10 ימים באזור מרקש, מרץ 2023

יצאנו 2 נשים , בגילאי 30+ ,ל10 ימים בדרום ומזרח מרוקו, באופן עצמאי. את רב המידע קיבלנו בקבוצות הפייסבוק הפופלריות , במיוחד בקבוצה של אבי רביבו "מרוקו למטייל העצמאי ללא מדריכים" (תודה,אבי) ובאתר זה.

תאריך הטיולMarch 2023
עונה מומלצתחורף

מבחינת שפה , רב המרוקאים דוברים צרפתית מעולה , ואפשר להסתדר מעולה עם אנגלית.

מבחינת אוכל, אנחנו אוכלות כשר ( התארגנו מראש + מסעדות כשרות או אוכל צמחוני) גם קנינו פירות וירקות בשוק ועשינו השלמות בCarrefour (פעמים רבות היה שם טרי ומזמין יותר מהשוק, 20 דקות הליכה מהמרכז) האוכל המקומי בשוק לא היה נראה נקי ביחס לסטנדרטים שלנו- אבל לא ניסנו.

במרקש חובה להצטייד במזומנים , רב החנויות ואפילו הריאדים רצו תשלום במזומן!

מבחינת תחושת בטחון, בכל מקום שהלכנו ידעו שאנחנו מישראל, וקבלנו יחס מעולה.

המסלול שלנו הסתובב סביב מרקש כי היתה לנו שבת באמצע וגם חג פורים, בהם רצינו להיות במרקש.

על כל דבר, תתמקחו , אחרת תשלמו פי 3. וחבל.

מזג אויר היה נעים סוודר ומתחת חולצה קיצית.

יום שני- Marrakesh

יצאנו בבוקר מישראל, עשינו נחיתת ביינים בוינה והגענו לריאד riad les oliviers & spa באזור השעה 15:00. את ההסעה מהשדה לריאד הזמנו מראש ע"י הריאד עלה לנו 15 אירו ( לא חובה , יש בחוץ מוניות עם מחיר קבוע של 70 דירהם) , קבלו את פנינו בחום עם תה ועם הסבר ארוך (מידי) , ריאד מומלץ מאוד.
מהריאד יצאנו לסייר בשוק ובמדינה, ביקרנו בגינה הסודית ולקראת הערב הגענו לכיכר האטרקטיבית Jemaa el-Fnaa.

יום שלישי- Marrakesh, Tizi N’tichka, Ait ben haddou, Ouarzazat ,Dades

הזמנו מראש את עבדול ( נהג+ מדריך ) ל3 ימים. עבדול דאג גם ללינה במקומות מעולים.
עבדול מקצועי, דובר אנגלית רהוטה, מקסים וחברותי. הטיול איתו והסיפורים האישיים שלו , הופכים את הדרך הארוכה לחוויתית ומעניינת. הנייד שלו +212604067260
עצרנו במקומות הידועים ובנופים מדהימים.

יום רביעי –Todra Gorges, Arfoud , Merzouga

נסענו לקניון הטודרה היפה, אח"כ עצרנו בדרך למדידת בגדים מסורתיים, ומשם המשכנו לארפוד (שם קבלנו מתנה מעבדול, לא נגלה מה..) וגם בקרנו במפעל פוסילים מעניין.
משם המשכנו למרזוגה , עלינו על גמלים לטיול של כשעה וחצי (זה כואב) שהביא אותנו למקום הלינה.
עבדול למד אותנו לגלוש בחולות הסהרה ובלילה נהנו מקומזיץ באווירה ברברית.

יום חמישי – חזרה ל Marrakesh

קמנו בבקר מוקדם לראות את הזריחה.
זה היה יום ארוך ומתיש, נסיעה מתמשכת, שאת רוב נופיה כבר ראינו בדרך הלוך, עצרנו מידי פעם, זה היה יום פחות מהנה.
בערב לקחנו מונית למופע הפנטזיה של עלי , חוויתי מאוד.
ישנו בriad al karama , פחות מומלץ

יום שישי – Marrakesh

ביום זה הרגשנו את מרקש ברגליים, טיילנו רגלית ממקום למקום ,
בקרנו בארמון באהיה, ארמון מנבי, באב אגנו, קברי סעדה וארמון אל ולדי והשלמנו פינות בשווקים.
התארגנו לשבת.
כל הכניסות לאתרים במזומן בלבד.

יום שבת – Marrakesh

הלכנו לראות את יצור העורות בבאב דבג, היה מעניין ומסריח 
חזרנו לאזור המלאח היהודי טיילנו שם, בקרנו בבית הכנסת , עברנו בplace des Ferblantiers וב fountaion ובחנויות הזהב.
לקראת אחר הצהריים, בקרנו במסגד כותביה ובפארק הסייבר.

יום ראשון – Ouzoud, Ourika setti fatma

רצינו לטפס על טובקאל אבל בעקבות השלג וההזהרות ויתרנו.
עבדול כבר היה תפוס , אז נסענו עם אחיו עזיז
עזיז נעים הליכות, מאוד מקצועי ואמין , הנייד שלו +212636553882
יצאנו איתו בבוקר למפלי אוזוד היפיפיים שנשפכים אל קניון הנהר , קופים לא פגשנו.
עברנו בשוק מקומי.
משם תכננו להמשיך ל Taghia Zaouit ahansal , אבל בעקבות השלגים מעבר הברברים היה סגור, אחרי שהתאכזבנו מעזיז ועבדול שלא בדקו את ייתכנות המסלול לפני ,חזרנו דרך עמק האוריקה ומפלי סטי פדמה.
לשימחתנו במפלים לקחנו מדריך מקומי Jamal , מאוד מקצועי, אינטלגנט ונעים, שהצליח בנועם לעלות את מצב רוחנו, ממליצה עליו באופן אישי, הנייד שלו +212668666473
חזרנו למרקש וישנו בriad kamal ומאוד נהננו.

יום שני- Essaouira

לקחנו מהמלון טיול יום מאורגן לאסווירה ב30 יורו. היה מעולה.
בדרך עצרנו במפעל מקומי ליצור שמן ארגן, קבלנו הסברים מעולים בעברית.
היתה גם עצירה לצלם את העיזים שעל עצי הארגן (כן ראינו שהן לא קשורות , אבל ניכר שהן מונחות במקומות מיועדים מראש)
באסווירה טיילנו בנמל היפה, בסימטאות הציוריות, במבצר ובתצפית.
חזרנו למרקש לשמוע קריאת מגילה במסעדת גריל בר והתפנקנו בכיבוד הנדיב.

יום שלישי - Cazablanca

התחלנו את היום בקריאת מגילה בבית הכנסת בית אל שבגיליז.
משם לקחנו רכבת לקבלנקה.
לקחנו את הסיור ב3.00 של מסגד חסן השני המרהיב, ומשם טיילנו קצת בטיילת , בשוק ובעיר העתיקה.

יום רביעי – Imlil, Agafay

כיון שעד כה לא יצא לנו לבקר בבית ברבי , לקחנו בחשש את הטיול המאורגן הזה (מצורף למטה הלינק), עלה סה"כ 22 דולר, וקבלנו תמורה מלאה למחיר, רכב נח , מדריך מעולה ותוכנית טובה.
למי שלא מתכוון להרחיק עד לסהרה , זהו טיול מושלם.
התחלנו בתצפית לכפר ברבי ובביקור בבית ברברי עם כיבוד מתאים, קבלנו טעימה קטנה של יצור שמן הארגן ומוזיקה ברברית. (מאוד ממוסחר , אבל נחמד)
משם המשכנו למפלי אימליל
ולבסוף התלבשנו בבגדים מסורתיים להפסקת תה ולרכיבה על גמלים במדבר אגפאי. (אנחנו העדפנו ללכת ברגל)

בערב הלכנו ל Maragah sap , לקחנו את החבילה המלכותית ונהנו אש. גם שם רק מזומן.

יום חמישי - Marrakesh

כדי להימנע מתורים ,קמנו בבוקר והזמנו כרטיסים ל8 בבוקר לגני מג'ורל של איב סאן לורן. היה נחמד.
משם חזרנו לבזבז את האגורות האחרונות שנותרו לנו בשוק. ולקחנו מונית לשדה התעופה.

• תביאו אתכם מזומנים או שתעמדו בתור להוציא מהבנק, כי כל אזור מרקש עובד רק במזומנים , אנחנו המרנו במלון עלי שבכיכר.
  • Maragah sap !!
  • להתמקח ושוב להתמקח (אנחנו כבר התעייפנו) במוניות בקשו מאיתנו מחיר פי 7 בהשוואה להפעלת מונה.
  • אם אתם לא משפחה גדולה , לא בטוח שאתם צריכים נהג צמוד לכל הימים, לאזורים שסביב מרקש אנחנו לקחנו בחלק מהימים נהג ובחלק טיול מאורגן. ונהננו לא פחות בטיול המאורגן. מה גם שלחלק מהאזורים הנהג לא יכול להיות המדריך וצריך לשלם בנפרד למדריך מקומי. אפשר גם לחלק מהמקומות (אסווירה, אימליל, אוזוד) ליסוע בתחבצ.
  • אם החלטתם להעזר במדריך מקומי , אני ממליצה על ג'מל +212668666473
  • אם אתם מחפשים נהג + מדריך לאזור הסהרה, אני ממליצה על עבדול +212604067260 , שימו לב, לשבת איתו מראש על התוכנית ולתכנן את נקודות העצירה.
  • לא השכרנו רכב, ושמחנו על כך, השוטרים עצרו את הנהגים מספר פעמים.
  • על כל שאלה מוזמנים לפנות אלי בשמחה.