צפון יוון - מסלוניקי לטרקים בזגוריה

בחופש פסח של אפריל 2015 ניסינו אני והחברה לתפוס את צפון יוון - חבל זגוריה, לטרק קצר של 3-4 ימים רגע לפני שהעונה מתחילה. מצאנו כפרים מלאים באנשים טובים, אוכל נהדר, הרים מושלגים ודרכים חסומות למטרק הלא מוכן, אבל נהנו מכל רגע :) אחלוק פה את מה עשינו, מקומות יפים שמצאנו ואיך מי שירצה לבצע ניסיון נוסף שכזה יגיע מוכן יותר מאיתנו

תאריך הטיולApril 2015
עונה מומלצתמאי-ספטמבר

מחפש מידע על יוון באפריל

אז אני מתחיל בלחפש סיפורי דרך, מוצא פה באתר שניים טובים (!) אבל לשיא העונה.. נעזר בשאריות של אתר hike שאני חצי מצליח לתפעל, לא מוצא מידע מועיל בלמטייל- הרוב טיולי משפחות ופחות על אפריל ביוון. אז אתחיל בכמה פרטים - העונה הרשמית של יוון נפתחת במאי, אפריל הוא סיום החורף, יש יתרונות באפריל - (1) ההרים מושלגים וקו השלג נמוך מ-2000 מטר וזה יפה ומרשים (2) אין הרבה מטיילים בכלל (3) הטיול זול!
אבל החסרון הגדול [שלא היינו מודעים אליו כשכרטסנו מראש כי לא קראנו מספיק] בקתות ההרים סגורות! Refuge A ו-Refuge Astraka נפתחות במאי / אמצע מאי בלבד וזה מגביל את הטיול. בהתאם לכך החלטנו שנתארגן לטיולי יום קלים בזגוריה - והנה הטעות השנייה שלנו .. כי בפועל - אמנם שמורת האולימפוס הייתה מאוד חורפית, אבל זגוריה הייתה מדהימה ובהחלט פספסנו שלא הבאנו ציוד בסיסי לשלג - ברמה של נעלי הרים טובות שהיו יכולות לעשות הבדל.

מידע כללי על יוון למטיילים

1. המדינה בקשיים כלכליים - עוד משתמשים במטבע אירו, אבל היא יחסית זולה.
#ארוחה של mezes (כמה מנות שמוגשות לשולחן - מעט מזכיר את הטאפאס הספרדי - אבל המנות משמעותית גדולות יותר ) עם יין מקומי - יכולה לעלות 10-15 אירו לאדם (חולקים מנות), אוכל רחוב כמובן עולה פחות.
#אני ממליץ לנסות את ה-Tsipouro [ציפורו] - משקה האניס המקומי, יותר מתוק מעראק ומאוזו ומוגש עם המון קרח (שמים קוביה בכוס, מכסים בציפורו מקררים ושותים עד לקוביה הבאה)
#בדרכים יש דוכנים של ריבות, דבש, פירות וירקות - מאוד מומלצים! הטעמים המקומיים נהדרים וגם תעזרו לאלמנות המקומיות בקניית התוצרת המקומית.
2. לאן מגיעים ואיך? תלוי איפה רוצים לטייל, אין טיסות ישירות מלבד לאתונה ומשם ניתן להמשיך בטיסה הלאה לסלוניקי (מה שאנחנו עשינו) או ליואנינה (העיר הקרובה לזגוריה). אנחנו החלטנו להגיע לסלוניקי, לשהות בה ערב + יום ולהתקדם ממנה עם רכב שכור - רכוב ידני קטן ל-10 ימים עולה כ-500 ש"ח (!), רכב אוטומט גדול - 1000 ש"ח. חברים שלנו שניסו בעונה זו אוטובוסים בזגוריה נתקלו בקשיים כי האוטובוסים נדירים ויוצאים אחת להרבה זמן (לא התנסנו בעצמנו)
3. הלינה בזגוריה - שוב תלוי איפה - מקומות הלינה מגוונים - בעונה - בקתת אסטרקה עולה 10 אירו, אם ישנים בגסטהאוסים - יכול לעלות בין 40-50 אירו לזוג (קצת יקר למי שרגיל לטייל בבקתות טרקים - מצד שני, זה כולל ארוחות, כולל חדר לזוג, מקלחות חמות - בקיצור, לא מאוד יקר כשמדובר ב-20-25 אירו לאדם לילה באירופה). למקום יש גם להציע מלונות ברמה מאוד גבוה שמחיר לילה בהם יכול לעלות 90-120 אירו, תלוי כמה רוצים להתפנק. אנחנו מצאנו את הגסטהאוסים מצוינים ומתאימים לנו.
4. זגוריה - אוסף כפרים בתוך הרי פינדוס (Pindos mountains), העיר ממנה מגיעים לאזור היא Ioannina - שם בגדול כדאי לעשות קניות ולתדלק - למרות שיש גם בכניסה לזגוריה מכולת ותחנת דלק. בירת זגוריה היא Tsepolovo שכוללת כ-120 איש לדברי המקומיים (כפרים אחרים 40-60 איש), האזור חקלאי - עדרי צאן בשפע, אבל בגדול ניכר שהענף העיקרי כיום הוא תיירות. הכפרים עדיין נראים אותנטיים ובנויים לבנים אפורות, אבל יש המון מסעדות ובתי הארחה. רוב הכבישים אגב מצויינים, כל עוד לא נכנסים עם הרכב לסמטאות הכפרים הצרות ולרוב יש שני נתיבים מסודרים גם בנתיבי ההרים.
#שימו לב שהכבישים המהירים ביוון עולים כסף, אותו משלמים בתחנות אגרה - הגעה מסלוניקי לזגוריה תעלה כ-6 אירו לרכב לאורך הדרך.

Cicerone - The Mountains of Greece

מוצא את הספר אצל חבר ויושב לתכנן. אפרט פה על זגוריה כי הטיול באולימפוס הוא פשוט לתיאור ומפורט באתר השמורה.
1. הטרק המלא בזגוריה אמור להמשך בין 3-7 ימים. מתחילים מ-Tsepolovo (טספולובו) משם ניתן להתקדם לכיוון Kipi (קיפי) ולהגיע ל-Monodhendri (מונודנדרי) ביום אחד או יומיים [בדרך יש אפשרות לעבור ב-Veredeto דרך נקודת התצפית שכל האנשים באזור מהללים - Beloi וכמו כן בדרך למונודנדרי עוברים בכפר הנחמד Vitsa].
2. המקטע הבא נע בתוך ערוץ Vikos (הנקיק העמוק ביותר לפי שיאי גינס) - מהכפר Monodhendri ומכאן שתי אפשרויות - לעלות לכפר Vikos (ויקוס) או לעלות ל-Mikro Papigo (פאפיגו הקטנה, כי ליד יש את פאפיגו הגדולה)
3. המקטע הבא - או טיול יום באזור ויקוס או להמשיך לעבר בקתת Astraka מכיוון פאפיגו. בגדול פי הספר ישנים בבקתה [אם בעונה] ובאתר יש המלצות על לינה ליד אגם הדרקון Dhrakolimni.
4. משם חזרה ל-Tespolovo על רקע הר Gamila (עם או בלי טיפוס)

#חבר שביקר באזור כמה ימים לפנינו נתקל בסופת שלג בהליכה מ-Tsepolovo ל-Kipi וביצע כמה חציות של הויקוס במקומות לא סימפטיים, לדעתו האזור מסומן לא טוב ולכן החלטנו לוותר על המקטע הראשון ולהתחיל ממונודנדרי לעבר פאפיגו.
#כשהגענו לטספולובו הפחידו אותנו שבגלל הגשמים באזור לא ניתן לחצות את הויקוס לכיוון פאפיגו ולכן שינינו שוב את התכנון -ממונודנדרי לכפר ויקוס וכך במקום חציית הנחל נגיע לפאפיגו ברכב. בדיעבד - נקודת החציה של הויקוס לעבר פאפיגו הייתה כל כך נמוכה שכמעט בכינו כשהגענו [כי כבר תיאמנו הסעות להמשך ולא יכולנו לבטל]. אפרט בהמשך..
#בנוגע לאסטרקה - לקחנו אוהל ואמרנו שנחנה בשטח בהתאם למזג האוויר. אציין כאן כי לא הגענו לבקתה עצמה מפאת השלג.

הליכה בקניון ויקוס

כאמור, מטעמי מזג אוויר שהכה בחברים שלנו כמה ימים לפנינו ואזהרת המקומיים שהנחל בויקוס יהיה בלתי עביר - החלטנו שנטייל על צד אחד של הויקוס - ממונודנדרי לכפר ויקוס.
#כשמגיעים ל-Monodendri שימו לב שיש שילוט לשתי כנסיות בכפר (!) אנחנו התחלנו לא נכון והגענו לכנסיית Agia Paraskevi ממנה אין ירידה לויקוס.. עשינו חימום לרגליים. אני לא יודע איך קוראים לכנסיה השניה, אבל ממנה הטרק מתחיל :)
#עוברים את הכנסיה (שלפי סיפורי הדרך וגם ניכר בשטח שהיא אחלה מקום להקמת אוהל) וממנה יורדה עם סימוני O3 המצויינים כחצי שעה - 40 דקות לכיוון הנקיק. מרגע שאתם בנקיק - ההליכה לכיוון ויקוס מאוד ברורה, לא חוצים וההליכה רק ממערב לויקוס מלווה בסימוני ה-O3 האדומים/כתומים. שלטים יוונים מתזמנים את ההליכה ב-4:30 שעות, בפועל - בהליכה טובה, עם עצירות רענון, צילומים וכו' - 6 שעות לויקוס (5 שעות לפיצול ויקוס-פאפיגו)
#באמצע הדרך תגיעו לנביעת Klima מעשי ידי אדם (תזהו את הצינור ;) רשמית, שם ניתן למלא מים בבטחה.. אבל הולכים כל הדרך לצד נחל זורם עם מים בצבע מדהים (לא טעמנו).
# בפיצול בין ויקוס לפאפיגו קיימים מעיינות Voidomatis springs אנחנו לא היינו בטוחים אם הגענו לנקודה הנכונה [ממשיכים מהפיצול עוד 500 מטרים לכיוון ויקוס ויש שם ירידה לכיוון מבנה ישן ונטוש, אל תצפו לבריכות תחומות - זה מקטע בויקוס שהוא פשוט כחול וצלול בצורה מדהימה] לא נכנסו מפאת הקור.
#לגבי נקודת החציה של הויקוס לכיוון פאפיגו - כאמור בערך אחרי 4.5 שעות הליכה תגיעו לנקודה [משולטת היטב], למרות שקבענו עם מונית בויקוס היינו חייבים ללכת לראות אם הנחל אכן מוצף באפריל והתשובה היא - לא! הנחל מאוד מאוד רדוד בנקודה החציה, מים עד גובה הברכיים והזרימה איטית. בדיעבד - יכולנו לטפס מכאן לפאפיגו.. אנחנו עלינו לויקוס [40 דקות בערך] אכלנו כאן במסעדת Tsumani והמשכנו עם חבר של טסומאני עצמו במונית

הליכה לבקתת אסטרקה בשלג

אז לא חצינו את הויקוס ולא טיפסנו ברגל לפאפיגו [מתזמנים לפי הספר שעתיים - שלוש], הגענו לכאן ברכב.
הנחנו את הציוד שלנו ב-Dias Guesthouse והלכנו למרכז המבקרים לשאול האם ניתן להגיע לבקתת אסטרקה Astraka Refuge - האחראית המקומית אמרה לנו שיש שלג אבל בהחלט ניתן להגיע גם בנעלי ספורט .. [כבר אמרתי שעשינו טעות בבחירת הנעליים לטרק].
# מגיעים לקצה הכפר, עוברים את ה-Information Center, עוברים את Dias Guesthouse עוברים את Mikro Papigo 1700 (מלון בוטיק שאפשר ללכת לקנח בו אח"כ סופלה שוקולד) - כל מה שתיארתי כרגע הוא בערך 200 מטר של הליכה .. מגיעים לשלטים שמכוונים לבקתת אסטרקה ומתחילים ללכת בשטח.
# מצרף כאן תמונה של שילוט די אינפורמטיבי לגבי העליה. בגדול - 6 ק"מ של טיפס, מגובה 975מ עד ל-1930 מ', הם מתזמנים ב-3 שעות. בדרך יש מספר מעיינות וסככות שיצרות צל: (1) הראשונה אחרי 700 מטר מפאפיגו, השניה אחרי עוד 1 ק"מ. השלישית - TRAFOS נמצאת באמצע הדרך - נקודת 3.5 ק"מ. עד לכאן ההליכה שלינו הייתה טובה ולפי הסימון - מכאן התחיל השלג ונעלי הספורט שלנו החליקו. אז אילתרנו - חיפשנו את האזורים הלא מושלגים והלכנו עליהם, הגענו למרחק 50 מטרים מהסככה הרביעית אבל החלטנו שלא נסתכן בהמשך טיפוס בשלג כשאנחנו עם ציוד לא מתאים ובמקום זאת ירדנו מעט חזרה וטיפסנו על השלוחה המקבילה מצפון :) לא הייתי ממליץ בכלל כטיול יום כי זה סופר תלול, היינו צריכים את זה לתחושת ההישגיות וגם כי רצינו לראות את אסטרקה בשלג - הנוף היה אדיר אבל זו עוד שעה וחצי של טחינת עליה, כשבעונה עדיף ללכת לבקתת אסטרקה עצמה.

בדיעבד, מהסתכלות על אסטרקה, היא הייתה קבורה בשלג ולא יכולנו לישון בה או בסביבתה. למתעניינים, תבדקו באתר השמורה - היא להפתח בתחילת/אמצע מאי, אני לא חושב שיכולנו לפתוח אוהל גם באזור אגם דרקולומיני בעונה זו כי הלילות היו מאוד קרים. חסרון שלטייל מחוץ לעונה (ככה זה כשאתה סטודנט שחי מחופשה לחופשה :), אבל המקום נראה אדיר!

עוד המלצות לאזור זגוריה והדרך - בנקודות

#Kapesovo - כפר נחמד מאוד, יש מסלול של 2.5 שעות שעולה מהכפר לשיא גובה מקומי וממשיך לנקודת תצפית על הויקוס. אם יש לכם חצי יום בלי תוכניות יכול להיות נחמד. החלק הכיפי הוא בית הקפה Sterna שנמצא בכפר ומפנק מאוד לשבת בו אחרי הליכה :) הקפה היווני הכי טוב ששתיתי בטיול.
#Papigo Pools בין שני כפרי הפאפיגו ממש בעיקול החד בכביש - מקום יפים לעצור בו להתרשם מהנביעות הטבעיות בהם המקומיים עורכים את טקסי ההטבלה לתינוקות.
#גשר 3 הקשתות של Kipi - ממש לפני ההגעה לכפר בצד הכביש - יפה, נוח, מקום טוב לעצירה קטנה של תמונות והתרשמות מבניה של הגשרים בזגוריה. משם אפשר להמשיך לארוחה קטנה במסעדת Margarites שבכניסה לכפר.
#Selini Guesthouse גסטהאוס שאהבנו בכפר Vitsa - זול, בעלים מאוד נחמדים שעשו לנו גם הנחה קטנה. החדרים פשוטים יחסית אבל המחיר לסביבה מצויין.
#Meteora - בדרך מסלוניקי לזגוריה עוברים דרך kalambaka (או קלאמפקה), ממש ממליץ להעביר יום מתחת לסלעים הגדולים של מטאורה. הסיור בתוך המנזרים לא מאוד הלהיב אותנו וגם מאוד מתוייר, אבל כל הסביבה בעלת יופי של אגדה שאסור לפספס אם אתם בסביבה.

• תוציאו כסף לפני העליה לזגוריה - אין איפה להוציא וברוב המוחלט של המקומות של מקבלים כרטיסי אשראי. באופן כללי כדאי להצטייד ביואנינה ולא לעלות עם חוסרים לזגוריה