Blue Mountains - Locklies Pylon to Victoria Falls

יומיים בין ההרים, הנחלים ויערות האקליפטוסים בהרים הכחולים בסמוך לסידני.

משך הטיוליומיים
עונה מומלצתכל השנה (לבדוק לפני שאין הצפות או גשמים מוגזמים).

מבוא

ההרים הכחולים הם גן עדן לטיולים - אם אתם בקטע של טיולים רב יומיים - הכי טוב שתלכו ותשאלו מישהו מהאזור/בחנות הטיולים. לעשות רק את הטיולים המוכרים זה יפה אבל גם פספוס - קצת כמו לעשות את ים אל ים בישראל בלי לדעת שיש מיליון ואחד מסלולים וסימוני שבילים בגליל - רק צריך הכוונה ממישהו שמכיר ולא חסרים מקומות לראות.

מידע כללי ותכנון

מים - ניתן למלא בכל נחל ולטהר. הנחל המרכזי, Grose River, תמיד זורם.

מפות - יש מפות טיולים טופוגרפיות מצויינות של האיזור, אפשר להשיג בחנויות טיולים ב-Katoomba. בנוסף יש אפליקצייה לרשות הפארקים הלאומיים ב-NSW שבה אפשר להוריד מפות לטלפון.

תחבורה- הנסיעה ל-Katoomba ממרכז סידני לוקחת בערך 3 שעות. לדעתי אם מטיילים ברגל אין טעם להגיע עם רכב. מ-Katoomba פועלת רכבת שממשיכה במעלה הרכס ל-Blackheath, Mount Victoria והלאה, תעזרו בגוגל מאפס ותמצאו הכל.

ציוד - כשאני טיילתי בינואר היה גשום בחלק מהזמן וגם קר משמעותית מבסידני. מומלץ שיהיה מעיל גשם, כיסוי גשם לתיק, אוהל ושקש חם יחסית מראש ואם יש תחזית נעימה אפשר לוותר על חלקם. חשוב להביא גם גזייה כי יש איסור להדליק אש באתר הקמפינג.

*לא דרושה הרשמה מראש לקמפינג או למסלול

יום 1 - הגעה ולינה ב-Mt Pidington

הגעתי ל-Katoomba בסביבות השעה 14 ומיהרתי למרכז המבקרים לפני שייסגר. במקור תכננתי לעשות את ה-Six Foot Track שמחבר בין העיירה ל-Jenolan Caves, אך כשהגעתי אמרו לי שהכביש למערות סגורות בגלל הצפות. מרכז המבקרים לא היה מועיל יותר מדי לתכנון טיול, כמו ברוב המקרים, והחלטתי לנסות לקבל המלצה טובה יותר ולקנות מפה בחנות הטיולים Paddy Pallin. המוכר בחנות היה חובב טיולים והמליץ לי על מסלול של יומיים מMt Victoria בתוך Grose River עד לBlackheath. הוא גם הראה לי מקום טוב לישון ליד Mt Victoria וקניתי מפה של האיזור הספציפי לטיול.

לקחתי רכבת ל-Mt Victoria והמשכתי בהליכה של כחצי שעה ל-Mt Pidington. סמוך לפסגה נמצא מיקום מגניב לשינה, מוגן במדף סלע ועם נוף מדהים ומקום למדורה (Sundeck Camping Cave במפה). המקום מסודר ממש יפה - בבקשה אם אתם מגיעים תשמרו עליו🙏

יום 2 - Locklies Pylon ל-Acacia Flats

בבוקר התחלתי בהליכה של 5 ק"מ בדרך עפר לתחילת המסלול של Victoria Falls. אחרי ההליכה ורגע לפני שיצאתי אליו, הגיעו 2 מכוניות עם זוג מטיילים שתכננו להשאיר את אחד הרכבים בתצפית ולהמשיך ביחד למסלול של Locklies Pylon במטרה לעשות מסלול של יומיים בחזרה ל-Victoria Falls. הם הציעו שאצטרף לנסיעה ולא יכולתי לסרב. למי שאין אוטו להקפצה המסלול שאתאר חופף בחלקו למסלול המקורי והמעגלי שתכננתי ל-Blackheath, ההבדל היחיד הוא שאני ירדתי מ-Locklies Pylon לאתר הקמפינג ואתם יכולים לעשות את אותו הדבר מהרכבת של Blackheath ודרך הנחל (מרחק דומה).

הגענו לתחילת המסלול מהצד השני ונפרדתי מהם אחרי שקבענו להיפגש באתר הקמפינג ב-Acacia Flats. ההליכה ל-Locklies Pylon לקחה בערך שעה והנוף מהתצפית היה ממש מדהים. פריחה לבנה, תצפית למצוקים והמפלים שמעל הערוץ המרכזי ויערות אקליפטוס עצומים.
מהתצפית חזרתי כ-200 מטר למטה אל פיצול השבילים, ממנו יש ירידה די ברורה מימין לגבעה שיורדת בעיקולים לכיוון הנחל. למרות המרחק האווירי הקצר הירידה ארוכה ולוקחת הרבה זמן - ולכל אורכה יש נוף יפה לנחל שהולך ומתקרב.

בסוף הירידה הגעתי לבול עץ גדול של אקליפטוס מעל הנחל, שמאפשר מעבר נוח לגדה השנייה. במקום להמשיך במסלול בנחל עליתי בשביל לאורך הערוץ שמשמאל כ-ק"מ נוסף עד לאתר הקמפינג. המקום די פופולארי ופגשתי לא מעט מטיילים שישנו במקום - עדיין יש מספיק מקום ואפשר להתרחץ בנהר. אחד המטיילים הצליח גם לדוג צלופח גדול בנחל כתוספת לארוחת הערב.

יום 3 - Acacia Flats ל-Victoria Falls

את היום השני התחלתי מוקדם יחסית, לאחר הליכה קצרה לפיצול הנחלים מהיום הקודם, השביל מתחיל בעלייה מתונה לאורך הנחל בתוך יער אקליפטוסים ושרכים מדהים. לאורך הדרך הנחל הלך והפך צר וסלעי יותר ומלא בבריכות ומפלונים טובים לרחצה. לאחר 4.5 ק"מ הגעתי לפיצול החוצה את הנחל לכיוון Pierces Pass. יש שלט הכוונה מסודר בפנייה וגם בריכה ממש שווה לעצירה. היום היה בהיר לעומת הערפל של אתמול וכשהשמש עלתה נהיה חם יחסית.

מהפיצול השביל ממשיך לעלות לאורך הנחל אך הפעם המסלול היה די מלא בצמחייה ולא הכי ברור, אחר כך הבנתי שכנראה בגלל שהמסלול נפתח מחדש אחרי הגשמים רק כמה ימים לפני כן. אחרי הליכה די מתישה של 5 וחצי קילומטרים נוספים, הגעתי ל-Burra Korain Campground שנמצא בפיצול Victoria Creek מהנחל המרכזי. זו נקודה אפשרית להעביר עוד לילה אם יש זמן וגם היא בצמוד לנחל צלול ויפה.

כק"מ אחד במעלה הנחל נמצאים מפלי ויקטוריה - תחילה עברתי בריכה גדולה ועמוקה מתחת למפלון, מעליה סדרת מפלים קטנים, ומעליהם מפל מרכזי גבוה עם אחלה בריכה מתחתיו - ממש שווה להעביר שם צהריים לפני העלייה. העלייה חזרה לחניון הרכב של Mt Victoria, קצת בדומה לירידה מLocklies Pylon - יותר קשה וארוכה משנדמה במפה. השביל מתפתל לאורך שני ק"מ ומטפס בחזרה את כל המצוק העצום שמעל לנחל. בסוף העלייה יש תצפית יפה ומעט אחריה מסתיים המסלול. אני נסעתי חזרה עם זוג המטיילים שפגשתי אבל המקום די פופולארי ואפשר לנסות לתפוס טרמפ. גם הליכה של כ-5 ק"מ על דרך עפר מישורית תוביל אתכם לקו הרכבת ב-Mt Victoria.

תוספת - Royal NP Coastal Walk

אומנם עשיתי בשמורה טיול יום, אך הוא חלק מאפשרות לטיול ארוך של יומיים-שלושה. החלטתי לצרפו כדי לתת עוד אופציה לטיול באזור.

תכנון-

*הגעה - ההתניידות בלי רכב די נוחה והפארק קרוב יחסית לשכונות העיר סידני. לקצה הצפוני של ההליכה ב-Bundeena אפשר להגיע ממרכז העיר ברכבת ל-Cronulla ומשם מעבורת קצרה לעיירה. את החזרה מ-Wattamolla Beach אני עשיתי בטרמפ (מקום מאוד פופולארי ודי קל לתפוס משם הקפצה לאוטובוס קרוב). אם עושים את כל המסלול יש תחנת רכבת בOtford בקצהו הדרומי.

*מפה וציוד - המסלול משולט לכל אורכו כולל מפת התמצאות כל מספר ק"מ, מאוד נוח ומסודר. יש מים לשתייה בחופים המוסדרים ואין צורך להביא טבליות לטיהור.

*עונה - כל השנה, יכול להיות תחליף טוב להרים הכחולים במזג אוויר קר יותר.

המסלול:

לאחר שירדתי מהמעבורת, נדרשה הליכה של כק"מ אחד בעיירה כדי להגיע לJibbon Beach, ממנו מתחיל המסלול. מיד לאחר שחציתי אותו, הגעתי לאתר של ציורי סלע אבוריג'ינים על משטח אבן חול, שלמרות שנמחקו בחלקם מלווים בשלטים מעניינים על התרבות וסיפורי העם של שבטי האזור שהועברו דרך הציורים.

השביל המשיך לאורך מצוקים של אבן חול ופנה דרומה בחדות בתצפית יפה מ-Jibbon Head. מכאן רוב ההליכה היא לאורך מצוק יפהפה של אבן חול צבעונית מעל הים וצורות סלע שונות שהאוסטרלים הדביקו להם כינויים לפי צורתן. כל כמה מאות מטרים חצה את השביל נחל קטן של מים מתוקים ונשפך מהמצוק אל הים, חלק מהנחלים גם עברו במפלים קטנים.

לאחר כ-5 ק"מ של הליכה מ-Jibbon Head, הגעתי ל-Marlie Beach, חוף קטן ויפה עם נהר מים מתוקים במרכזו שנשפך אל הים - מקום מדהים לרחצה. לאחר עוד כ-3 ק"מ של הליכה , קצת לפני חוף Wattamolla, חוצה הנהר שעל שמו החוף את השביל ויוצר בריכה יפה לרחצה מעל מפל -נקודה שקטה יותר להיכנס למים מהחוף העמוס.

קצת בהמשך, יורד הנחל במפל גבוה מאוד אל תוך בריכה עמוקה בצמוד לחוף הים. זהו באמת החוף המושלם - נחל עם מים מתוקים, מפל, חוף חולי וחורשות ומצוקי אבן חול שעושים צל גם בצהריים. לפני הירידה לחוף גם ראיתי לטאת כוח ענקית (Lace Monitor) שלא נבהלה מהאנשים מסביב והיה נראה שהיא מבקרת קבועה בחוף. אחהצ לקחתי טרמפ חזרה לרכבת והגעתי בערב אל המלון בעיר.

טרקים נוספים באוסטרליה

לאחר טיול ארוך ביבשת, ובגלל שקשה למצוא מידע על טיולים רגליים באוסטרליה, בטח שבעברית, מצרף רשימה של טרקים מומלצים על פי אזורים. בחלקם הייתי בעצמי והעליתי או אעלה בעתיד סיפור דרך ועל האחרים שמעתי ממקור ראשון שהם טובים:

מערב אוסטרליה:
*Cape to Cape - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Kalbari gorge walk - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Bibulmun - ה"שביל ישראל" של דרום מערב אוסטרליה, טיול של מספר שבועות ומאוד מסודר.
*Munda Biddi - תוואי דומה ל-Bibulmun רק מותאם לאופני שטח.
*Picaninny gorge Track - הליכה של יומיים בפארק הלאומי Bungle Bungles (חם ממש וסגור בחלק מהשנה כשחם, דורש רכב 4*4 להגעה)

הטריטוריה הצפונית (המסלולים נסגרים כשנהיה חם ולמשך העונה הרטובה):
*Jabtula trail ב-Nitmiluk National park ליד Katherine
*Tabletop walk ב-Lietchfield National Park
*Larapinta trail - סמוך ל-Alice Springs, קיים סיפור דרך שלי באתר

קווינסלנד:
*Hitchinbrook Island - הליכה שחוצה את האי במשך כ-5 ימים, איסוף עם סירה.
*Carnavaron Great walk - הליכה של כ-5 ימים בשמורה מלאת מים במרכז קווינסלנד.

ניו סאות' ווילס:
*Blue Mountains - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Royal National Park Coastal Walk - יש התייחסות בסיפור הדרך של הבלו מאונטיינס.
*The great North walk - טרק ארוך בין סידני לניוקאסל.

טסמניה (מומלץ ממש לתת מבט במפה האינטראקטיבית באתר של שמורות הטבע):
*Western Arthurs traverse - קיים סיפור שלי דרך באתר
*Overland Track - קיים סיפור שלי דרך באתר
* 3 Capes - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Eastern Arthurs Traverse - דומה ל-Western Arthurs באורך ובתוואי, בתוספת אפשרות לטיפוס על Federation peak המטורפת.
*Frenchmans cap - 2-3 ימים של טיול מעגלי ברכס משונן בדרום מערב טסמניה.
*South Coastal Walk - טרק ארוך על החוף הדרומי והמרוחק של טסמניה.
*Walls of Jerusalem - שמורה הררית ומלאה אגמים, טיול של כ-4 ימים.
*Freycinet walk - הליכה של יומיים על חצי אי, אופציה קלה יותר לטרק.

**לא הייתי בויקטוריה ובדרום אוסטרליה, בטוח שיש עוד הרבה טיולים מגניבים שם...