טרק המנלון Menalon trail

5 ימי הליכה בטרק המנלון

תאריך הטיולApril 2023
עונה מומלצתאפריל - יוני, ספטמבר- אוקטובר. בשיא הקיץ עלול להיות חם מידי ובסתיו עלול להיות קר מידי.

רקע כללי

אורך הטרק הוא 5 ימי הליכה של נוף יווני מרשים וכפרים יוונים אותנטיים. את הטרק עשינו בכיוון ההפוך בגלל שיקולי לינה (כל מקומות הלינה בכפר מסויים נתפסו ולכן נאלצנו להפוך את הכיוון בכדי להגיע לכפר ביום אחר) ואם לומר את האמת, אנחנו חושבים שזה הכיוון המומלץ! לא עשינו את הטרק בכיוון הנהוג ולכן מדובר בדיעה אישית בלבד, אבל לדעתנו בכיוון ההפוך (זה שבו הלכנו) נמענים מלא מעט עליות ממושכות. לפני שנתחיל רק אוסיף שיצאנו לדרך לאחר התייעצות עם גורמים רשמיים של הטרק ככה שלא מדובר בהמצאה שלנו ואין בכלל מה לדאוג מהיפוך הכיוון.

יום 1: הגעה

נחתנו באתונה, שכרנו רכב ומשם נסענו ללגאדיה (Lagkadia). הנסיעה ארכה 3 שעות, בעיקר על כבישי אגרה. התשלום על הכביש הסתכם בכמעט 15 יורו וניווטנו עם מפות של גוגל מפס שהורדנו מראש (offline).

לינה: Agnantio studios & suites
מאוד מומלץ! דורה, בעלת המקום מאוד נחמדה, החדר מרווח ומפנק וארוחת הבוקר מושקעת מאוד. בחדרים יש מטבח יחסית מאובזר ואפשר בכיף לבשל בו. אנחנו לא עשינו את זה אבל יש את האופציה.

מכולת: יש בכפר מכולת וגם במקום בו אוכלים את ארוחת הבוקר אפשר לקנות אוכל למסלול. עצה שלנו: תעצרו באזור אתונה (בדרך לכפר) בסופר מרקט גדול שיש בו הכל מהכל.

יום 2: Lagkadia ל-Valtesiniko

סהכ 14 ק"מ.
במעלה הכפר, ליד המקום בו ישנו, יוצאים לדרך. ברובו המוחלט של היום נעלה בעלייה, לעיתים מתונה ולעיתים טיפה תלולה אל עבר הפסגה של ההר. למרות שהשביל במגמת עלייה, המסלול נוח מאוד ולא קשה בכלל. הטיול מתחיל בשטח פתוח על צלע ההרים ולאחר כמה ק"מ נכנסים ליער שבו נלך ברוב המסלול. בחלק מהיום, השביל טיפה לא ברור אבל יש המון סימונים ומאוד קל להשאר בדרך הנכונה. המסלול עובר בעיקר ביער מלבד מקטע קצר בסיום של 2 ק"מ על כביש לכיוון ולטנסיניקו.

לינה: Valtessiniko Studios
חדרים מאוד נחמדים ונקיים, יש כירה חשמלית אבל אין יותר מידי כלים לבישול.

מכולת: יש מכולת בכפר, יש בה כל מה שצריך ליום טיול וגם מוצרים מעבר כמו פסטות, גבינות, ביצים, נייר טואלט ועוד. כל עוד המכולת פתוחה, לגמרי אפשר לבנות עליה להצטיידות.

יום 3: מ-Valtessiniko ל-Nymphasia

סה"כ 15.5 ק"מ.
ליד הכנסייה של ולטסיניקו, מתחברים חזרה לשביל ויורדים לתוך היער. היום מתחיל במישור ואחרי כמה ק"מ (בערך 2) שוב מתחילים לטפס בעלייה לא מאיימת ולא קשה מידי. לאחר מכן הולכים כמה קילומטרים בתוך היער עד שמגיעים לכביש. אם תעמדו מול הכביש ותביטו שמאלה תראו כנסייה, שם מסתתר הסימון שיורה לכם לחצות את הכביש. לאחר חציית הכביש תלכו בשדות פתוחים עד שתגיעו לכביש ומשם לכפר מגוליאנה (Magouliana), כפר נחמד עם מסעדות (לא ניסינו אותן). השביל ממשיך בתוך מגוליאנה ומאותו רגע התדירות של הסימונים מעט פוחתת וקל לרדת מהמסלול, אם הורדתם מראש את אפליקציית hiiker, זה הזמן להשתמש בה. אחרי קצת ברבורים במגוליאנה, נחזור למסלול שעובר ביער ונצעד בו עד הסיום פחות או יותר. אחרי כמה קילומטרים של מישור, תתחיל ירידה תלולה בתוך היער עד שתגיעו למנזר תלוי, מאותו רגע סיימתם עם הירידה וחוזרים לתוואי רגיל (טיפה עליות, טיפה ירידות, לא משו מיוחד).

לינה: Agropoli
לנו לא היו אפשרויות לינה בנימפסיה, אז בשלב מסויים, לקראת סוף המסלול, חתכנו לעבר אגרופולי (מוריד בערך ק"מ 1 מהיום שנצטרך להשלים מחר). באגרופולי יש אך ורק את בקתות האירוח ואת חדר האוכל של הצימר, מסעדות יש בנימפסיה אך לא בקרנו בהן מכיוון שסגרנו ארוחת ערב (מבעוד מועד) בצימר.
החדרים באגרופולי מרווחים ונקיים ובכללי האיזור מאוד יפה! יש אחלה ארוחת בוקר, סה"כ מאוד מומלץ!

מכולת: אין בנימפסיה ובטח שלא באגרופולי.

יום 4: מ-Nymphasia (אגרופולי) ל-Elati

סה"כ 14 ק"מ.
את היום התחלנו בהליכה על הכביש אל עבר נימפסיה. השביל מתחיל במגמת עליה, עוברים דרך נימפסיה ומשם חוזרים לטבע. אחרי כמה קילומטרים אחדים מתחילים מעט לרדת ונחשפים לנוף מרשים של נחלים וקניון. אחרי 5 ק"מ בערך, נלך על הכביש עד שנגיע לויטינה (Vytina). ויטינה, בשונה מהכפרים האחרים שעברנו בהם, הוא כפר שוקק, עם תיירים, חנויות ובתי קפה, מומלץ לעצור ולספוג מעט מערביות למי שחסרה לו. בנוסף, באלתי אין מכולת מסודרת אז כדאי להצטייד בויטינה במה שחסר. אחרי העצירה, יצאנו אל עבר אלתי, שימו לב שמויטיניה סימון השבילים משנה צבע לצהוב (מירוק). הדרך לאלתי ברובה מישורית או במגמת ירידה ועוברת ליד נחלים עם מים צלולים. בתקופה שלנו היה קריר אז לא נכנסנו אבל זאת אופציה אם חם בחוץ. לקראת סוף יום ההליכה, בשני הקילומטרים האחרונים, המסלול הופך טיפה מאתגר ובוצי (תלוי עונה כמובן) ומומלץ להשתמש במקלות כדי לא לדרוך באיזה שלולית עמוקה או בוצית.

לינה: Elati's traditional and cosy home
דירה גדולה ומאוד מאובזרת! מי שבקטע של בישולים, זה המקום! ללא ספק אחת הדירות היותר מרווחות ומפנקות שישנו בהן. מה שכן, קצת קשה למצוא את הדירה אבל המארחים זמינים ומאוד נחמדים. בנוסף, אין ארוחת בוקר במקום בשונה מכל שאר המקומות שישנו ונישן בהם.

מכולת: אין! יש איזה בוטק'ה שמוכר פסטות ואולי אפילו לחם אבל לא הייתי בונה עליו.

יום 5: מ-Elati ל-Dimitsana

סה"כ 19.1 ק"מ.
מאלתי נרד חזרה ליער שממנו באנו ונצעד בו משהו כמו 8 ק״מ שיסתיימו בעלייה תלולה. בנוסף הסימון של השביל ישתנה מצהוב לאדום. אחרי שנסיים עם העלייה, היום ימשיך בעיקר במישור וירידות. אחרי 16 ק״מ בערך נגיע לכפר זיגוויסטי (Zygovisti). זיגוויסטי הוא כפר כמו רוב הכפרים (פשוט וקטן) ובמרכזו יש קצת מסעדות. הכפר היה די שוקק כשביקרנו בו. זיגוויסטי, נמשיך עוד 4 ק״מ במישור עד שנגיע לדימיטסנה. היום הזה ארוך מבחינת ק״מ אבל לא סיימנו אותו מותשים אז אין מה להבהל מהמרחק (מומלץ לצאת מוקדם, תלוי בקצב שלכם).
בנוגע לדימיטסנה: כפר גדול יחסית ויש בו מגוון מסעדות ובתי קפה.
לינה: Xenios Tower Hotel
המלון הוא בעצם בניין עתיק (חלק יגידו יפה, חלק יגידו קריפי) ומספק חדר קטן עם מיטה, מקלחת וארוחת בוקר טובה. המחיר של המקום גבוה משאר מקומות הלינה שבקרנו בהם ואם לומר את האמת הוא הכי פחות מוצלח.

מכולת:
יש מיני מרקט (על גבול הסופר) שיש בו הכל.

יום 6: מ-Dimitsana ל-Stemnitsa

סה"כ 12.5 ק"מ.
היום (הכי יפה בטרק!) מתחיל בירידה במורד הכפר עד ל״רחבת הספורט״ של ידמיטסנה שכוללת בריכה מוזנחת (בכל זאת עוד קר) ומגרש כדורגל בשיפוצים. ליד המגרש מתחבא הסימון שאם נעקוב אחריו נגיע לפיצול. בפיצול אפשר להמשיך ישר או לפנות ימינה, אפליקציית hiiker הורתה לפנות ימינה וכך עשינו. מאותו רגע ירדנו בירידה של 1.5 ק"מ בערך אל הכפר Paleochori, שלכל אורכה לא פגשנו אף לא סימון בודד של המסלול, ובכל זאת אחרי שנגיע לכפר ונמשיך לעקוב אחרי האפליקציה, לפתע יחזרו הסימונים. אין לנו מושג אם הלכנו בשביל הנכון או שבאמת ירדנו ממנו (סביר שידרנו ממנו), אבל בכל אופן, הפנייה ימינה והמעקב אחר האפליקציה הובילו אותנו למקום הנכון. אחרי שחזרנו למסלול, המשכנו במגמת ירידה עד שהגענו לגשר יפה. מהגשר עולים מעט ואז שוב יורדים במשך כמה ק״מ (הליכה ארוכה יחסית) עד שמגיעים לגשר נוסף שנמצא במעמקי הקניון. מאותו גשר (השני) נתחיל לעלות בעלייה ארוכה שתמשך עד לסוף המסלול! בדרך נעבור ליד מנזר תלוי מאוד מרשים! ובכללי נחשף לנוף מדהים!
כמה ק״מ אחרי המנזר, תעלו על הכביש ותמשיכו ותלכו עליו עד שתראו כנסיה מגודרת. בצמוד לכנסיה יש שער שמוביל לפינת ישיבה ואם תמשיכו לרדת עוד קצת תגיעו לנקודת תצפית מדהימה!
לאחר ביקור בנקודת התצפית, נחזור למסלול ונמשיך לעקוב אחר הסימון (נמשיך גם לעלות) עד שנגיע לסתמניצה!
זהו, נגמר הטרק ואפשר לקחת (מסתמניצה) מונית לכל כפר אחר שבו השארתם את האוטו.

• לבדוק זמינות של מקומות לינה לפני שסוגרים טיסה. אנחנו טיילנו בחג הEaster, ככה שהכל היה יותר עמוס (לא הורגש בטרק, כן הורגש במקומות הלינה).
  • יש מקומות למלא מים במהלך הטרק, לא חייבים לסחוב מים לכל היום (לפעמים הברזים נראים קצת מפוקפקים למרות שיש בהם אחלה מים, אז מי שקשה לו עם זה שימלא בכפרים בדרך, אם יש כאלה).
  • אין צורך לסחוב מגבת/ליינר/סבונים, יש הכל בבתי הארחה.
  • מומלץ להוריד את אפליקציית hiiker החינמית ולהוריד את המפה של הטרק בחינם.
  • מומלץ להוריד את אפליקציית Maps.Me החינמית ולהוריד את המפה של אזור הטרק.
  • הורדת מפות offline מגוגל מפס כדי לנווט עם האוטו.