האולימפוס ביומיים: פסגות הסקאלה והסקוליו

טיול בן יומיים לפסגת הסקאלה והסקוליו של האולימפוס, התחלה בגורציה, סיום בפריואניה.

תאריך הטיולSeptember 2022
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתטיילנו באמצע ספטמבר, היה חם מספיק ללכת עם קצר, כשעוברים את ה2500 מ' קריר (בעיקר בגלל הרוח)

אנחנו שלושה חברים בני 21, עשינו road trip בצפון יוון ובסופו הטיפוס לאולימפוס.
קצת רקע על המסלול ועל הטיול שלנו:
-ליטוחורו היא העיירה הקרובה לאולימפוס, כשעה וחצי מסלוניקי באוטו.
-תחב"צ הוא לגמרי אפשרי מסלוניקי, אבל לדברי מקומיים, לוקח הרבה זמן.
-אני מטייל הרבה בשנה האחרונה, החברים שלי פחות ובכל זאת הצלחנו לעשות המסלול בקצב ממוצע פלוס ולא היינו גמורים.
- טיילנו באמצע ספטמבר, היה חם בצורה נעימה, לא לח, קצת קריר בערב, ועל האולימפוס צריך ביגוד חם. (לי הספיק מעיל פוך וכובע צמר)
- השכרת רכב ביוון מגיל 21.
- אין מים זורמים לאורך המסלול, מי שתייה הם בקנייה בבקתות לאורך הדרך בלבד
- אפשר לפלטר מים זורמים שמוצאים ביוון.

*המסלול שעליו הסתמכתי לטיול (מינוס טיפוס למיטקס) בקישור למטה*

יום 1: גורציה לבקתה B (1585 מ' עלייה, 10.7 ק"מ ו6.5 שעות כולל עצירות קפה ואוכל)

התחלנו את הבוקר לאחר שישנו בהוסטל של סתיו(לא ישראלית, מסתבר) בליטוחורו (העיירה הקרובה לאולימפוס)
סתיו אירחה אותנו בצורה נפלאה, ההוסטל היה נקי ומסודר וקיבלנו המלצות מצוינות לאוכל בליטוחורו.(טיפים בסוף)

קמנו ב6, נסענו כ25 דק' לגורציה, צומת שבה ניתן לחנות את האוטו בצד הכביש בצורה בטוחה ושם התחלנו את הטיפוס. (7:00)
ממליץ להשכיר מקלות טיולים בחנות טיולים ליד ההוסטל, עלה לי 10€ ליומיים, ועזר לי מאוד.

התחלנו את ההליכה, היום הראשון מאופיין בעלייה (גורציה- 1114 מ', מישור המוזות שעליו הבקתה- 2699מ')
כעבור 15 דק, של עלייה כבר ניתן לראות את הים דרך העצים ולקבל את הנוף המרשים.
רוב ההליכה של היום הראשון היא בצל.
לאחר כשלוש שעות הליכה (10:00) בקצב ממוצע+ (היינו שלושה חבר'ה בני 21 בכושר ממוצע לחלוטין) הגענו לבקתהD (Petrostrouga Refuge).
בבקתה ניתן למצוא אוכל יווני פשוט למדי, ספגטי, בשר, סלט וארוחת בוקר יוונית במחיר פייר לגמרי בהתחשב בזה שמעלים הכל על פרדות. (ובירות להרפתקנים)

לאחר קצת ספגטי וסלט יווני המשכנו בטיפוס, לאחר כשעה וחצי (11:30) עברנו את קו העצים, התחילה קצת רוח, לא משהו קיצוני.
יש פה ושם ספסלי אבן נחמדים לשבת ולצפות בנוף.

המשכנו לטפס והגענו מעל העננים לאחר כשעה, לפני הטיפוס למישור המוזות, על פסגת סקורטה. (12:30)

משם המשכנו בטיפוס אחרון למישור המוזות שניתן לראות מהסקורטה.
לאחר כשעה (13:30) הגענו למישור המוזות, מולנו נגלה "הכס של זאוס", בקתה C והנוף המדהים שסובב אותנו כמעט 360.

פוש של 20 דק' והגענו לבקתה B.

נושא הבקתות-
בחרנו בבקתהB (Giosos Apostolidis Refuge) מאשר C, היא יותר גדולה ומרווחת מC ויש יותר אזור ישיבה.
עולה 18€ ללילה לאדם, צריך להזמין מראש באתר של הבקתה.
מקבלים מיטה עם שמיכה וכרית בלי מצעים, אנחנו לא סחבנו מצעים/ שק"ש ופשוט ישנו עם הבגדים, היה ממש בסדר ולא מלוכלך.
אין מים זורמים בבקתות, לכן אין מקלחות אז יש שירותי בול-קליעה אבל יש מים לשטוף ידיים, לא לדאוג.
מי שתייה הם חלק מהתפריט שמציעה הבקתה, שאר התפריט מורכב מפסטות, מרקים, סלטים,בירות, קפה וחטיפי אנרגיה. (איכשהו חצי מחיר מהארץ למרות שמעלים את האוכל 1500 מ' על הר עם פרדות)

היה לנו את רוב היום לפנינו אז בעיקר ישבנו ועיכלנו את הנוף, דיברנו ביננו ועם מטיילים יוונים נחמדים.
אווירת השנצ גברה עלינו אז התעוררנו כשעה אח"כ ואכלנו ערב.
הבקתה באווירת השינה כבר באזור 21:00.

כשיורדת השמש מתקרר, אני הייתי עם מכנס ארוך של קולומביה, מעיל פוך של דקטלון וכובע צמר והיה לי מצוין. בתוך הבקתה נעים.

הייתה לנו קליטת 5G לרוב המסלול ואפילו על מישור המוזות בבקתה עד שעה מסוימת, באזור שש התנתקה הקליטה מסיבה מסוימת. (כנראה הפרד עם האנטנות שבק חיים)

יום 2: בקתה B לפריוניה ( 212 מ' עלייה, 1,837 מ' ירידה, 11.9 ק"מ ו8 שעות הליכה כולל קפה בפסגה וארוחה)

קמנו לאחר שינה ארוכה ב7 בבוקר, כמובן שיצאתי ישר לקור של הבוקר לצפות בזריחה שעולה מהים ולאט מאירה את ה"כס של הזאוס"
התחלנו את ההליכה שלנו (8:00) לפסגת הסקאלה לצד ה"כס של זאוס".
אחרי קצת הליכה עברנו לבגדים קצרים.

לאחר שעוברים את הכס נגלות בפנינו הפסגות והחלטנו לטפס על הסקאלה במסלול היותר אתגרי (מסתבר), לא מומלץ לאנשים עם פחד גבהים.
הטיפוס מתחיל די רגוע ולאט נהפך לקצת אחיזות ידיים ורגליים. לשלושתנו אין ניסיון בטיפוס והיה לנו לגמרי בסדר, רק צריך קצת ביטחון.
מי שפחות מתאים לו טיפוס קצת אתגרי אז בכיף אפשר להמשיך את השביל ולעלות מסביב לפסגה.
הטיפוס לסקאלה (2866 מ') לקח לנו כשעתיים (10:00)
כמובן שפגשנו ישראלים על הפסגה והצענו לכולם קפה טורקי (כי כבר טיפסנו הר, לא נעשה קפה?)

מהסקאלה רואים את פסגת המיטקאס (מומלץ לטיפוס רק עם קסדה ורתמה- אפשר להשכיר בבקתה או בליטוחורו) ואת פסגת הסקוליו הגבוהה יותר והקרובה.

המשכנו ברבע שעה הליכה לסקוליו, הנוף לא השתנה מדי אבל עדיין היה יפה מאוד.

הירידה דרך בקתה A לפריוניה יותר תלולה משל היום הראשון, קצת מעמסה לברכיים אבל היינו בקצב די גבוה.
כל מי שעלה דרך A נראה שדי סבל מהתלילות של העלייה.
שימו לב שהירידה לפריוניה היא על שביל שנקרא E4.

לאחר כשעתיים של ירידה (13:30) הגענו לבקתה A לארוחת צהריים. (Spilios Agapitos Refuge)

המשכנו בירידה דרך היער ולאחר הפסקה קטנה במפל הגענו לסוף בפריוניה כשלוש שעות של ירידה מהבקתה (16:20)
בפריוניה יש מסעדה.

משם לקחתי טרמפ ממטיילים לאוטו בגורציה (כל מי שמגיע לפריוניה חייב לעבור עם האוטו בגורציה, יוצא די נוח)

• מקלות הליכה- מומלץ מאוד לעזרה בעליות וירידות, מפחית מאוד את הזעזוע על הברכיים ומפזר את המשקל שלך מצוין.
  • בקתה B יותר נוחה ומרווחת מC, כך שמעתי אבל גם הוכחתי לעצמי לאחר שעשינו סיבוב לבקתה C.
  • ממליץ לא לסחוב ציוד מיותר, להישאר קלים.
  • אנחנו ישנו בליטוחורו בלילה אחרי שסיימנו את הטיול, מה שהייתה החלטה מצוינת.
  • מסעדת דגים מצוינת בליטוחורו- To Pazari , ומסעדה יוונית מצוינת בליטוחורו- Μεζέ Μεζέ
  • לנהוג בסלוניקי זה כמו להיכנס לשוק הפשפשים ביפו עם אוטו בשישי בערב, לא מומלץ אבל אם תיכנסו אז ממליץ לחנות בחניון פנימי או אם תצליחו לחנות ברחוב, יש להם שיטה של שלטים עם מספרי חנייה ואז ניתן לשלם על החנייה בחנויות סמוכות. (נעזרנו בבחורה מקומית)