טרק באי יווני אנדרוס

טיול רגלי בין הכפרים באי אנדרוס עם רשת שבילים מושקעת ומעט תיירים.

תאריך הטיולMay 2023
עונה מומלצתאביב וסתיו

באי אנדרוס יש עשרות מסלולים מסומנים ומתוחזקים היטב, מתאים גם לטיול קצר וגם לחופשה יותר ארוכה. אפשר להרכיב מסלולים באורכים שונים וברמות קושי שונות.
ההגעה לאי – טיסה לאתונה והפלגה של שעתיים במעבורת מנמל רפינה.
חוץ מחודשי הקיץ, נראה שהאי כמעט לא מתוייר, הצימרים, מלונות ומסעדות נמצאים בארבעה כפרים
לאורך החוף GAVRIO, BATSI ,CHORA ,ORMOS , במקומות אחרים יש מקומות לינה בודדים ובכל מקרה כדאי להזמין הכל לפחות כמה ימים מראש. עלות הצימרים שהזמנו הייתה 35-50 יורו.
אנחנו הרכבנו חופשה של 11 יום, באמצע מאי, בעיקר בעזרת האתר הרשמי של העמותה שמתחזקת את השבילים https://www.androsroutes.gr/ ובכמה בלוגים שמצאנו.
את החדרים הזמנו בעזרת דף מקומות לינה מומלצים באותו אתר.
נעזרנו במוניות בחלק מהימים כדי להגיע לתחילת מסלול ובחלק מהימים שלחנו תיקים ליעד הבא בשל פציעה של אחד מאיתנו. כל נהגי מוניות הכירו את המסלולים ולא היה צריך להסביר יותר מדי לאיפה אנחנו רוצים להגיע.

יום ראשון

נחתנו באתונה ב7:30 בבוקר, האוטובוס הקרוב לרפינה פורט היה רק ב11 , אז החלטנו לקחת מונית שעלתה לנו 40 יורו. אחרי שקנינו כרטיסים למעבורת בשעה 17:30 (המעבורת יוצאת לאי בשעות הבוקר ואחרי הצהריים אז לא הייתה לנו אופציה אחרת, עלות הכרטיס 25 יורו לאדם לכיוון אחד) ,התיכנון היה להשאיר את התיקים בלוקרים בכניסה לנמל ולהסתובב בעיר. לא הסתדרנו עם הלוקר,שבלע כסף ולא נסגר, בסוף מצאנו מישהו בבניין ההנהלה של הנמל שעזר לנו והצלחנו להשתמש בלוקר . בעיר רפינה לא היה שום דבר מעניין, רק הסתובבנו על חוף ונמנמנו על הדשא. עלינו על המעבורת כשעתיים לפני היציאה. כנראה עדיף לבחור טיסה יותר קרובה לזמנים של המעבורת או לנסוע לאתונה ולהגיע לרפינה מאוחר יותר.
האי אנדרוס הוא עצירה הראשונה של המעבורת שממשיכה אחרי זה למיקונוס, חשוב להיות מודעים לזה ולא לפספס.
ירדנו בGAVRIO – עיירת נמל של האי וישר עלינו לאוטובוס, האוטובוסים באי מתאימים את עצמם לזמנים של המעבורת והסברנו לכרטיסנית שאנחנו צריכים להגיע ל ORMOS-KORTHI , הכפר ממנו התחלנו את הטיול. אחרי כשעת נסיעה בסרפנטינים של האי, האוטובוס עצר באמצע שום מקום ועברנו יחד עם שניים שלושה אנשים למיניבוס שהביא אותנו לכפר, שם חיכה לנו בעל הצימר,
הוא גם עזר לנו להזמין מונית להגעה לתחילת המסלול שהיה מתוכנן למחרת.

יום שני

מסלול הליכה מס ' 4 , כ10 קילומטר.
לפני היציאה למסלול , אכלנו ארוחת בוקר בבית קפה, קנינו מפת מסלולים של האי והצטיידנו באוכל ומים לדרך. המונית חיכתה לנו בכיכר המרכזית והיחידה בכפר ולקחה אותנו לתחילת המסלול – מנזר Tromarchianis. (15 יורו)
המסלול קל יחסית , רובו בירידה ,עובר בשבילים עתיקים ונופים יפים מאוד. הדרך המסומנת מסתיימת קילומטר לפני אותו כפר ORMOS שישנו בו. הסתובבנו עוד קצת ברחוב הראשי הציורי של הכפר הפצפון לפני שחזרנו לצימר.
לינה באותו מקום בכפר ORMOS.

יום שלישי

בבוקר מסרנו את התיקים למונית, שלקחה אותם למקום לינה הבא שלנו בעיירת CHORA
הבירה של האי (30 יורו) ויצאנו לדרך עם תיקי יום.
בתחילת המסלול טעינו בדרך, למרות הסימונים והחצים. צריך לזכור שבאנדרוס השבילים המסומנים ברוב המקרים עוברים בשבילים עתיקים, עם חומת אבן, ולא בדרכי עפר.
טיפסנו עליה ארוכה עד לכפר ,Kychilos היה חם מאוד ולח וזה מאוד הקשה על ההליכה.
בכפר ישבנו לשתות קפה בבית קפה של זקני הכפר, בבית הקפה היחיד שהיה פתוח מחוץ לעיירות החוף בכל ימי הטיול, כך שעדיף לדאוג למים ואוכל לפני שיוצאים לדרך.
ביציאה מהכפר בחרנו לעלות גם לשרידי הישוב הויזנטי Faneromenis, עלייה תלולה של עוד 150 מטר במסלול 3b (את התיקים אפשר להשאיר באחד המבנים בתחילת התפצלות) וזכינו לראות נוף מהמם של כל האזור, ירדנו והמשכנו במסלול 3 - עליות וירידות בשבילים עתיקים ונופים מרשימים עד לכפר Sineti. בכפר היה צריך להיות מוזיאון של אומנות מקומית. את המוזיאון לא מצאנו. אבל מצאנו עץ תות עם פירות מתוקים, הראשון מתחילת הטיול. התפתלנו ברחובות-מדרגות של הכפר, אחרי זה המסלול עבר קצת בכביש, הליכה פחות נעימה ושוב הגענו לעליות וירידות בדרכים עתיקות עד ל Chora. גם שם היינו צריכים לטפס במדרגות עד לרחוב הראשי כדי לאכול ארוחת צהריים. עד לצימר הלכנו עוד כקילומטר ליד חוף הים.
לינה בצימר ליד Chora, 50 יורו ללילה, בחרנו צימר יפה ומרווח כי נשארנו בעיירה 4 לילות.

יום רביעי

מסלול מעגלי 8a-8-2a-2 כ12 קילומטר כולל הליכה הלוך ושוב למפל במסלול 2a.
אחרי ארוחת בוקר מושקעת שהכנו לעצמנו בצימר ושיחה עם בעלת הצימר על הפסדים של עסקים קטנים בקורונה, יצאנו למסלול 8a שעובר ליד הצימר. ביציאה מChora ראינו מושבה די גדולה של צבי מים וברווזים עם גוזלים. המסלול לא היה ארוך במיוחד ,אבל לא היה מטר אחד של הליכה במישור, רק עליות וירידות והרוב בשבילים עתיקים המסודרים כמו מדרגות שמקשרים בין הכפרים. בין עליות וירידות במדרגות אין סופיות נכנסנו לגינה בוטנית באחד הכפרים וקיבלנו הסבר על צמחים מקומיים ועל ייצור שמן זית בשיטה המסורתית. המדריך היה האיש המקומי היחיד שפגשנו עד לחזרה לChora. בכפר Apikia
הלכנו במסלול 2a עד ל מפל קטן Pythara Waterfalls עם מים קרים וצלולים ועם אוכלוסיה גדולה של קרפדות, חזרנו ל Apikia וירדנו חזרה ל Chora במסלול 2 .

יום חמישי

מסלול מעגלי 1-17a-17 כ17 קילומטר כולל חיפוש מסעדה בכפר Menites, שמסומנת במפה אבל כנראה פעילה רק בקיץ.
התחלנו את ההליכה מ Chora במסלול מס' 1 .
יצאנו הרבה יותר מוקדם מיום קודם כי אורך המסלול היה גדול יותר ולפי ניסיון של יום קודם התכוננו לעליות וירידות אין סופיות. אבל המסלול היה הרבה יותר מישורי חוץ מעליה וירידה ארוכה בסוף.
עברנו כמה כפרים בדרך Yupsila , Lamyra ו Menites ,ראינו הרבה יותר אנשים בכפרים ולמרות זאת לא היה שום בית קפה או טברנה פתוחה, טוב שלקחנו מספיק אוכל איתנו. אחרי יציאה המכפר Menites ומעבר בגשר העתיק, עלינו עליה תלולה , עזבנו שביל מס'1 וירדנו ל Choraדרך השבילים
17a ו17
גולת הכותרת של היום : צילום פרח רימונית הלוטם ועצי תות עם מלא פירות שמצאנו בסוף המסלול.

יום שישי

כ10 קילומטר , מעגלי,ללא שביל מסודר.
התיכנון המקורי היה לשכור קטנוע ולהגיע די קרוב לחוף ים Achla וללכת כמה קילומטרים עד חוף, שהיה מתואר כאחד החופים היפים באי, אבל לא מצאנו ב Chora השכרת רכבים והחלטנו לעשות יום רגוע בלי מסלול מסודר.
בבוקר הזמנו את מקום הלינה האחרון שעוד היה חסר ומונית ליום הבא, ויצאנו להסתובב ברחובות הצרים בחלק העתיק של העיירה. ירדנו לחוף Paraporti , עלינו על הגבעה הסמוכה התפעלנו מהנופים, מהים ומהחופים מסביב ובסוף הלכנו לחפש מסעדה לטעמינו, שלא הספקנו לעשות בימים הקודמים.

יום שביעי

מסלול מס' 12 והתחלה של מסלול מס'11 ,כ10 קילומטר כולל חיפוש מיקום הצימר בכפר Arni .
בבוקר מונית לקחה אותנו לכפר Vourkoti – תחילת שביל מס' 12 ואת התיקים שלנו לצימר ב Arni
(עלות מונית 35 יורו). המסלול עובר בהר הכי גבוה באי -950 מטר Profitis Illias.
היום התחיל עם גשם מטפטף וערפל. הגשם הפסיק אחרי חצי שעה אבל ערפל ליווה אותנו כמעט עד הכניסה לכפר ולא ראינו את הנוף בנקודות הגבוהות. קצת אחרי הפסגה יש מדרגות על הצוק שמובילות לכנסיה קטנה. עלינו לכנסיה ניסינו לצלם את הנוף, אבל יצא רק ערפל. המסלול היה מאוד יפה אבל קצר מידי. אולי היינו צריכים להתחיל עליה יותר למטה ולהשלים את המסלול 2 מכפר Apikia בנקודה שעזבנו ביום השלישי.
אחרי 5 שעות הליכה , כולל הפסקות וחיפוש המיקום המדויק (צריך ללכת בקטע קצר במסלול מעגלי Ar1 ) הגענו למקום לינה שלנו שנמצא ב Animal shelter שאותו מחזיקה אישה בריטית שחיה באי כבר 40 שנה. היא שיפצה את החדר שהיה פעם בית בד ועשתה מקום אירוח מיוחד. יש לה גם צימר בבית אבן משוחזר , ואלה מקומות לינה היחידים בכפר.אם לא מפריע לכם רעש של חיות המקום ממש מומלץ כחוויה אותנטית ושונה מצימרים אחרים. מומלץ גם להזמין ארוחת ערב ובוקר במקום כי אין בכפר לא מסעדה ולא מכולת.
מקום לינה Magic Room , Animal shelter, Arni

יום שמיני

מסלול מס' 11 מ Arni לBatsi, כ12 קילומטר כולל הליכה קצרה במסלול Ar1 עד למפגש עם שביל מס' 11
קמנו ב6 וחצי (כנראה זאת השעה שהחיות מתעוררות...) , ארזנו את תרמילי גב הגדולים כי החלטנו לא לשלוח תיקים במעבר לBatsi , גם המסלול לא היה ארוך מדי וגם נמאס להתעסק עם המוניות.
ארזנו גם את האוכל שלא סיימנו בארוחת ערב בקופסה כי גם היום לא הייתה שום מסעדה או בית קפה פתוחים בדרך.
המסלול ממשיך ירידה מההר שהכפר ממקום על הצלע שלו, עוקף את הגבעה הסמוכה, מטפס לעוד גבעה ויורד בסוף לעיירה הכי המתויירת באי – Batsi. יש שם מסעדות, בתי קפה, צימרים, מלונות , מכולות וסוכנויות השכרת רכב. פקיד קבלה בבית מלון שהזמנו , Karanasos , סיפר לנו שהוא עוזר בתחזוקת השבילים על האי ומאוד המליץ לנו על מסלול מס'14 , שכבר היה בתכנון שלנו.
מקום לינה מלון Karanasos , Batsi

יום תשיעי

מסלול מס 16 וחלק ממסלול 15 , מBatsi לGavrio
גם היום הלכנו עם הציוד על הגב. המסלול לעיירת Gavrio עובר על הרכס המקביל לים. אחרי העליה כל הדרך רואים את הים והכפרים על החוף. הרוח למעלה הייתה מאוד חזקה. בתיאורים של האי תמיד ציינו שיש פה רוחות מאוד חזקות ובפעם ראשונה הרגשנו את זה. אפילו היה קשה ללכת עד שהתחלנו לרדת.מסלול 16 נגמר ליד הכפר Agios Petros ועברנו לשביל 15 לכיוון ב (הכיוון השני של השביל מגיע לכפר אחר Agios Petros)באותו מקום השביל עובר ליד מגדל אבן היחיד שנשמר באי מהתקופה ההלניסטית ,אבל לא ידוע למה בנו אותו ולאיזה מטרה הוא שימש. עיירת Gavrio הכי פחות מנומנמת באי, בזכות מעברות שמגיעות לפה כמה פעמים ביום, כמו בBatsi יש את כל מה שתיירים צריכים ואפילו תחנת מוניות מסודרת ליד הרציף.
מקום לינה מלון ב Gavrio ממש ליד רציף מעברות.

יום עשירי

מסלול מס' 14 , כ17 קילומטר כולל הגעה למלון מסוף המסלול שנגמר קצת לפני הכניסה לעיירה.
בבוקר לקחנו מונית בתחנת המוניות ברציף ונסענו לתחילת המסלול (18 יורו). המסלול באמת אחד היפים באי.
השליש הראשון של השביל עובר ליד הנחל, בין תחנות מים עתיקות , בריכות ומפלונים קטנים , עצרנו ליד אחת הבריכות וניסינו להיכנס למים, אבל המים היו קרים ועוד לא התחממנו מספיק כדי שזה יהיה נעים. ההליכה אפילו הייתה אתגרית מעט במעבר מגדה לגדה של הנחל וטיפוס על הסלעים.
השליש השני של השביל זה טיפוס לגובה 650 מטר להר Bliometi עם נוף מדהים לחופי האי, והשליש האחרון היה ירידה מאוד ארוכה בערוץ נחל יבש.
לינה – באותו מלון ליד רציף המעבורת.

יום אחד עשרה – יום חזרה לארץ

הטיסה שלנו חזרה הייתה ב12 בלילה למזלנו יש מעבורת מאנדרוס לרפינה ב4 אחרי הצהריים
כך שיכולנו להישאר עוד חצי יום על האי ולא לשבור את הראש מה לעשות ברפינה או אתונה.
ניצלנו את הזמן לטיול בין חופי ים בסביבה שחבויים במפרצונים קטנים בין הסלעים ואפילו נכנסנו למים שעדיין , בסוף מאי היו די קרים.
ב4 אחרי הצהריים עלינו למעבורת, ב6 ירדנו ברפינה וב7 עלינו לאוטובוס מנמל רפינה לשדה התעופה. סידרנו את התרמיל כדי לשלוח אותו לבטן המטוס וחיכינו לטיסה.

• לתכנן יום הגעה לאי וחזרה לפי זמני מעבורת ולא להישאר שעות ארוכות ברפינה.
  • לתכנן את טיול לחודשי אביב או סתיו, בקיץ חם מידי ולח מידי.
  • להצטייד באוכל ומיים בבוקר לפני היציאה לשביל, ברוב המסלולים אין מסעדות או בתי קפה בדרך.
  • לוודא שיש מקומות לינה בנקודת היעד.