יומיים בשמורת מלדטה (maladeta) שבפירנאים הספרדיים

משך הטיוליומיים
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

שמורת Maladeta

שמורת Maladeta ממוקמת מערבית לשמורה המפורסמת אגואסטורטס ומזרחית לשמורת אורדסה. העיירה הקרובה ביותר לשמורה נקראת benasque ומשם יוצאים רוב המטיילים.
השמורה מוכרת בעיקר בגלל ההר הגבוה בפירנאים שנמצא בתחומה -Pico de aneto, אך גם בלי קשר להר השמורה מספקת נופים מרשימים של שרשרת פסגות גבוהות, עמקים רחבים ואגמים רבים.

ביחס לשמורות אורדסה ואיגוואסטורטס שמורת Maladeta הרבה פחות מתוירת ומאפשרת יותר גמישות מבחינת טיולים עצמאיים עם אוהל, החוק בשמורה הוא שניתן לפתוח אוהל מעל גובה 2000 (באורדסה זה מעל 2500 ובאיגוואסטורטס אסור להקים אוהלים).
למי שמעוניין לטייל ולישון בבקתות - גם זה אפשרי.

מפה - אנחנו קנינו מפה של 1:25,000 של השמורה של חברת Editorial Alpina בעלות של 11 יורו - ניתן להשיג כמעט בכל חנות/תחנת דלק.

מים - בשמורה זורמים המון נחלים ונביעות כך שאם יש לכם כדורים לטיהור מים אין צורך לסחוב יותר מבקבוק או שניים.

Benasque

Benasque היא עיירה תיירותית יפה וקטנה שבה ניתן למצוא מקומת לינה מכל הסוגים, חנויות, מסעדות, פאבים וכו׳..

לינה:
מקומות הלינה בעיירה עצמה יקרים יחסית. אנחנו ישנו באתר קמפינג שנקרא Camping Ixeia וממוקם כ-5 דק׳ נסיעה מחוץ לעיירה לכיוון השמורה (צפון). המקום ממש יפה, נמצא בסמוך לנהר ונראה טבעי (בניגוד לשאר אתרי הקמפינג), יש בו אופציות ללינה בדורמס, מין בקתות קטנות עם מזרונים או באוהל. מומלץ בחום!

אוכל:
בעיירה יש סופרמרקט, מאפיות וחנויות נקניקים וגבינות כך שאפשר למצוא כל מה שצריך (חוץ מטחינה) כדי לצאת לטרק. לגבי מסעדות, אנחנו אכלנו פעם אחת ארוחת ערב במסעדה שנקראת Hot chili grill לאחר שראינו המלצות ב-Tripadvisor והיינו די מרוצים.

ציוד טיולים:
את חנויות ציוד הטיולים בBenasque מצאנו כלא זולות (לעומת מקומות אחרים) אך ביחס לארץ המחירים עדיין עדיפים ולפעמים אפשר למצוא גם מבצעים ומכירות חיסול.

Tourist info:
אנחנו לא נעזרנו בהם אבל למי שמעוניין הם נמצאים ממש במרכז העיירה, לצד הכביש הראשי.

רקע לטיול שלנו והגעה לתחילת המסלול

כשאנחנו הגענו לשמורת Maldita מזג האוויר היה גשום ומעונן ולא נראה כיפי לטיול. לאחר שהעברנו את היום בהסתובבויות ב-Benasque וראינו שיש עוד קצת תקווה למז״א סביר לטיול החלטנו לצאת לטרק של יומיים כשהיום הראשון יהיה הליכה קצרה של כמה שעות עם לינה באגם ובתקווה שלמחרת נוכל להמשיך בטיול.
לאחר התייעצות עם בחורה בTourist info החלטנו ללכת לישון באגם Ibon de coll de toro שהיה ממוקם בזמן הליכה סביר מתחילת המסלול ולא היו בעיות עבירות עקב הגשמים שירדו ביומיים האחרונים.

בדיעבד אנחנו יודעים להגיד שהיום הראשון היה הצלחה וזכינו לאחה״צ-ערב עם מז״א טוב שאיפשר לנו לראות את הנוף ואילו ביום השני אמנם הלכנו הרבה אך הנוף ברובו והיה מכוסה בערפל וגשם דק וממושך ליווה אותנו לכל אורך היום.

לא ניתן להגיע לכניסה לשמורה עם רכב פרטי אלא צריך לקחת את השאטל מ-Benasque או מתחנת Tourist info שממוקמת קרוב יותר לשמורה, שם ניתן גם להחנות את הרכב בחניה מסודרת. ה-Tourist info ממוקם כמה קילומטרים לפני מקום שניקרא Hospital de benasque (מופיע במפות).

היום הראשון

ביום זה הלכנו בסה״כ 6 ק״מ במשך שעתיים וחצי עם עלייה של 400 מ׳.

תחילת ההליכה בנק׳ העצירה של השאטל, על יד קיוסק עם פרגולה ושולחנות לצידו. מתחילים ללכת לכוון דרום מזרח על השביל המסומן שנמצא בעלייה מתונה לאורך כל הדרך, לכיוון עמק שנקרא Plan de aiguallut. ההליכה עד לעמק לוקחת כשעה ורבע כשבדרך עוברים לצד מפל יפה עם ברכה וקירות מצוקיים שמקיפים אותה (אי אפשר להגיע לבריכה, רק לראות מלמעלה).
לאורך הדרך ראינו עשרות של נשרים חגים מעל ראשנו ונוחתים על צלע ההר לא רחוק מאיתנו. לאחר עצירת צילום וטיפוס לכיוונם התברר לנו שיש סיבה לכמות העצומה של הנשרים ופרה מתה הפכה להיות להם לסעודת מלכים.
גם מרמיטות רבות ניתן לראות לאורך המסלול ולעתים גם לשמוע את הצווחות שלהם..
יש מס׳ פיצולי שבילים במהלך הדרך שמפנים למסלולים שונים בשמורה. כדי להגיע אל האגם שלנו צריך להמשיך ישר כל הזמן ולא להתחיל לטפס עד שמגיעים לקצה הדרום מזרחי של עמק Plan de aiguallut. גם בקצה העמק ישנם 2 שבילים שמטפסים, שלנו הוא השמאלי יותר בכיוון ההליכה (המזרחי מבין השניים).

מקצה העמק מתחיל טיפוס של כ-200 מ׳ עד לאגם שנקרא Ibon de coll de toro. השביל לאגם ברור וכ-20 דק׳ לפני שמגיעים אליו ישנו פיצול עם שלט, שם לוקחים את השביל שפונה שמאלה. העלייה אינה קשה במיוחד והאגם יפה ומשקיף על הפסגה הגבוה בפירנאים מצד אחד (Pico aneto) ועל הפירנאים הצרפתיים מצד שני. המקום המתאים יותר להקמת אוהלים נמצא בצד הצפוני של האגם - אין מקום מסודר, רק איזור יחסית שטוח ממש על גדת האגם.

היום השני

לאחר לילה רגוע מבחינת מז״א (הרבה יותר רגוע ממה שציפינו) התעוררנו לבוקר ערפילי וקר עם ראות של לא יותר מ-20 מ׳ וטיפות קטנות ודקות שמרטיבות אותנו בין רגע. המז״א כפה עלינו התארגנות בזמן שיא ותוך כ-20 דק׳ מהיציאה הראשונה מהאוהל כבר היינו עם הציוד על הגב ומוכנים להליכה.
התחלנו לחזור על עקבותינו וירדנו בחזרה על עמק Plan de aiguallut, שם אכלנו ארוחת בוקר וקיווינו שהשמיים יתבהרו. אחרי עוד חצי שעה שעברה נראו ניצוצות של שמים כחולים מבעד לעננים והחלטנו להמשיך את היום ולעלות לאגם Ibon de barracs. כדי לעלות אל האגם צריך ללכת לקצה המערבי של העמק ולתפוס את השביל שהולך לכיוון דרום. יש לשים לב שלוקחים את השביל הנכון מכיוון שיש 2 שבילים צמודים אחד לשני שמתחילים ממש בסמוך אך בהמשך מתפצלים לכיוונים שונים.

האגם נמצא כ-350 מ׳ מעל לעמק ממנו מתחילים את הטיפוס. השביל ברור לאורך הדרך וקל למצוא אותו אך שימו לב שישנם 2 דרכים להגיע לאגם. הדרך הראשונה היא להגיע ישירות לאגם לקצה הצפוני שלו. התכנון שלנו היה ללכת בדרך הזאת אך פספסנו את הפנייה. כדי שלא תפספסו זכרו שהפיצול הוא שביל רוג׳ומים שהולך שמאלה מהשביל מיד אחרי העליה מהוואדי בו מתחילים את הטיפוס - מסומן גם במפה.
הדרך השנייה מקיפה את האגם מגיעה מצדו הדרומי. הטיפוס יחסית איטי מכיוון שהוא על דרדרת של בולדרים ובסופו ישנה ירידה חדה לכיוון האגם.

כשאנחנו הגענו לאגם היה גשם וערפל שלא איפשר לראות את הנוף מסביב שכנראה לא היה כזה רע. ארוחת צהריים בגשם, כמה צילומים והתחלנו את הדרך חזרה אל סוף הטרק (תחילת המסלול). מה שחשוב לדעת בדרך הזאת היא שההליכה לצד האגם היא פשוט קפיצה מבולדר לבולדר ולוקחת הרבה זמן, לנו לקח כמעט שעה לעשות קצת יותר מקילומטר.