הפלופונס Peloponnesus - חצי האי הדרומי של יוון - פברואר 2023

חצי האי פלופונס Peloponnesus, בערך בגודלה של מדינת ישראל, בצורה של כף יד, האי מחולק ל 7 מחוזות, מלא בטבע, כפרים, נופים, חופים, אתרים היסטוריים ועוד

תאריך הטיולFebruary 2023
עונה מומלצתפחות או יותר כמו בארץ

תכנון הטיול

התכנון הראשוני היה לטייל כמה ימים בחצי האי פלופונס ולעבור ליום טיול אחד באי זקינטוס הצמוד אליו.
בפועל גילינו שמתוכננת שביתה של המעבורות ואם היינו עוברים לזקינטוס לא היינו יכולים לחזור בזמן לטיסה חזרה מאתונה.

בעונה זו הזריחה יחסית מאוחרת- בערך ב 8 בבוקר והחנויות נפתחות מאוחר בהתאם. התחלנו את הימים מוקדם, השקיעה בערך בשש בערב.
פברואר - מכיוון שזו לא עונת התיירות, רוב המקומות היו דיי שוממים, והרבה ממקומות הלינה, הטברנות והחנויות היו סגורים.

לינה:
השתמשנו באתר AIRBNB , ישנו תמיד בדירות מאובזרות עם מטבח ובישלנו לעצמנו.
החלטנו לא להזמין מקומות לינה מראש אלא למצוא בהתאם להתקדמות, מה שהשאיר לנו את הגמישות לשנות ולהתאים בהתאם לשינויים.

השכרת רכב:
שכרנו רכב מחברת Centauro דרך האתר rentalcars
המשרדים של החברה לא נמצאים בשדה התעופה עצמו. יש שאטל שלוקח אותך כ 10 דקות נסיעה, כנראה זו הסיבה שהם מציעים מחירים יותר זולים מהחברות שנמצאות בשדה עצמו.
השירות היה יעיל, האיסוף מהשדה בהלוך ובחזור התנהל בצורה מהירה ועניינית.
שכרנו רכב מקטגוריית ג'יפים במחיר של 18$ ליום
קיבלנו פיג'ו 3008 גיר אוטומטי , בנזין ולא דיזל.
האוטוסטרדות ביוון מאופיינות בכבישי אגרה, ובכל קטע יש עמדת תשלום – כדאי לשמור כסף קטן לתשלום בעמדות האגרה, למרות שאפשר לשלם גם באשראי.

טיפ מועיל: מומלץ מאד להביא זרוע לטלפון לצורך ניווט קל בנסיעה. ישנו מתקן קטן שמתחבר לחריצי המזגן שמאד יעיל ונוח.
לנו יש ערכת טיולים לרכב הכוללת: זרוע, מפצל שמתחבר למצת, כבלי טעינה ודיסקונקי עם מוזיקה.

טיפ להחזרת הרכב: סמנו לעצמכם בצורה ברורה את הכתובת להחזרת הרכב והשאירו מספיק זמן ספייר במקרה של עיכוב במציאת מקום ההחזרה או עיכוב בהחזרת הרכב במידה ואתם ממהרים לטיסה.

ביטוח ביטול השתתפות עצמית - excess:
בד"כ חברות ההשכרה מספקות ביטוח מלא שאינו כולל ביטול השתתפות עצמית.
ביטוח ביטול השתתפות עצמית - בגדול יש שני אפשריות:
אופציה א': ביטוח פרטי / להוסיף לביטוח הנסיעות .
יתרון: זול יותר . חסרונות: במידה וקורה משהו צריך לשלם ואח"כ לתבוע את הביטוח. בנוסף חברת ההשכרה סוגרת מסגרת אשראי לעירבון על סכום ההשתתפות העצמית עד לסיום ההשכרה. לשם השוואה - בפספורטכארד עולה 8$ ליום, ובדלפק עלה 21$ ליום.
אופציה ב': להוסיף ביטוח בדלפק ההשכרה. יתרון: אין דאגות, במקרה של נזק לא תצטרכו לשלם כלום וגם לא יקחו לכם מסגרת באשראי, בעצם חברה ההשכרה היא גם חברת הביטוח שלכם. חסרון: יקר יותר.

מטבע:
ביוון משתמשים ביורו € . לטיול קצר משתלם יותר ועדיף להביא יורו מהארץ . ההחלפות ביוון היו פחות משתלמות.

אפליקציות שימושיות:
XE - אפליקציה טובה להמרה של מטבעות .
TravelSpend - אפליקציה טובה לניהול הוצאות.
maps.me - אפילקציית ניווט במצב אופ-ליין.

קורונה:
בשום שלב לא היו שום דרישות לבדיקת קורונה.
בכללי לבדוק : דרישות יציאה מהארץ . דרישות כניסה למדינת יעד. דרישות של חברת התעופה.

שפה:
דיברו אנגלית בכל מקום.

עלויות:
רכב: 18$ ליום השכרה + 21$ ליום – ביטוח .
סה"כ אגרות כבישים: 34 € ( 120 ₪)
סה"כ דלק: 170 € (615 ₪ )
לינה: 50-70 $ לזוג ללילה . ( ממוצע 210 ₪ לזוג ללילה).

אוכל:
מטעמי כשרות אנחנו מבשלים לעצמנו. קנינו – פירות, ירקות, ביצים, דגים ושתיה. הבאנו איתנו כלים, וישנו במקומות שניתן לבשל בהם.
באתונה קיימת מסעדה כשרה השייכת לבית חב"ד בשם GOSTIJO גוסטיו ולצידה מכולת כשרה.

אתונה - תעלת קורינתוס Corinth canal

נחתנו באתונה בצהרים למזג אוויר חורפי, קור כלבים ותחזית לשלג.
החלטנו לעשות את הלילה הראשון בעיר נאפליו nafplio שנמצאת כשעתיים דרומית לאתונה בפלאפונס.
לאחר איסוף של הרכב יצאנו לדרך. בחלק הראשון של הנסיעה – האוטוסטרדה עם 3 נתיבים הפכה לשיירת רכבים איטית בנתיב אחד בגלל השלג , אך ככל שהתקדמנו דרומה מזג האוויר התבהר.

תעלת קורינתוס Corinth canal
נקודת המעבר לפלופונס היא גשר שעובר מעל תעלת קורינתוס המפורסמת והמרשימה שהיא גם שער הכניסה לפלופונס.
תעלת קורינתוס היא תעלת מים באורך 6.3 ק"מ המחברת את המפרץ הסרוני עם מפרץ קורינתוס. גובה הדפנות מגיע עד 80 מטר מעל פני הים מה שיוצר מראה מרשים מאד. מעל התעלה הוקמו מספר גשרים, אחד למסילת רכבת ושניים לכביש ראשי ממרכז יוון לפלופונס .

מאתונה נוסעים שעה וקצת על האוטוסטרדה ורגע לפני התעלה יש יציאה לתצפית על התעלה.
שימו לב אם אתם נוסעים על האוטוסטרדה, יש לצאת מהאוטוסטרדה ביציאה ל isthamos אחרת תפספסו את התעלה.
קרוב לתעלה אפשר למצוא: tourist information , חנויות מזכרות, סופר מרקט גדול להצטיידות , וחנות JAMBO ענקית בסגנון הסטוק שאפשר למצוא בה כל מיני צעצועים ושטויות בזול.

למי שיש זמן באתונה : Lake Vouliagmeni - אגם ווליגמני – אגם טבעי שנמצא על חוף הים. טמפרטורת המים עומדת על 28 מעלות במשך כל השנה. 20 דקות נסיעה משדה תעופה.

נאפליו nafplio.

נאפליו nafplio -
עיירת חוף יפה עם מצודה המשקיפה על העיר ועל המפרץ. רחובות העיר וכל הסביבה מלאים בעצי הדר ומטעי תפוזים. ברחובות בחלק העתיק של העיר ניתן למצוא חנויות, אוכל ואווירה נעימה, או לטייל לאורך הטיילת הצמודה לים.
בלילה המצודה מוארת ונראית תלויה בשמים. המראה מרשים מאד ולכן מומלץ למצוא מקום לינה שמשקיף עליה.

המלצה למקום לינה מצויין בנאפליו: d zen loft apartment . לופט מדהים, רומנטי, מאובזר ונקי , מעוצב בצורה נפלאה. והבונוס – המרפסת והחלונות צופים למצודה המוארת בלילה.

בבוקר למחרת עלינו למצודה, מקום מגניב עם נוף משגע למפרץ ולעיר ומצודה ממש של פעם. מטיילים בתוך המצודה שיש לה חומות גבוהות המשקיפות על העיר, ובור כלא שאפשר להכנס אליו. עלות כניסה 4€ לאדם.

הכפרים בחבל ארקדיה, וקניון לוציוס Lousios Gorge

היעד הבא שלנו היה אזור הכפרים בחבל ארקדיה, וספציפית יותר לעשות מסלול בקניון לוציוס.
הנסיעה מנאפליו לאזור הכפרים אורכת כשעתיים.

קניון לוציוס Lousios Gorge
קניון לוציוס זהו קניון צר ועמוק עם צמחייה עבותה שאורכו כ-15 קילומטרים, ויש מספר אפשרויות לטייל בו:
המסלול המלא מתחיל מהעיירה Dimitsana .
אנחנו בחרנו להתחיל מחניון מנזר פילוסופו: Moni Panagias Filosofou - מנזר פילוסופו החדש.
שם השארנו את הרכב וירדנו לקניון במטרה להגיע אל Moni Timiou Prodromou - מנזר פרודרומו התלוי שנמצא קצת פחות משעה הליכה משם. להזכירכם- פברואר – היה קר מאד אבל שמיים כחולים
בדרך עוברים בשרידים של מנזר פילוסופו הישן : Old Monastery Filosofou .
המנזר הישן מוסווה היטב ושימש מחבוא מצויין עבור נזירים בתקופה הקדומה.
ממשיכים לצד הזרימה, חוצים גשר לצד השני של הנהר כדי לטפס אל המנזר התלוי פרודרומו,
המנזר התלוי חצוב בסלע ונבנה בתוך המצוק. ממנו נשקף הנוף של הקניון, והוא מנזר פעיל עם נזירים. בשעות שהמנזר פתוח למבקרים ניתן לשוחח עם הנזירים ולשמוע את סיפור המקום.
מכאן חזרנו באותה דרך שבאנו אל החניון בו השארנו את הרכב.
לקראת סוף המסלול התחיל לרדת קצת שלג למרות שהיתה שמש מלאה
דרכים נוספות – ממנזר פרודרומו ניתן לעלות רגלית לכפר Stemnitsa או לרדת חזרה לנחל ולהמשיך רגלית לצד הנהר עם כיוון הזרימה עד גשר האבן הישן Atsicholou ancient stone bridge.
בשתי האפשרויות האחרונות צריך למצוא דרך לחזור חזרה אל הרכב. במונית או להשאיר רכב נוסף בסיום.
בהמשך טיילנו באזור בין כפרי האבן הציוריים והעתיקים: Dimitsanna, Stemnitsa , Elliniko ו Karytaina .
הכפר Dimitsanna היה המרשים ביותר ביופיו, ולא כדאי לוותר עליו. הסמטאות והחנויות הקטנות יפים ומעניינים והתחושה היא של כפר של פעם באמצע הכלום.
בכפר Karytaina ישנה טירה עתיקה בראש גבעה.
הכבישים באזור זה יפים מאד, צרים ומפותלים .
בכל הכפרים ניתן למצוא מקומות לינה וטברנות.
בעונת הקיץ ניתן לחצות את נהר לוציוס באומגה, לעשות רפטינג ושייט, וישנם גם טיולי טרקטורונים באזור.
הנסיעה מאזור זה לאתונה אורכת כשלוש שעות .

מעבורת לזקינטוס

התכנון המקורי שלנו היה להמשיך מפה מערבה לעיירה קיליני ומשם לקחת מעבורת לאי זקינטוס.
אבל גילינו שמתוכננת שביתה של המעבורות בימים הקרובים ואם היינו עוברים לזקינטוס לא היינו יכולים לחזור בזמן לטיסה חזרה מאתונה. כך שהיינו צריכים לעשות חישוב מסלול מחדש.
מכיוון שכבר עשינו את ההכנה אני מצרף את המידע על המעבורות בין קיליני לזיקינטוס בעונה זו:
אתר הזמנת מעבורות :
משך: שעה ורבע .
עלות רכב + 2 נוסעים: 12.5 יורו לאדם + 38.4 יורו לרכב . סה"כ 63.4 יורו לכיוון לזוג +רכב.
זמני יציאה מקיליני: Kyllini 07:45 , 11:45 , 16:15 , 20:30 .
זמני יציאה מזיקינטוס : 05:30 , 09:45 , 14:00 , 18:30 .
שימו לב שהאוניות ביוון מאד מדייקות בזמנים ולא יחכו לכם, לכן מומלץ להגיע ולעלות על האונייה כ 30 דקות לפני מועד היציאה שלה.

חבל מסיניה - פילוס , חוף Voidokilia

במקום לנסוע לזקינטוס החלטנו לרדת דרומה לחבל מסיניה:
העיר קלאמטה – עיר גדולה ופעילה גם מחוץ לעונה מלאה בבתי קפה וברים.
כשעה נסיעה מקלאמטה נמצאת העיירה פילוס.
Pylos - עיירת חוף קטנה ומנומנמת עם מצודה – כשאנחנו היינו שם לא היה יותר מידי מה לעשות. רוב חדרי האירוח היו סגורים וכל הפעילויות הימיות לא התקיימו. נק' תצפית מרשימה על המפרץ של העיר נמצאת בכניסה לעיר ממנה נשקף הנוף של הצוקים בתוך הים.
בין קלטמטה לפילוס נמצאים מפלי פולי לימניו Poly Limnio . אלו קבוצת מפלים הנשפכים לבריכות צלולות. אל המפלים מגיעים בצעידה. ההליכה נמשכת 40 ד' לכל כיוון. אנחנו לא היינו אבל שמענו שמאד יפה שם.
מפילוס ירדנו לעיירה מתהוני Methoni לראות את המצודה המרשימה המשקיפה על הים.
מתהוני נמצאת כ 15 דקות נסיעה דרומה מפילוס .
לקחת בחשבון שגם המצודה במתהוני וגם בפילוס סגורות בימי שלישי.

משם המשכנו ל חוף Voidokilia – .
מתקדמים עד החניון המאולתר ומשם ממשיכים רגלית לרצועת חוף קסומה הנחבאת מן העין. שום דבר לא מרמז על היופי שעומד להתגלות. מפרץ עגול עם חול לבן ומים בצבע תכלת שמסביבו הרים שנכנסים למים, שעל אחד מהם ניצבת מצודה עתיקה. הקפנו את החוף והמשכנו בטיפוס אל ההר מצידו השמאלי לכיוון המצודה כדי לראות טוב יותר את הנוף. ממש שלמות של מקום.

מונמבסיה Monemvasia

מכאן כחלק מהשינויים בתוכנית המקורית וחישוב מסלול מחדש, החלטנו לנסוע למונמבסיה שנמצאת בצידו הדרום מזרחי של הפלופונס .
הדרך מהחוף המערבי למונמבסיה לוקחת כ 3 שעות .

מונמבסיה היא עיר העתיקה ממוקמת על סלע צוק ענק בתוך הים. הדרך היחידה להגיע אליה היא דרך גשר המחבר אותה אל היבשה. העיר עצמה והבתים העתיקים בנויים על גבי צלע ההר. סמטאות אבן צרות וציוריות משקיפות אל הים הסוער, מדרגות אבן מחברות בין חנויות ובתי קפה שרובם היו סגורים בתקופה זו של השנה. התחושה כאילו חזרנו בזמן ונכנסנו לעלי-בבא.
בראש ההר יש מבצר שלא ברור אין ניתן להגיע אליו, רק במהלך השיטוטים בעיר מגלים את המעבר שנחצב בהר ומעלה אותך לעיר העתיקה שנמצאת בראש ההר ומימנה נשקף הנוף המרהיב של הים הסוער. היה מדהים ומלהיב להגיע לשם.
לא ישנו בעיר העתיקה עצמה אלא בעיירה שביבשה הצמודה לגשר המחבר אל ההר.
למרות שמונמבסיה מרוחקת מומלץ מאד להגיע אליה.
מכאן, כדי לצמצם מרחק לאתונה החלטנו לחזור ללילה האחרון שוב ללופט המדהים שלנו בנאפליו .
הדרך ממונמבסיה לנאפליו לוקחת כ 3 שעות .