4 ימים בצפון מונטנגרו

יצאנו 3 חבר'ה לטיול ספונטני של 4 ימים בשמורת DURMITOR שבחלק הצפון מערבי של מונטנגרו. טיפוס על ההר הכי גבוה במונטנגרו, מערת נטיפי קרח ונופים מדהימים

תאריך הטיולJune 2012
עונה מומלצתאביב - קיץ

טרקים במונטנגרו

את הטיסה למונטנגרו הזמנו יום לפני ולא היה לנו מושג קודם לכן שזה היעד אליו נגיע.
במשך כל היום שהיה לי לתכנן את הטיול ניסיתי למצוא מידע באינטרנט וזה היה די קשה..
בעברית - כמעט ואין חומר על מסלולי טיול במונטנגרו, באנגלית - ניתן לאסוף פיסות מידע קטנות ולנסות ולחבר, באתר www.visitmontenegro.com ניתן למצוא מידע כללי על השמורות אך לא ברמה של מסלולים.

קצת סדר בדברים..
במונטנגרו הקטנה 4 שמורות טבע אשר ניתן לטייל בהם טיולים יומיים או טרקים בני כמה ימים.
2 השמורות הפופולריות במדינה הם - Biogradska Gora ו-Durmitor ושם נמצאים רוב מסלולי ההליכה.
בנוסף אליהם יש עוד 2 שמורות בחלק הדרומי של המדינה - Lovcen ו-Scadar lake.

לנו היה שבוע אחד בלבד במונטנגרו ולכן החלטנו להתמקד בשמורת Durmitor שנמצאת כ-4 שעות נסיעה בתחבורה ציבורית מהגבול עם קרואטיה (שם נחתנו).
מסלולי הטיול מסומנים בצורה טובה והמפות סימון סבירות גם הם.
בכניסה לכל שמורה (בד"כ בכפר שנמצא בסמוך) ישנו מבנה של Touristi information בו ניתן לקבל הסברים והמלצות על השמורה.
בנוסף, ישנם לא מעט סוכנויות טיולים שמציעות דילים של רפטינג, טיולי אופניים וגם טיולים עם מדריך בשמורות.

דרכי הגעה והכנות

העיירה ממנה מתחילים הטרקים נקראת Zabljak.
אנחנו נחתנו בקרואטיה בDubrovnik - עיר אשר נמצאת כ-10 דק' נסיעה מהגבול ומשם מגיעים רוב התיירים הישראלים למונטנגרו.
משם לקחנו מונית לעיירת חוף הנקראת - Herzeg novi (עלות מונית מהשדה תעופה עד לתחנה המרכזית - 60 יורו).
מ- Herzeg novi עלינו על אוטובוס מאסף של כ-4 שעות אשר מגיע עד ל-Niksic , שימו לב שיש אוטובוסים מהירים של שעתיים אך הם עוברים בתדירות נמוכה ולכן כדאי לבדוק את זמני האוטובוסים מראש (מחיר - 10 יורו).

מהתחנה המרכזית ב- niksic יש אוטובוס אשר מגיע ל-Zabljak (תחנה סופית) אך הוא עובר פעמים מועטות ביום, כדאי לבדוק את הזמנים ולנסות לתאם את הההגעה בסמוך.
אנחנו היינו קצת לחוצים בזמן והאוטובוס ל-Zabljak הצריך מאיתנו המתנה של כ-4 שעות , לכן החלטנו לקחת מונית (מחיר מונית - 50 יורו , אוטובוס כ-10 יורו)
הרחוב המרכזי ב-Zabljak מלא בסוכניות טיולים ובערך במרכזו ממוקם ה-Tourist info, מומלץ לעבור שם לקבלת מידע.
משם הלכנו כ-3 ק"מ על הכביש לכוון מערב לכוון השמורה.

במהלך הדרך ישנו בניין כחול גדול מצד ימין של הכביש - זה הוא מרכז המבקרים של השמורה, אם לא קיבלתם מענה טוב ב-Tourist info שם יש אנשים שמבינים קצת יותר.
לאחר שסיימנו במרכז מבקרים תפס אותנו בחור מקומי והציע לנו טרמפ לכוון הCamp site שלו, נעננו להצעה ועלינו על הטנדר שלו לכוון הבית שלו שמוקף במשטח דשא גדול עם כמה בקתות.
היו שם די הרבה אוהלים וגם אנחנו נישארנו לישון שם.
עלות לילה לבן אדם באוהל - 3 יורו
במקום יש מקום לבשל , מקלחות, שירותים ושולחנות לשבת.

יוצאים לדרך!

התחלנו בהליכה ממחנה האוהלים לכוון האגם הגדול שנמצא בכניסה לשמורה.
במהלך הדרך עוברים בש"ג של השמורה שם צריך לשלם 2 יורו לבן אדם ליום שלם בשמורה, כדאי לשמור את הכרטיס קבלה כדי להראות לפקחי השמורה במקרה וישאלו.
האגם יפהפה עם מים צלולים ושביל שמקיף אותו, אנחנו החלטנו לעשות את העיקוף (לוקח כ-שעה) אך ניתן גם לקצר וללכת בצד הצפוני שלו.
השביל ממשיך בעלייה לכוון דרום מערב עד שמגיעים לבית שנמצא באמצע שומקום - גר שם בחור שמוכר גבינות שהוא מכין במקום ובירות קרות (אנחנו לא התלהבנו מהגבינה...)
סמוך לבית של הבחור נמצאת הבקתה של הלילה הראשון.

בניגוד לבקתות של הימים הבאים בבקתה זאת אין אנשים ואין מיטות, ישנו דרגש עץ גדול עליו ישנים - הלינה ללא תשלום. מים ניתן למלא במעיין שנמצא כ-200 מ' מערבית לבקתות בתוך נחל קטן.
אנחנו הגענו לבקתה בערך בשעה 1300 ובאותו זמן התחיל בדיוק לרדת גשם וברד שנמשך כשעתיים תמימות.
לאחר שפסק הגשם השארנו את התיקים בבקתה ועלינו לתצפית מפסגה בגובה של 2223 מ' הנקראת - Juzni vrh.
תצפית יפהפה שמשקיפה על החלק המזרחי של השמורה ועל קרחון שנמצא בסמוך.
הצעדים האחרונים לקראת הפסגה עוברים על "סכין" שמשני צדיה מצוקים , לאחר שיורד גשם הסלעים חלקים- צריך להיזהר!
משם ירדנו בחזרה לבקתה והעברנו שם את הלילה.

ממשיכים ללכת..

היום השני היה ארוך מאוד עם הרבה עליות וירידות אך שווה כל רגע.

את היום מתחילים בעליה גדולה חוצה את רכס ההרים אשר ליוו אותנו במשך כל היום הקודם.
לאחר כ-600 מ' מסוף העלייה הגדולה מגיעים לפיצול שבילים בצורת T - ימינה עולה לכוון מערת הקרח ושמאלה לכוון Bobotov kuk, אנחנו השארנו את התיקים בסמוך לפיצול ועלינו לכוון המערה.
שימו לב שישנו שביל אשר לא מסומן במפה שיוצא ממש מסוף העליה הגדולה לכוון מערת הקרח ויכול לחסוך קצת מרחק הליכה (למי שמשאיר את התיקים למטה בכוונה לחזור לכוון Bobotov kuk זה לא רלוונטי).

מערת הקרח מרשימה מאוד עם עמודי קרח די גדולים בתוך המערה (לא ניתן להיכנס אל המערה).
לאחר מכן ירדנו חזרה, אספנו את הציוד והמשכנו לכוון ההר הכי גבוה במונטנגרו!!
העלייה להר די ארוכה ולא פשוטה (במיוחד למי שסוחב תיקים כבדים), קצת לפני הפסגה ב"פס" ניתן להשאיר את התיקים הגדולים ולטפס את המטרים האחרונים בכיף.
לאחר הירידה מ- Bobotov kuk המשכנו לכוון אגם Skrcko שם נעביר את הלילה.
בסוף הירידה הגדולה מההר יש מעיין שנמצא כ-200 מ' מזרחית לפיצול.
אפשר למלא מים לשתיה ומשם להמשיך.

היום מסתיים בבקתת Planinardki - בקתה ברמה גבוהה מאוד עם "רנג'ר" שנמצא שם ומטפל במקום.
במקום יש כ-15 מיטות מחולקות בחדרים, מים זורמים מברז ואח להסקה.

עלות לילה בבקתה - 5 יורו.

שבת מנוחה

את היום השלישי העברנו במנוחה בביקתה בזכות צדיק אחד ששומר שבת ולא רצה להמשיך ללכת.
ישנם 2 אגמים שנמצאים בצמוד לביקתה:
האגם הקטן - נמצא כ-200 מ' מהבקתה עם מים עמוקים , מקום מדהים לשחייה ורביצה.
האגם הגדול - דורש טיפה יותר השקעה מבחינת הליכה והמים בו רדודים אך יש לידו הרבה עצים ונקודות מדהימות לשבת בהם.

עוד מעט נגמר

היום האחרון של הטרק.
תחילת ההליכה נמצאת במישור עם מעט ירידות קטנות עד שמגיעים לתצפית יפהפה על הנחל הענקי שמתפרס מדרום לצפון
מנקודה זו מתחילים לרדת עם השביל אל תוך היער ונשארים בתוכו כמעט עד לבקתה שנמצאת בקצה השני של הנחל.
ממה ששמענו ממטיילים ומהרנג'ר שהיה בבקתה, באיזור הזה יש דובים שחורים.
אנחנו לא זכינו לראות אחד כזה ואני מניח שזה מאוד נדיר אבל לכו תדעו..

בקתת Planinarski היא הבקתה הגדולה ביותר בשמורה.
יש הרבה מקום ללינה וגם שם יש בחור שנמצא במקום, אנחנו המשכנו משם בהליכה על הכביש לכוון הכפר Nedajno - עלייה ארוכה ודי מתישה (במידה ויש לכם טלפון אפשר להתקשר ולהזמין מונית מ-Zabljak.
ב-Nedajno אכלנו ארוחת בוקר בבית הראשון שנמצא על הכביש - ארוחה מעולה עם המאכלים המקומיים שהם מייצרים בכפר - מומלץ בחום.

משם בעלת המקום הזמינה לנו מונית לכוון עיר הנקראת - Pluzine , מחיר מונית - 20 יורו
מ-Pluzine ניתן לקחת אוטובוס ל-Niksic או לאן שרוצים.

• מפת הסימון הרלוונטית לטרק היא 1:22,000 - שימו לב לא להתבלבל ולקנות את ה-1:50,000
  • מז"א - אפשר לברר את התחזית ב-Tourist info , גם בקיץ יכול לרדת גשם!
  • חלק גדול מהאנשים במונטנגרו לא מבינים אנגלית. לדוברי הרוסית יש יתרון.
  • כדאי להצטייד בלפחות 3 ליטר לאדם במשך הטיול. יש מקומות למלא בדרך אך הם לא קרובים אחד לשני
  • את המסלול אפשר לעשות גם מעגלי ולסיים בחזרה ב-Zabljak
  • בבקתות לא ניתן להצטייד במזון...גם לא במאוישות.
  • במונטנגרו לא נהוג להתמקח על מחירים.....