צלילה ב- Cirkewwa Marine Park, Malta

שתי צלילות ב-Cirkewwa Marine Park

תאריך הטיולApril 2023
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתניתן לצלול במלטה כל השנה. לכל עונה היתרונות/חסרונות שלה חורף מים קרים: למי שיש הסמכה של חליפה יבשה עניין הקור פחות רלוונטי קיץ: עומס של צוללים עונות מעבר: תלוי חודש בו מגיעים גם שם יכול להיות מים קרים, מרקוס אמר לי שהחודש האידיאלי הוא ספטמבר המים עדיין נעימים ואין עומס של צוללים.

רקע ומידע כללי

אל מלטה הגעתי לחופשה משפחתית כאשר אף אחד ממשפחתי אינו צולל פרט אליי, החלטתי להקדיש חצי יום מהחופשה לצלילה במלטה.
מלטה בכלל ואזור Cirkewwa בפרט הוא אחד מהיעדים הטובים ביותר לצלילה באירופה, באתרי צלילה שונים יעד זה זה מדורג בדרך כלל בטופ 3.
האזור נהנה מראות טובה כל השנה, ספינות טבועות מרבדי עשב ימי וריפים טבעיים.

התקשרות מול המועדון ABC Diving

המועדון מנוהל בידי בריטים הייתי בקשר עם ג'ון במייל שמנהל את האדמיניסטרציה מולו התנהל התשלום ומילוי של טופס הצהרת בריאות.
בחרתי במועדון זה למרות שיש זולים ממנו במחיר בגלל הסיבות הבאות:
1. הביקורת שקיבל בGoogle מעל 100 ביקורת עם דירוג מושלם של 5 כוכבים.
2. באתר מוצג הציוד שהם מספקים שהוא ממיטב היצרנים של ציוד הצלילה ונראה שמור ומתוחזק היטב.
3. המועדון לא היה ממוקם בעיר בה לנתי St. Julian's אלא, 20-25 דקות נסיעה ממנה לכיוון צפון אך הם מציעים הסעה ופיזור בחינם באזורי כיסוי מסוימים בעיקר בצפון האי, מקום הלינה שלי היה כלול באזור זה.
את הקשר עמם יצרתי בערך שבוע וחצי לפני מועד הצלילות סיכמנו על 2 צלילות ב-96€ הצלילות כוללות את כל הציוד הנדרש למעט הציוד הבא אותו ניתן להשכיר בעלות של 4€ לפריט עבור צלילה בודדת:
חליפת צלילה, מאזן, מערכת נשימה.

מטעמי נוחות אישית בצהלך הצלילה הבאתי עימי את כל הציוד מהארץ למעט מאזן (מטעמי משקל) אותו בקשתי מראש בהתכתבות מול ג'ון להשכיר, מה שהוסיף לחשבון בפועל עוד 8€, כלומר 104€ סך הכל.
סוכם שאשלם מחצית מהסכום כמקדמה דרך לינק ששלח לי ג'ון ואת היתר אשלם לאחר הצלילות.

צלילות ב-Cirkewwa: P29 Wreck, MV Rozi Wreck+Cirkewwa Arch

ב-7:30 בבוקר אסף אותי מרקוס שגם היה המדריך הצלילה שלי להיום מהמלון, במהלך הנסיעה הסתבר שאני הצולל היחיד להיום מה שאומר שהרווחתי צלילה פרטית :).
בסביבות 8:00 הגענו למועדון קיבלתי קפה ומאזן בקפלייט של הלסיון, שוכנעתי לקחת כפפות גם לקור וגם לסלק מדוזות אם יהיה צורך בכך, בנוסף לאחר שיחה עם מרקוס הוא הביא לי חליפה קצרה עליונה בעובי 5 מ"מ בנוסף לצ'יקן ווסט בעובי 3 מ"מ ולחליפה ארוכה בעובי 5 מ"מ.
החליפה הנוספת הייתה בדיעבד החלטה חכמה היה לי נעים במים ובלעדיה כנראה היה לי קר במים של 17°C.
לאחר ההתארגנות נסענו אל נקודת המוצא אל אתרי הצלילה Cirkewwa Marine Park, נסיעה של 15 דקות בערך, מדובר במתחם חניה לצוללים עם נקודות כניסה למים בצורת גרמי מדרגות ומעקות למניעת החלקה שצמוד אליו יש שירותים ומקלחות נקיות עם מים חמים, נראה שהרשויות במלטה הבינו את הפוטנציאל הגלום בצלילות באזור זה ותרמו בהקמה ותחזוקה של תשתיות מתאימות. מרקוס העביר לי תדריך, ווידאנו סימנים מוסכמים ויאללה למים.

הצלילה הראשונה ספינה טבועה P29:
הספינה במקור הייתה ספינת פטרול מזרח גרמנית שפטרלה בנהרות בין מזרח ומערב גרמניה לבסוף היא נמכרה לצבא מלטה/משמר החופים של מלטה ובשנת 2007 לאחר שסיימה את שירותה הוטבעה על ידי רשות התיירות המלטזית לשמש כאתר צלילה. התורן העליון של הספינה שוכן בעומק של 18 מטרים והגחון שלה מגיע לעומק של עד 35 מטרים. אורכה של הספינה כ-52 מטרים.
בדרך אל וחזרה מהספינה נצפו מרבדי עשב ימי מרשימים שלא נראים בים התיכון באזור שלנו, צמחייה בריאה להקות גדולות של סרגוסים, אובלדים, לוקוסים גדולים ובריאים, מדוזות, תולעי זכוכית, תמנון, כוכב ים ועוד...
הצלילה ארכה כ-42 דקות והגענו לעומק מקסימלי של 32.6 מטרים.

לאחר הצלילה הראשונה יצאנו להפחית את חוב החנקן ולהתחרדן בשמש ולנוח בין הצלילות משהו כמו שעה בערך. שתינו קפה מעגלת הקפה שבמתחם. אל תבנו על הקפה הזה יותר מידי הדבר היחיד שמנחם בו זה שהוא חם כנראה קפה מגורען בטעם די מגעיל.
נראה שמרקוס היה מרוצה מיכולות הצלילה שלי והוא התוודה בפניי במהלך התדריך שלצלילה השנייה הוא תכנן לי רק את האתר Cirkewwa Arch אבל הוא חושב שאפשר לראות גם את הספינה הטבועה MV ROZI ביחד עם Cirkewwa Arch.

הצלילה השנייה ספינה טבועה MV ROZI ו-Cirkewwa Arch:
הספינה במקור הייתה ספינת אנגלית שהוטבעה על ידי אדם פרטי שהיה הבעלים שלה בשנת 1992 בכדי שתשמש כאתר צלילה בסיורי ספארי. התורן העליון של הספינה שוכן בעומק של 20 מטרים והגחון שלה מגיע לעומק של עד 36 מטרים. אורכה של הספינה כ-35 מטרים.
לאחר הביקור בספינה המשכנו אל אתר בשם Cirkewwa Arch, קשת גדולה שהייתה בעבר מערה שהגג שלה קרס. עומקה המקסימלי של הקשת 20.
בדומה לצלילה הקודמת בדרך אל וחזרה מהספינה נצפו מרבדי עשב ימי מרשימים, צמחייה בריאה להקות גדולות של סרגוסים, אובלדים, אפוגון ים תיכוני במערה, לוקוסים גדולים ובריאים, מדוזות, תולעי זכוכית, ועוד...
הצלילה ארכה כ-46 דקות והגענו לעומק מקסימלי של 30.6 מטרים.

הכניסה לשתי הצלילות הייתה מהחוף אין צורך בגישה עם סירה.