5 ימים ברכס Sierra Nevada ספרד

חיפשנו טרק לא גשום בחודש אוקטובר והגענו לדרום ספרד :) נחיתה בגרנדה, יומיים מתוך שביל ה-GR7, שלושה ימים לתוך ההרים - Poqueira Refuge, מהבקתה לפסגת הר Mulhacen בגובה 3480מ' וחזרה ליומיים מנוחה בגרנדה

תאריך הטיולOctober 2015
עונה מומלצתספטמבר-אוקטובר

אוקטובר דרום ספרד

אוקטובר, אירופה גשומה, חופשת סמסטר של שבוע לפנינו, אין טעם לקנות כרטיס טיסה יקר ליעד רחוק בשביל תקופה כזו קצרה ואנחנו ניגשים לחפש יעד יבש-יחסית וקרוב. עולה השם של רכס "הסיירה נבאדה" בדרום ספרד. עושים בירור באתר הרשמי של השמורה ומחליטים שזו האופציה הטובה ביותר, אז הכנו שתי תוכניות : התכנית הנמוכה למקרה של גשם - 5 ימים במסלול GR7 המקורי מהכפר Lanjaron ועד ל-Cadiar והתכנית ההררית במקרה של מז"א טוב - יומיים עם ה-GR7 עד ל-Bubion ומשם לעבר הרכס, בקתת Poqueira בגובה 2500m וטיפוס לפסגת ה-Mulhacén בגובה 3,478m. לשמחתנו מז"א היה מוצלח וביצענו את התכנית ההררית ועליה אפרט בסיפור זה.

מהו ה-GR7

רכס Sierra Nevada (סיירה נבאדה) נמשך לאורך 78 ק"מ ממזרח למערב ועובר בשני מחוזות עיקריים בספרד - גרנדה ואלמריה. האזור נחשב לגבוה ביותר באירופה אחרי האלפים, הפסגה הגבוהה שבו היא פסגת הר Mulhacén שבגובה 3,478 מטרים. קו הגובה של הרכס מחלק אותו לאזור דרומי המכונה Alpujarras (אלפורניאס) המאופיין באזורים יחסית מישוריים ונרחבים לעומת החלק הצפוני שנחשב תלול יותר. מזג האוויר נחשב "ים-תיכוני" עם חודשי קיץ חמים ונטולי גשם אך חורף קר - שני הגורמים הללו מונעים את גדילת העצים באזור הפסגות. שמורת הסיירה נבדה נחשבת National Park ספרדי שרובה באזור של גרנדה. טרק ה-GR7 הוא חלק ממסלול גדול בהרבה הנקרא European walking route E4 הנמשך מדרום ספרד - פורטוגל ועד ליוון. ה-GR7 נמשך מדרום ספרד תוך שהוא מקיף את הסיירה נבאדה מצפון ומדרום ומשם נמשך עד לצרפת ואנדורה. הטרק שלנו היה בדרום הסיירה נבאדה, בין כפרי האלפורניאס

איך מתארגנים

1. מפות : קנינו בגרנדה. אני ממליץ מאד על HIKING MAP National Park Sierra Nevada של חברת מפות Penibetica המפה בקנ"מ של 1:40,000 והיתרון המשמעותי הוא שמצורף ספרון שמפרט על מסלולי הטרק בצורה יסודי.

2. סיפור דרך למי שמעוניין ניתן לקנות בשני אתרים : http://www.gr7-granada.com מציעים סיפור דרך מפורט ועדכני במחיר 8 אירו.
או פרקים מהספר של הוצאת סיסרון http://www.cicerone.co.uk - לא רואה טעם בקניית כל הספר אם ברצונכם לבצע את הטרק כמונו, מספיק לרכוש כמה פרקים מספר Walking the GR7 in Andalucia בעלות סמלית של כמה ליש"ט ואתם מסודרים.
אופציה 3 ושלנו היא הספרון שקיבלנו עם המפה ומידע מאתר האינטרנט של רפוחיו פוקירה : http://refugiopoqueira.com

3. הזמנת מקומות לינה : אנחנו ביצענו את ההזמנת הבאות מראש : (א) Airbnb בתוך גרנדה, עיר מדהימה שווה לגור בשכונה קרובה למרכז העיר. (ב) רפוחיו פוקירה - לפי האתר שלהם חייבים (!) אנחנו התקשרנו מהארץ לשריין תאריך וביצענו עדכון מהשטח בנגע לימים מדויקים. חייב לומר שלא היה בכלל עומס בבקתה אבל אנחנו רצינו לודא שיש לנו מקום לישון בהרים היות ומדובר בגובה של 2500m ולא התארגנו מבחינת ציוד לישון בשטח. לכפרים במהלך הטרק לא הזמנו מקומות לינה מראש, עלה לנו בקצת נסיעות בלילה אחד אבל היה בסדר גמור ביתר. אפרט בהמשך.

4. ציוד : כמובן בגדי ונעלי הליכה וציוד רחצה. כן לקחת - מעיל טוב לגבהים, אחד לחימום והשני שיהיה דק ועמיד למים. בנוסף : כן לקחנו שק"ש שפתחנו רק ללילות בבקתה, לא לקחנו אוהל, לא לקחנו ציוד בישול (אכלנו את האוכל בכפרים ובבקתה), לא לקחתי ציוד לפק"ל קפה כי קראתי שיש בעיות למצוא בלוני הברגה, הסתדרתי מצוין עם הקפה בכפרים.

5. התאקלמות לגבהים : כמובן שהנושא אישי אבל בגדול לא אמורה להיות בעיה. יש 2 קפיצות עיקריות בגובה : בין Bubion-1300m אל Refugio Poqueira 2500m (ביום אחד) ומהבקתה לפסגת Mulhacén שב-3,478m אבל כל עוד חוזרים לישון חזרה בבקתה לא עוברים על החוק של לא לישון בהפרשים שמעל 500m מעל גובה 2500m. לסיכומו של עניין - לא לקחנו כדורים להתאקלמות לגבהים אבל הנושא אישי ואם אתם מתלבטים ומתכננים לישון גבוה מ-2500m - תתייעצו עם מרפאת מטיילים.

6. טיהור מים - אין בעיה בטרק. לא לקחנו כדורים. ניתן למלא מים ממזרקה בכניסה לכל כפר

סקירה כללית של ימי ההליכה

יום הליכה 1 : Lanjaron-Soportujar
יום הליכה 2 : Soportujar-Bubion
יום הליכה 3 : Bubion-Refugio Poqueira
יום הליכה 4 : Poqueira-Mulhacén-Poqueira
יום הליכה 5 : Refugio Poqueira-Trevelez

חשוב להכיר את סימוני השביל :
- שני קווים מקבילים = בצבעים אדום לבן מעידים על המשך המסלול.
- איקס X מסמל שזו דרך לא נכונה ואין לקחת אותה.

יום 1 : Lanjaron-Soportujar

**חשוב להקדים ולומר שהיום הראשון חשוף לשמש וכדאי כ-3 ליטרים לכל מטייל אם לא יותר**

#מזמינם מראש כרטיסים באתר של חברת התחבורה הספרדית ALSA, אתר: https://www.alsa.es/en ויוצאים מהעיר גרנדה לעבר Lanjaron. כדאי כמובן נסיעה מוקדמת כי מציאת נקודת ההתחלה וההליכה לוקחים זמן. אנחנו הצטיידנו מראש במים ואוכל לאותו יום בגרנדה כדי לחסוך זמן וישר להתחיל ללכת כשנגיע. שימו לב לרדת בתחנה שבקצה הכפר ליד תחנת הדלק ולא להמשיך בטעות לכפר Orgiva שהוא מחוץ לאזור הטרק (עוד נגיע אליו בהמשך).

#מציאת נקודת ההתחלה - השביל מתחיל מהכביש שמחבר בין Lanjaron ל-Orgiva. יורדים בקצה Lanjaron, הולכים על הכביש כ-250 מטרים, באחד מעיקולי הכביש הראשונים מתחת לעלי עץ תאנה ועל קיר בית בצבע לבן מצויה נקודת תחילת הטרק. אם הלכתם יותר מדי על הכביש סימן שפספסתם.

Lanjaron-Canar סה"כ 7.8 ק"מ, כ-3 שעות הליכה
==================================
**היום הראשון לא מסומן בצורה משביעת רצון וההתחלה לקחה לנו זמן עד שהבנו את אופי הסימונים**
השביל מתחיל מרוצף בבטון, מהכביש מטפסים מעלה על בסיס חריצי ערוצים קטנים תוך כדי שחוצים בדרך שני כבישים. שימו לב שאת הכבישים הללו מסמנים גם מסלולי אופניים בצבע כתום-לבן - אלו עשויים לבלבל (אנחנו חשבנו שאלו סימוני הטרק שדהו) אז לא לקחת אותם כי חבל להתברבר בהתחלה. לאחר שמטפסים וחוצים את הכבישים מגיעים לאזור של עצי פרי שמסתיים בכמה בתי חוה וכביש שחייבים ללכת עליו כ-600 מטרים עש שמזהים את המשך סימון ה-GR7.
לאחר הכביש בנקודה מסוימת יש שילוט לעבר הכפר Orgiva אליו ממשיך שביל GR142 - לא יורדים איתו אלא ממשיך עם השביל שלנו שממשיך כדרך 4X4 ומגיעים לפיצול לכיוון אחת החוות שם צריך להמשיך עם השביל למזרח ולא צפונה, תזהו שאתם עוברים מעל כמה יורטים / בתי היפים מתבודדים ולא מגיעים לאף חוה אלא עוברים מעליהן. (בעצם מגיעים לנקודה שיש בה פיצול של 3 שבילים : אחד לדרום הוא GR142 לכיוון Orgiva, השני לצפון לכיוון חוה שנקראת Caballo מסומן במשולש ושני עיגולים (- לא ללכת לשם!) והשלישי והנכון הוא ה-GR7 שלוקח בעיקר מזרחה).
במידה והלכתם נכון תגיעו לבסוף לכפר Canar איפשהו בשעת הסיאסתא של הכפר, תטפסו למרכז הכפר לכניסה, תמלאו מים ותמשיכו מכאן לכיוון בית הקברות שממוקדם בחלק התחתון-מזרחי של הכפר - מכאן המשך הסימון.

Canar-Soportujar סה"כ 4.6 ק"מ, כ-2 שעות הליכה
=============
אחרי שמוצאים את בית הקברות הסימון משתפר לעומת החלק הראשון של היום. ממשיכים לצד קיר בית הקברות ועם סימוני GR7 (לעיתים הםא רק נקודה אדומה ולא תמיד שני פסים אדום-לבן), המסלול נע לאורך קו הגובה ובעצם Soportujar תהיה רוב הזמן מולכם רק תצטרכו להקיף את כל העמק. באמצע הדרך עוברים על סכר שנקרא DIQUE24, מקום טוב להפסקה. ומכאן השביל ל-Soportujar מסומן היטב. בכניסה לכפר יש אתר עם פסלי מכשפות וכמה אגדות מקומיות.

לינה יום 1
=======
Soportujar כפר מאוד קטן ויש בו בר אחד שמנהל בחור בשם אנטוניו שלו יש מספר בתי שהוא משכיר. רצה הגורל והעגנו ביום היחיד בשנה שיש פסטיבל בכפר והכל היה תפוס.. מלאי רחמים עצמיים על השינה שצפויה לנו בשק"ש באחת הסמטאות קינחנו את היום בבירה וקולה ותוך שיחה שבורה באנגלית-ספרדית-ידיים (הם לא מדברים אנגלית) גילינו שיש תחנה של ALSA שעובר בה אוטובוס של ALSA לעבר הכפר Orgiva שנמצא בעמק. לקחנו את האוטובוס של 18:45, ילד מקומי עזר לנו להזמין מלון בכפר. hotel semaforo orgiva תודה לכם שאירחתם אותנו בזול והמיקום על הכביש הראשי ותחנת האוטובוס היה נהדר :) ניצלנו את העובדה שהגענו לכפר גדול יחסית ואכלנו במקום מוצלח של המבורגרים (יש בשרי ויש טבעוני) שנקרא Sonora BarBQ והוא ממש מומלץ! מקום של כל הסטלנים המקומיים שתעברו ליד הבתים שלהם בדרך ל-Canar ויש מוזיקיית רגאי נחמדה. למחרת חזרנו ל-Soportujar בטרמפ מהצומת הראשית של הכפר והמשכנו ללכת

יום 2 : Soportujar-Bubion

סך הכל היום הוא 12 ק"מ והוא אורך בערך 4 שעות. לנו יצא יום ארוך יותר כי זה היה היום היחיד שירד עלינו גשם ולכן התקדמנו לאט יותר ובלי הרבה נוף :( אבל מכאן מז"א הלך והשתפר.

Soportujar-Pampaneira סה"כ 6 ק"מ ב 2-3 שעות
=====================================
גם כאן השביל ממשיך מכביש הגישה לכפר ומאזור בית הקברות. למי שמתחיל מהכפר צריך ללכת 750m על הכביש עד שמגיעים למגרש כדורסל ולבית קברות. מאחורי בית הקברות יש את סימוני הדרך של ה-GR7 הפעם כנקודה אדומה יותר מאשר סימוני שני הפסים. לנו החלק הזה של הטרק היה מאוד ערפילי והתקדמנו בגדול בין המון שיחים כשאנחנו נעים בין סימון אדום אחד לשני עש שמגיעים לדרך סלולה בצורה טובה ולסימון האדום-לבן המרגיע של ה-GR7. (שימו לב שבתמונה החץ מצביע בפועל לכיוון שממנו הגענו). השביל מסומן בצורה טובה מכאן והולכים בין בתי אבן נטושים והמון עצי תפוחים (נהדרים) וערמונים. ירד גשם, היינו עם מעילים, לא יכולים לומר שנהנו מהנוף, אבל ממש לא היה נורא. לאחר אזור הבתים יורדים לעבר הכביש שמטפס ל-Pampaneira. יש בעיקול בכביש תחנת כוח הידראולית מרשימה בגודלה, עוברים אותה וממשיכים מעט עם הכביש מעלה ומשמאל יש סימון שמוביל לכפר בשביל שמטפס שלא על הכביש. הגענו לפסטיבל ב-Pampaneira היה שוק אוכל נהדר ולצערנו בגלל הרטיבות שבה היו הבגדים שלנו רצינו לשבת במקום מסודר ונקלענו למסעדה תיירותית שממש לא נהנו בה, אז הנה המלצה שלילית - אל תשבו ב-BAR-RESTAURANTE NARCISO-MARTIN ותאכלו אוכל רחוב במקום או במקום אחר :) יחס גרוע ואוכל יקר ולא מוצלח. השוק היה אדיר

Pampaneira-Bubion
===============
פמפנירה בגובה 1050מ' ומכאן נותר לטפס בכפר עם השילוט לעבר Bubion שבגובה 1300מ' - הליכה של 1.4 ק"מ בטיפוס אורכת בערך חצי שעה בקצב נוח. אנחנו ישנו במלון LAS TERRAZAS DE LA ALPUJARRA - אתר http://www.terrazasalpujarra.c... מקום נהדר עם משפחה שממש עזרה לנו והתקשרו בשבילנו ל-Refugio Poqueira לבירורי גישה ומז"א. ממש מומלץ, גם כאן חדר לזוג ללילה יעלה בין 40-45 אירו. אכלנו במסעדה מעט יקרה אבל רומנטית-לא קיטש וממולצת בשם Estacion 4. חזרנו לאחר מכן למלון כשהשמיים התחילו להתבהר ומכל ארובות הכפר עלה עשן, לא צילמנו אבל זה אחלה זיכרון :)

**מכאן עוזבים את מסלול ה-GR7 לטובת ההרים**

יום 3 : Bubion-Refugio Poqueira

Bubion-Capileira
=============
מהחלק הזה של הטרק כל תיאורי ה-GR7 לא יועילו כי הטרק ממשיך בגובה נמוך ליתר הכפרים שבאזור ואנחנו רצינו להגיע להרים. מכאן נסתמכנו על כמה מקורות בנוגע לסיפור הדרך : (1) והעיקרי - הספרון שהגיע עם המפה שנתגלה כמועיל בצורה יוצאת דופן ו-(2) האתר של Refugio Poqueira שמסביר מספר דרכי גישה לבקתה (צריך להעזר ב-google translate בחלק מהאתרים).

החלק הראשון, לעלות מעט בגובה ולהגיע מ- Bubion ל- Capileira (בגובה 1436מ') ממש לא מסובך, מגיעים למרכז הכפר וממשיכים צפונה תוך כדי שעוקבים אחרי שביל PR A-70 בסימון צהוב-לבן (במקום האדום לבן של ה-GR7), עוברים דרך כמה חוות ותוך 1.3 ק"מ אתם ב-Capileira. מכאן צריך לשקול איך מטפסים לבקתה - יש 3 גישות אפשריות:
א. הנחל ותחנת הכוח - המסלול הנמוך והמומלץ לחורף. חסרון משמעותי : רוב המסלול נמוך והטיפוס האחרון לבקתה מאד ארוך ותלול
ב. האקוודוקטים "תעלות ההשקייה" - מסלול גובה ביניים. המסלול שאנחנו בחרנו - שומר על קו גובה סביר בטיפוס מתון ובסוף עוד 300 מ של קו אווירי תלולים.
ג. על קו הרכס - המסלול הגבוה והחשוף לרוח. אם תרצו, מ-Capileira תוכלו להזמין רכב (לרוב צריך להזמין מראשׂ) שיעלה אתכם את רוב המסלול הגבוה ותוכלו ללכת על קו הרכס לבקתה את שארית הדרך הקטנה שתשאר.

**אני ממליץ להעזר במפות שאנשים שיצרו בעזרת GPS באתר Wikiloc לחלק הזה כדי להבין את המתווה המדויק. לנו אין GPS אז מה שעשינו יום לפני הורדנו ל-google maps את המפה של האזור כדי שנוכל למצוא את המיקום שלנו על גביה בעזרת המיקום הסלולארי (שלא מצריך חיבור פעיל לאינטרנט ומסתמך על קליטה שיש לרוב הדרך).

Ruta-de-las-acequias
================
מסלול האקוודוקטים / תעלות ההשקייה כאמור מאפשר טיפוס יחסית מתון לעבר הבקתה. ממשיכים לחלק הצפוני של הכפר ושואלים איך להגיע לבית המרקחת. משם יש שביל שמטפס במעלה ההר ובראשיתו השלט שצילמתי שמתאר את מסלול ה-PR A-23 עימו מטפסים לבקתה. כמה נקודות ציון : בערך תוך 30 דקות מגיעים לתחנת כוח. ממשיכים בדרך עפר כלפי מעלה (לא להתבלבל ולרדת לעבר הנחל) ותוך עוד 30-45 דקות מגיעים לשביל בטיחות-אש שמחלק את היער לשני חלקים - הולכים על גבי השביל הזה עד שהיער מסתיים ומקו זה יש רק עשב הרים. בהנחה ושמרתם על השביל וסימוני הצהוב לבן תגיעו תוך כ-שעתיים מהכפר לתעלה הראשונה (Aqua Baja) אותה חוצים בנקודה שמסומנת על ידי שני עמודים עץ וממשיכים לטפס עד שמגיעים לתעלה השניה (Aqua Alta) מכאן השביל נע על אותו קו גובה - לא עולים מעבר לתעלה השניה ולא יורדים מתחת לתעלה הראשונה. ממשיכים עם קו הגובה בערך עוד שעתיים עד שמגיעים לחוה קטנה שנקראית Cortijo de las Thomas שמסומנת על ידי דחליל שמשקיף לעמק. נקודה טובה להתרענן כי מכאן יש עוד שעה של טיפוס תלול על בסיס שביל שמסומן עמודים כתומים למניעת אובדן הדרך בימי שלג. לבסוף - אחרי כ-5 שעות הליכה מאז שעזבתם את Capileira - הגעתם לבקתה :)

Refugio Poqueira
=============
מוממלת להכנס לאתר שלהם ולהסתכל על המחירים. קחו בחשבון ככה : לינה + ארוחת ערב + מקלחת + בירה = בערך 40 אירו לאדם, על הדברים אלו אנחנו היינו מוכנים להוציא כסף. לעומת זאת - ארוחת הבוקר עולה סביב 5-6 אירו אבל לא ניתן להכין ממנה אוכל צידה להמשך היום (הם רוצים תשלום בנפרד של כ-11 אירו שבהחלט לא משתלם וכדאי לסחוב לימים אלו כמה חטיפי אנרגיה). הבקתה מתוקתקת ומנוהלת על ידי צוות מקצועי, בדפלק התשלום וההזמנה יש דודות שפותחות לכם חשבון והתשלום נעשה במרוכז לכל ימי השהייה שלכם אחרי ארוחת הבוקר ביום האחרון שלכם בבקתה (אנחנו היינו יומיים). יש חדר מטבחון לבישול עצמי אבל בלי כירת גז .. המקלחת עובדת על אסימונים וטיימר יחסית קצר (ממש צריך לתכנן מה עושים מראש), אבל זרם המים חם וזו אחת המקלחות המוצלחות :) המיטות הן קומותיים בחדרים משותפים בלבד (20-30 בחדר). כשאנחנו היינו שם היה ממש מרווח וקיבלנו אזור לעצמו. בארוחות יש אחלה אווירה עם מטיילים מכל העולם

יום 4 : Mt. Mulhacén וחזרה

בוקר
===
אחרי תפילת לילה שמז"א יימשיך להשתפר קמנו ליום נטול עננים :) ארזנו תיק עם חטיפי אנרגיה, מים ומעילים ויצאנו קלים להר. בגדול יש מסלול מעגלי בין הבקתה לפסגת Mulhacén וצריך להחליט אם לפנות מהבקתה צפונה ומשם לטפס על בסיס נחל Rio Mulhacén שהוא יותר תלול או מהבקתה דרומה ולעלות מהמסלול הארוך והמתון. אנחנו בחרנו לעלות מהמסלול הצפוני בנחל התלול ולרדת בצלע ההר הדרומית המתונה ולדעתי זה כדאי.

טיפוס
====
השביל מסומן בצורה מצויינת, יוצאים מהבקתה צפונה לעבר הנחל ובטיפוס לא קשה של שעתיים מגיעים לפיצול שחלקו ממשיך מזרחה לפסגה או מערבה לעבר Refuge Cladera (רפוחיו אמיתי של מסתור מאבנים ולא בקתה מפנקת). כמובן שהמשכנו מזרחה ומכאן יש טיפוס תלול מאד של שעה לעבר הפסגה, המסלול בנוי ככה שלא רואים את הפסגה וקשה להעריך את הדרך שנותרה ללכת. מז"א היה מצויין אבל לקראת הפסגה החלה רוח נוראית שחייבה אותנו ללכת נמוך כדי לשמור על שיווי משקל בחלק האחרון. בפסגת ההר יש אזור תחום על ידי קירות אבן וזו אחלה נקודה לקחת נשימה גדולה, להתרענן ולהצטלם לפני שמגיעים עננים מהעמק.

הירידה
=====
מהחלק הדרומי מסומנת היטב על ידי רוג'ומים ענקיים ואפשר ללכת מהר כיוון שהיא מתונה. בדרך יש פיצול לכיוון מזרח שמי מכם שירצו להאריך את היום לעבר "7 האגמים" יכול לקחת אותו, אנחנו פגשנו בחברים משיראל שעשו את הפסגה והאגמים באותו יום והם הגיעו לבקתה בשעה מאוחרת חזרה, למזלם מזג האוויר הטוב נמשך לאורך כל היום, אבל קחו בחשבון שסיבוב ארוך יכול להכניס אתכם לחושך.

אנחנו לקחנו את הירידה לאט ובכייף, נהנים מהנוף ומהאוויר ולא המשכנו לאיזשהו מסלול צד למרות שיש הרבה כאלו ושווה לקרוא עליהם אם אתם בעניין. לנו הספיק שהצלחנו לטפס על פסגה ביום צלול באמצע בחודש אוקטובר :) חזרנו לבקתה בצהריים לאוכל, מקלחת בטיימר ומנוחה

יום 5 : Refugio Poqueira-Trevelez

עוד לילה בבקתה עם הדודות והמים החמים שרצים בטיימר :) שילמנו עבור כל השהייה אחרי ארוחת הבוקר ויצאנו עם עוד ישראלים שפגשנו בבקתה לעבר Trevelez. המסלול מאוד קל - יוצאים מהבקתה לשביל הדרומי (ממנו חזרנו אתמול לבקתה אחרי הפסגה), מכאן עולים קצת עד לנקודת התצפית Mirador de Trevelez ולוקחים שביל בסימון ירוק-לבן לעבר הכפר. הדרך מסומנת בצורה ברורה לאורך כל הדרך ולאחר כמה שעות מתחברים שוב ל-GR7 האדום לבן המוכר (בחלק של איחוד השבילים הסימון בצבע ירוק-אדום-לבן). הירידה מהבקתה ל-Trevelez בגובה 1476m נשמעת כמו אובדן גובה משמעותי אבל בפועל השביל יורד בצורה מפותלת ואין כאן שחיקת ברכיים משמעותית.

אנחנו בחרנו ביום הליכה קצר, לסיים את הטרק ב-Trevelez, לאכול ולקחת מכאן אוטובוס חזרה לעיר גרנדה ולנוח בה יומיים אבל לאלו מכם עם זמן ניתן בהחלט להמשיך את ה-GR7 או לנוח ולעשות את "מסלול 7 האגמים" (Siete Lagunas) שאמור להיות מאוד מרשים ולוקח כ-3 שעות לכל כיוון, או לטפס לבקתת ההרים Horcajo בגובה 2000m.

• להצטייד ליום הראשון כבר בגרנדה ולא לבזבז זמן ב-Lanjaron
  • לקנות מפה וספרון תיאורי שבילים של PENIBETICA (נמכרים יחד)