Cammino Terre Mutate - טרק מדהים במרכז איטליה

חמישה ימי הליכה על שביל שקט ולא מתויר (מלבד מטיילים איטלקים בודדים) במרכז איטלקיה, בין כפרים ועיירות נטושות ופסטורליות. שביל בעל ערך מוסף ומשמעות גבוהה מאוד מעבר (מפורט בהמשך). מומלץ מאוד.

תאריך הטיולMay 2022
עונה מומלצתאביב - מאי או יוני כמובן שאפשר גם בשאר חודשי השנה כל עוד מזג האוויר מאפשר זאת.

רקע

באוגוסט 2016 פגעה רעידת אדמה בעוצמה 6.2 במרכז איטליה - כאשר מרכזה פגע בעיירה אקומולי (Accumoli). הרעידה פגעה קשות ב-4 מחוזות באיטליה - אומבריה, אברוצו, לאציו ומארצ'ה והסבה נזק כבד מאוד - 300 איש נהרגו כתוצאה מהרעידה, 400 נוספים נפצעו ואלפים איבדו את בתיהם בכפרים שמסביב למרכז הרעידה. הנזק שמוערך כתוצאה מהרעידה עומד על 10 מיליארד דולר.

בשנת 2018, משרד התיירות האיטלקי בשיתוף עם עוד כמה גורמים הקים את "שביל האדמות המתחלפות" - Cammino Terre Mutate - שביל אשר נפרס על 258 ק"מ בין העיר Fabriano (במחוז מארצ'ה) לעיר L'aquilla (אשר נפגעה מרעידת אדמה קשה עוד יותר בשנת 2009), הבירה של מחוז אברוצו - נמצאת 100 ק"מ צפון מזרחית לרומא.
מקור שם השביל נובע מכך שהוא עובר בין 4 מחוזות.

השביל הוקם במטרה לעבור בין הכפרים והעיירות שנפגעו קשות וכמעט נחרבו ברעידת אדמה - ולהביא תיירות אליהם ובכך לסייע להם כלכלית ולחשוף בפני כל מי שלא מכיר את המציאות הקשה שהפכה לחיים שלהם מאז 2016.

מחשבות ראשונות על הטרק עולות כאשר אני בקורס צלילה באילת עם עוד 2 חברים מהצבא, ממש שבוע לאחר היציאה לחופשת שחרור. החלטנו שאנחנו רוצים לעשות שביל עירוני באיטליה ובחיפוש קצר בגוגל מצאנו מידע עליו, היות והאתר שלו ממש נגיש ומפורט (משרד התיירות האיטלקי עושה עבודה מדהימה עם הנגשת כל השבילים שלהם) החלטנו שנצא ללכת עליו.

השביל במקור נפרס על 14 ימי הליכה - אך לנו היה רק שבוע, אז החלטנו שנתחיל במקטע ה3 (Camerino) ונלך עד העיירה Accumoli תוך איחוד של מספר ימי הליכה ודילוג על חלק בתחבורה ציבורית.

הערים שבה מתחיל ומסתיים הטרק, פבריאנו ולאקווילה, נגישות מאוד בתחבורה ציבורית ואפשר להגיע אליהן באוטובוס של שעתיים וחצי מרומא ולחלופין גם לחזור.

אנחנו בחרנו להתחיל בקמרינו היות והיא העיירה בסדר גודל סביר האחרונה (7000 תושבים) במספר ימים הראשונים ויש לה נגישות יחסית בתחבורה ציבורית (אוטובוס של 3 שעות מרומא) ועוד אוטובוס של חצי שעה אל מרכז העיירה.

כלל אצבע למסלול הוא לבדוק ולהזמין מראש לכל עיירה - המקומות מוגבלים היות והרבה מהם הפסיקו לפעול אחרי הרעידה - חלק הזמנתי בבוקינג וחלק סגרתי דרך הווטסאפ או מייל בעזרת גוגל טרנסלייט לאיטלקית - נתקלנו לאורך שבוע במספר בודד של אנשים שידעו מעט אנגלית.

באתר של המסלול יש פירוט על כל המקומות שמציעים לינה בכל עיירה, שימושי מאוד

10 שעות ברומא והמסע לCamerino - נקודת החבירה למסלול

נחתנו בנאפולי בטיסה זולה של ריאן אייר (הלכנו על טיסה ללא כבודה בכלל ועלינו שלושתנו על המטוס עם תיקי יום של 30-40 ליטר ללא בעיה).
הגענו בשעה 23 לנאפולי, העברנו מספר שעות שם - בהן זכינו לאכול בפיצרייה המקומית היחידה שהייתה פתוחה (פיצה נפוליטנה!) ובשעה 2:30 (אמצע הלילה) לקחנו אוטובוס מהמרכזית המפוקפקת של נאפולי (חזינו בחבורת אנשים מכים מישהו באלות כאשר הוא שוכב על הרצפה 100 מטר מאיתנו) אל המרכזית של רומא.
הגענו לפנות בוקר ב5 לפני הזריחה לרומא והיה עלינו להעביר חצי יום שם היות והאוטובוס שמגיע לאיזור קמרינו יוצא כל יום ב14:45 מהמרכזית.
העברנו חצי יום ברומא, זו הייתה פעם ראשונה שלי שם אז הגענו במטרה להספיק לראות כמה שיותר, בסוף יצא שהלכנו 25 ק"מ בין האתרים השונים ברומא על 0 שעות שינה, היה חוויה מעניינת ללא ספק.

ב14:45 עלינו על הקו לMuccia של חברת FlixBus המעולה, ירדנו שם והחלפנו קו לאוטובוס מקומי לקמרינו.
ישנו ב"Caselunghe Country House" - מקום מדהים ופסטורלי באמצע שומקום בסמוך לעיירה. הבעלים, שרה הייתה מקסימה וידעה אנגלית מעולה (מצרך נדיר), שילמנו 75 יורו לחדר ענק ל3 אנשים כולל ארוחת בוקר. ממליץ!
בערב שוחחנו עם שרה על חוויותיה מהרעידה של 2016; היא סיפרה לנו בקול חנוק על הסיוט שקרה להם ועל כמות הנזק הלא נורמלית שנגרם מהרעידה. העיירה שלהם - קמרינו נחרבה כמעט כליל וכעת מרבית תושביה מתגוררים במתחם שיכונים שהוקם לסיוע לנפגעים שאיבדו את ביתם - בהם המון מבוגרים. מאז הדברים לא השתנו והם עדיין גרים שם. בעיירה המקורית נותרו רק 30 משפחות. הוקם מרכז חדש לעיירה ובו מספר ברים.
יש בקמרינו אוניברסיטה מקסימה עם נוף מדהים.

שרה גם מספרת לנו שהגענו בעיצומו של שבוע חשוב - כל תושבי האיזור מגיעים לקמרינו לכבוד יריד בנוסח ימי הביניים שמתחרש בה והציעה לנו טרמפ כדי שנוכל להגיע ולהסתובב שם.
היא גם עצרה לנו לפני בסופר של העיירה - סופר ענק ובאמת לא היה חסר כלום - הצטיידנו עם נשנושים למסלול.
חוויה ממש מיוחדת - יריד בעיירה לא גדולה ובו מאות אנשים - משפחות ומבוגרים שלבושים בתלבושות מסורתיות של ימי הביניים - מתחם משחקים לילדים, אוהל אוכל ובו מוגש רק לחם, מרק שעועית ויין ועוד שלל דברים מגניבים. ישבנו שם לאכול וחזרנו לB&B אחרי 4 ק"מ של הליכה מהמרכז החדש של קמרינו שבעים ומרוצים.

יום הליכה #1 - מקטע 3 - קמרינו עד פיאסטרה

הרשנו לעצמנו לקום לקראת השעה 9, היות ולא ישנו בכלל בלילה שלפני ורצינו לצבור קצת כוחות לקראת יום הליכה ראשון.
בבוקר חיכתה לנו סלסלה נחמדה שהמארחת שלנו שרה הכינה ששימשה אותנו לארוחת בוקר - בעיקר עוגות ספוג ארוזות וטוסטונים עם ריבה ונוטלה.
היה גם קפה מעולה שהכנו במקינטה.

התארגנו ואחרי הקפצה לנקודת החבירה למסלול - בכנסייה המרשימה של העיירה יצאנו לדרך - ירידה רצינית ואחריה עלייה לא קלה - הבנו שאנחנו בעיקר עומדים לתפור קווי גובה כל המסלול.
לא הופתענו לגלות שסימון השבילים לוקה בחסר - היה לא מעט סימון אבל הבעייתיות הייתה שהוא כלל רק מדבקה שמיקומה כל פעם היה אקראי בהחלט ולכן היה קל לפספס אותה. מה גם שהוא לא היה אחיד והיו מקטעים עם המון סימונים ואז כמה ק"מ בכלל בלי. מזל שבאתר של המסלול יש קבצי gpx או kml מוכנים לכל יום הליכה - גם למי שמעוניין באופניים לעשות את המסלול.

לקראת אמצע הדרך הגענו לB&B שהיה גם המקום היחיד לעצור בו במהלך היום הליכה, לכן בשילוב עם העובדה שהשעה הייתה כבר 12 החלטנו לעצור שם לצהריים.

בכניסה למבנה פגשנו 3 חבר'ה איטלקיים - בני 58,57 ו38, חברים מהעבודה ממילאנו. בהמשך התבררו גם בתור האנשים היחידים שנפגוש על השביל לאורך כל השבוע. אחלה חברה, יודעים אנגלית מעולה וחולי טרקים (סיפרו על יום על הקמינו דה סנטיאגו שהלכו בו 52 ק״מ!), מכירים הרבה ישראלים מטיולים שעשו במזרח ובדרום אמריקה. הם בדיוק יצאו מצהריים והמליצו לנו לאכול גם אז אנחנו נשארנו לאכול.

נכנסנו למה שנראה כמו סלון של זוג מקומי מבוגר, הם ישבו עם עוד חבר וצפו בטלוויזיה כשנכנסנו. מסביב שולחנות ערוכים. כמובן שלא ידעו מילה באנגלית אך למזלנו היא הסבירה לנו באיטלקית שהצלחנו לתפוס שיש רק 3 מנות - ספגטי פומודורו, ניוקי ברוטב רוזה או רביולי. שמחנו לנסות את 3 המנות. לכל אחד הגיע סיר מלא בפסטה שהוא הזמין שמילא בערך 3 צלחות גדולות - חיסלנו הכל כי היה פשוט מעולה ושמחנו לשלם רק 10 יורו לאדם על כמות אסטרונומית של פסטה.
במהלך הארוחה ישבנו לשיחה באיטלקית מצ'וקמקת עם החבר של הזוג שגר שם - הזהיר אותנו מקפיצה לאגם שנגיע אליו בסוף יום ההליכה (אמר לנו שנהיה "קאפוט" אם ניכנס) והזמין אותנו לאחוזה שלו שממוקמת בין העצים תוך שהוא מצביע לנו דרך החלון עליה.

בסיום יום ההליכה - הגענו לעיירה פיאסטרה ששוכנת קצת מעל אגם פיאסטרה היפהפה. הבעלים של הB&B הבא שישנו בו - Campo Del Rio (אמא ובן. האמא מבוגרת ולא יודעת מילה באנגלית ובנה - בשנות ה20 המאוחרות לחייו היה שם כדי לתרגם את דבריה ולשוחח איתנו קצת על חייו) הודיע לנו במייל שהמסעדה היחידה בעיירה סגורה ביום שני והציע לנו לקנות מצרכים בסופר ולבשל במטבח של המתחם אירוח וכך היה.
קנינו מצרכים בסופר המקומי - הכנו ארוחת ערב טובה והלכנו לישון.

סה״כ 22 ק״מ הליכה, 800 מ׳ עלייה, 650 מ׳ ירידה.

יום הליכה #2 - מקטע 4 - פיאסטרה עד אוסיטה

פתחנו את הבוקר בארוחה די זהה למה שקיבלנו ארוז ביום שלפני כן משרה - טוסטונים עם ריבה ושוקולד, עוגות ספוג ומיץ תפוזים. מדבקת ״סוכר בכמות גבוהה״ הייתה משגשגת כאן.
לא ברור הקטע הזה של האיטלקים לאכול כמויות סוכר אדירות על הבוקר.

פתחנו את היום בטיפוס ארוך של 700 מ׳ אל עבר כיפה בגובה 1400. הנוף למעלה היה מרשים והרוח עוד יותר.
משם ירידה מתמשכת על שביל עפר מרוצף באבנים ואת היום סיימנו בירידה אל העיירה המדהימה אוסיטה ששוכנת בעמק. הירידה הייתה מאוד תלולה ובמהלכה ירדנו 600 מ׳ בגובה ביער תחת גשם כבד. הגענו לאוסיטה אחר הצהריים, מקום קסום ברמות, הר מדהים מתנשא מולנו והכל ירוק.
בשיטוט זריז בעיירה אפשר לראות את ההרס המטורף - המון בתים בכניסה עומדים ממוטטים לגמרי, ואת הרחוב הראשי ממלאים מה שנראה כמו שיכונים חדשים מאוד.
אפילו המלון שישנו בו היה חדש מאוד ונקי כי נבנה מחדש לאחר הרעידה.

ישנו במלון Crystal Chalet שהיה פשוט מעולה, נקי מאוד והבעלים מקסימה. הזמנו אוכל לארוחת ערב וסיכמנו על שעה מראש (היא הייתה צריכה לקנות את המצרכים במכולת).
אכלנו סטייק משובח וניוקי וטירמיסו והלכנו לישון שבעים ומרוצים.

סה״כ 18 ק״מ הליכה - 800 מ׳ עלייה, 800 מ׳ ירידה.

יום הליכה #3 - מקטע 5+6 - אוסיטה עד נורצ׳ה

פתחנו את היום בארוחת בוקר נוספת של קפה טוב וטוסטונים עם ריבה קצת פחות. לאורך כל הארוחה ישבו ההורים של בעלת המקום - 2 קשישים מקומיים ובהו בנו אוכלים ומדי פעם התלחששו ביניהם, חוויה מצחיקה.

התחלנו את יום ההליכה בטיפוס כדי לצאת מהעמק שאתמול ירדנו אליו, רק המשכנו במגמת הדרמה כללית. אחרי טיפוס של 400 מ׳ ירדנו בדרך סלולה מתונה עד שהגענו לעיירה Visso. עצרנו בה לצהריים במסעדה מקומית - ניוקי ברוטב עם כמהין, ופסטה קרבונרה מצוינת. במקום ישבו המון מקומיים עם צווארונים מורמים שדאגו להמחיש את הסטריאוטיפ.
כמובן שבעיירה הייתה גם מאפייה מדהימה עם שלל מאפים טובים במחירים מצחיקים.

יצאנו לדרך לטיפוס נוסף עם בטן מאושרת, הלכנו את ה 6-7 ק״מ הבאים במגמת עלייה מתונה נצחית על שביל סלול כאשר מדי פעם עוברים ליד חוות של סוסים. הגענו למעלה ומשם חזרנו את מה שעלינו בירידה תלולה יחסית וסיימנו את היום בCampi Di Norcia - סוף המקטע ה5.
הגענו ב14 בצהריים והתיישבנו לגלידה, העברנו את הזמן עד שהאוטובוס המקומי לNorcia הגיע, נעזרנו בו כדי לדלג על מקטע 6 - 9 ק״מ בלבד.
Norcia היא עיירה יחסית גדולה, חיים בה כמה אלפים והתמקמנו בB&B בפאתים שלה. בערב אכלנו ארוחת ערב במסעדה מלאה באנשים שבמקרה הייתה מול המקום לינה שלנו.
אוכל ויין פשוט מעולים ובמחירים זולים, מסעדה שלוקחת כל מסעדה איטלקית בארץ בהליכה, זה כל כך קל באיטליה.

סה״כ - 21 ק״מ הליכה, 9 ק״מ נסיעה
910 מ׳ עלייה ו920 מ׳ ירידה.

יום הליכה #4 - מקטע 7 נורצ׳ה עד קסטלוצ׳יו די נורצ׳ה

את היום התחלנו בארוחת בוקר טובה ביותר שלשם שינוי לא כללה טוסטונים מבאסים עם ריבה, אלא מגוון גבינות ריקוטה עם תוספות וחביתות. היה מוצלח מאוד.

יצאנו להסתובבות קצרה בשוק של נורצ׳ה שהיה נחמד ממש, הסתובבנו בעיירה העתיקה שמוקפת בחלקה בחומה עדיין, קנינו כריכים לדרך בחנות נקניקים וגבינות מקומית מעולה ויצאנו.

ביום זה מטפסים לכיפה שהיא הנקודה הגבוהה במסלול - 1700 מ׳. עלינו יותר מק״מ לגובה במגמת עלייה מתמשכת כשמאחורינו נפרס הנוף של נורצ׳ה והשדות שלה - מדהים. כשהגענו לכיפה נגלה מולנו הר מרשים מאוד ומושלג, הלכנו על מישור בשדות מדהימים וצבעוניים כאשר ההר המושלג ממש ממולנו ואחרי טיפוס קצר לסיום היום הגענו לקסטלוצ׳יו - עיירה מתוירת עם לא מעט איטלקים - היא מחוברת לכביש ולכן המון רכבים מגיעים לכיכר המרכזית לצלם את הנוף היפהפה ממנה ואת הבתים שנחרבו.
העיירה נחרבה כליל ברעידה והיום מפתחים מרכז חדש באיזור אחר בה.
אכלנו במסעדה של הB&B מרק עדשים ונקניקים מעולה וניוקי מצוין גם כן, שתינו יין והלכנו לישון לקראת יום ההליכה האחרון.

סה״כ - 15.5 ק״מ הליכה, 1100 מ׳ עלייה, 250 מ׳ ירידה.

יום הליכה #5 - מקטע 8+9 קסטלוצ׳יו עד אקומולי

האתר הרשמי של המסלול מציע אפשרות לדרך קיצור להפוך יומיים הליכה -
Castellucio to Arquata Del Tronto
Arquata to Accumoli

ליום אחד מקסטלוציו לאקומולי.

בחרנו באפשרות לחתוך כי היו לנו רק 5 ימי הליכה ומאקומולי הייתה אפשרות יותר נוחה לחזור לרומא.

היה יום הליכה רגוע יחסית, בדרך נפגשנו שוב עם החבורה האיטלקית שהתיידדנו איתם והבנו שהם ישנים הלילה באותו מקום איתנו. הלכנו איתם את החצי השני של היום והגענו בצהריים לאקומולי.

התארחנו אצל משפחה מקומית שמחזיקים מתחם קמפינג ואוהלים וגם מציעים קרוואנים ללינה. בחרנו בקרוואן שהתברר כבחירה רעה - הוא היה מטונף, המקרר היה מלא בעובש ובמקלחת היה חוות גידול של עכבישים, ניכר שלא ניקו כבר זמן מה.

המשפחה מגדלים כמה פרות והרבה ירקות ופירות ומייצרים את החלב והרבה מהאוכל בעצמם.
מדובר במשפחת צועניים מקומית, אשר לא יודעים קרוא וכתוב ועוסקים בעבודת אדמה וטיפוח משק.
אם המשפחה, צוענייה בעלת אנגלית בריטית רהוטה (מבטא זהה לבריטים) סיפרה שלמדה אנגלית כשעברה לגור ולעבוד בלונדון לכמה שנים.

מראש כבר סגרנו על ארוחת ערב אורגנית שהם עושים במקום + ארוחת בוקר אורגנית + לינה ב45 יורו לאדם.

לארוחת ערב קיבלנו ניוקי תוצרת בית, מגוון גבינות ונקניקים שהם עושים במקום ולחם עם ריבת חבושים שהם מכינים. ועם הכל קיבלנו גם יין ללא הגבלה.
היה ערב מוצלח מאוד עם החברים האיטלקיים והאמא שידעה אנגלית טובה שנפעמה מהשפה שלנו וביקשה שנכתוב לה בעברית כמה דברים.
היא גם מציעה אפשרות לתיירים לעזור להם בעבודות הבית בתמורה ללימוד איטלקית ואוכל ולינה חינם. ממש שבוע לפני שהגענו עזבו תייר מיפן ותיירת צרפתייה שעבדו אצלם 3 חודשים.
הלכנו לישון במצעים מלוכלכים שבעים ומרוצים מערב מוצלח וחוויה מיוחדת במינה.

סה״כ יום הליכה 21.5 ק״מ - 400 מ׳ עלייה, 850 מ׳ ירידה.

המסע בדרך חזרה

פתחנו את היום בארוחת בוקר תוצרת בית מעולה - לחם מחמצת, חמאת בוטנים ריבות ויוגורט הכל שהם עושים אצלם, היה מוצלח מאוד.

בעלת הבית הציעה להקפיץ אותנו לתחנת אוטובוס במרחק 10 דק׳ נסיעה מהכפר על הכביש הראשי, ממנה יוצא ב10 בבוקר כל יום אוטובוס לרומא. שמחנו וב10 כבר היינו על האוטובוס אחרי טרמפ ונסיונות שכנוע אחרונים להישאר לעבוד אצלם במשק.

לאור העובדה שנותרו לנו יומיים באיטליה, בחרנו לוותר על להעביר אותם ברומא ובמקום לעבור בכמה יעדים בדרך. ירדנו מהאוטובוס בעיר בשם Rieti שמאוד מהר התגלתה כאפורה ולא מעניינת במיוחד, הסתובבנו קצת ברחוב הראשי של העיר, ביקרנו בכנסייה שהייתה יפה מאוד ואכלנו במסעדה איטלקית מעולה ויחסית יקרה.
אחרי מנוחה על הנהר שעובר בעיר תפסנו מספר רכבות שבסיומן הגענו אחר הצהריים לPerugia, בה בחרנו להישאר ולהעביר את הלילה ובצהרי היום למחרת לקחת אוטובוס (2.5 שעות) לרומא.

פרוז׳ה התגלתה כעיר יפהפייה, אתה משוטט בסמטאות ומרגיש בימי הביניים, היא בנויה לגובה כולה אז התניידנו באמצעי התחבורה הציבורית שלהם - רכבל קטן - “Minimetro”.
הגענו במקרה ביום שבת מה שיצא מעולה - הרחוב הראשי היה מפוצץ בתיירים והיו בו המון מסעדות ברמה גבוהה. זכינו לראות גם מופע רחוב נחמד באיטלקית ובכללי הייתה אוירה נהדרת.
בבוקר למחרת הסתובבנו בעיר - ביקרנו בכנסייה ובעוד מוזיאון והתפעלנו מהבנייה המדהימה בעיר.

אחר הצהריים עלינו על אוטובוס למרכז העיר של רומא, משם לקחנו רכבת אל איזור שדה התעופה - העברנו שם את הלילה ועל הבוקר למחרת תפסנו טיסה חזרה ארצה.

* להוריד מראש את השפה האיטלקית לנייד בגוגל תרגום

* להוריד את המפות הרלוונטיות על מנת למנוע בעיות ברבור בשטח, הסימון רחוק ממושלם

* ממליץ בחום לבדוק לפני יציאה באתר הרשמי של המסלול - https://camminoterremutate.org...

בכל הנוגע למצב השביל, כשאנחנו יצאנו ראינו שיש במספר מקטעים בהמשך חסימות בגלל עבודות שעושים בהם ולכן חשוב מאוד להיות מעודכנים.

* באיטליה יש המון שבילים דומים שמציעים שילוב של שקט, עיירות קסומות ולא מתוירות, אוכל משובח ומחירים זולים. מדובר בהרבה מקומות שלא יצא לכם להגיע אליהם סתם ככה לכן ממליץ מאוד לצאת לאחד מהשבילים הקיימים באיטליה (יש עשרות, הנה כמה לדוגמא - via degli dei, via francigena, Camino di San benedito) בכללי סדרת הספרים של “Terre Di Mezzo” מדהימה.

* פרוז׳ה מדהימה ממליץ בחום לכל מי שמגיע לרומא לקפוץ ל2 לילות שם פשוט מקום קסום. ממליץ מאוד להגיע בשבת בערב.

* עלוי שיצא לי לטיול - לילה בדרכים, יום ברומא, 5 ימי טרק ויומיים בדרכים חזרה -
טיסות הלוך חזור - 380₪
תחבורה - 260₪
לינה 8 לילות (כולל ארוחות בוקר) - 800₪
מסעדות לאורך הטיול - 750₪

סה״כ עלות כולל הכל - 2500₪

* לכל שאלה על השביל מוזמנים לפנות אליי, תיהנו!