טרק בארמניה על שביל ג'נאפאר נגורנו קראבאך - Janapar Trail

שביל מסומן (ברובו) החוצה את נגורנו קראבאך (רפובליקה ארמנית בקווקז בין ארמניה לאזרבייג'אן) מדרום לצפון. השביל מחולק ל- 16 קטעים ועובר בין נהרות שוצפים, פסגות מושלגות, מפלים, קניונים עמוקים, מנזרים עתיקים, מעיינות חמים, כנסיות, כפרים, ערים עתיקות ושלל אטרקציות ונופים מרהיבים

תאריך הטיולSeptember 2012
עונה מומלצתמאי, יוני, ספטמבר (יולי - אוגוסט אפשרי אך חם מאוד)

קטע 1: האדרוט - תור'

הקטע הדרומי ביותר של הטרק מתחיל בעיירה האדרוט. אל האדרוט ניתן להגיע באמצעות מארשרוטקה (מונית שירות) היוצאת בכל בוקר מעיר הבירה סטפנקרט. משך הנסיעה כשעתיים.

תחילת הטרק בכנסיה הראשית של העיירה הנמצאת בשכונת Yerebazaar.
פשוט לשאול כל מקומי היכן נמצאת הכנסייה (yekeghetsi) שבשכונת Yerebazaar.
שם מתחיל סימון השבילים בצבע כחול המתחבר לדרך 4X4 ולאחר כמה דקות יוצא מן העיירה. החלק הראשון מתחיל בטיפוס קליל המאפשר לראות את הנוף של האדרוט והמישורים הדרומיים של נגורנו קראבאך. לאחר כמה קילומטרים נכנסים לחורש וממשיכים עם השביל עד לפאס. בפאס השביל מתחבר לדרך 4X4 ברורה היורדת מטה לעבר הכביש הראשי. שם חוצים את הכביש וממשיכים בדרך 4X4 המקיפה את ההר. לאחר מכן מתחברים שוב לכביש הראשי וממשיכים איתו בירידה. לאחר קילומטר או שניים, יורדים לדרך 4X4 הנכנסת לתוך הכפר טאר'ות, הדרך ממשיכה אל עבר הכפר תור' שם מסתיים הקטע הראשון.

קטע 2: תור' - אזוך

הקטע השני מתחיל סמוך לבית העלמין של הכפר תור'. מתחילים בטיפוס בתוך יער סבוך (מסומן היטב) עד אשר מגיעים לדרך 4X4 ברורה שם פונים שמאלה ולאחר מספר דקות מגיעים למנזר גצ'יבאנק (כרגע בשיפוצים). מהמנזר יורדים חזרה באותה דרך 4X4 וממשיכים איתה עד לנחל, שם היא הופכת לשביל רגיל. ממשיכים בשביל לאורך הנחל עד למפגש הנחלים שם חוצים את הנחל בגשר עתיק, ממשיכים לאורך הנחל, חוצים גשר נוסף וממשיכים לאורך השביל (שהופך שוב לדרך 4X4 עד לכביש הראשי. ממשיכים לאורך הכביש הראשי בעלייה עד לכפר אזוך.

קטע 3: אזוך - קארמיר שוקה

הכפר אזוך מפורסם מאוד בזכות מערות האדם הקדמון שנמצאות על צלע ההר ממש מעליו. את הקטע השלישי של הטרק מתחילים בטיפוס שחוצה את הכפר ונכנס לתוך חורש סבוך עד אשר מגיעים אל הפאס משם יורדים אל עבר הכפר שחר וממשיכים לאורך שדות חרושים עד שמגיעים לנהר אותו חוצים על גבי צינור (בזהירות !) אל צידו השני שם נמצא הכפר קארמיר שוקה.

קטע 4: קארמיר שוקה - אברטראנוץ

את הקטע הרביעי מתחילים בביקור בעץ הענק טנג'רי הסמוך לקארמיר שוקה. מדובר על עץ דולב בן 2,000 שנה שהיקף גזעו 27 מ'. בתוכו יש חלל דמוי מערה בשטח של 44 מ"ר. העץ נמצא ממש תחת מעיין שופע המשקה אותו כל השנה, והוא נחשב לגדול ולעתיק בברית המועצות לשעבר. משם השביל ממשיך בדרך 4X4 עד לכביש הראשי. שם פונים שמאלה וממשיכים לאורך הכביש. לאחר צעידה על הכביש של מספר קילומטרים על בעלייה, פונים שמאלה אל דרך 4X4 היורדת אל עבר הנהר. כשמגיעים לנהר, צועדים לאורכו עד שפוגשים במפל שובה עין. משם הדרך ממשיכה עד לכפר אברטראנוץ.

קטע 5: אברטראנוץ - קארינטאק

יום שבו מטפסים עד לגובה של כ- 1500 מטרים. השביל עובר ברובו בתוך יער עד לפאס ממנו יורדים לעבר הכפר קארינטאק הנמצא בתחתית קניון הונות (קרקר).

קטע 6: קארינטאק - שושי

אולי הקטע המרהיב בטרק ואחד הקצרים שבו. הקטע עובר ברובו בעומק קניון הונות לאורך נחל קרקר. בדרך פוגשים במפלי זונטיק (מטריה) המרהיבים. משם ממשיכים לאורך הנחל כאשר בדרך חוצים אותו מספר פעמים באמצעות גשרוני עץ אל עבר הכפר הנטוש הונות על בתיו ההרוסים וטחנות הקמח שבו. על צלע ההר ניתן לראות מפלים היורדים מגובה מאות מטרים. בכפר הונות מתחיל הטיפוס לעבר העיר העתיקה שושי הנמצאת ממש מעל המצוק. בדרך נוכל לראות את חומות המצודה שהגנה עליה. הבתים הראשונים שנראה הם החלק העתיק של העיר ורובם חרבים. פה ושם נראה משפחה המתגוררת באחד מבתים אלו. הקטע מסתיים במרכז העיר סמוך למסגד המרכזי (והנטוש) בעל צמד מינרטים הבולט למרחוק.

קטע 7: שושי - סטפנקרט

הקטע מתחיל בכנסיה המרהיבה ביותר בנגורנו קראבאך. כנסיית רזנצ'צוץ הלבנה שהוקמה בתור הזהב של העיר במאה ה-19. במהלך התקופה הסובייטית היא ננטשה ובמלחמה נהרסה כמעט לחלוטין. הכנסייה שוקמה בעזרת תרומות, וכיום היא בולטת בהדרה ובלובנה מול בתיה החרבים של העיר. מהכנסייה ממשיכים אל כיכר העיר ומשם דרך המצודה אל שער העיר העתיק ויורדים עם כביש הגישה היישר אל הכביש הראשי אותו חוצים וממשיכים מטה בדרך 4X4 לעבר הנחל הזורם לכיוון סטפנקרט (עיר הבירה של נגורנו קראבאך). בסיום הירידה חוצים גשר עתיק, פונים ימינה וממשיכים לאורך הנחל. לאחר כמה קילומטרים רואים בצד ימין כנסייה עתיקה וממשיכים באותה הדרך עד שפוגשים בבתי עיר הבירה סטפנקרט. הקטע מסתיים סמוך לבית הנשיא במרכז העיר.

קטע 8: סטפנקרט - בדרה

מתחילים בכיכר המרכזית של העיר, כיכר שהומיאן, סמוך לפסלו של סטפן שהומיאן על שמו קרויה עיר הבירה. משם נמשיך דרך הרחוב הראשי של העיר, רחוב אזאטאמארטיקנר. נלך לאורכו עד למעגל התנועה הגדול שנקרא כיכר החירות. שם נפנה שמאלה ונמשיך ברחוב טיגראן מץ המטפס לכיוון היציאה מן העיר. ממשיכים בכביש אל עבר הכפר הראשון שנפגוש הוא הכפר לרנאבאן. משם ממשיכים בכביש הסלול עד לכפר אייגסטן. במרכז הכפר פוגשים דרך 4X4 הפונה שמאלה. ממשיכים איתה עד ליציאה מן הכפר ולאורך שביל הנכנס ויוצא מן החורש לסירוגין. בהמשך חולפים על פני הכפר דהרב, חוצים יער סבוך ויורדים לכיוון אחו רחב ידיים, ממשיכים באחו שמאלה לאורך הנהר עד לנקודת החצייה בגשר להולכי רגל. שם פונים שמאלה לאורך דרך הרכבים המובילה אל הכפר בדרה.

קטע 9: בדרה - קולאטאק

שימו לב !!!!! קטע זה כמעט ואינו מסומן בשטח. לכן חובה להעזר באפליקציית הניווט Every Trail לסמארטפון. לדעתי זה הקטע הקשה ביותר בטרק. החלק הראשון הוא עלייה ארוכה ומעפילים לגובה הגבוה ב- 700 מטר מנקודת ההתחלה.
ניתן לשכור בכפר בדרה סוס עם רוכב שיוכל לשאת את התיקים עד לסיום העליה במצודת קצ'ר'קאברד (מצודת העורבים).
השביל יוצא מן הכפר בדרה בדרך מפותלת הנכנסת ליער סבוך. לאחר כשמונה קילומטרים מגיעים לנקודה הגבוהה ביותר, פסגה משוננת שנקראת קצ'ר'קאברד. כדי להגיע אליה יש צורך לרדת בירידה תלולה ולאחר מכן לעלות בזהירות רבה. מהפסגה החולשת על כל סביבתה יש נוף עוצר נשימה של פסגות מושלגות ופני השטח ההררים של נגורנו קראבאך. משם הדרך לנקודת הסיום בכפר קולאטאק היא בירידה רוב הזמן.

קטע 10: קולאטאק - גנדזאסאר

תוואי הקטע טרם נקבע, לכן ההליכה היא על בסיס כבישים. בעתיד ישונה התוואי אל הגבעות שבאזור. מתחילים את ההליכה בכפר קולאטאק וממשיכים לכיוון כללי מזרחה על בסיס דרך הגישה אל הכפר. לאחר מספר קילומטרים הדרך פוגשת בכביש הראשי של נגורנו קראבאך החוצה את המדינה מצפון לדרום. ממשיכים עם הכביש צפונה. כמה מאות מטרים משם הכביש חוצה את הנהר ומתעקל שמאלה. בצומת הקרוב ממשיכים עם הכביש ישר (לא פונים ימינה) עד הסוף אל הכפר ואנק. במרכז הכפר רואים מצד שמאל מלון הבנוי בצורת ספינה. זהו מלון אקלקטיקה. ממשיכים עם הכביש המטפס בתלילות אל עבר המנזר המפורסם והחשוב ביותר בנגורנו קראבאך המשמש גם כמושב הדיאקון, הלא הוא מנזר גאנדזאסאר ממנו גם נשקף נוף נפלא. לאחר הביקור במנזר אפשר לחזור לכפר ואנק ולהנות משלל האטרקציות שהוא מציע: גן חיות, רחצה בנהר, הליכה בטיילת הנהר לאורך האשדים, גן פסלים (ופסל הנמר השואג המפורסם), מסעדות בתי קפה, "ספינה טרופה" בנהר וכו' לא תפספסו גם את מאות ואולי אלפי לוחיות רישוי ישנות מהתקופה הסובייטית המודבקות כטפט על הקירות ברחוב הראשי של הכפר.

קטע 11: גנדזאסאר - ואר'והאס

קטע קצרצר (כשעה עד שלוש שעות הליכה), התוואי האחרון שנוצר (לבינתיים), נקבע ממש לאחרונה (חודש יולי 2013) ואינו מסומן בשטח. אפשרות הניווט היחידה היא באמצעות אפליקציית Every Trail. אולם מכיון שטרם התנסינו בתגובות של מטיילים לתוואי זה ייתכן והתוואי שסומן באפליקציה אינו מדוייק וישונה בעתיד.

קטע 12 ואר'והאס - דאדיואנק

קטע ארוך העובר ברובו על בסיס כביש/דרך הנמשכת לאורך הנהר הארוך במדינה טארטאר. הקטע מסתיים בכפר דאדיואנק הנמצא למרגלות מנזר עתיק ונטוש למחצה הנושא את אותו שם. המנזר נראה כאילו צומח מתוך היער. מדובר אולי במנזר המסתורי והיפה ביותר בכל רחבי נגורנו קראבאך.

קטע 13: דאדיואנק - זואר

הקטע מתחיל בכפר דאדיואנק למרגלות המנזר הנושא את אותו שם. ממשיכים מזרחה לאורך נהר טארטאר הארוך במדינה. לאחר כשבעה קילומטרים מגיעים לצומת דרכים (ישר ושמאלה). לוקחים את הפניה שמאלה (דרומה - מסומנת בשטח בסימון השבילים של הטרק), חוצים את הנהר וממשיכים לתוך מנהרה (בזהירות !) החוצה את ההר. לאחר חציית המנהרה ממשיכים דרומה לאורך נהר תותחון. בדרך עוברים כפרים מיושבים וגם כאלו שננטשו במהלך המלחמה שהתרחשה באזור לפי כעשרים שנה. כשניים שלושה קילומטרים לאחר הכפר זואר, מגיעים למעיינות חמים (משמאל לשביל צמוד לנהר) שם ניתן לעשות הלילה (כדאי להביא אוהל).

קטעים 14-15-16 זואר - קארבאצ'אר - טסאר - וארדניס (ארמניה)

קטעים אלו הם באופן רשמי מחוץ לתחום עבור מטיילים שאינם מחזיקים בדרכון ארמני. המעוניינים לטייל בהם נדרשים להוציא אישור מיוחד במשרד החוץ של נגורנו קראבאך בעיר הבירה סטפנקרט. הקטעים עוברים לאורך דרכי 4X4 וקוי חשמל אשר אינם מסומנים בסימון השבילים של הטרק.
מחוז שהומיאן בו עוברים קטעים אלו הוא מחוז מבודד, כמעט בלתי מיושב המנותק מפנים הארץ. קשה להצטייד בו במזון ולמצוא מקומות לינה (מלבד בעיירה הראשית קארבאצ'אר).
קטע 16 (והטרק כולו) מסתיים בעיר וארדניס שבארמניה.

• האתר הרשמי של הטרק: http://www.janapar.org
  • דף הפייסבוק של הטרק: https://www.facebook.com/janapar.trail
  • דף מידע בעברית למטיילים בארמניה ונגורנו קראבאך: https://www.facebook.com/TravelingInArmeniaNagornoKarabakh
  • אפליקציית הניווט Every Trail - סיפור דרך + מפות: http://www.everytrail.com/guide/janapar-trail
  • כתבה ב- YNET על נגורנו קראבאך ועל טרק הג'נאפאר: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4399341,00.html
  • מאמר על הטרק באתר של מדריך הטיולים מידן וישינסקי: http://meidanv.blogspot.co.il/2005/03/janapartrail.html
  • אחת החוויות הגדולות הטרק כולו היא האירוח והלינה אצל המקומיים. פרטים אודות מארחים פוטנציאליים ניתן למצוא באתר האינטרנט הרשמי של הטרק. כמו כן, אשמח לספק לכם מידע ומספרי טלפון של תושבים שהתארחתי אצלם ומעוניינים להמשיך ולארח תיירים בעתיד.
  • רוב המארחים אינם דורשים תשלום (או שהם פשוט מתביישים לבקש), אולם מומלץ וצריך לשלם להם עבור הוצאות האירוח. אני ממליץ על סכום הנע בין 4000 דראם לאדם (כ- 10 דולר) עבור אירוח בסיסי ל- 8000 דראם לאדם (כ- 20 דולר) עבור אירוח הכולל 2-3 ארוחות ולינה.
  • לפרטים נוספים, ניתן לפנות אליי באמצעות דף הפייסבוק: https://www.facebook.com/TravelingInArmeniaNagornoKarabakh