הרבה יותר פופולרי ומתוייר. פגשנו מלא צליינים, יש לחץ עומס ומחסור בלינות והמחירים בהתאם.
בתחילת היום אגם גדול ויפה מלא דייגים ליד העיירה Urbanización de Proserpina, עתיקות יפות ובעיירה הכל היה סגור.
בהמשך הליכה בטבע גלילי טיפוסי.
בישוב El Carrascalejo ליד האלבגרה מסעדה, בגוגל היא לא מצויינת.
המשך הדרך מלא כרמים.
התקשרנו בטלפון והזמנו ב Casa Rural Mérida עלה 50 יורו. כל שאר הלינות כבר היו תפוסות.

יום 22 ל Alcuéscar
הלכנו 20 ק"מ, 31,000 צעדים.
הולכים על שביל עפר רחב בטבע מוחלט. יפה מאוד, מתחיל במגמת עליה נוחה וההמשך מתון יותר ובסוף היום עליה יותר מורגשת.
לקחנו מונית לעיירה ל Valdesalor
מהדרך במונית היו טירות ממש יפות, לצערינו נאלצנו לדלג כי מחר יום אחרון וצריך לסיים בקסרס. ישנים דרך בוקינג 50 יורו, חדר מעולה ומרווח עם בריכה. Accommodation El Miajón de los Castúos

יום 23 ל Cáceres
הלכנו 12 ק"מ, 18,000 צעדים.
יום קצר, מסיימים את המסע, מחר ניקח רכבת למדריד, לא היה מקום באוטובוס.
הליכה במישור בדרך בין שדות ירוקים, לקראת סוף היום עליה חדה לעיר, העיר מלאה עתיקות שנשתמרו ממש ממש טוב במעלה הגבעה, גם האלברגה שם. ישנו בהוסטל ארגנטינה, לא מומלץ קרוב יותר לתחנת רכבת.

יום 24 למדריד
רכבת 3:15 שעות למדריד. שידרגנו תמורת 7 יורו למחלקה ראשונה, מומלץ. יותר מרווח, שקט מאוד ורק שני מושבים.

• כסף מזומן – לא בכל ההוסטלים והמסעדות ניתן לשלם באשראי, אבל ברובם בהחלט ניתן, כנ"ל באלברגות.
  • ניווט – השביל בדר"כ מסומן מצויין, ימים ארוכים וחבל להתברבר סתם, אפליקציית ניווט ומדי פעם להציץ במיוחד כשיש פיצולי דרכים. לפעמים יש הבדל בין האפליקציה לסימון כי שיפרו את הדרך שתהייה פחות על הכביש הבעיה שבדר"כ זה בתוספת מרחק ועדיף לדעת מראש שזאת אכן הסיבה. אני דבקתי בתוכנת הניווט ואלה שלא סיפרו לי שפעם התברברו קצת.
  • גרביים – חמות לימים הקרים, קלות לימים החמים.
  • מכנסי גשם - יש גשם והרבה מאוד בוץ במקטע מגרנדה לקורדובה.
  • לינה – באפליקציה יש רשימת הוסטלים/מלונות והמחיר, עדיף להתקשר ולהגיד שאתם צליינים ותקבלו את המחיר של האפליקציה שזה הרבה פחות מבוקינג גם בסופ"ש.
  • לינה – גם אם בוקינג מראה שההוסטל מלא כדאי להתקשר, ייתכן ויש חדרים לצליינים, לנו זה הצליח.
  • לינה - כשמזמינים לינה בטלפון ומאחר ובדר"כ הם לא מדברים אנגלית, כדאי לדעת כמה מילים בסיסיות לתאר מה מזמינים, הבעיה שהם עונים בהרצאה בספרדית, במקרה כזה עדיף להיעזר במקומי, כי בסופו של דבר נרצה לדעת אם יש או אין, כל שאר הפרטים כמו מחיר וכו' כבר נמצאים באפליקציה.
  • גרביים ושלפוחיות - כאחת שסובלת משלפוחיות גיליתי את המפתח שעובד בשבילי. גרב ליינר (קניתי בטרקומניה וב trekkin ) ואז אם קר גרב צמר מרינו. הליינר שומר על הרגל יבשה ולא מזיעה. חשוב! לקנות נעל טיולים במידה גדולה, אני קניתי מספר וחצי מעל ולהתאמן עם הנעל הרבה לפני שיוצאים.