טרק של יומיים בכרתים

באמצע אפריל טסנו ל5 ימים בכרתים, שהיו בעצם 3 ימים מלאים. יומיים מהם היו טרק אתגרי ומטורף, מלא בנופים משתנים ואווירת הרפתקאה יוונית

תאריך הטיולApril 2023
עונה מומלצתאפריל-מאי ממולץ. אפשר יהיה גם בחודשי הקיץ אבל זה ידרוש ארגון שונה, בעיקר מבחינת מים

הגעה לכרתים ולתחילת המסלול

בצורה ספונטנית אני ו2 חברים החלטנו לצאת לטרק באירופה בטווח של 5 ימים, בין העובדה שהרבה באפריל עוד מושלג, המחירים הזולים, ושאני מכיר והייתי בכרתים הוחלט היעד. פתחתי באינטרנט את הימים של מסלול הE4 בכרתים, ראיתי מה רלוונטי ומגניב אותי, ובחרתי יומיים.

עלינו על טיסה ב14:00 מנתב"ג, ב16:00 כבר הגענו להרקליון והלכנו לחדר שלנו. יצאנו לסיבוב בעיר והשלמת ציוד לטיול כמו בלון גז.
אכלנו ארוחת ערב בעיר.
בבוקר קמנו, קנינו אוכל ולקחנו אוטובוס לעיירה אנוגיה(Anogia). האוטובוס בהזמנה מראש באינטרנט והעלייה אליו לא פשוטה וקל לפספס. צריך להגיע לתחנת Chaniaporta, ללכת לאיפה שחונים כל האוטובוסים ולשאול נהגים עד שמוצאים את האוטובוס לאנוגיה. שימו לב לא לסמוך על מספר הקו, אלא על היעד של האוטובוס. מדובר בנסיעה של שעה, והיא ממש יפה.
באנוגיה נרגענו, עשינו טיול קצר, אכלנו ארוחת ערב באחת ההטברנות והלכנו לישון.

שימו לב שאפשר בקלות לשלב את 2 הימים האלה, בטח בטיסת בוקר. יש אוטובוס לאנוגיה גם ב16:30 שמשאיר ממש מספיק זמן לכל הארגונים שצריך

אנוגיה- מישור נידה

יום טיול של סביב 16 ק"מ, עם בערך 1100 מטר עלייה. חלק ממסלול הE4 האירופאי אבל אין לסמוך על הסימון, הוא בקושי קיים. צריך לטייל עם קובץ ניווט. מצאתי את הקובץ באפליקצית AllTrails, הורדנו אותו לטלפון אחרי שעשינו שם חודש ניסיון חינם שמאפשר להוריד קבצים לטלפון. מומלץ להוריד לא רק את המפה הרגילה, אלא גם תצלום אוויר ומפת terrain. היום נקרא Agonia - Nida Plateau.
לפני התיאור חשוב להגיד - זה יום קשה גם מבחינת הליכה והרבה מבחינת ניווט, אין סימון וגם הקובץ לפעמים מפשל - אפילו בטופוגרפיה, עדיף נסיון בטיולים וניווט

התחלנו את היום וישר טיפוס, ואז ירידה. ככה בנוי כל היום, טיפוס על רכס, ואז ירידה קטנה, ושוב. כל פעם שמסיימים עליה רואים שוב את הר אידה המושלג - ההר הגבוה בכרתים. ככל שמטפסים רואים את הר אידה מתקרב ואיך הצמחייה הופכת ליותר הררית, עד שעצים נהים מראה נדיר וגדלים רק בתוך המישורים בין הרכסים. לאורך כל היום ראינו רק חקלאים מקומיים והרבה הרבה עיזות, שאת הקול שלהן קשה לפספס

בדיוק לפני העלייה הלפני אחרונה ביום, שהיא גם התלולה והקשה ביותר, בדיוק שהשביל פונה ב90 מעלות כלפי מעלה יש מעיין, פשוט ונקי שבאפריל נבע בעוצמות חזקות מאוד, גם נקודה נהדרת להתרעננות וגם אופציה למילוי מים - לא יודע אם אפשר לסמוך עליו בחודשי הקיץ.

אחרי העלייה הזו כבר ממש רואים את ההר ואת מצלעות המישור שבו מסיימים את היום, אבל לא לטעות יש עוד הליכה. אחרי תצפית פנורמית שרואים בה עד הים עצרנו לארוחת צהריים בתוך מישור רחב, ואז התחלנו את הטיפוס האחרון, החלטנו לחרוג קצת מהשביל שמטפס עד האוכף ולעלות לכיפה אחת ליד, שמשם יש תצפית נהדרת על הר אידה, מישור נידה ועד הים. משם חתכנו לכביש היורד למישור, בדרך עברנו בשלוגית, בשביל לפתוח מזרן שטח ולגלוש למטה וסוף סוף ירדנו למישור.
מישור נידה הוא מקום מטורף, עמק אחו ענקי מוקף בפסגות מכל צדדיו, יש בו הרבה גם מעבר להליכה שם, כמו המערה שלפי המיתולוגיה היוונית זאוס גדל בה.
הלכנו קצת בתוך המישור, מצאנו נקודה נוחה ופרשנו אוהל לקראת היום הבא

מישור נידה - זארוס

למי ששם לב וקנה שישיות מים בכרתים יזהה 2 שמות מרכזיים, זארוס ורובאס - בשניהם טיילנו. יער וקניון רובאס, וסיימנו בכפר זארוס. זה גם יכול להסביר למה באזור הזה שבחורף מחוסה כולו בשלג אין הרבה מים, הם מחלחלים ונשאבים למי שתייה.
היום הזה הוא יום של בערך 17 ק"מ, עם בערך 1200 מטר ירידה, ולא משנה מה אומר השלט במישור נידה, הוא טכני, תלול, לא מסודר, מסוכן מאוד, מתאים למטיבי לכת בלבד במיוחד אחרי גשם או שלג. על הדרך הוא גם היום טיול מהיפים שיצא לי לעשות. גם פה הורדנו קובץ ניווט שנקרא Nida-Zaros מ AllTrails, אבל היום הקובץ מפשל - בהמשך.

מתחילים את היום בהליכה של 7 קמ על דרך עפר שיוצאת ממישור נידה, בין 2 רכסים בגובה 1600 מטר, במגמת עלייה קלה. זה חלק מאוד יפה אבל של תפירה, הרבה עליות וירידות קטנות. בדרך רואים כמה חוות ואיך לא הרבה צאן.
בסוף הקטע הזה נפתח לנו יער רובאס והמצוקים האדירים שלו, ונתחיל לרדת במגמה די תלולה. פה חשוב מאוד להיצמד לקובץ הניווט, כי הסימונים ממש דלים וחשוב מאוד להצמד לשביל המתוכנן, כי כל סטייה ממנו יכולה להסתיים בנפילה של כמה מאוד מטרים. פה קובץ הניווט הוא עוד מצויין. חשוב לעשות את ההליכה הזו בזהירות, כי גם השביל המיועד הוא צר ולא נוח, אך עם זאת הנוף מהירידה פשוט מטורף וקשה להאמין שבכלל הולכים במקום כזה.

אחרי המקטע התלול הזה מגיעים לשביל עפר, הולכים עליו בערך קילומטר (בדרך ראינו ברז מים, מניח שתמיד הוא שם אבל לא יכול להבטיח..), ומגיעים לכנסייה - פה קובץ הניווט מתחיל לטעות. לפי הקובץ יורדים די דוך דרך סכין כלשהי לערוץ צידי שמביא אותנו לקניון רובאס - לא! זו דרך שהיא לא ברורה, תלולה מאוד ונכנסת לתוך הקניון בדרך המסומת באיקס. בדיעבד גם ראיתי שאין שם שהמפה של הקובץ לא עדכנית ואין שם באמת שביל, אבל אז לא הייתה קליטה לזה.
מה שצריך לעשות זה פשוט בכנסייה שנמצאת בסוף הדרך עפר, לקחת את השביל שמשמאל למסלול שלנו, שיורד ישירות לתוך הערוץ הראשי.
אחרי שנכנסים לערוץ הדרך מסומנת וברורה. יש בערך 4 קילומטרים של הליכה בתוך הערוץ, שהוא מטורף. קירות בגובה מאות מטרים, בהתחלה הוא צר ולאט לאט נפתח ורואים שדות ירוקים בנוף. הזרימה הייתה רק בהתחלה אז אם רוצים לטבול מהר. אני חזרתי בריצה לבריכה אחרי שהבנתי שהזרימה מפסיקה. באיזשהו שלב עולים מערוץ הנחל כדי לעקוף חלק מפלי, דרך תצפיות מטורפות חוזרים למטה ומגיעים לאגם מלאכותי נחמד שבו יש גם מסעדות ואפשר לקנות אוכל או ארטיק של סיום הליכה

משם הליכה של עוד 1.5 ק"מ בערך לזארוס למקום הלינה

זארוס - ארצה

בזארוס אכלנו ארוחת ערב בטברנה, וישנו במלון 2 כוכבים נחמד.
מזארוס אין תחבורה ציבורית, אפשר להמשיך בE4 עד שמגיעים למקום שיש ממנו, אנחנו היינו צריכים לחזור אז הזמנו מונית דרך המלון לשדה תעופה, עולה בערך 65 יורו

• עד האביב אין סיבה לסחוב הרבה מים, בטח גם בקיץ אבל לא בטוח
  • לעבור על המפה קודם ולדעת בערך מה יהיה, לדעת ניווט בסיסי
  • יכול להיות ממש קר בלילה, צריך לבדוק מראש
  • אומרים שהכלבים בכרתים תוקפניים, להתרחק מהם כמה שאפשר, כל אלה שאנחנו ראינו היו קשורים