מקסיקו מחוץ לחומוס

הטיול שלי במקסיקו, החצי הראשון מתבסס בעיקר על סופ"שים במקסיקו סיטי והפרברים שלה. לאחר מכן הופך לתרמילאי בחלקים שונים במדינה

תאריך הטיולSeptember 2022
משך הטיול5 חודשים
עונה מומלצתמשתנה בין איזורים במדינה, בהרים יותר קר במהלך השנה בניגוד לחופים. יוני-נובמבר היא העונה הרטובה.

רקע כללי:

הייתי במשלחת התנדבותית מטעם הסוכנות היהודית (פרוייקט תן) וגרתי במקסיקו סיטי במשך שלושה חודשים, כל סוף שבוע שני היינו יוצאים לטיולים באיזור המרכז. לאחר מכן טיילתי עוד חודשיים במדינה.
אמנם עבר קצת זמן מהטיול ואולי הוא לא יהיה הכי מפורט אבל הרגשתי שהסיפורי דרך במדינה לא משקפים את כל הטוב שהיא מציעה, והיא מציעה המון.
מדינה מדהימה ומלאת אנשים טובים ואדיבים בשילוב טבע עוצר נשימה

México city

אפרט על מקומות שבעיניי לגמרי שווים ביקור:
שכונות La Roma ו Condesa- ממש הפלורנטין של הסיטי, מקום צעיר, אוכל (הרבה אופציות טבעוניות) וברים טובים, המון אומנים ודברים בעבודת יד וחנויות יד שנייה. איזור מומלץ ממש לשינה, המטרו גם עובר שם.

בתוך שכונת La Roma יש מתחם בשם huerto Roma verde (תרגום: גינת הירק של רומה הירוקה), מתחם מטורף לחלוטין!! כל המקום בנוי על מחזור ושימוש מחדש, יש שם שוק בסופש והמון סדנאות (מושלם לילדים!!) כל המבנים עשויים מפלסטיק ממוחזר וכל פרט קטן ואפילו בלתי נתפס משומש מחדש ומנוצל עד הסוף, שווה לגמרי לקבוע סיור. ממש קרוב למתחם יש את Las Musas de PapáSibarita מסעדה איטלקית מטורפת!

שכונת polanco - צעירה ומגניבה, בסגנון של השכונות הקודמות. בשכונה גרים גם יהודים ויש אחלה אוכל ישראלי.

Chapultepec- ה"ריאה הירוקה" של מקסיקו סיטי, יער ענק במרכז העיר, יש שם טירה מהממת, אגם, מוזיאונים עם ציורי קיר מדהימים, יש גם גן חיות ועוד ועוד.

מוזיאון האנתרופולוגיה- מקום חובה! מספר על ההיסטוריה של מקסיקו על האצטקים ובני המאיה, מהמוזיאונים המרשימים שהייתי בחיי!

Frida Kahlo Museum

Xochimilco- שיט בנהר עם סירות מגניבות, נחשבת אטרקציה ממש טובה אבל בכנות אני לא עפתי.
מה שכן יש שם אי של בובות תלויות באמצע הנהר (קצת קריפי והפך את השייט להרבה יותר מעניין).

Centro histórico - אזור מגניב ממש, כיכר zócalo , מבנים יפים, הקתדרלה המטרופולינית ,mirador torre latino (תצפית נחמדה על העיר), מסעדות מעולות. חשוב לי להדגיש שכדאי להסתובב באיזור הזה ביום ולשים לב לזה שאתם לא יוצאים מהשכונה הזאת לtepito שנחשבת שכונה מאוד מסוכנת. בנוסף ממליצה מאוד *לא* לישון באיזור.

Six flags- אין צורך לפרט

Teotihuacan- טיול יום מומלץ ללכת לראות את pirámide del sol (פירמידת השמש) , לאחר מכן הלכנו לLa Gruta, מסעדה מפונפנת בתוך מערה שמגישה אוכל מקומי מיוחד ומגוון (יש גם חרקים לאמיצים).

וכמובן שלכו לראות lucha libre - האבקות חופשית בגרסא מקסיקנית.

בכללי יש גם בסיטי המון שווקים מצויינים וקניונים (הקניונים יותר זולים מהצד הקאריבי, אני אהבתי את paseo Interlomas), בתי קולנוע מטורפים (עם 4 טעמי פופקורן, כורסאות מתכווננות ושירות במהלך הסרט של מסעדה) וסופרי ענק אם באלכם קצת אוכל מקומי הביתה.

פרברי מקסיקו סיטי

כמו שאמרתי, במהלך המשלחת כל סוף שבוע שני הוא פתוח ויצאנו לטייל.
המקומות שהכי נהניתי לטייל בהם היו ה pueblos mágicos או בעברית העיירות הקסומות. הגדרה שמשרד התיירות של מקסיקו נתן לערים ועיירות, לרוב קולוניאליות, בזכות הטבע העשיר, ההיסטוריה, פולקלור ותרבות שיש למקום. השם נועד להגביר את התיירות במקום. בנוסף למה שאמליץ לכם בהמשך מוזמנים לחפש עוד באינטרנט.

לכל המקומות יצאתי ממקסיקו סיטי באוטובוס.

טפוצטלן (Tepoztlán)- עיירה קסומה ומקסימה במרחק שעה וחצי מהסיטי. היא שוכנת על צלע הר ענק שעליו גם יש מקדש קטן (tepozteco), שוק יום מעולה, אוכל טוב. עיירה של וייב צ'יל לחלוטין.
אפשר לשכור טרקטורונים ולעשות סיבוב בשטח מחוץ לעיירה.

טקסקו (Taxco)- אחד המקומות שהכי אהבתי במדינה, עיר קולוניאלית מדהימה במרחק שלוש וחצי שעות מהסיטי .
כיכר מרכזית מהממת עם קתדרלה ענקית, אחלה מסעדות, יש להם גם סוג של רוטב מיוחד לאזור בשם mole rosa (רוטב ורוד) שממש מגניב לנסות. כמובן שגם טקסקו מוקפת הרים ועל ההר הכי גבוה יש ישו ענק כאלו אנחנו מינימום בריו (שווה ביקור,Cristo Rey. Cristo Monumental.).
יש מכרות כסף באיזור ובשבתות יש שוק של תכשיטי כסף במחירי בדיחה.
ולחלק הכי טוב, Las grandas mil cascadas, אין מילים שיכולות להעביר את המקום הזה. (מצטערת מראש על הבילד אפ). אז כשמו כן הוא, אכן יש אלף מפלים וחלקם באמת ממש גדולים, מי טורקיז, מוקף בהרים. לטיול עצמו יצאתי דרך חברה שהיתה ליד הכיכר המרכזית. לאחר נסיעה של שעה מהעיר הגענו למתחם, הטיול כלל את המערה והמפלים (מי שמעוניין יש במתחם סנפלינג מפלים בגובה 30מ' שאפשר לעשות בתשלום נוסף) נכנסו למערה עם ציוד והכל, המערה מלאת מים ומשם מתגלשים קצת, וקופצים למים מגבהים שונים (לא כל הקפיצות חובה, אבל לקפוץ משמונה מטרים למים בחושך זה די מגניב). אחרי המערה יצאנו למתחם של המפלים ששם זה די קניונינג לייט, מתקדמים לאורך המפלים חלק בתוך הערוץ וחלק מחוצה לו, יש המון קפיצות (רובן אם לא כולן, לא חובה) ומגלשות, מגניב רצח, הקפיצה הכי גבוהה היא 10מ'.
ללא ספק המקום שהכי זכור לי עד היום ממקסיקו (ועברה שנה).

פואבלה (puebla) העיר הרביעית בגודלה במקסיקו, עיר נחמדה ממש. במרחק שעתיים מהסיטי.
יצאנו ממנה לטיול יום וטיפסנו את הר הגעש iztaccihuatl , לא קשה במיוחד, ממש מגניב! (עשינו את הטיול באוקטובר והפסגה הייתה מושלגת). לא עלינו עד לכיפה כי צריך הסתגלות בגובה.

ואייה דה בראבו (Valle de Bravo) - עיירת נופש קסומה של המקסיקנים העשירים מהעיר הגדולה. במרחק שעתיים וחצי מהסיטי. העיירה שוכנת על אגם יפהפה. המקום ממש ידוע בזכות הparagliding, עשיתי שם והנוף לא יאומן.
מקום חובה להגיע אליו זה mirador la peña או תצפית המונולית, הר אבן ענק ששוכן על האגם ומהווה תצפית לעמק, הכניסה בתשלום סמלי. מהתצפית גם תוכלו לראות את כל וילות הקיץ של העשירים.
הלכנו למפלים חמודים שם (חמוד זה ביחס למה שיש למקסיקו להציע, ביחס לישראל זה וואוו) למפלים קוראים velo de novia, אחלה דרך להתרענן ולהעביר את היום כשחם.
ועוד משהו מטורף שיש במקום ולצערי לא הייתי בזמן זה עונת הפרפרים, באיזור יש שמורה שבין דצמבר למרץ יש מילוני (ואני לא צוחקת ) פרפרים שמתעופפים בשמורה, אם אתם בעונה לגמרי ביקור חובה.

Grutas Tolantongo - וואוו אחד ענק. מתחם של מעיינות חמים טבעיים לצד הרים מטורפים, במתחם יש נהר שזורם שאפשר לעשות לצידו מסלול ובהמשך מפלים ומערות נטיפים מגניבות ממש, לגמרי שווה לילה או שתיים. מה שחשוב זה *לא* להגיע בסופש, המון מקומיים מגיעים וזה הופך לסחנה.

עוד מקומות בקרבת הסיטי (יחסית) שלצערי לא הגעתי ושווים ביקור:

Malinalco
Zacatlan de las manzanas
Cuetzalan
San Miguel de Allende

החוף המערבי

המערב הצפוני:

סן פנצ'ו (san Francisco Nayarit)- עיירונת חוף עם רחוב ראשי אחד של מסעדות וברים, חוף בתולי מוקף ג'ונגל מלא בעצי קוקוס וציפורים, אין קסום מזה.
המקום ידוע בתור גן עדן לגולשים (מומלץ לכאלה עם ניסיון).
אפשר לצאת ללא מעט טיולי יום מסביב לאיזור.

סיוליטה (Sayulita)- היא כמו סן פנצ'ו רק בגדול ומתוייר עם מלא אמריקאים בחופשות סמסטר, יותר מקום למסיבות (וכמובן גלישה).

פוארטו ואיירטה (Puerto Vallarta) - עיר חוף גדולה עם המון מלונות, מקום נופש של אמריקאים מבוגרים, בכנות לא עפתי בכלל וכשיכולתי ברחתי חזרה צפונה לסן פנצ'ו, מה שכן יש שם סיורי לווייתנים מגניבים! ונמל תעופה.

אני נחתתי בפוארטו ואיירטה ומשם לקחתי קמיונטה (כמו אוטובוס מקומי קטן ולא מטופח בעליל) צפונה והוא עובר בכל העיירות חוף שציינתי ואציין במחיר סמלי, מחוץ לשדה יש מוניות שמציעות לקחת אותך במחירי עתק, חבל על הכסף.
תחנת האוטובוס -Avenida Francisco Medina Ascencio

עוד מקומות במערב הצפוני שלא ביקרתי:
Lo de marcos
Rincón de Guayabitos
Las tres marietas -אי מגניב, יוצאים אליו סיורים. קצת יקר

אופציה מגניבה להמשיך מהאיזור הזה לגוואדלחרה, העיר השנייה הכי גדולה במדינה. ומשם לסוע שעה לטקילה. כן, המקום בו מייצרים טקילה. לראות את השדות אגבה, תהליך ההכנה וטעימות.

המערב הדרומי:

פוארטו אסקונדידו (Puerto Escondido) אין המון לפרט מעבר למה שכבר יודעים, מה שכן אגלה את הספוט השקט שלי הרחק מחוף תל ברוך (פונטה זיקטלה), אם ממשיכים דרומה מהחוף עד לצוק אפשר לטפס עליו די בקלות ולמעלה יש ספוט מטורף לשקיעה. ואם יורדים למטה (עדין לכיוון דרום) מגיעים לאיזור קטן בין הצוק לסלעים מפוזרים כמעט ובלי אנשים בכלל וללא ספק המקום הכי יפה באיזור.
יצאתי לטיול יום ל Cascadas Magicas de Copalitilla שהיו חמודים ממש.

Mazunte
עשיתי סיור מגניב בlaguna ventanilla, רואים לא מעט חיות שם בעיקר קרוקודילים ואיגואנות.
מומלץ ללכת שקיעה בPunta cometa.

Zipolite חוף נודיסטים והאמת שהופתעתי רצח. לא ציפיתי ליותר מדי ובמקרה הגעתי למדרחוב בערב שהיה פשוט שוק אומנים מטורף!
אפשר לראות שם מהחוף את הזריחה (בתוספת כמה ישבנים חשופים), היא גם בשעה מאוחרת יחסית אז זה תענוג.

אואחקה, סן קריסטובל ופלנקה

אואחקה (Oaxaca) - עיר קולוניאלית מלאת היסטוריה ובעלת המון קהילות ילידות ששומרות על המסורת עד היום, יש שם free walking tour שנותן ערך מוסף.
עיר צעירה מלאת גרפיטי וציורי קיר חלקם מחאתיים.
היא ידועה בזכות הקולינריה שלה, מאכלים מיוחדים בטירוף ומגוונים.
Monté Albán הריסות מהמאה ה8 נחמד ממש, יש אוטובוסים מקומיים שיוצאים לשם בתדירות מאוד גבוהה.
Hierve el agua מסלול יפה ממש, מגיעים לשם המון סיורים ולכן יכול להיות עמוס.
בסטייט וואחאקה הומצא המזכל , משקה אלכוהולי על בסיס אגבה, אפשר ללכת לסיור לראות את הייצור שלו ובכללי אפשר לקנות אותו שם במאוד זול.

סן קריסטובל (San Cristóbal de las casas) - חשוב לציין שהתאהבתי בה ונשארתי שבועיים.
וגם לה אין לי יותר מדי מה להוסיף מעבר לידוע.
יש free walking tour
טיפ- תקנו שם מתנות בשווקים כי היא מהמקומות היותר זולים (בחומוס).
לרוב הטיולים יצאתי דרך בית חב"ד (סנפלינג מערות(שווה!), סנפלינג מפלים, לאס נובס וצ'יפלון)
סיור שבטים- רחוק מלהיות אותנטי.. ואם אתם בוחרים לצאת, חבל לצאת דרך מי שעובד עם ישראלים, צאו עם חברה מקומית בחמישית מחיר (כנ"ל קניון סומידרו).
ולגולת הכותרת שלנו - Volcán Chichonal. טיול של לילה, נסיעה קשוחה ממש (8 שעות של פיתולים..). כשמגיעים הולכים לישון וקמים בחושך בשביל להגיע לכיפה בזריחה. מסלול של כמה קילומטרים בעלייה. בתוך הלוע של ההר געש יש "אגם" גופרית מהמם. וכל הדרך חזרה יפה בטירוף! מרגיש כאלו אתה בקולומביה בעמק הקוקורה.
את הטיול הזה היה מאוד קשה להוציא, לא מצאתי חברות מקומיות שעושות אותו והיחיד שהסכים זה יגיל (הקאסה של יגיל) התארגנו קבוצה מאוד גדולה וסידרנו הכל בעצמנו (הוא לא דחף לזה יותר מדי, ממליצה מאוד לחתור לזה)

פלנקה (palenque) - מקום עם המון היסטוריה וטבע, אחלה עצירה בין סן קריסטובל לצד הקריבי.
בזמן שאני הייתי במקסיקו היו המון בעיות בדרך הקצרה ואנשים היו עוצרים את האוטובוסים עם נשקים וגונבים, יש אופציה של אוטובוס ארוך (מאוד) אבל בלי סכנות, תבדקו אם עדין קיים בעיות בדרך ואם כן קחו את האוטובוס הארוך!!
Agua azul waterfalls יש מיניבוסים שיוצאים כל הזמן, יפה שם ממש.
Zona arqueológica אזור מדהים של המון הריסות, באיזור יש גם ג'ונגל שאפשר להיכנס ולטייל, יש שם מלא קופים. אני השתמשתי באפליקציות ניווט והסתדרתי, אם נראה לכם שתסתבכו אפשר גם לקחת מדריך.

הצד הקאריבי

בכנות, אין לי יותר מדי מה לחדש וזה גם לא היה מהות הטיול שלי.
מרגע שבו מדברים איתי בדולרים ולא בפסוס אני רואה שחור.
הכל שם מתוייר ויקר מדי בעיניי.
ללא ספק יש לו את הקסם שלו, שאני ניסיתי למצוא הרחק מכל הבלאגן וההמוניות.

Bacalar- הלגונה אכן יפהפייה, סאפ זריחה זה שווה.
שכרתי אופניים ועברתי בין הסנוטות בחלק הדרומי, במקום לקחת מוניות סתם.

Tulum- ישנתי בעיר ולא על החוף, לקחתי אוטובוסים מקומיים בשביל להגיע לחופים ולסנוטות שמסביב. Akumal חוף ממש שווה לשנורקלים

Cozumel - מקום מדהים לצלילות ולהירגע.

Holbox- בעיקר ירד גשם וגרם לכל הרחובות להיות מוצפים בבוץ למים להיות חומים..
מה שכן יש את הsandbox שזה מיקום מטורף כמו אי חוף כזה.

חשוב לי להגיד

לטייל לבד במקסיקו ועוד בת יכול להיות מפחיד אבל זה לא בהכרח חייב להיות ככה. נכון, יש סטייטס שלא הייתי הולכת אליהם לבד (ולכן גם ויתרתי על מקומות שרציתי). המדינה עצמה כל כך מגוונת ואנשים אדיבים וחמים.
ערים גדולות תמיד יותר מסוכנות ולהסתובב לבד בלילה זה לא נעים גם בישראל. המדינה פשוט דורשת מחשבה מראש, היא זאת שנתנה לי את הביטחון.
מאחלת לכם שתתאהבו במקסיקו כמו שאני התאהבתי בה 3>

• רוב המקומיים מתלבשים בצניעות, אם מטעמי דת או מז"א. אל תהיו נוף חריג, אתם לבנים אתם כבר מושכים תשומת לב, תכבדו ותתלבשו בהתאם למקומיים. (כמובן שעיירות חוף זה אחרת)
  • אף אחד לא חייב לכם כלום. אף פעם לא מזיק להשתמש במילים כמו תודה או בבקשה
  • במשלחת חייבו אותנו להיות עם ארנק מזוייף (בנוסף לרגיל) ובו כמה כרטיסים וקצת כסף (עשרים שקל+-), ככה שאם באים לגנוב מכם תוציאו לו את הארנק הזה.
  • אם הולכים בשוק/כל מקום המוני, שימו תיק מקדימה או שתשימו בפאוץ' את הדברים החשובים.
  • בנות- אם משכתן כסף, תכניסו ישר לחזייה ומשם להוסטל.
  • האמת, אף פעם לא השתמשתי בקבוצות וואטסאפ להמלצות להוסטלים, תמיד היה יקר מדי ביחס לתמורה ועברית מדי.. אם אתם מחפשים לצאת מהישראליאדה אבל עדין לבקר במקומות החובה, תחפשו לפי ביקורות בבוקינג/ הוסטל וורלד ותשפטו לפי זה.
  • ספרדית ספרדית ספרדית. הספרדית שלי לגמרי עשתה לי את הטיול. אם יש לכם, זכיתם. אם לא, תלמדו מילים בסיסיות, אתם לא מבינים כמה שזה משנה את היחס אליכם.
  • איך לצאת מהחומוס- היה לי מנהג, כל אדם מקומי שפגשתי בדרך ביקשתי ממנו המלצות למקומות להגיע אליהם ודקרתי הכל בגוגל מאפס. בסוף הטיול היו לי עשרות דקירות.
  • אוטוסים בין עירוניים לרוב הזמנתי דרך ado, בתוך העיר לרוב וידאתי שיש תחבורה דרך rome2rio הלכתי לכיוון התחנה (האתר לא מדוייק במיוחד) ושאלתי מקומיים לגבי התחנות.