Three capes

טיול ים לאורך החופים והמצוקים של חצי האי Tasman

עונה מומלצתקיץ (דצמבר-מרץ)

תכנון והכנות

את מסלול 3 capes המקורי אפשר לעשות באופן מאורגן דרך חברה, כולל שיט לנקודת ההתחלה, לינה בבקתות ואיסוף מהסיום - אבל לצערי התענוג עולה 500 דולר, וגם אם הייתי מוכן לשלם כזה סכום בשביל ללכת 4 ימים בטבע - לא הייתי יכול להרשות לעצמי במסגרת התקציב לטיול באוסטרליה...

במקום זאת קניתי מפה ותכננתי מסלול חלופי, עם הגעה בתחבורה ציבורית וטרמפים ולינה במקומות חינמיים - המסלול חופף בסופו ליומיים האחרונים של המסלול המקורי - ואם תרצו ניתן לעשות וריאציות שונות. שימו לב שבגלל פטרייה שמתפשטת על נעלי המטיילים, ניתן ללכת במקטע בין Cape Hauy ל-Bare Knoll רק לכיוון Cape Hauy (צפון מזרחה). הדבר מאפשר לעשות את המסלול המעגלי רק בכיוון אחד - נגד כיוון השעון כמו שתיארתי כאן.
אם יש לכם רכב ואתם רוצים לעשות מסלול מעגלי - ניתן לוותר על היום הראשון ולהשאיר רכב בחניון של Fortescue Bay - אופציה פופולארית שהרבה מהמטיילים שראיתי בחרו.

*ציוד:
א) מפות - ניתן להשיג מפת טיולים, 1:50000 טובה של חצי האי טזמן (tasman peninsula) במרכז המבקרים או בחנויות הטיולים (אני קניתי בפאדי פאלין).
ב) חשוב להביא אוהל (מזה"א לא צפוי וגם בקיץ יכול להיות גשום) ומעיל לרוח וגשם (האיזור חשוף לרוחות קיצוניות לפעמים).
ג) מים - בנוסף למיכלי מי גשמים באתרי הקמפינג, ניתן למלא מים מכל ערוץ, בעדיפות ממעלה הערוץ קרוב לנביעה. בקיץ כשהייתי לא כל הערוצים זרמו אבל עדיין ממש לא חסרו מים. המטיילים שפגשתי שתו בלי לטהר וכך פופולארי לעשות בקרב המקומיים. אני עשיתי כמוהם ולא היתה בעיה, ההמלצה הרשמית היא לטהר בהרתחה/טבליות. כדאי לסחוב בקבוקים בנפח 3 ליטר.

*כרטיס כניסה לפארקים הלאומיים - ניתן לרכוש במרכז המבקרים תמורת 42 דולר אם אתם מטיילים בלי רכב או 80 דולר עם רכב. תקף לחודשיים לכל הפארקים בטזמניה.

*לינה - נקודות הלינה הרשמיות ללא תשלום הן Bivouac bay, Bare knoll, Wughalee waterfall, בכולן יש פלטפורמות עץ מוגבהות מהקרקע ללינה ושירותים. יש גם לינה בתשלום ב-Fortescue bay וכמובן לינה בבקתות של השביל המאורגן. חוץ מזה אני גם ישנתי ממש על השביל ב- Waterfall bay ולא חסרות נקודות לפתוח אוהל ללילה ולקפל על הבוקר לפני שמגיעים מטיילים.

*הגעה - אל נקודת ההתחלה הגעתי בקו 734 מהובארט ל-Eaglehawk Neck. ניתן לשלם רק במזומן או בכרטיס תחבצ של טזמניה והנסיעה עולה 24 לכיוון. בחזור מ-Fortescue Campground היציאה בטרמפים אל אחת התחנות בכביש הראשי או אל פורט ארתור הסמוכה, ומשם באותו הקו חזרה להובארט (שימו לב שהקו חזור יוצא רק פעם ביום בשש בבוקר).

יום 1 - Eaglehawk Neck ל-Waterfall Bay

לאחר נסיעה של כשעה וחצי, בשעה 16, הנהג הוריד אותי בתחנה ממש על גשר היבשה הצר של Eaglehawk Neck, שמחבר את חצי האי Forestier לחצי האי Tasman. לאחר הליכה קצרה דרומה לאורך הכביש, פניתי שמאלה אל Blowhole Road וממש מיד לאחר מכן שוב שמאלה אל תצפית לוויתנים המובילה אל חוף הים. הגאות לא היתה גבוהה והיה ניתן ללכת אל תחילת המסלול ב-Blow Hole על החוף. אם הגאות גבוהה מדי ניתן ללכת במקביל על הכביש מלמעלה.

לאחר 3 קמ על חול מכוסה בצדפים ומדוזות (בעיקר מלא BlueBottle מגניבות - בתמונות), הגעתי אל סוף המפרץ בחניון של ה-Blow Hole. מדובר בתעלה שהים חצב בסלע בתוך כף היבשה שבולטת צפונה, ובמרכזה נחשפים מי הים ממש באמצע היבשה ומשפריצים מים עם כל גל שמגיע. בחניון יש גם משאית אוכל ואני התפנקתי עם fish and chips לארוחת ערב.

מהחניון עולים קצת בכביש ומיד פונים ימינה בשער ברזל לדרך עפר שעולה בתוך היער. לאחר כ-ק"מ, רגע לפני עוד שער ברזל ישנה דרך צרה יותר שמובילה לחניון של Tasman Arch ולאחריו Devils Kitchen. שני המקומות האלו הם עוד דוגמאות לקשתות ומנהרות מטורפות שהים העתיק חצב במצוקים הגבוהים.

מנקודה זו השביל מסומן בשילוטי הכוונה לכל אורכו, וממשיך ביער אקליפטוסים לאורך המצוק החשוף והעצום שמעל הים. לאחר עוד כ-ק"מ וחצי הגעתי לתצפית על Waterfall Bay - מפרץ צר שיוצר ערוץ שנשפך אל הים במpל גבוה מהמצוק. ק"מ 1 לאחר מכן, השביל עובר מעל מפלון באותו ערוץ ומתפצל - להמשך המסלול לאורך המצוק, ל-water fall bluff שמשקיף משפיץ סלע להמשך קו החוף דרומה ולשביל קטן ולא מסומן שיורד בערוץ בין מפלונים עד לפני השפך מהמצוק לים. אחרי תצפית בשקיעה, הלכתי להתרחץ במפלון שבערוץ - המים נקיים וקפואים ולמחרת גם מילאתי מהם להמשך המסלול. הלכתי לישון ממש על השביל בנקודה מוגנת יחסית מרוח.

יום 2 - מwaterfall bay לbare knoll

היום השני התחיל בעלייה מהמפל לאורך הנחל. הצמחייה השתנתה בצורה מהירה מיער אקליפטוסים, לסבך של שרכים וטחב ולבסוף למעלה בפסגה הקטנה של Tanhells Hill שיחים מחטניים ואקליפטוסים נמוכים ודלילים. שבעת הק"מ הראשונים של המסלול לא עברו בצמוד למצוק שבחוף אלא ביער שמעליו, ובדרך ראיתי וולאבי קטן ו-echidna ממש מגניב - היונק היחיד בעולם ביחד עם הפלטיפוס שמטיל ביצים. בתצפית eaglepoint , שאינה מסומנת במפה, חזר השביל שוב לשפת המצוק ונגלה לפניי לראשונה הנוף לכיוון עמודי הסלע שבקצה Cape Hauy. המשכתי בשביל עוד כ-2 קמ דרומה עד לירידה אל Bivouac Bay. במקום יש ערוץ שניתן למלא בו מים, מפרץ יפה ואתר מסודר ללינה. מיד אחריו הגעתי למפרצון נוסף בשם canoe bay, שבמרכזו ספינה טרופה ממש מגניבה, ועצרתי לארוחת צהריים. בסביבות 12, לאחר עוד כ-2 קמ לאורך החוף, הגעתי אל Fortescue Bay - לגונה רדודה ומוגנת מרוחות בתוך המפרץ, שהחוף החולי שלה הוא מקום מעולה להכנס למים. במקום יש גם אתר קמפינג בתשלום (13 דולר ללילה), מקלחות בתשלום, ברז מים, קליטה של טלסטרה ומשרדים של הפארק הלאומי של חצי האי טזמן. מהחניון מצאתי את היציאה של השביל לכיוון Bare Knoll. המרחק לאתר הלינה הוא כ-7 קמ וחציו השני עובר על גבי שבילים מעץ במישורים יפים של ביצות ועשבים.

יום 3 - Cape Pillar

המסלול של היום השלישי הוא חד כיווני ולכן השארתי את האוהל פתוח עם כל הציוד המיותר ב-Bare Knoll ויצאתי לדרך עם תיק קל במיוחד, לאורך מסלול בנוי עץ. אחרי ק"מ וחצי, ושני קנגרואים קטנים, הגעתי ל-Munro, שם ישנה אחת הבקתות המארחות מטיילים בשביל. מהבקתה המשכתי בשביל עוד כ-4 ק"מ עד שלשון היבשה שנמתחת לתוך הים נהייתה צרה וההליכה חזרה שוב לשפת המצוק. שני הקילומטרים האחרונים ל-Cape Pillar הם באמת ההיילייט של הטיול ומלווים לכל אורכם בנוף מדהים לאי טזמן הקטן שממש צמוד מדרום. התצפית הראשונה והיפה מכולן נקראת The Blade, וממנה יש נוף מטורף של 360 מעלות לאי טזמן, לשלושת הקייפים - Hauy, Pillar ו-Raul הרחוקה, ולכל לשון היבשה המצוקית שנמתחת לאחור. 100 מטר לאחר מכן ישנה תצפית עם ספסלים ממנה ניתן לתצפת על להקת כלבי ים שחיים לחופו של האי טזמן. התצפית האחרונה היא מהקצה של Cape Pillar ושוב הנוף פשוט עוצר נשימה. לאחר ארוחת צהריים והתרשמות מכל הנופים חזרתי באותו המסלול אל Bare Knoll והגעתי אל האוהל בצהריים המאוחרים.

יום 4 - Cape Hauy וחזרה ל-Fortescue Bay

4 הקילומטרים הראשונים של היום עולים בתלילות לפסגה של Mt Fortescue, בתוך יער יפה ומלא טחב. לעומת הימים הקודמים, מזה"א היה מעונן וכל הנוף התכסה בערפל לבן. לאחר עוד כ-3 ק"מ לאורך המצוק, אבל בלי הרבה נוף, הגעתי לפיצול השבילים המוביל ל-Cape Hauy. כאן ניתן להשאיר את התיק וללכת אל הקצה רק עם בקבוק מים - ההליכה מלאה בעליות וירידות תלולות במדרגות. כשהגעתי אל הקצה קצת התנקה הערפל והתגלה נוף יפה אל שיני הסלע המאונכות שבקצה ה-Cape. לאחר החזרה אל התיק לקח לי בערך 40 דקות להגיע בחזרה אל החניון בFortescue Bay שם הסתיים הטיול. השעה היתה שעת אחהצ מוקדמת והרבה מכוניות יצאו מהחניון - אני הצלחתי לתפוס טרמפ עם אחת מהן לפורט ארתור, משם לקחתי אוטובוס להובארט למחרת בבוקר.

טרקים נוספים באוסטרליה

לאחר טיול ארוך ביבשת, ובגלל שקשה למצוא מידע על טיולים רגליים באוסטרליה, בטח שבעברית, מצרף רשימה של טרקים מומלצים על פי אזורים. בחלקם הייתי בעצמי והעליתי או אעלה בעתיד סיפור דרך ועל האחרים שמעתי ממקור ראשון שהם טובים:

מערב אוסטרליה:
*Cape to Cape - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Kalbari gorge walk - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Bibulmun - ה"שביל ישראל" של דרום מערב אוסטרליה, טיול של מספר שבועות ומאוד מסודר.
*Munda Biddi - תוואי דומה ל-Bibulmun רק מותאם לאופני שטח.
*Picaninny gorge Track - הליכה של יומיים בפארק הלאומי Bungle Bungles (חם ממש וסגור בחלק מהשנה כשחם, דורש רכב 4*4 להגעה)

הטריטוריה הצפונית (המסלולים נסגרים כשנהיה חם ולמשך העונה הרטובה):
*Jabtula trail ב-Nitmiluk National park ליד Katherine
*Tabletop walk ב-Lietchfield National Park
*Larapinta trail - סמוך ל-Alice Springs, קיים סיפור דרך שלי באתר

קווינסלנד:
*Hitchinbrook Island - הליכה שחוצה את האי במשך כ-5 ימים, איסוף עם סירה.
*Carnavaron Great walk - הליכה של כ-5 ימים בשמורה מלאת מים במרכז קווינסלנד.

ניו סאות' ווילס:
*Blue Mountains - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Royal National Park Coastal Walk - יש התייחסות בסיפור הדרך של הבלו מאונטיינס.
*The great North walk - טרק ארוך בין סידני לניוקאסל.

טסמניה (מומלץ ממש לתת מבט במפה האינטראקטיבית באתר של שמורות הטבע):
*Western Arthurs traverse - קיים סיפור שלי דרך באתר
*Overland Track - קיים סיפור שלי דרך באתר
* 3 Capes - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Eastern Arthurs Traverse - דומה ל-Western Arthurs באורך ובתוואי, בתוספת אפשרות לטיפוס על Federation peak המטורפת.
*Frenchmans cap - 2-3 ימים של טיול מעגלי ברכס משונן בדרום מערב טסמניה.
*South Coastal Walk - טרק ארוך על החוף הדרומי והמרוחק של טסמניה.
*Walls of Jerusalem - שמורה הררית ומלאה אגמים, טיול של כ-4 ימים.
*Freycinet walk - הליכה של יומיים על חצי אי, אופצייה קלה ויותר לטרק.

**לא הייתי בויקטוריה ובדרום אוסטרליה, בטוח שיש עוד הרבה טיולים מגניבים שם...