כרתים וצפון יוון

נסענו לשבועיים לטיול ביוון המושלמת- התחלנו בכרתים וסיימנו בצפון יוון- סלוניקי, כפרי זגוריה וחלקידיקי היפייפיה. זוג בגילאי 28

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתטיילנו ביוון בסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר. המזג אוויר בכרתים היה אידיאלי ושטוף שמש. גם בסלוניקי- אך המצב קצת יותר הפכפך בכפרי זגוריה, שם חלק מהימים היו מעט אפורים וגשומים וחלק שמשיים ונעימים בטירוף! בחלקידיקי הייתה שמש כל יום כל היום, וזה היה מושלם!

פרטים כלליים

לסיומו של יורוטריפ מטורף שעשינו- בחרנו לקנח במדינה האהובה עלי הלוא היא יוון. בעיני יוון פשוט אף פעם לא מאכזבת, היא מציעה את כל מה שצריך ואת כל מה שכיף- תמיד אפשר למצוא חופים כחולים מהסרטים, אוכל טעים, אנשים אדיבים ומתוקים וטבע מטורף. בגלל שביקרנו ביוון הרבה מאוד פעמים, בכל מיני חופשות מסוגים שונים, החלטנו את הטיול הזה לחלק לשניים- שבוע וחצי בכרתים ושבוע וחצי בצפון יוון.
לכרתים הגענו באמצע ספטמבר, למזג אוויר מושלם (למעט 2 ימי גשם מפתיעים מאוד), לסיום טיול ארוך מאוד בדנמרק, שבדיה, נורבגיה ושוויץ. חיפשנו חופשת חופים וטבע, זולה, כיפית ומלאה באוכל טעים.

דברים שחשוב לדעת לפני שנוסעים:
-אם מחליטים להגיע לכרתים חשוב לדעת שזה אי ענקי, עם הרבה מאוד אזורים שונים- לכל אזור אופי אחר ונופים אחרים. כמובן שאפשר לעבור ממקום למקום, אבל כדאי לנסות לתכנן מראש מהם האזורים שיותר מדברים אליכם ובהתאם לזה לתכנן את המעברים. אנחנו נחתנו בחאניה, שאם לומר את האמת לא ידענו עליה הרבה לפני שהגענו. חאניה העתיקה מקסימה ומהממת, ובכלל זו נקודה נוחה לצאת לטיולים באי ולהגיע לחופים קסומים ושווים. זוגות שמחפשים קצת יותר טבע, ושקט זה לגמרי המקום, בשילוב חיי לילה רגועים יחסית. העיר חאניה עצמה- הפתיעה אותנו מעט לרעה, והייתה רחוקה מלהיות ציורית (לדעתנו). גם את זה חשוב לדעת כשבוחרים איזור לינה בעיר.
-התניידות ביוון- כמו בכל מקום בו אנחנו מטיילים בעולם, הדרך האהובה עלינו לתור את המקום היא באמצעות רכב וכך היה גם ברחבי יוון. אפרט בהמשך על מקומות ההשכרה והמחירים- אבל זו בהחלט הדרך המשתלמת והבטוחה ביותר שאנחנו מצאנו, שמאפשרת גמישות מירבית בטיול. ניווטנו באמצעות גוגל מפס המושלם וזה היה לנו מעולה.
-מקומות לינה- חלק מהכיף ביוון הוא המלונות המפנקים והלא יקרים, ולאורך החופשה שלנו ישנו בעיקר במלונות שסגרנו דרך בוקינג או ישירות דרך המלון עצמו. עם זאת, בחלק מהמקרים שווה לבדוק גם את אופציית AIRBNB שנותנת חלופות זולות יותר וממש טובות.
-כסף- המטבע המקומי ביוון הוא יורו, ולרוב היינו מושכים כסף בכספומט ומתנהלים במזומן. כמובן שבערים הגדולות והמרכזיות תמיד אפשר גם לשלם בכרטיס אשראי, אבל כמובן שיש מצבים (בעיקר בצפון יוון ובהרים) בהם לא תהיה שום אופציה לשלם באשראי וכדאי שיהיה איתכם כסף מזומן. בחלק מהמלונות בהם ישנו, הייתה הנחה מסוימת לתשלום במזומן וזה היה ממש שווה ומשתלם.
-מזג אוויר- בתקופה הזו של השנה כרתים הייתה שמשית ומושלמת, למעט 2 ימי גשם מעצבנים שקצת שיבשו לנו את התוכניות- אבל כל עוד נמצאים במלון כיפי ושווה זה באמת לא משנה הרבה. בצפון יוון לקראת סוף ספטמבר תחילת אוקטובר כבר קר ולפעמים גשום- סלוניקי וחלקידיקי היו שמשיות ומדהימות, לגמרי קיץ וחופשת בטן גב, וככל שהצפנו להרים נעשה קר יותר וגשום יותר. הטיול בצפון יוון ההררית הוא גם ככה טיול של טבע ולנו ממש לא הפריע המזג אוויר הסגרירי, להיפך זה הפך את הכל ליותר עוצמתי. המשכנו לטייל ברגל, וגם ברכב, ועשינו התאמות. הגשם לרוב התחיל בשעות אחה"צ ככה שהימים עצמם היו יפים ואפשרו לנו לעשות מלא מלא.
-בטיול הזה, כמו בטיולים הקודמים לפניו- החלטנו לא לסגור מראש את מקומות הלינה שלנו, למעט ה-2 לילות הראשונים, ולמצוא תוך כדי תנועה את המקומות בהם נרצה לישון. בחלק מהטיולים אני מוצאת את הסידור הזה לא כל כך מוצלח, אבל דווקא ביוון זה היה די פשוט, יש בכל מקום איפה לישון, ההיצע ענקי, ולא קרה מצב שבו לא הסתדרנו או נתקענו יותר מדי. כמובן שזו כן התעסקות באיזשהו מובן- ויש ימים שזה לוקח יותר זמן וזה לא עובד כל כך חלק.

היום ה-1 - כרתים

לכרתים הגענו כמו שכתבתי אחרי טיול ארוך מאוד ברחבי סקנדינביה. המעבר הזה בין הערים האירופאיות המוקפדות, הציוריות עם הנופים עוצרי הנשימה ליוון- שהיא הרבה יותר מזרח תיכונית, פשוטה, וחמה היה לנו ביום הראשון לא פשוט. נחתנו בשדה התעופה בחאניה (שהוא די מצ'וקמק), ולקחנו אוטובוס למרכז העיר. אי אפשר לפספס את הקו הזה , הוא יהיה ממש ביציאה מהשדה תעופה. הקו פעיל מ6 בבוקר ועד 12 בלילה, ולוקח בערך 50 דקות להגיע למרכז העיר. היתרון המרכזי זה המחיר הזול מאוד- כרטיס עולה 2.5 יורו לאדם, בעוד מונית תעלה 40-50 יורו.
הגענו לתחנה המרכזית של חאניה, ומשם צעדנו ברגל אל עבר דירת האיירביאנדבי שסגרנו. מבלי לדעת ולשים לב- סגרנו דירה שהייתה יחסית מחוץ לעיר העתיקה. לא התחברנו למיקום שלה- היא אומנם הייתה דקת הליכה מהחוף, אבל החוף עצמו לא היה יפה, טיילת יחסית מעפנה ובקיצור מיקום די מבאס. הדירה עצמה הייתה מקסימה ממש ומרווחת! ישנו כמה שעות ויצאנו לסיבוב צהריים באי- הגענו לקפה ממש חמוד על הים שנקרא ALMIRIKI seaside coffee bar – ממליצה להזמין את הפנקייקים שהיו מעולים! הקפה יושב על רצועת חוף שבימים מסוימים יכול להיות ממש סוער וגבוה, וכך היה באותו היום. היו רוחות מטורפות ואי אפשר היה להיכנס למים, אז החלטנו להמשיך וללכת על הטיילת המאולתרת שלאורך החוף עד שהגענו למפרץ מקסים וממש מוגן מהרוח- החוף נקרא Golden beach. מה שכיף זה שבנקודה הזאת גם כשיש רוח זה מאוד מוגן ואפשר לרבוץ שם ולהכנס למים המהממים! אם ממשיכים בהליכה לכיוון הצוק, לכיוון החוף Anemos Beach Sunbeads, אפשר להמשיך ולטפס למעלה, ונגלה לפניכם נוף מקסים ואפשר לראות את הים גם מהצד השני של לשון היבשה. המשכנו ללכת שם, במין שביל ספק ברור ספק לא, והגענו לצד השני של היבשה. אחרי שצפינו בשקיעה היפה חזרנו לדירה להתארגן ולצאת לחקור את חאניה העתיקה בלילה.
עד לאותו רגע- בכלל לא הבנו שעד שלא הגענו לחאניה העתיקה לא ראינו כלום. במרחק של 10 דקות הליכה מהדירה שלנו שוכנת עיר עתיקה יפייפיה ותיירותית ומדהימה!! הרחובות הקטנים והעמוסים של חאניה העתיקה הן אטרקציה בפני עצמה. הלכנו והלכנו , עצרנו בחנויות הקטנות ובדוכנים השווים- יש שם אווירה ממש קסומה, רגועה, וכיפית מאוד. בשניה אחת משתנה כל הדעה על חאניה והתחלנו להנות בטירוף. יש מיליוני טברנות, מיליוני ברים, ובאמת האופציות לאכול ולשתות הן בלתי נגמרות- התיישבנו במסעדה בלי שם, ככה שאני לא יודעת להמליץ עליה- אבל אין לי ספק שכל מה שתבחרו באזור יהיה מצוין. שווה ללכת לנמל הונציאני בשעות הלילה וללכת לאורכו, מהמם!

היום ה-2- כרתים

אחרי שלקחנו את הבוקר באיזי ,החלטנו לחזור לאותה רצועת חוף מהערב הקודם, ודרך אותו מסלול מהיום הקודם הגענו לנקודת התצפית : Mikis Theodorakis cave. מהצוק הלא מאוד גבוה, יש נקודות שבהן אפשר לקפוץ למים וזה כיף אדיר. משם המשכנו לחוף Yannis Beach Place – באותו היום הים היה פשוט מושלם, ולא רצינו לעשות שום דבר מלרבוץ שם כמה שעות טובות וכך היה. כמעט בכל החופים ביוון מיטות השיזוף עולות כסף, ולרוב גם הרבה כסף- בין 10-15 יורו למיטת שיזוף אחת. החלטנו להשקיע בזה לאותו יום, גם כי זה הרבה יותר כיף ונוח וגם כי ידענו שיש לנו שם הרבה שעות. בכל מקרה, כדאי להצטייד בלונג מראש, אם לא בא לכם להוציא הרבה כסף או אם מתכננים להישאר לזמן קצר ואז זו באמת השקעה יקרה.
כשהתחיל לשעמם לנו, המשכנו בטיול קצר ברגל לעבר החוף Agii Apostoli beach,- שמהנקודה הזו אפשר לראות את שני צידי הים וזה ממש נחמד. חזרנו ברגל חזרה לדירה בשעות אחה"צ, ואיך לא- יצאנו שוב לחאניה העתיקה. הסתובבנו באזור הנמל הונציאני בשקיעה שהיה מהמם, והתיישבנו להאפי האוואר שווה במקום מקסים – שאני לא מצליחה להיזכר בשמו, אבל הוא צמוד למסעדה בשם En Plo. באופן כללי, כדאי לנצל את ההאפי האוור כי יש הנחות שוות ומשתלמות כמעט בכל טברנה.

היום ה-3- כרתים

החלטנו לשכור רכב, ולטייל ביומיים הקרובים בחופים המרוחקים מעט. את הרכב השכרנו מסוכנות מקומית לא מוכרת, שנקראת Time Car- קרובה לחוף golden beach מחוץ לעיר העתיקה. הם היו אדיבים, והיה להם מלאי מכוניות בהתראה מהיום למחר. שילמנו מחיר ממש נמוך (בערך 40 יורו ליום). פתחנו את הבוקר בקפה על החוף, עזבנו את דירת האירביאנדבי שלנו ויצאנו לכיוון החוף Seitan Limania. מדובר בנסיעה של בערך 40 דקות, לאחד החופים הכי יפים בעולם! מדובר בחוף, מפרץ, קטן מאוד יחסית, ומתויר מאוד. הנסיעה אליו קלילה. באיזשהו שלב מגיעים לחנית אפר גדולה, חונים את הרכב ומתחילים לרדת ברגל. הירידה היא בשביל תלול וכמובן לא סלול, ככה שאני ממש ממליצה להצטייד בנעליים רק עבור הירידה (זה קשה ומסוכן לרדת אותה בכפכפים).
החוף, הוא לא מוכרז ובטח שלא מסודר- ככה שצריך להתארגן מראש, להביא לונג/מגבות/צל/אוכל. זה לא בדיוק חוף חולי, אלא יותר סלעי- יש מעט מקום יחסית לשבת, אבל באמת מדובר באחד החופים המיוחדים והיפים שהייתי בהם. ממש ממש כדאי להגיע מוקדם! כי ככל שמתקדם היום מגיעים יותר ויותר אנשים, ונעשה ממש צפוף בפיסת חוף הקטנה הזאת. אין שם שום דבר לקנות לאכול או לשתות- אז מה שתביאו איתכם זה מה שיהיה.
הגענו, התמקמנו, וזהו- חלום. היינו שעות במים ובחוץ, אכלנו, שתינו, קפצנו מהמצוקים והיה באמת כיף אדיר. חשוב לדעת שבחוף מסתובבות עיזים- וכל מה שמעניין אותן זה לאכול לכם את האוכל, גם כשהוא ממש ביד שלכם רגע לפני שנכנס לפה. צריך טיפונת להיזהר ולשים לב לזה, אבל בגדול זו חוויה מצחיקה.
מהחוף המשכנו בנסיעה, ובדרך ראינו נקודה מהממת, עם מין מקפצה קטנה, וכל הכיף זה לעצור בדיוק במקומות האלה- אז שימו בגוגל מפס: Paralia Ntamiali, נקודה קסומה. אחר כך הגענו לחוף Falasarna beach- שגם הוא, חוף מושלם! רצועה ענקית וחולית, לאוהבי הספורט מים יש גם ספורט מים, ולאוהבי השקט- יש גם חלקים סופר שקטים וכיפים. יש שם גם מקומות מסודרים לשבת וגם לא, גם מסעדות קטנות וגם אזורים בלי כלום. בקיצור, מקסים, פשוט וים מושלם. בדרך לחוף הזה נתקלנו במלון בוטיק קטן שהיה נראה מקסים מקסים, לצערי לא היה להם מקום לאותו הלילה אבל הוא נראה לי כמו מקום ששווה להמליץ עליו ושהייתי רוצה להגיע אליו- Elia Elia Hotel Falasrna. המשכנו לטפס קצת למעלה, וישנו במקום חמוד, פשוט מאוד, וזול מאוד, שלידו גירוס מדהים ומומלץ! בית ההארחה נקרא: Avenue Hotel.

היום ה-4 - כרתים

למחרת הבוקר קמנו, והתחלנו בנסיעה בשעת בוקר מוקדמת לכיוון חוף VALOS המפורסם. זה חוף מדהים, ומאוד מאוד תיירותי- ככה שממליצים להגיע יחסית מאוד מוקדם בבוקר, גם כדי להימנע מתורים בהגעה לחנייה, וגם כדי שתהיה מספיק חניה, וסיבה נוספת שאנחנו הבנו רק בזמן הביקור שם- היא שבשעת בוקר מאוחרת (אולי יותר לקראת שעת צהריים) עוגנת לא רחוק מהחוף ספינת תיירות ענקית ממנה נשפכים המוני תיירים ומציפים את החוף המושלם בהמוניהם. אז שוב- מומלץ מאודדד להגיע מוקדם. יצאנו ב6:30 לכיוון החוף, הנסיעה יפייפיה, וסימנו לנו כל מיני מקומות חמודים ויפים לעצור בדרך חזרה.
אתם בטח תשמעו בסוכנויות השכרת הרכב ובמלונות מסביב, שכולם מזהירים מהנסיעה לחוף הזה, בגלל שהנסיעה אליו כרוכה בנסיעה ארוכה מאוד בשביל עפר, די קשוח לנסיעה. ממליצים להגיע לשם ברכבי 4*4, אבל בדיעבד כל מכוניות הפרייבט הגיעו לשם בקלות וגם אנחנו. כן צריך לנסוע לאט, ובזהירות- אבל הנסיעה עבירה לגמרי. מגיעים לחניה ומשלמים כניסה (אני לא זוכרת כמה). ממקום החנייה ועד לחוף, יש ירידה די תלולה של בערך 20 דקות/25 דקות לחוף, וכדאי לדעתי להצטייד בנעליים סגורות ולהביא בתיק כפכפים.
מתחילים לרדת ובאמת נגלה לפנינו החוף היפה בעולם, התחושה שאנחנו בתאילנד ממש! חוף חולי, מים מדהימים- באמת באמת חלום. אפשר בכיף ובקלות להעביר כמה שעות טובות בחוף. קחו בחשבון- אין איפה לקנות מים/אוכל במקום, זה ממש רק חוף. יש כיסאות ושמשיות- הכל עולה כסף ולא מעט. כדאי להביא איתכם הרבה קרם הגנה, אולי מגבות/לונג. פשוט מושלם שם, כיף, וזהו- ביקור חובה. בדרך חזרה מהחוף עצרנו לאכול גירוס (הדבר האהוב עלינו) במסעדה בשם: Σκασιαρχείο Pita & Grill, וזה היה בפער הגירוס הכי טעים שאכלנו בכל יוון! היה פשוט ואוו או ואו. הנסיעה חזרה לכיוון חאניה, יותר קרוב לחוף באלוס היא נסיעה מהממת ויש המון נקודות יפות וקסומות שפשוט אפשר לעצור ולהכנס למים- מומלץ.
הגענו לחאניה והחזרנו את האוטו להשכרת הרכב- בתחנה המרכזית של חאניה (מה שהיה ממש נוח כי היינו צריכים להמשיך משם הלאה), ועלינו על אוטובוס לכיוון העיר "רתימנו". קראנו קצת על העיר והיא הייתה נראית ונשמעת קסומה והחלטנו לנסוע בספונטניות. יוצא אוטובוס כל שעה מהתחנה המרכזית בחאניה לכיוון העיר, במחיר ממש זול. הנסיעה אורכת קצת יותר משעה והאוטובוס מוריד בתחנה המרכזית של רתימנו שמאוד קרובה בהליכה למרכז העיר. מצאנו עוד מקום חמוד, פשוט וזול מאוד לישון בו בשם- Preveli Apartments. מין בית הארחה ביתי, שמנוהל על ידי אמא ובן (ג'ורג') וזה מקום מקסים ממש ומשפחתי ממש והיה לנו שם ממש נחמד. בחדר יש מטבחון מאובזר לגמרי למי שרוצה לבשל, ומכונת כביסה לשימוש כל האורחים (לא צריך לקנות סבון ומרכך כביסה במיוחד) ובאופן כללי, כל מה שהיינו צריכים ישר עזרו לנו.
בערב יצאנו לחקור קצת את מרכז העיר של רתימנון, היפייפיה!! ואכלנו בטברנה מעולה בשם- Taverna Stavros. הסתובבנו עוד קצת בעיר, אבל אחרי יום ארוך בחופים היינו גמורים ופרשנו מוקדם.

היום ה-5- כרתים

קמנו לבוקר קצת גשום, ואחרי קפה ומאפה קטנים שמצאנו ברחוב התחלנו לשוטט ברחובות. אין לי פה המלצות ספציפיות חוץ מממש ללכת לאיבוד ברחובות הקטנים והמהממים. זה באמת היה יום די גשום, שקצת מנע מאיתנו לעשות אטרקציות שתיכננו וטיולים רגליים, והעברנו אותו בין בתי קפה, קצת מנוחה בחדר שלנו, ויציאה שוב לעיר העתיקה היפה של רתימנו.

היום ה-6- כרתים

התעוררנו לבוקר שמשי וכיפי, אחרי שהתבאסנו מהיום הקודם שהיה גשום ושיבש לנו את התוכניות. הלכנו בבוקר לטירת פורטיזה. טירה עתיקה שצופה על הים ועל כל העיר. הביקור בטירה עולה כניסה, אבל יחסית זולה. נכנסנו והסתובבנו קצת בין העתיקות היפות, לקחנו קפה טו גו וישבנו על חומות הטירה והשקפנו על הים המהמם. משם, עברנו בשעת בוקר מאוחרת למלון אחר שנקרא- Theartemis Palace. המלון יושב על רצועת חוף שבה יש עוד המון מלונות ברמה, והם נמצאים מחוץ לעיר העתיקה (נגיד מרחק של 10-15 דקות הליכה ברגל). המלון הזה היה מהמם ומקסים, חדרים ברמה גבוהה מאוד, בריכה מדהימה, אוכל טעים ממש – אז אני ממש ממליצה בחום. זה מלון 4 כוכבים אבל מרגיש יותר. כדאי לבקש מראש להזמין חדר שלא צופה לרחוב (הרחוב עצמו יכול להיות קצת רועש), ובחלק המרכזי של המלון. הוא מחולק ל2 חלקים, והרבה יותר נחמד להיות בחדרים שנמצאים במבנה המרכזי שמסביב לבריכה. בילינו ממש את כל היום במלון- רבצנו בבריכה הכיפית, ובחדר. בעיקר נחנו ונהנינו מהפסיליטיז.
מבחינת חיי לילה- בערב יצאנו שוב להסתובב קצת באזור הטיילת שלרגליה יושבת רצועת המלונות, ומשם חזרה לעיר העתיקה השוקקת. שוב ירד גשם בערב והמזג אוויר היה קצת מבאס בשביל להסתובב בחוץ, אבל מצאנו לנו בר נחמד לשבת בו, והייתה אווירה כיפית וחמימה. אין מה לצפות לחיי לילה מאוד תוססים ומעניינים- מהחוויה שלנו הכל מאוד רגוע, ואפילו קצת מנומנם, העיר העתיקה היא לדעתי המקום היחידי שיש מה לחפש בו מהבחינה הזאת. כן חשוב להגיד שמבחינת קניות של לונגים (מגבות) או מזכרות אחרות- המחירים בעיר העתיקה של רתימנו היו הטובים ביותר! אז שווה לנצל את זה.

היום ה-7- רתימנו ומעבר לסלוניקי

קמנו שוב לבוקר שטוף שמש שכבר מילא לנו את הלב בשמחה, והעברנו את היום בבריכה המהממת של המלון- ובחוף הים. לקראת שעות אחה"צ התארגנו לטיסה שלנו לסלוניקי שיצאה באותו הערב- בנוגע להזמנת מונית לשדה התעופה, אני ממש ממליצה לבדוק ולעשות השוואת מחירים בין הזמנה מהמלון של מונית לשדה תעופה, שבמקרה שלנו רצו מחיר כפול, לבין הזמנה מאחת מתחנת המוניות הקרובה שנמצאת בעיר.
הגענו לשדה התעופה בהרקליון- שהיה עמוס בצורה מטורפת. אני ממליצה להגיע לפחות שעתיים לפני הטיסה (טיסות פנימיות בתוך יוון). השדה מצ'וקמק ומיושן- מעט מקומות ישיבה, ובכלל תחושה קצת מלוכלכת ופחות נעימה. אנחנו הגענו קצת קודם, ויצאנו לאכול לפני שנכנסנו לשדה וזו הייתה החלטה מעולה.
הטיסה שלנו התעכבה, והגענו בשעה מאוחרת לשדה התעופה בסלוניקי, סביב 23:30 בלילה. ברמת העיקרון- פועל שאטל נוח מאוד משדה התעופה למרכז העיר, שעוצר בכל מיני תחנות ונקודות בדרך- ככה שאני בטוחה שכל אחד יכול למצוא את הדרך הנוחה ביותר איפה לרדת. בשעות הלילה התדירות של השאטל הזה יורדת, והאוטובוס האחרון יוצא ב23:40- איכשהו בנס הספקנו אותו ונסענו איתו לכיוון מרכז העיר. כמובן שהשאטל הזה זול מאוד, והרבה יותר משתלם מאשר מונית פרטית (המחירים בסלוניקי גבוהים יותר מאשר בכרתים). כן צריך לקחת בחשבון שזה שאטל, שעוצר בכל מיני נקודות- אבל הוא היה מהיר מאוד, ותוך 45 דקות כבר הגענו לנקודה שלנו. (בלילה השאטל עוצר ביותר תחנות ולוקח קצת יותר זמן מאשר בשעות היום, וצריך להתעדכן מול אתר שדה התעופה). כשתצאו מאולם הנוסעים, יש עמדת אינפורמיישן שתוכלו לשאול מה שתצטרכו לגבי אופציות הנסיעה, ובמקרה ואתם מגיעים בלילה כמונו והעמדה הזו סגורה, צאו החוצה לכיוון תחנות האוטובוס (אי אפשר לפספס), שם חפשו את קו X01 או N01.
אנחנו החלטנו בסלוניקי לישון בדירת AIRBNB שהייתה מקסימה ממש, וממוקמת לא מאוד במרכז אבל גם ממש לא רחוק- הכל היה במרחק הליכה של 10 דקות. זו הייתה הכתובת של הדירה: Ag. Dimitriou 7, Thessaloniki 546 32, יוון, ושמה בAIRBNB הוא Utopia Flat. סוניה המאחרת הייתה מאוד זמינה בשבילנו, עשינו צ'ק אין עצמאי וממש ממש בקלות. בדירה יש סלון ומטבח מאובזרים מאוד, חדר שינה נעים וגדול, שירותים מקלחת והכל מעוצב ונעים מאוד! הגענו בקלות בשעת לילה מאוחרת לדירה, בעזרת האוטובוס והליכה רגלית קצרה.

היום ה-8 - סלוניקי

קמנו בבוקר ליום מושלם ושטוף שמש, ויצאנו לתור את האתרים המרכזיים בעיר. החלטנו לא לשים יעד מסוים והלכנו קצת לאיבוד (בקטע הכי טוב ומכוון) ברחובות של העיר עד שהגענו לשפת המים. התיישבנו לשתות קפה באחד הבתי קפה החמודים שעל שפת הים. ממליצה לסמן לכם כמה נקודות ציון בדרך ופשוט ללכת ברחובות ולהנות מהדרך- הגענו לשפת המים, משם למגדל הלבן, קשת גלוריוס, השוק, רוטונדה ועוד. המשכנו ברגל ועלינו למעלה, ונתקלנו בעוד בית קפה מקסיםםם עם אווירה כיפית, אוכל טוב ואחל'ה של חברה- Little Big House. משם המשכנו לעלות ולעלות עד שהגענו לנקודה שמתצפתת על כל העיר מלמעלה- Trigoniou (Chain) Tower. לצד המבצר בתצפית, אכלנו צהריים/בוקר מאוחר מאוד במסעדה שהייתה מעולה ממש, ACOSTA Flavors Factory (ממליצה מאוד להזמין את הקוראסון הממולא בתותים וקרם, זה היה ואו).
המשכנו להסתובב באזור, והתחלנו לרדת דרך הרחובות הקטנים חזרה למטה למרכז העיר לכיוון הדירה. זה היה ערב ראש השנה! ככה שהתקלחנו, נחנו, טבלנו תפוח בדבש ויצאנו לחגוג את החג. יש בסלוניקי קהילת יהודים די רחבה, ובית חב"ד גדול ומתפקד. הגענו לתפילה בבית הכנסת של חב"ד שממוקם ממש במרכז העיר קרוב מאוד לים. יצרנו קשר עם חב"ד בפייסבוק והם שלחו לנו את כל הלו"ז לחג והנחיות לאן להגיע. הייתה אפשרות להצטרף לסעודת החג בבית חב"ד באחד המלונות, אבל זה היה מאוד מאוד יקר, והחלטנו ללכת ולחגוג באחת הטברנות באזור- ואיזו החלטה מעולה זו הייתה! התיישבנו בטברנה כנראה אחת הטעימות והטובות שהיינו בהן, מוזיקה חיה, אווירה מטריפה, ואוכל טעים בטירוף! מאוד מומלץ להזמין מקום מראש- אנחנו חיכינו בערך 20 דקות למקום. הטברנה נקראת The Rouga.

היום ה-9 - מסלוניקי לאולימפוס

התחלנו את המסע שלנו להרים ולצפון יוון. לא השכרנו מראש רכב עוד בארץ, וגם כאן מחיר הספונטניות היה שבתוך סלוניקי כבר לא היה כמעט מבחר של מכוניות במחירים נורמליים, ונאלצנו לנסוע בבוקר לסוכנות השכרת הרכב שממוקמת יחסית ליד שדה התעופה של סלוניקי. אנחנו השכרנו מALAMO- הכל עבד מעולה, היו אדיבים, בזמן ובמחיר מצוין. השכרנו רכב פרייבט ולא 4*4 וזה שירת אותנו מעולה.
אספנו בבוקר את האוטו והתחלנו לנסוע צפונה לכיוון האולימפוס. נקודת הציון ששמנו לנו היא "מפלי אורליה". זו נסיעה ארוכה, אבל הכבישים המהירים במצב ממש טוב, ומאפשרים נסיעה סופר חלקה ונעימה. עצרנו להתרענן קצת לאורך הדרך ובשעת צהריים הגענו למפלים. הגוגל ממש לוקח עד לחניה של המפלים- חשוב! לא להשאיר שום ציוד יקר ערך באוטו, שמענו על כך שיש פריצות, ואיך שהגענו לחניה ראינו זוג שחזר לרכב המנופץ שלו ונגנבו להם ארנקים ודרכונים. לקחנו איתנו תיק עמוס בכלל הדברים וירדנו לבריכות. מקום קסום ומהמם ברמות!!! מלא פינות קטנות שאפשר לשבת ולהשתכשך בהן – המים קפואים. יש את הבריכה הגדולה שממש נראית לעין מהשביל, ואם תמשיכו בין העצים והשיחים ותרדו טיפה מטה תמצאו עוד בריכות מקסימות ויפות מאוד. יש הליכה קצרצרה מהחניה לבריכות.
ידענו שנרצה לישון בערב בעיירה הקסומה "ליטוחורו"- ובדרך אליה עצרנו לעשות הליכה קצרה, במסלול קצר ויפה בתוך הערוץ, שרובו סלול בדרך בטון נוחה ונגישה. Eastern gate Olympic mountain trail. יש עוד כל מיני מסלולים באזור, הכל נראה מקסים- בגלל שהגענו בשעת אחה"צ בחרנו על משהו קצר. התלבטנו בהתחלה אם לישון בליטוחורו או לא, ונסענו לאזור החוף גם כדי לחפש מקום לינה וגם לראות את אזור החוף. בדיעבד היה די מאכזב, החוף לא כל כך יפה, והרצועה מלאה בבתי קפה ומסעדות שהיו נראות לנו ככה ככה. חזרנו לליטוחורו וישנו במלון בשם Afroditi- מלון פשוט מאוד וזול מאוד. החדר היה קטנטנן זה היה קצת מבאס. אכלנו ארוחת ערב במסעדה חמודה וטעימה ממש בשם Ta Mezedakia.
התוכנית שלנו הייתה למחרת לעלות לעשות טרק באולימפוס- התחזית הראתה סערה לימים הקרובים, ובצער רב נאלצנו לוותר על התוכנית הזאת.

היום ה-10- אולימפוס ומטאורה

קמנו בבוקר ועזבנו את ליטוחורו המקסימה. רצינו לעלות קצת יותר לגובה גם לטייל ברכב וגם ברגל. מליטוחורו יוצא כביש, שעובר דרך המון נקודות תצפית (ממש אפשר לראות את זה בגוגל מפס). שמנו לנו את הנקודה הראשונה- Down the mountain viewpoint, ומשם פשוט נוסעים ישר כל הזמן על אותו כביש, ועוצרים בכל נקודה שנראית לכם יפה ומעניינת- הנוף מהמם! קצת לפני הסוף של הכביש (הנקודה האחרונה בו היא Olympus last secret waterfall), עצרנו בנקודה שנקראת Old Monastery of St. Dionysios of En Olympus- זה מנזר עתיק וממש יפה, ממנו בדרך לא דרך ירדנו באחד השבילים הקטנטנים (שאין לי מושג להסביר מאיפה הולכים), שבסוף לקחו אותנו לנחל! למפל קטן עם בריכה קטנה ומהממת- ודניאל האמיץ גם נכנס למים (שטוענים שהם הקרים ביותר באירופה). נקודה קרובה שאפשר לשים לכם בגוגל: Agios Dionysios Bridge. יש המון המון שבילי הליכה באזור, ואנחנו פשוט בחרנו לנו שביל והלכנו בו קצת וטיילנו באזור. חזרנו לאוטו והתחלנו בנסיעה לכיוון מטאורה.
הגענו למטאורה, והתמקמנו במלון קטן וחמוד, ממש על צלע ההר בשם- Hotel Meteora (כמה מקורי). רצוי מראש לבקש חדר עם נוף לסלעים, זה הרבה יותר יפה ונחמד. בעל המלון איש מקסים, ויעזור בכל דבר ובתכנון הביקור שלכם במטאורה. רצינו להספיק לראות את המנזרים התלויים לפני שמחשיך (צריך לשים לב לשעות הפתיחה והסגירה של המנזרים! זה משתנה ממנזר למנזר). לקחנו את האוטו ועלינו בכביש המפותל לכיוון המנזר: Monastery of Varlaam. זו תופעה קסומה ויפייפיה, כל האזור הוא פשוט ואוו או ואו , מאוד מרשים! בהגעה למנזר חונים את האוטו ונכנסים למנזר- חשוב לזכור שצריך להגיע בלבוש צנוע! הכניסה למנזר עולה כסף. הביקור במנזר מרשים ויפה מאוד, אנחנו הסתובבנו עצמאית במנזר. בשעת שקיעה בחרנו לנו אחת ממיליון נקודות התצפית על הכביש וצפינו בשקיעה היפה על רקע תופעת הטבע המיוחדת הזאת. ממליצה על הנקודה הזו: Main Observation Deck of Meteora. בערב אכלנו במסעדה חמודה- בכפר הצמוד, עם המוסקה המדהימה באזור! Taverna Gardenia.

היום ה-11- מטאורה וכפרי זגוריה

קמנו ממש מוקדם בבוקר, כדי לעלות ולראות את הזריחה בנקודות התצפית ליד המנזרים התלויים. זה ממש שווה אז מומלץ בחום לקום מוקדם ! בחרנו באותה נקודת תצפית Main Observation Deck of Meteora- אחת כמובן מיני רבות ומומלצות, ובשונה מהשקיעה נכנסו קצת יותר פנימה לאבנים הקדמיות. הבאנו איתנו מראש תה וקצת נשנושים וצפינו בזריחה המושלמת! חוויה סופר מומלצת, אחרת מהשקיעה ושווה את ההשקעה של לקום מוקדם בבוקר. חזרנו חזרה למלון, אכלנו ארוחת בוקר ויצאנו בנסיעה לכיוון כפרי זגוריה. הנסיעה ארוכה, אבל כל הכבישים במצב ממש טוב. הדרך הייתה די סגרירית וגם קצת גשומה. עשינו כמה עצירות מנוחה בדרך, כשהיעד שלנו היה הכפר אריסטי.
באריסטי נסענו למלון שלנו ללילה הקרוב- Αρχοντικό Αρίστης , מצאנו אותו בגוגל מפס ולא הצלחתי למצוא את השם שלו באנגלית נורמלית, אבל מדובר במלון בוטיק קטן קסום מושלם! נמצא ממש בתחילת הכפר הקטן אריסטי, עם מארחים מדהימים, חדרים יפייפים, ארוחת בוקר קטנה ופשוט מושלמת, ובכלל נוף מדהים. הגענו למלון הקסום וספגנו את האווירה בקפה במרפסת- המלון כולו עשוי אבן, והחדרים כמו משתלבים בתוך ההר. באמת מהמם. משם בהמלצתו של המארח נסענו לטברנה חמודה באזור לאכול ארוחת צהריים- בדיעבד יתברר לנו ששם חטפנו הרעלת מזון חמורה, אז אני כמובן לא ממליצה בכלל על המסעדה הזו, וגם כדאי לבדוק טוב טוב את טריות העוף (במיוחד) כשאתם מתיישבים לאכול.
אחרי שאכלנו במסעדה ירדנו לעשות טיול רגלי קצר, שמתחיל מהנקודה הזו: Klidonia Bridge Alternative parking. הלכנו לא לפי שביל מסומן, אבל פשוט במעלה הנחל. הגשרים יפייפים, המים שזורמים בנחל באמת בצבע עוצר נשימה, ותקופת השלכת פשוט הופכת את הכל לכל כך יפה וקסום ומזמין. התקדמנו בנחל עד שהספיק לנו וחזרנו חזרה לאוטו. משם החלטנו לנסוע לפפיגו ומיקרו פפיגו- שני כפרים לא רחוקים מאריסטי. בעצם כל האזור הזה זה נקודת תצפית אחת גדולה, ואם תיסעו עם הגוגל מפס תוכלו לעצור במלא נקודות חמודות שגם מסומנות במפה. בדרך לפפיגו עצרנו בVoidomatis River View Point- כמה אמיצים מאיתנו שכשכו שם במים הקפואים, עצרנו שוב להתפעל מהיופי של המים, ונסענו ל- Papingo Rock Pools, זה ממש בריכות אבן מגניבות, כמו מין מפל אבנים כזה שיוצר בריכות קטנות. הגענו לשם ולאכזבתנו הרבה לא הייתה טיפת מים בבריכות- אבל כן נראה שבמידה ויש גשמים וזורמים שם מים זה מקום מדהים. משם נסענו למיקרו פפיגו הכפר הקסום והיפה ביותר (בעיני). שמנו את האוטו בנקודה בכפר ופשוט התחלנו ללכת ברגל בשבילים הקטנים והיפייפים. מיקרו פפיגו יושבת בנקודה כל כך יפה של הנוף, ופשוט כיף להסתובב וללכת בה. ראינו את השקיעה היפה וחזרנו למלון היפה שלנו. בערב אכלנו במרכז הכפר אריסטי שנקראת- En Aristi שהייתה מעולה ממש.

היום ה-12- כפרי זגוריה

כבר בלילה הקודם התחלתי לא להרגיש טוב, וקמנו בבוקר כשאני ממש על הפנים מבינה שחטפתי ככל הנראה קלקול קיבה. כל כך חבל כי במלון הקסום שלנו הוגשה ארוחת בוקר מושלמת- הכל הום מייד, טרי, טעים, יפה, ובאמת משהו מיוחד! דניאל אכל קצת בזמן שאני סובלת, ובערך שעתיים אחר כך גם הוא התחיל להרגיש לא טוב והבנו שאכלנו אותה (תרתי משמע). כמה שעות של סבל והקאות, והרגשנו שאנחנו מתאוששים. החלטנו להמשיך לנצל את היום ונסענו למעיינות הוידיאומטיס. המסלול מתחיל מהכפר VIKOS- אנחנו חנינו את הרכב ממש ליד הקפה- Viewpoint Garden, ומשם אי אפשר לפספס את השביל שיורד למטה למעיינות. מדובר בירידה של בערך 600 מטר (ואז גם כמובן עליה של 600 מטר), מסלול הלוך-חזור. הטיפ המקומי שאנחנו קיבלנו שבדיעבד חסך לנו הסתבכות- היה לשים לב טוב מאוד לשילוט, ובאיזשהו שלב השביל מסמן להמשיך ישר ודווקא יש לפנות שמאלה, למטה לכיוון המים- וזאת כדי לחסוך יחסית זמן במסלול (אם ממשיכים ללכת ישר מגיעים רחוק הרבה יותר ולא ממש לנקודת המעיינות הקסומה). בכל מקרה, מומלץ לנווט בעזרת הגוגל מפס ולפני שיוצאים מהמלון שבו אתם ישנים לבקש הנחיות נוספות.
הירידה למטה קלילה ויפה, משקיפה על עמק הויקוס המקסים- ואז כשמגיעים למטה נגלה המחזה המרהיב של הבריכות היפות כל כך!! טבילה ביום חם מתבקשת מאוד, אבל קחו בחשבון שהמים קפואים קפואים וגם כדאי להצטייד במגבת. העברנו במעיינות כמה שעות טובות- וכשזיהינו שמתחילים עננים אפורים מעלינו התחלנו לעלות בחזרה. העלייה חזרה קשה- במיוחד לאור העובדה ששנינו התחלנו שוב להרגיש מאוד מאוד לא טוב. הגענו למעלה ובכוחות אחרונים לקחנו את האוטו בנסיעה למלון בכפר הבא שלנו- Hotel Ladias בכפר מונודנדרי. נסענו ישירות למלון בגלל שהרגשנו כל כך רע, ומאותו רגע ועד הבוקר למחרת לא יצאנו מהחדר. יכולים רק לתאר כמה רע הרגשנו! ככה שכל מה שתכננו להמשך היום הזה והבוקר למחרת לא יצא לפועל- אבל ממה שקצת הספקנו לראות בדרך ומחלון החדר- מדובר בכפר ואו! והלוואי והיינו מסתובבים וסורקים קצת יותר את האזור. העובדים במלון היו הכי נחמדים אלינו בעולם- ומאוד עזרנו לנו כשהרגשנו לא טוב, ממש דאגו לנו והיו מקסימים.

היום ה-13- כפרי זגוריה וחלקידיקי

אחרי לילה של הזוועות, התעוררנו מאוששים במעט- העובדים החמודים במלון שידעו שאנחנו לא מרגישים טוב הכינו לנו ארוחת בוקר במיוחד למי שעבר עליהם לילה של קלקול קיבה והיו הכי מתוקים שיש. החלטנו לשנות את התוכניות שלנו ליום הקרוב ולקחת אותו ממש ממש באיזי, ועם מעט מאוד אוכל. ידענו שבסוף היום אנחנו רוצים להגיע לחלקידיקי- מדובר בנסיעה ארוכה מאוד, ומצאנו כל מיני נקודות מקסימות בדרך להעביר בהן את הנסיעה. הנקודה הראשונה הייתה יער האבנים- stone forest, מקום ממש מיוחד שבו תצורת אבנים ממש מגניבה בכל ה"יער". מלא דשא ומקום מושלם לפיקניק ולהעביר קצת זמן של פריזבי בשמש. משם נסענו לנקודת התצפית המדהימה Oxya Viewpoint, מדובר בתצפית יפייפיה ממש ממש! צריך לקוות למזג אוויר טוב ואז באמת נגלה נוף ואו.
מנקודת התצפית לקחנו כביש שבעצם עובר דרך כמה גשרים עתיקים ויפים מאוד- הגשר הראשון אליו הגענו היה Kokkorou ancient stone bridge, בכל גשר כזה ירדנו מהאוטו, הסתובבנו קצת ברגל, עשינו מין מסלולון מעגלי והמשכנו לגשר הבא. משם נסענו לPlakidas Bridge. בדרך עברנו בעוד גשר שאני לא מצליחה להיזכר בשמו- אבל הרעיון הוא כמו שהבנתם, פשוט לנסוע בכביש הגשרים הזה ולעצור כל פעם שנראה לכם יפה וזורם. המשכנו בנסיעה דרך כביש יפייפה ממש בתוך הטבע- ידענו שזה ייקח לנו יותר זמן, אבל רצינו להיות עוד בטבע ולא לנסוע דרך הכבישים הראשיים המהירים. הנקודה הבאה שבה עצרנו הייתה ליד המים, להפסקת צהריים- מגיעים לנקודה הזו: ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ, ממשיכים עוד קצת על הכביש ויורדים לכיוון המים, יש מלא נקודות יפות שאפשר לשבת בהן ממש על הנחל. משם המשכנו בנסיעה למצובו- היה יום מהמם והסתובבנו קצת במצובו המתוקה. חנינו את הרכב במרכז העיר/עיירה, הרגשנו שהבטן חוזרת לקדמותה וקוראת לנו לאכול גירוס טוב. מצאנו דוכן מקומי קטן שלא מסומן בגוגל, ואכלנו גירוס טעים בטירוף! עשינו עוד סיבוב קטן בעיירה והמשכנו בנסיעה לכיוון חלקידיקי.
חלקידיקי- בעצם מורכבת מ3 לשונות ים, שלכל אחת אופי ואווירה אחרת. החלטנו שבא לנו לחוות קצת מהכל, ולקראת אחה"צ הגענו ללשון "הראשונה" וישנו במלון Lagaria Hotel & Apartments. מלון קטן וחמוד, יחסית ממש חדש- ממוקם קצת במרחק מהמרכז. נסענו בערב לראות את השקיעה באזור החוף Strand Afytos, ויצאנו קצת בערב למרכז שהיה חמוד- ברים, חנויות יווניות מקומיות. אכלנו באחת המסעדות במרכז- Ambrosia Taverna, היה חמוד, לא יותר מזה.

היום ה-14- חלקידיקי

קמנו בבוקר במלון החמוד שלנו, והעברנו קצת את הבוקר בבריכה, ויצאנו לחקור את הלשון ה"שניה" של חלקידיקי. הגענו למלון הקסום והמושלם ברמות שלנו Thalassokipos. קודם כל מדובר במלון מאוד מבודד, שיש בו בעיקר זוגות או מבוגרים (בקושי יש ילדים). התאהבנו במלון ובמקום- הרגשנו באמת בגן עדן. המלון ממוקם גבוה, ומשקיף בעצם על כל המפרץ. יש כמה רמות של חדרים, בכמה סגנונות- התפנקנו באחד החדרים הטובים והגדולים- וזה כמובן היה שווה את זה. חוץ מאיתנו המלון כמעט והיה ריק, ופשוט הרגשנו שהכל בשבילנו! בית הקפה של המלון שממה שהבנו בד"כ הוא מקום ממש מרכזי ומושך אליו הרבה אנשים היה סגור בתקופה ההיא. למלון יש חוף ים נפרד משל עצמו, שגם מרגיש כאילו נלקח מאיזה ציור. בילינו במלון את כל שאר היום, לא רצינו לזוז משם. (אין בריכה במלון רק ים, לנו זה עבד מושלם).

היום ה-15- חלקידיקי

קמנו בבוקר לזריחה משוגעת! יותר נכון, התעוררנו במיוחד לזריחה. כמו במטאורה, מתברר לי שהזריחה שווה את הקימה המוקדמת- זה היה קסום. אחרי ארוחת הבוקר במלון נסענו לחוף היפייפה Karydi Beach. אין צל ממש קרוב לחוף, אז או שכדאי להצטייד בשמשיות או להתיישב בתוך החורשה שצמודה לחוף- זה פשוט די עמוס באנשים וטיפה מרגיש בתוך החנייה. התיישבנו על האבנים והעברנו כאן את הבוקר השמשי והכיפי. מהחוף הזה המשכנו לחוף בנקודה אחרת- נוסעים בכביש לכיוון הנקודה: ASES Villa, לא מגיעים עד לשם- נעצרים קצת קודם, ממש על הכביש- ויורדים בתוך השטח לכיוון הים- ייגלה לפניכם חוף שהוא בעצם תאילנד. משהו היסטרי ברמות- מצאנו לנו נקודה מוצלת על האבנים עצמם ושם העברנו שעות! המקום קסום, החוף באמת מהסרטים, בקיצור מושלם. כמובן לא חוף מסודר ואין שום שירותי צל/מיטות/אוכל. להביא הכל מראש. (זה אמור להיות ממש קרוב לחוף של המלון Lagonisi Beach Resort). מרוצים ושמחים מאוד מהיום ים המושלם שהיה לנו, חזרנו למלון לאכול ארוחת ערב ולישון את הלילה האחרון שלנו ביוון.

היום ה16- הביתה

קמנו מוקדם בבוקר, ונסענו בחזרה לסלוניקי להחזיר את הרכב שלנו. הכל עבר ממש בטוב וכולם היו מאוד חמודים בחברת השכרת רכב. משם הציעו לנו להצטרף לשאטל שיצא לכיוון השדה תעופה- שזו הייתה אופציה מדהימה וממש נוחה. לארץ חזרנו עם בלו-בירד, הטיסה יצאה בזמן והכל עבד מעולה. וככה אחרי 3 חודשים באירופה, ולקינוח שבועיים ביוון באו לסופם!