טיול מעגלי 5 ימים בסלובקיה

טיול מעגלי מבודפשט אל סלובקיה . 5 ימים מופלאים בהרי הטטרה הגבוהים והנמוכים יולי 2022. הטיול עוצב עבור אנשים המתקשים בהליכה (נעזר במקל) וכלל נקודות נוף מרהיבות, מסלול שחרג מהאופי הרצוי, אגמי רחצה ועוד

תאריך הטיולJuly 2022
עונה מומלצתאביב/סתיו וגם קיץ אם מקפידים על מקומות לינה עם מזגנים

מהנחיתה בבודפשט ועד לילה ראשון בהרי הטטרה הנמוכים

אחרי שנתיים של קורונה הצלחנו סוף סוף לממש זיכוי על טיסת אל-על ויצאנו נרגשים לבודפשט. נחתנו בשעה 10:30 לערך, באופן מפתיע לאור כל האזהרות גם המזוודות נחתו איתנו, ושמנו פעמינו לסוכנות הרכב SCHILLER כדי לאסוף את הרכב שהזמנו.
אנחנו קצת מפונקים והזמנו רכב אוטומטי שאמנם מייקר את המחיר אבל יצא שווה אש עם הנהיגה והסיבובים המרובים בהרי הטטרה ובגן העדן הסלובקי אליו אנחנו עתידים להגיע.
אחרי שהחלפנו לסים מקומי בקניון שליד שדה התעופה והובטח לנו שהסים יעבור גם בסלובקיה, התחלנו בנסיעה לכיוון עיירת האומנים סנטאנדרה שבהונגריה. חצינו את הדנובה על גבי מעבורת במקום שנראה מוזנח ולא קושר אך מסתבר שפעיל , הבנו שצריך להמיר כסף אז משכנו כ-20 אלף פורינט שיהיה בכיס. בדרך חצינו את הדנובה על גבי מעבורת במקום שנראה מוזנח ולא קשור לכלום אך מסתבר שפעיל . העיירה עצמה הייתה מנומנמת למדי. יש תצפית יפה מראש הכנסיה המקומית לעבר הרובע העתיק אבל החום ששרר בחוץ הכריע אותנו אז אכלנו גלידה במדרחוב ונכנסנו למוזיאון המרציפן (900 פורניט לאדם כ-9 ש"ח). היה שווה. בכניסה ניתן לצפות במלאכת הפיסול במרציפן ובקומה העליונה יש בעינינו מקסימה של יצירות במרציפן: מדמויות מפורסמות, דרך מקומות, סצנות מסרטים, חפצים ועוד. ביקור קצר ובהחלט משמח.
המשכנו בנסיעה ארוכה צפונה על גבי כביש E77 לאזור באנסקה ביסטריצה וגילינו לתדהמתנו שהסים לא עובד!!! (כן למרות ההבטחה). עכשיו נשאלת השאלה איך מנווטים למקום הלינה שהזמנו בבוקר בלי סים? סוף טוב הכל טוב, עם תנועות ידיים ובקשת עזרה ב-77 שפות הצלחנו להגיע למלון קטן GOLFER HOTEL בפאתי העיר. המחיר 68 יורו ללילה כולל א.בוקר.
המלון הקטן נמצא בתוך חורש יפה, מרחק נסיעה קצרה מהעיר. מטופח ומרווח. החדרים די מיושנים והקץ'....אין מזגן בחדר. נאלצנו להסתפק במאוורר קטן ומסתובב כל הלילה. ולא יכולנו לפתוח חלון כי נכנסו אלפי ברחשים מתוך היער. בקיצור זה לא היה אופטימלי בלשון המעטה אבל המקום היה יפהפה הצוות אדיב מאוד, הפקידה דיברה סוף סוף אנגלית ועזרה מאוד!ויש אפילו בריכה פנימית אבל לא יצא לנו להשתמש בה.
תם היום הראשון והיינו מוכנים לנסיעה ליום השני בדיוק במיקום אותו תכננו מראש.

מבאנסקה ביסטריצה-למערת הנטיפים ליברטי-אגם ליפטובסקי-פופראד

את הבוקר פחנו בנסיעה לאזור מערת הנטיפים ליברטי. באזור יש ' מערות. גם מערת הקרח שהתיאורים באינטרנט היו קצת מפחידים בעבורדנו (בכל זאת טיפוס ארוך, קר, ואנחנו זוג שמטייל עם מוגבלות) ומערת הנטיפים ליברטי demanovska cave of liberty שתוארה כיותר קלה ויותר מונגשת. מעצם המוגבלות - בחרנו במערת הנטיפים .
לאחר שהגענו לחניה במקום התחלנו בעליה של כ-10 דקות בשביל יחסית תלול אך נגיש לכיוון המערה. הסיורים מתקיימים כל שעה עגולה והיו לנו בדיוק 15 דק' להגיע למעלה. אז קצת התאמצנו אבל זה עשינו זאת אחרת היינו נאלצים לחכות עוד שעה. קנינו כרטיסים ונכנסנו...מה שאף אחד לא השהיר אותנו מפניו היה כמות המדרגות במערה עצמה. המערה ענקית!!!! מלאה בנטיפים, זורם בה נחל תת קרקעי, הטבע במלוא הדרו ועוצמתו אבל כדי לראות את כל זה צריך לרדת ולעלות מעל 1000 מדרגות!!! למזלנו המדריך לא מיהר והיו משפחות עם ילדים קטנים על הידיים, כך ששרדנו את הקצב הכללי ופינקנו את עצמנו בגלידה בסוף. לגבי הסברים...תכינו אותם מהארץ..כמו שכבר אמרנו..אין שום דבר באנגלית!
כשיצאנו היה רותח בחוץ. הרכב הראה 38 מעלות. ואנחנו היינו מיוזעים ועייפים אז הלכנו להתפנק באגם ליפטובסקי בחוף שנקרא MARA FUN. החוף כולו מיועד לקמפינג משפחות כולל רכבי קראוון, ואפשר לשכור בו גם חדרים יש אזור משחקים לילדים, שעשועי מים , דשאים ועוד. החוף והמתקנים הבריקו בנקיונם. השרותים והמקלחות היו מצוחצחים. פשוט תענוג. האגם ממקום בין גבעות האזור ופשוט מרנין את הלב לשחות ולהרגע בו. המים קרים - מתרגלים. לקינוח זכינו לצפות באימוני הצבא הקרואטי שתירגל הצנחת כוחות וחילוצם מעלראשי המתרחצים הסקרנים. היה משעשע .
לאחר כשעתיים במקום התחיל לרדת לפתע גשם והמשכנו את דרכנו לכיוון פופראד.
את השהיה בעיר בילינו בוילה BOUTIQE HOTEL VILA ZAUBER המחיר היה 105 אירו ללילה כולל ארוחת בוקר. היה מזגן בחדר!!!! קומקום חשמלי, מקרר קטן, מקלחת מפונפנת וחדישה. בסך הכל ממש שווה את המחיר ומומלץ ללילה-שניים.

טוויסט בעלילה Hrebienok ואקווה סיטי ימים 3-4

התכנון המקורי ליום השלישי היה לערוך טיול לאזור אגם פלאסו...משם למפלי הרינבוק , לקנח באקווה סיטי ולהמשיך לכיוון לינה באזור הטטרה הנמוך...אבל תיכנונים טיבם להשתנו בהתאם לנסיבות.
כל התיאורים שתיארו בפנינו את מפלי הרינבוק היו שיש מסלולים "קלילים" ונגישים ושאין בעיה באזור. אלא מאי...יש בעיה! קוראים לה אנגלית. נסענו לכיוון אגם פלאסו והבנו די מהר שהעליה לכיוון המפלים היא דרך עיירה בשם STARY SMOCOVEC שם יש פוניקולר המעפיל במעלה ההר. העפלנו ואפילו רכשנו כרטיס לירידה. בהתאם להמלצות כאן ובאינטרנט בחרנו במסלול שתואר כ"קליל" וכייפי למשפחות עם ילדים קטנים ומתחיל מבקתת ציידים אל הנהר וחזרה. מה שלא לקחנו בחשבון זה את מדרגות האבן וחלוקי הנחל המרובים בדרך. אז ירדנו...וירדנו...וירדנו...וכבר היה לנו ברור שלעלות חזרה אי אפשר.
הגענו אל הנחל והמפלים - מדהים ביופיו. איתני הטבע, השצף והקצף, זרימת הנהר...אין לתאר. חשבנו לעצמנו שבמקום לעלות את כל הדרך חזרה, עדיף לנו ללכת לאורך הנהר במסלול יחסית מישורי אל העיירה בחזרה (מסלול צהוב). מטיילים שהגיעו מהכיוון (כלומר עשו את הדרך בעליה) הסבירו לנו באנגלית רצוצה שזה מסלול של כשעה הליכה ולא קשה. חשבנו יאללה...נשמע בסדר. השעה הפכה לשעתיים. החום היה בלתי נסבל. המראות היו יהפהפיים לאורך הנחל. המדרגות היו מרובות. חלוקי הנחל הקשו את ההליכה. ובכל זאת משהו בלב התרונן מכל הטבע הזה. אלא מה, הגענו בסוף לעיירה ....אך לא לעיירה הנכונה!. בקיצור אחרי התברברות נסיעה ברכבת ללא כרטיס (כי פשוט לא היה ממי ואיפה לקנות כרטיס) הגענו סוף סוף אחרי 4 שעות חזרה לרכב ובא לציון גואל.
הרגליים נתפסו (מזכירה שאנחנו מטיילים עם מוגבלות בהליכה), הידיים רעדו, הגב כאב....החלטנו להפסיק את כל התכנונים ולבלות את שארית היום AQUA CITY בפופארד https://aquacity.sk/en/ וגם לישון במלון של המתחם עצמו. שילמנו 155 יורו, כולל כניסה למתחם עצמו, כולל ארוחת ערב וכולל ארוחת בוקר. במתחם עצמו: 3 בריכות חצוניות בטמפרטורות שונות, פארק מים ומגלשות לילדים, מתחם בריכות פנימי בטמפרטורות שונות, חדר לייזר, בריכת שחיה אולימפית, סאונות, ג'קוזי, והשוס הגול לזוגות - מתחם ספא תת קרקעי במנהרות...לא לפספס! סך הכל יצא משתלם מאוד והמתחם היה לרשותנו עד השעה 22:00 וגם למחרת בבוקר. נהננו, החלפנו כוחות והמשכנו ..

סוגרים את הסיבוב לבוצ'ה: טירת ספיש - אגם דדינקי - אגר - בודפשט

את ימים 4-5 הקדשנו לסגירת הסיבוב ולהחזרת הרכב.
בבוקר היום הרביעי יצאנו מפופראד לכיוון לבוצ'ה וטירת ספיש כביש 25 כביש מדהים ביופיו. מתפתל בין עצי היער. זהירות - לנו קפצו שועל ודורבן אל מול גלגלי הרכב. המקום מאפשר עצירה לכל אורכו. הנוף מרשים וכולל מצודות, עיירות קטנטנות, ירוק בעיניים לכל אורכו. עצרנו בטירת ספיש לסיור יחסית קצר מאחר וראינו את העליה בכניסה וקצת נבהלנו (אחרי היום המטורף במפלים) והמשכנו בחום הכבד לכיוון אגם דידנקי שם בילינו מספר שעות ברחצה במים הקפואים.
משם המשכנו לאגר ללינה בחוות הסוסים של מתיאש MATYUS UDVARHAZ . מרוב שנהננו החלטנו לשהות שם לילה נוסף. בחווה מתקיים אילוף של סוסים לתחרויות , וזכינו ללראות חלק מהאימונים. החווה מלאה בעלי חיים. תרנגולות, ארנבונים, עיזים, תוכים, ויש כירכרות משוחזרות רבות. ארוחת הבוקר טובה והמחיר : 105 יורו לשני לילות כולל א. בוקר.
אגר היא עיר הונגרית טיפוסית נחשבת כעיר היין המקומית, יש מבצר מרשים, קתדרלה ורחובות נהדרים לסיור. השוס שאנחנו חיכינו לו "העיר מתחת לעיר" היא מערכת מנהרות שבנו התורכים ככובשים במקום אבל הסיור היחידי באנגלית מתקיים ב-9:00 בבוקר ופיספסנו אותו. שאלנו אם אפשר "לבד" אז הסבירו לנו שמדובר במערכת של כמה ק"מ שאפשר בקלות לאבד בה את הדרך ולכן הם אינם מאפשרים זאת.
מאגר לבודפשט - החזרנו את הרכב בתהליך מהיר וקליל...ונסענו לעוד 4 ימים בבודפשט וזה כבר סיפור אחר.

• להזמין מקום לינה בכל ערב מחדש לא בעיה בכלל. אנחנו השתמשנו בבוקינג. לא חסרים מקומות אירוח בדרך.הזמנו רק מקומות בדרוג 8 ומעלה של המתארחים וכולל ארוחת בוקר שחסכה לנו את הטירחה בבוקר.
  • כשבוחרים מקום לינה, להקפיד שבחדרים יהיה מיזוג אוויר.
  • המילה "גלוטן" ו"ללא גלוטן" לא נמצאת במאגר המונחים של הסלובקים. המקום היחידי שמצאנו אוכל ללא גלוטן היה בטסקו במחירי ריצפה (הבאנו גם לארץ). הסלובקים לא ערים למושג הזה.
  • אם אתם עם ילדים ....האגמים והנחלים הם זהב בשבילכם....מתאים מאוד לטיול קיץ.
  • אל תתצפו שיבינו אתכם באנגלית. לא תתאכזבו. מצד שני הסלובקים מאוד אדיבים ומנסים לעזור בכל דרך. בעיקר בסימני ידיים.