5 ימים בהרי רילה, בולגריה

ברגילה צבאית קצרה, באמצע יולי 2017, יצאנו 4 חברים בכושר סביר לטרק ברכס הרי הרילה שבבולגריה. גילינו נוף עוצר נשימה, אנשים חמים ונחמדים ואפילו סצנה מגניבה של חיי לילה בסופיה. ממליצים!

תאריך הטיולJuly 2017
עונה מומלצתבין החודשים יוני לספטמבר זאת העונה הטובה ביותר. בחורף קר, מושלג והבקתות סגורות.

הכנות ודגשים

כמה דגשים כלליים:
-ממליצים להביא גם קצת ביגוד חם (פליז ומכנס טיולים ארוך יעשו את העבודה), באיזורים הגבוהים בערב נהיה קריר ויורד גשם לפעמים.
-הטיסות לבולגריה זולות אבל כדאי להזמין מראש, אנחנו טסנו ברגע האחרון ונאלצנו לשלם כפול על הטיסה (שילמנו 1500 ש"ח, כשאפשר למצוא טיסות גם ב-600 ש"ח).
-ביולי-אוגוסט בעיקר, שיא העונה, צריך להזמין מקום בבקתות בטרק מראש (במיוחד בrilski ezera). אפשר ליצור קשר עם הבקתות מהאינטרנט, בדרך כלל במייל, חלק מהבקתות מופיעות בבוקינג (booking.com).
-הכל זול מאוד, אין צורך לבוא עם הרבה כסף, ההוצאות שלנו שם (בלי קניות ובזבוזים, אבל כולל הבקתות, האוכל והנסיעות) הסתכמו ב600 ש"ח לבן אדם בערך.
-הטרק לא קשה בטירוף, אבל כולל מספר עליות מאתגרות, אנחנו סחבנו יותר מידי ולכן ממליצים לקחת אתכם כמה שפחות.
-במהלך הטרק יש ארוחות ערב ובוקר בבקתות, קחו איתכם אוכל לארוחות צהריים, כי אין איפה להצטייד במהלך הטיול.
-המים במסלול נקיים וצלולים ואפשר למלא בהם בקבוקי מים, אין צורך לקחת יותר מבקבוק של 2 ליטר לבן אדם, מומלץ לקחת עוד בקבוק ריק, ביום האחרון יותר קשה למצוא נקודות למלא בהן מים.

יום 1 - נחיתה בסופיה ונסיעה לספרבה בניה

נחתנו בשעה 12:10, הצטרפנו לשתי החברים שנחתו לילה לפני, ולקחנו מונית לתחנת האוטובוסים המרכזית בסופיה (כחצי שעה נסיעה). לקחנו אוטובוס לדופניצה- dupnitsa (שעה וקצת), ומתחנת האוטובוסים בדופניצה עוד מיניבוס בנסיעה של כחצי שעה לכפר ספרבה בניה (sapareva banya).
הגענו בסביבות השעה 17:00 והתכוננו לעשות סידורים לקראת הטיול.
ספרבה בניה עיירה קטנה ותיירותית, האטרקציה שלה היא הגייזר של העיירה ויש כל מיני עסקי ספא מסביב אליו.
בספרבה בניה ישנו במלון Apart Hotel&Spa, נשמע מפוצץ אבל בפועל מלון קטן עם 4-5 חדרים שמנהלים אבא והבן שלו, מומלץ ממש, לא יקר ויש בריכה מחוממת עם מים מהגייזר של העיירה ובעלים מקסימים.
ליד הגייזר (שנראה כמו מזרקה) יש מרכז אינפורמיישן של האיזור, כשהגענו הוא היה סגור אבל היה דוכן ליד שמכר מפה של המסלול ברילה (חובה!).
קנינו קצת אוכל לארוחות צהריים - אורז וחטיפים (יש בבקתות ארוחות ערב ובוקר), חיפשנו מקום לקנות בו מיכל גז ללא הצלחה (מומלץ על זה להתארגן בסופיה), אכלנו ארוחת ערב באחת המסעדות בעיירה והלכנו לישון.

יום 2 - פניצ'יסטה Panichishte לבקתת Skakvicha, דרך מפל Skakvicha

ניסינו לברר עם הבעלים של המלון בלילה הקודם על מונית שתיקח אותנו לפניצ'יסטה לתחילת הטרק, לא הייתה לו הצעה טובה למונית אבל הוא היה נחמד מאוד והציע להסיע אותנו לשם תמורת 10 לבה. לכן מיד אחרי ארוחת הבוקר בשעה 9:00 יצאנו לפניצ'יסטה, שם מגיעים ליער שממנו מתחילים ללכת וגם שם יש מרכז אינפורמיישן נוסף.
את הלילה הראשון של הטרק אפשר לעשות בבקתות SKAKVICHA, RILSKY EZERA או LOVNA. רילסקי עזרא היא כמעט מלון (מקלחות חמות, WIFI וכו') ואזל בה המקום, ניסינו להזמין בLOVNA וגם שם קיבלנו תשובה שלילית (הוצע לנו לישון באוהל מחוץ לבקתה) ולבסוף החלטנו לשנות קצת את המסלול וללכת לסקקביצ'ה, מה שהתברר כבחירה נהדרת.
יצאנו לדרך להליכה של שעתיים וחצי בערך, בדרך שמתחילה בכביש ועוברת להיות מיוערת עם נחלים קטנים (עוקבים במפה והדרך משולטת לבקתה) הובילה אותנו לבקתה, אכלנו שם צהריים, לקחנו חדר ושמנו את התיקים הגדולים. משם הלכנו למפל SKAKVITCHA (כשעה הליכה לכל כיוון), הדרך אליו יפיפייה, מלאה במים והמפל עצמו עצום ומרשים. עצרנו במפל לקפה וחזרנו לבקתה.
סקקביצ'ה בקתה גדולה ופשוטה, יש בה הרבה חדרים, מקלחות עם מים קרים וחדר אוכל למטה. נהננו בה מאוד!

יום 3 - מSkakvicha לIvan vazov דרך שבעת האגמים

קמנו ב8:00 בבוקר ואכלנו ארוחת בוקר בבקתה, האוכל פשוט מאוד וטעים - סלט ולחם עם ריבה. בכל מקום יש גם תוספת רצינית של גבינה בולגרית.
משם יצאנו ליום ההליכה הארוך ביותר שלנו, דרך שבעת האגמים ורילסקי עזרא ועד לבקתת איבן ואזוב. התחלנו את הדרך ביער למספר שעות ועולינו עד לבקתת רילסקי עזרא, אליה הגענו בסביבות השעה 12:30. לרילסקי עזרא אפשר להגיע גם ברכבל ולכן זהו האיזור המתוייר ביותר ורוב מי שנמצא בו עושה את שבעת האגמים בתור טיול יום, או עם לינה ללילה ברילסקי עזרא ויורד חזרה ברכבל. אנחנו כאמור, הלכנו על הדרך הקשה ועשינו את העליות לפסגה עם התיקים על הגב. אחרי עצירה לצהריים, התחלנו לטפס כשלאט לאט נגלים האגמים אחד אחרי השני. עצרנו ליד האגמים ואף ניסינו להיכנס לאחד מהם, המים קפואים והפרצופים שקיבלנו מהתיירים האחרים הבהירו שזה מאוד לא נהוג לכן ויתרנו על העניין מהר. לאחר מספר שעות נוספות הגענו לפסגה (בגובה של כמעט 3,000 מטר!) וממנה יש תצפית יפיפיה על כל שבעת האגמים. עצרנו שם פעם נוספת לקפה והתחלנו לרדת לכיוון איבן ואזוב.
לאיבן ואזוב הגענו בסביבות השעה 18:00, הבקתה הזאת הייתה היפה ביותר, היא מבודדת לחלוטין בתוך שטח מרעה ירוק וענק ובנויה מאבן. אין בה מקלחות והשירותים הם בול קליעה. נגמרו החדרים בפנים ולכן ישנו באחד הצריפים שבחוץ. אכלנו ארוחת ערב, ישבנו עם תיירים אחרים מהעולם והלכנו לישון.

יום 4 - מIvan Vazov למנזר רילה וחזרה לסופיה

קמנו, אכלנו ארוחת בוקר זריזה ויצאנו לדרך. את היום הזה הלכנו בקצב מהיר יותר, ההליכה בו ארוכה ואנחנו ורצינו להגיע למנזר עד הצהריים, להספיק לבקר בו קצת ולעלות על האוטובוס לסופיה שיוצא ממנו ב15:00.
בתחילת היום חוזרים קצת על הדרך ממנה באנו ופונים לכיוון הירידה למנזר, רוב ההליכה היא בירידה ביער, קצת שובר את הברכיים אבל שווה את הדרך. ההליכה לקחה לנו כשמונה שעות (עם עצירות קצרות), היא משולטת בצורה ברורה למדי ובסופה הגענו למנזר רילה. המנזר יפה ומרשים, יש אפשרות גם לשכור חדר ולישון בו ללילה, אנחנו העדפנו להגיע לסופיה ולעשות שם את הלילה האחרון שלנו. לכן, לאחר ביקור קצר במנזר וקצת אוכל שקנינו לידו, עלינו על האוטבוס חזרה לסופיה (אפשר לקנות כרטיסים לאוטובוס בנקודת האינפורמיישן).
בסופיה אנחנו ממליצים לישון בהוסטל מוסטל (HOSTEL MOSTEL), הוסטל תיירים מגניב וזול במרכז העיר של סופיה. גם אם לא תשנו במרכז העיר, המוניות זולות כל כך שאפשר להתנייד בקלות ובזול (נסיעה של 20 דקות-חצי שעה עלתה לנו 5 לבה). אנחנו עשינו בערב Pub crawl, סיור ברים בסופיה וגילינו מקומות מגניבים באמת. ממליצים על The Apartment, פאב חבוי שהוא מעין דירה - משקאות קונים במטבח ואפשר לשבת בכל אחד מהחדרים. יש בו משחקי קופסה ומגישים בו גם אוכל בצהריים, אנחנו התלהבנו וחזרנו גם בצהריים למחרת לפני הטיסה.

יום 5 - סופיה וחזרה לארץ

ביום החמישי הסתובבנו קצת בסופיה ועשינו קצת קניות. לא מצאנו בה משהו מעניין במיוחד, אבל העיר זולה מאוד ולעשות קניות בה זה משתלם.
לקחנו מונית חזרה לשדה התעופה וחזרנו הביתה.
למי שיש קצת יותר זמן, מומלץ להמשיך לטרק ברכס פירין, שמענו הרבה דברים טובים והוא קרוב לרילה.