צפון איטליה - האלפים הברגמסקים Orobie Trail

6 ימים באמצע ספטמבר (בדיוק סוף העונה באיזור) בהם יצאתי לטרק מדהים בצפון איטליה באלפים הברגמסקים שנקרא Orobie Trail, בעל נופים מגוונים יפהפיים.

תאריך הטיולSeptember 2022
עונה מומלצתיוני עד ספטמבר

הקדמה ונקודות כלליות:
1. על הטרק קראתי לראשונה פה באתר בסיפור דרך של בועז בוקק ואני ממליץ לקרוא גם את מה שהוא כתב כדי לקבל חוות דעת נוספת על הטרק ועל המסלולים שבו.
לתכנון הטרק נעזרתי בסיפור הדרך שלו ובגם בלינקים שהוא צירף:

a. אתר הבית של CAI (Club Alpino Italiano) , שם יש מפות עם סימון השבילים, תיאור של
השבילים עם דרגות קושי, וכמו כן סיפור דרך:
b. אתר של ה Orobie Trail:
c. סיפור דרך שמצאתי:

2. ההחלטה לצאת לטרק הייתה די ספונטנית וחיפשתי טרק פחות מוכר כדי שבטוח יהיה לי מקום בבקתות (רפוג׳יו) בהתראה של כמה ימים בודדים. מצאתי את הטרק הזה שבקושי כתוב עליו בעברית באינטרנט והחלטתי ששם הסיכוי הכי טוב שלי לתכנן טרק בקלות ללא בעיות במציאת מקומות לינה. כך באמת היה, הזמנתי מראש מקום לכל הרפוג׳יוים באימייל או בשיחת טלפון, התהליך היה פשוט מאוד. חלקם גם עונים בפייסבוק מהר.
- הייתי ללא רכב והטרק הזה קרוב לעיירות ולערים כך שאינו מצריך נסיעות ארוכות מידי אל ההרים ויהיה לי נוח להגיע בתחב״צ.
3. Sim איטלקי: הטרק היה חלק מחופשה ארוכה שלי באיטליה בה השתמשתי בסים של חברת TIM. הייתה לי קליטה יותר טובה לאורך הטרק מאלו שרכשו Vodafon. בכל אופן מצורף קישור למפה שמראה את פריסת הקליטה של כל חברה. של טים היה נראה הכי טוב לאיזור, מוזמנים לבדוק בעצמכם.
קישור למפת הקליטה:

4. אפליקציה לניווט:
Mapy.cz - אפליקציה מעולה לניווט בטרק ותכנון המסלול.
גם GAIA GPS אפליקציה טובה.
בנוסף יש לי מפה כללית של הטרק שאשמח להשאיל למי שרוצה מכפר סבא או באר שבע (Nitzankeret@gmail.com).

5. אל הטרק יצאתי לבד, אך ביום השני חברתי לשני אחים ישראלים שפגשתי ואת רוב הטרק עשינו ביחד כאשר שלושתנו בכושר הליכה טוב בגילאי ה20. אוסיף גם כדי שזכינו למזג אוויר מושלם כמעט בכל ימי הטרק.
6. לינה, אוכל וסדר יום כללי:
- במהלך הטרק ישנתי ברפוחיו במתכונת Half Board המקובלת הכוללת ארוחת ערב ובוקר* כלולות במחיר שבדרך היה סביב ה 55-60 יורו.
8:00 ארוחת בוקר*
*ארוחות בוקר: ארוחות הבוקר כללו לרוב קפה וצנימים קטנים קנויים שלא הכינו במקום, עם ריבות מתועשות וחמאה. לא משביע, תתכוננו בהתאם.
8:30 יציאה למסלול
11:00 עצירת תה ונשנושים
13:00 ארוחת צהריים שמורכבת מלחם שלקחנו/קנינו מהרפוחיו כל יום, חמאה מהרפוג׳יו, גבינות ונקניקים שקנינו מראש וכמובן נוטלה**.
**נוטלה: לחובבי הנוטלה, יש בסופרים מקומיים מלא חטיפי נוטלה וקינדר שאין בארץ ואני ממליץ להצטייד בהם לפני הטרק בפרט על החטיף B - Ready של נוטלה, הופך כל אדם למאושר בין רגע (לא ממומן).
14:30 - 16:00 סיום המסלול, בירה/קפה וקלפים ברפוג׳יו, שנץ.
19:00 התייצבות לארוחת ערב לאחר מנוחה מרובה. רוב ארוחות הערב היו מספקות ולפעמים יותר, הן לרוב כוללות פרימו (מנה ראשונה) ואז סקונדו (מנה שנייה/עיקרית). לפעמים כללו קינוח נחמד אך לא תמיד.

- מקלחות: ברוב הרפוחיוים המקלחת עלתה באיזור ה 3 יורו והיא על טיימר של 4-5 דקות
- שירותים: בחלק מהרפוחיוים יש שירותים רגילים ובחלק זה שירותי ״בול פגיעה״/ סיני.
- מיטות: חלק מהרפוחיו מבקשים שתביאו ליינר (ציפה דקה) ותשנו בתוכו בנוסף לשמיכות שהם מציעים.

7. הגעה לטרק:
- התחלת הטרק בעיירה Ardesio נמצאת כבערך שעה נסיעה ברכב מהעיר ברגמו אשר קרובה למילאנו (ביניהן בערך 45 דקות נסיעה ברכב) . לשתי ערים אלו יש טיסות ישירות רבות מישראל.
- הדרך שלי: ל Ardesio התחילה מרומא שם שהיתי לפני היציאה לטרק. נסעתי ברכבת אליה קניתי כרטיס מראש באינטרנט (אתר Trenitalia) מרומא למילאנו. ממילאנו לקחתי אוטובוס לברגמו. מברגמו אוטובוס לעיירה Clusone. ומקלוזונה קו מיניבוס לארדסיו שם ישנתי והתחלתי את הטרק יום אחרי.
בארדסיו ישנתי במלון Da Giorgio - Hotel e atelier שעלה כ 50 יורו כולל ארוחת בוקר שהייתה יותר מפנקת מאלו שהיו ברפוג׳יו לאורך הטרק. המלון הסכים באדיבות לשמור לי על תיק קטן עודף שהיה לי, שאותו אאסוף בחזרה לאחר הטרק. ארוחת הערב במסעדה של המלון יקרה אך יש מנות מעולות, אני לקחתי מנה משביעה מאוד של סטייק ומעליו גבינה קשה, היה טעים מאוד (19 יורו).

8. על המסלול:
על המסלול קיימים מספר רפוחיו שהם גם מסמנים את חלקי הטרק:
1. Rifugio Alpe Corta (סוף החלק הראשון מסלול 220)
2. Rifugio Laghi Gemelli (סוף החלק השני מסלול 216) לרוב עושים את 1 ו 2 באותו יום.
3. Rifugio Calvi (סוף החלק השלישי מסלול 213)
4. Rifugio Brunone (סוף החלק הרביעי מסלול 225)
5. Rifugio Merelli Coca (סוף החלק החמישי מסלול 302 או 330)
6. Rifugio Curo (סוף החלק השישי מסלול 303)
7. Rifugio Albani (סוף החלק השביעי מסלולים 304 ו 401)
רוב המטיילם מסיימים את המסלול בעיירה Ardesio על שביל 311 ולא מבצעים את החלק ה – 8 שהוא Via Ferrata כי הוא מצריך ציוד טיפוס מיוחד.

המסלול שלי היה מעט שונה ממה שבדרך כלל עושים בגלל אילוצים של בקתות סגורות (סוף העונה) :
יום ראשון: Ardesio - Rifugio Laghi Gemelli עשיתי מסלול שונה ומעט ארוך יותר
יום שני: Rifugio Laghi Gemelli - Rifugio Calvi
יום שלישי: Rifugio Calvi - Rifugio Brunone
יום רביעי: Rifugio Brunone - Rifugio Coca
יום חמישי: Rifugio Coca - Rifugio Curo - Maslana עברתי דרך אגם קורו ומשם לקחתי מסלול שונה הלאה
יום שישי: Maslana - Ardesio לא חלק מהשביל, פירוט בהמשך
יום שביעי: אוטובוס בצהריים ל Clusone שם ישנתי ונסעתי יום אחרי זה לברגמו וחזרה לרומא.

9. שעות הליכה,מרחקים וגבהים:
שעות ההליכה שמצוינות באתר CAI הן שעות צעידה קצב טוב, לטעמנו היו די מדויקות. אך אני מציע שלא להתייחס אליהן יותר מידי וגם לא לשעות שסיפורי דרך מציינים משום שזה לרוב לא באמת משקף את הזמן שיקח לכם בגלל המשתנים הרבים: כושר הקבוצה, מזג אוויר, כמות משקל, אופי הקבוצה, תוואי השביל ועוד.

10. ציוד נוסף שמומלץ להביא:
- אטמי אזניים ללילה
- Leukoplast שזה סרט הדבקה לחבישה, מעולה להדביק על שפשופים, פצעים וקילופים עור כדי להפחית כאב וחיכוך שלהם. כדי שלא יפול, להדביק על עור מתוח ולא מקופל.
- קניות של גבינה, נקניקים וכל מה שאפשר להרכיב ממנו צהריים.
- ספר לקריאה - הרבה מהמסלולים מסתיימים מוקדם באיזור 15:00 ויש זמן להעביר עד ארוחת הערב.

יום 1 - Ardesio to Rifugio Laghi Gemelli

מרחק 11.5 ק״מ
עלייה 1289 מ׳
ירידה 457 מ׳
רבים מתחילים את הטרק רק מהעיירה Valcanale כי ההליכה עד אליה לא הכי מעניינת לפי מה שאומרים וכך גם אני עשיתי.
אחרי ארוחת בוקר וקניות בסופר המקומי, התחלתי ללכת ברגל מארדסיו עד שהגעתי לגשר ביציאה מארדסיו שמתחתיו ראיתי בריכות של מי טורקיז צלולים. מאחשר שהיה מזג אוויר מושלם ויום זה הוא יום קצר החלטתי להכנס לטבילה מעוררת במים הקפואים ואחרי זה להמשיך.
חזרתי לכביש והמתנתי לטרמפ לואלקאנאלה, אחרי כמה מכוניות עצרו לי ולקחו אותי עד לתחילת המסלול (יש גם אוטובוס שמגיע לשם, גיליתי זאת בדיעבד).
אחרי 30 דקות הליכה הגעתי לפיצול שם יכולתי ללכת בדרך שהרוב הולכים לכיוון Rifugio Alpe Corte אך ראיתי שהשעה רק 11:30 ואם אלך כך אסיים מוקדם את הטרק אז החלטתי להאריך וללכת בדרך אחרת, ארוכה יותר אך מהנה. הלכתי בשביל 218 לכיוון Rifugio Branchino וממנו המשכתי בשביל 219 עד שהגעתי לחניון שנמצא מעט אחרי Baite Di Mezzeno שם הייתה עצרתי בעגלת קפה. משם המשכתי בשביל העולה עד שנהפך לשביל 215 לכיוון ג׳מלי. עצרתי בפס לצהריים והמשכתי עוד כ 20 דקות לריפוג׳יו.
הרפוג׳יו מפנק ולדעתי בו היה את ארוחת הערב הטובה ביותר.

יום 2 - Rifugio Laghi Gemelli to Rifugio Calvi

מרחק 14 ק״מ
עלייה 1100 מ׳
ירידה 1100 מ׳
(מספרים ממדידות של אחרים)
בבוקר זה כמו באחרים רבים הייתה רוח חזקה ומקפיאה, בערך בשעה 11:30 מתחיל להשתפר.
זה היה יום שבת ולכן נתקלנו במטיילים איטלקים רבים באיזור.
בערך בשעה 12:30 הגענו לנקודה מושלמת לעצירת צהריים: בריכה של מים צלולים ומדשאה מישורית ונעימה, נכנסנו לטבילת מי קרח והתיישבנו לצהריים. זו בעצם תחנה הידרואלקטרית.
אל הרפוג׳יו הגענו ב14:30 כשהוא מלא באנשים כי זה היה יום שבת (כמו יום שישי אצלנו) ובסופי שבוע הרפוג׳יוים מתמלאים כי מלא איטלקים יוצאים לטייל.
שתינו שיחקנו קלפים והמשכנו לשנת היופי שממנה נקום לארוחת הערב.
ארוחת הערב הייתה מעולה וכללה קינוח מפנק של גלידה עם מעין מחית פירות יער.
האיטלקים שתו הרבה ובהתאם היה הרבה רעש ברפוג׳יו, אווירה די מפתיעה ביחס לכך שנמצאים בהרים.

יום 3 - Rifugio Calvi to Rifugio Brunone

מרחק 12 ק״מ
עלייה 1100 מ׳
ירידה 800 מ׳
CAI - 5:30 שעות
היום מתחיל בעלייה ארוכה מאוד כשבסופה מגיעים לפס ובו נגלית השמש פעם ראשונה, ומשם גם רואים רחוק רחוק את רפוג׳יו ברונונה בו נישן הלילה.
ביום זה פעם ראשונה ראינו את איילי ההרים הנקראים IBEX והם ליוו אותנו בכל שאר הימים.
בערך בשעה 13:30 אחרי עצירת צהריים חוצים ערוץ שמוביל למפנה ההר שפונה דרומה ובחצייה זו מצאנו קצת מתחתינו בריכונת לטבילה מרעננת שאחריה המשכנו ברצף עד הרפוג׳יו.
ההליכה של החלק האחרון כללה בחלקה הליכה על פניי תהום וחשוב להשתמש בלא יותר ממקל הליכה אחד כדי שתהיה יד פנויה במקרה של נפילה. בנוסף, לדעתי מומלץ שמקל ההליכה, בהליכות מסוג הזה על צלע הר, יהיה בצד התהום ולא בצד שקרוב להר.
ברפוג׳יו היו מטיילי יום רבים אך הם בדיוק התפזרו ונותרנו רק עם עוד מטייל אחד ורק ארבעתנו העברנו שם את הלילה.
עשינו את השגרה הקבועה שלנו כמו במקומות האחרים והלכנו לישון.
הרפוג׳יו לא הכי מתקדם ולא הכי מזמין מבחינת תנאים אבל עשה את העבודה.

יום 4 - Rifugio Brunone to Rifugio Coca

מרחק 6.5 ק״מ
עלייה 650 מ׳
ירידה 1050 מ׳
CAI - 4 שעות

היום הזה נראה מאוד קצר אך יש קאץ׳.
היום כולל הרבה קטעי הליכה שגובלת בטיפוס בולדרינג תוך היעזרות בשלשלאות. אנחנו הסכמנו שזה היום הכי מיוחד בגלל סגנון הליכה זה ונהננו ממנו מאוד. מעולם לא עשיתי הליכה כזאת באף טרק וכולנו אהבנו את האתגר והגיוון שביום הזה.
למי שיש פחד גבהים זו יכולה להיות חוויה מאתגרת. אם יצא לכם על יום קר, השלשלאות קפואות וכדאי להצטייד בכפפות.
טיפ לבטיחות בטיפוס:
בנקודות מאתגרות *תמיד* 3 נקודות אחיזה, רק איבר אחד משנה אחיזה כל פעם. אתם תחושו יציבות וביטחון ותראו איך זה מקל על ההתקדמות תוך שמירה על תחושת בטיחות.
לקראת סוף ההליכה הגענו לאגם קוקה שצבעו מרהיב והוא מהווה נקודה מושלמת לעצירת צהריים מאוחרת. משם יש 30 דקות הליכה עד לרפוג׳יו.
רפוג׳יו קוקה היה עם האנשים הכי נחמדים, עוזרים ואדיבים. נהננו במיוחד מהשהות שם, האוכל היה טוב והשירות יוצא מן הכלל.
מספר טלפון של סילבי שמנהלת את המקום, וזמינה בוואטסאפ:
+393487316427

יום 5 - Rifugio Coca through Curo to Maslana

מרחק 10 ק״מ
עלייה 750 מ׳
ירידה 1500 מ׳
הבוקר התחיל בפרידה משני החברה שטיילתי איתם כי הם נאלצו לסיים בשלב זה ודרכינו נפרדו.
משם הייתי היחידי מהרפוג׳יו שיצא למסלול לכיוון קורו וגם לא נתקלתי באף מטייל לאורך כל היום.
זכיתי למזג אוויר מושלם בלי ענן אחד בשמיים.
אחרי עלייה רצינית, מצאתי את עצמי חוצה פס אחרי פס ונשאר בערך על אותו קו גובה עד שהתחלתי באיזהשהוא שלב לרדת לכיוון האגם והסכר.
עצרתי לנשנושים באגם היפה שם נחפשתי לתופעה המרהיבה של האיילים מהלכים על הסכר עצמו למרות השיפוע הקיצוני שלו. למיטב הבנתי הם מלקקים שאריות של סידן שיוצא מהבטון בפתחים שיש בסכר.
עליתי קצת ועברתי את הרכבל, תוך כדי שמשמאלי נמצא אגם Bacino del Barbelino.

כמה דקות אחרי זה הגעתי לצומת דרכים, כחמש דקות לפני שמגיעים לרפוג׳יו קורו. הצומת ממש מתחת לרפוג׳יו Consoli UEB ממנה תכננתי להגיע ל Valbondione. רציתי להגיע לשם כי הרפוג׳יוים של המקטעים הבאים היו סגורים כבר אז נאלצתי לקצר את הטרק.
מכאן בחרתי ללכת בשביל 332 שהוא מאתגר יותר ולהבנתי גם יפה יותר משביל 305.
השביל כלל ירידה מאתגרת בשיפוע די קיצוני תוך היעזרות בשלשלאות בחלקו ודרש הליכה איטית וזהירה. השביל עצמו יפהייפה כי לאורכו יש מפלים מצד ימין ובריכות רבות עם מים תכולים צלולים.
כשהגעתי לסוף הירידה המאתגרת החלטתי שאני חייב לטבול באחת הבריכות הצלולות עליהן פינטזתי במהלך הירידה. ממש איך שמתחילים ללכת בין עצים אני חתכתי מהשביל לכיוון צפון מערב אל הנחל, שם מצאתי לי פיסת גן עדן (מצורף צילום מסך מגוגל מפות בתצ״א) לא קרובה לשביל בה עצרתי לטבילה ולארוחת צהריים, נהנתי מכל רגע.
אחרי זה מצאתי את דרכי חזרה לשביל די בקלות, פשוט הלכתי בכיוון דרום מזרח, ההפוך מזה שדרכו הגעתי, וידעתי שאגיע לשביל די מהר ואכן כך היה.
המשכתי בשביל וראיתי במפה שאני יכול או להגיע לואלבונדיון בשביל שנמצא דרום מזרחית לערוץ הנחל או בשביל שנמצא צפון מערבית לנחל אשר עובר דרך העיירה Maslana.
ראיתי בגוגל מפות שיש שם רפוג׳יו שרציתי לבדוק אם הוא פתוח מאחר והיה איזה חג והרבה מהמלונות היו סגורים, ולא תיאמתי מקום לינה מראש.
כשהגעתי למסלנה, עברתי דרך הרפוג׳יו Goi Del Ca של בחור בשם Davide. הוא היה פתוח והחלטתי שאשאר אצלו ללילה.
הייתי היחיד שישן שם באותו לילה, דוידה מאוד נחמד, אכלנו ביחד ארוחת ערב נחמדה וקצת יין - כל זה לצד תנור עצים שבער וחימם אותנו. המחיר היה 45 יורו כולל א. בוקר וערב, פעמיים קפה וגם יין בערב.
דוידה לא מדבר מילה באנגלית, אז מי שירצה לקבוע איתו תיעזרו בגוגל טרנסלייט לקבוע באיטלקית.
המספר שלו: +393384128954

יום 6 - Maslana to Ardesio

מרחק 18 ק״מ
עלייה וירידה מינימליות, כמעט כל היום די מישורי.
כמעט לכל אורך הדרך, מהרגע שיורדים ממסלנה, יש שביל סלול לצד הדרך שעובר בכל היישובים לאורך העמק עד שמגיעים לעיירה Gromo. משם הלכתי רוב הזמן לצד הכביש בהליכה לא מהנה במיוחד כי עוברות לידך מכוניות כל הזמן.
היום לא מעניין או יפה במיוחד, הוא כן נחמד עד שמגיעים לגרומו ובדיעבד הייתי עוצר שם ולוקח אוטובוס עד Ardesio. עצרתי לאכול צהריים במסעדה פשוטה ונחמדה בשם Aurora בעיירה Fiumenaro.
כשהגעתי ל Ardesio רציתי לנסות מקום אחר שיהיה זול יותר מהמלון בו הייתי לפני שיצאתי לטרק, והגעתי לאייר B&B של בחור בשם לוריס/לואיס שיש לו מעין דירה שהשכיר לי ללילה ב 40 יורו כולל ארוחת בוקר. הדירה הייתה מאוד מרווחת ומפנקת, אני לחלוטין ממליץ לישון שם מאשר במלון אם ישנים בארדסיו, יותר זול ויותר שווה.
הוא מדבר מעט אנגלית והוא מאוד נחמד ועוזר, המספר שלו:
+393297917532
ארוחת ערב אכלתי במסעדה Florida Bar בארדסיו, המבורגר סביר בלבד ואחלה של גלידה.
פה בעצם סיימתי את הטרק.

יום 7 - Ardesio to Clusone

ביום זה לקחתי אוטובוס ולא עשיתי אף מסלול.
היה לי עוד יום ״לשרוף״ ולכן בחרתי להעביר אותו במנוחה בארדסיו ולקצר את המסע שציפה לי חזרה לרומא, אז העברתי את המשך היום בארדסיו ומשם בClusone. הסתובבתי במעין שוק איכרים שהיה בארדסיו, זה היה ביום חמישי (אולי זה משהו קבוע בימי חמישי). ירדתי עם הספר שלי, פירות וקלמרי מטוגן והתיישבתי על יד הנהר עד שמאוחר יותר לקחתי את האוטובוס לקלוזונה.
שם ישנתי בלילה ב Angela B&B שעלה לי 35 יורו כולל ארוחת בוקר ראשונה אמיתית, שכוללת ביצים, בייקון גרנולה ועוד קצת פינוקים. אני ממליץ להשאר אצלה, היא מאוד נחמדה ועוזרת.